Anonym bruker Skrevet 20. august #51 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ok. Samme gjelder der. Hvorfor skal staten finansiere ivf i utgangspunktet, for noen? Om det er slik at man ikke har tiltro til helsevesenet så får man ordne seg på annet vis. Jeg er 100 % på norsk lovs side her, vil man ha hjelp må man stole på at legen gjør det beste for en. Anonymkode: a2266...005 Den norske loven gir både kvinner i parforhold og single kvinner rett til assistert befruktning. Altså er du ikke på norsk lovs side. Anonymkode: 41ba3...09d
Anonym bruker Skrevet 20. august #52 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Den norske loven gir både kvinner i parforhold og single kvinner rett til assistert befruktning. Altså er du ikke på norsk lovs side. Anonymkode: 41ba3...09d Det er nå fullt mulig og lovlig å være uenig i norsk lovgivning. Anonymkode: db9c6...2b3
Anonym bruker Skrevet 20. august #53 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Du får hjelp. Hjelp i verdensklasse, faktisk. Det du ikke får er å detaljstyre det. Så da har du to valg, enten godta eller avslå. Anonymkode: a2266...005 Hvorfor skal staten detaljstyre det uten medisinsk grunnlag? Når kvinnen like gjerne kunne valgt selv blant de samme godkjente donorene? Handler om makt og kontroll og kun det. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #54 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Dette er ikke noe staten kan vedta på lovlig grunnlag. Å? Fortell. Hvilken lov bryter staten her? Så det at noen velger å leve annerledes skal medføre «straff» - at da får man ikke velge donor selv? Tvert imot. De er heldige å få et privilegium, betalt av fellesskapet. Hadde de ikke fått denne hjelpen av staten kunne de ha driti å ha blitt gravide. Ingen skal skille seg ut og for all del ikke få mer enn noen. Hva mener du? Hva får kvinner som insimineres som kvinner som blir gravide på den naturlige måten ikke får? Utover det: du får flytte til Danmark da, hvis du blir diskriminert og tvangsinsimert her i Norge. Anonymkode: db9c6...2b3 Hvor skrev jeg tvangsinseminasjon? Skrev aldri noe om det, du trekker dine egne konklusjoner. For å svare på spørsmålet ditt: Kvinner som blir gravide naturlig får velge hvem de får barn med. Som faktisk er sabla viktig og et ansvar kvinner bør ta. Tankeløst å bare stole på en lege, for man har faktisk det ansvaret ovenfor sitt eget barn. Uansett hvordan man blir gravid. Og jeg mente at ingen får velge donor her fordi alt skal være så rettferdig i Norge. Alle må få helt likt osv. i Danmark får du jo helt vanvittig mye informasjon om donorene, noe jeg mener man burde ha før man tar et så viktig valg. Forstår ikke enkeltes trang til å invadere og blande seg inn i fremmedes valg av donor. For det har ikke konsekvenser på et samfunnsnivå, så hvorfor griper staten inn, da? Når det at legen velger og kvinnen velger koster det samme? Nevnte noen av rettighetene staten utfordrer her litt lenger opp, hvis du hadde lest først før du skrev hadde du sett det. Synes forresten det er usaklig av deg å si at jeg bare skal flytte til Danmark fordi jeg er uenig med hvordan Norge fungerer når det kommer til bioteknologi. Vi har blitt bedre, men er mye som må gjøres… og man må tørre å snakke om det som ikke fungerer. Er sånn et demokrati opprettholdes. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #55 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Den norske loven gir både kvinner i parforhold og single kvinner rett til assistert befruktning. Altså er du ikke på norsk lovs side. Anonymkode: 41ba3...09d Joda, jeg er absolutt på norsk lovs side, og jeg mener at det er fint at man kan få hjelp til å bli gravid. Det provoserer dog at noen kan sitte og sutre over at det finnes fornuftige regler når de er så heldige å få staten til å betale for behandling som i andre land koster astronomiske summer! Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #56 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor skal staten detaljstyre det uten medisinsk grunnlag? Når kvinnen like gjerne kunne valgt selv blant de samme godkjente donorene? Handler om makt og kontroll og kun det. Anonymkode: fb24e...11d Tror du det, at loven er laget for at legene skal føle at de har makt? Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvor skrev jeg tvangsinseminasjon? Skrev aldri noe om det, du trekker dine egne konklusjoner. For å svare på spørsmålet ditt: Kvinner som blir gravide naturlig får velge hvem de får barn med. Som faktisk er sabla viktig og et ansvar kvinner bør ta. Tankeløst å bare stole på en lege, for man har faktisk det ansvaret ovenfor sitt eget barn. Uansett hvordan man blir gravid. Og jeg mente at ingen får velge donor her fordi alt skal være så rettferdig i Norge. Alle må få helt likt osv. i Danmark får du jo helt vanvittig mye informasjon om donorene, noe jeg mener man burde ha før man tar et så viktig valg. Forstår ikke enkeltes trang til å invadere og blande seg inn i fremmedes valg av donor. For det har ikke konsekvenser på et samfunnsnivå, så hvorfor griper staten inn, da? Når det at legen velger og kvinnen velger koster det samme? Nevnte noen av rettighetene staten utfordrer her litt lenger opp, hvis du hadde lest først før du skrev hadde du sett det. Synes forresten det er usaklig av deg å si at jeg bare skal flytte til Danmark fordi jeg er uenig med hvordan Norge fungerer når det kommer til bioteknologi. Vi har blitt bedre, men er mye som må gjøres… og man må tørre å snakke om det som ikke fungerer. Er sånn et demokrati opprettholdes. Anonymkode: fb24e...11d Jeg klarer ikke å følge resonnementet ditt - du mener at man ikke står fritt til å velge fordi alle skal få helt likt. Likt hva? Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #57 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Joda, jeg er absolutt på norsk lovs side, og jeg mener at det er fint at man kan få hjelp til å bli gravid. Det provoserer dog at noen kan sitte og sutre over at det finnes fornuftige regler når de er så heldige å få staten til å betale for behandling som i andre land koster astronomiske summer! Anonymkode: a2266...005 Dette er ikke fornuftige regler – de mangler medisinsk grunnlag. Da er det naturlig å stille spørsmål ved hvorfor de finnes. Kostnaden er den samme, så hvorfor ikke la kvinnen bestemme selv? Ville du godtatt at en lege fikk velge hvem du skulle få barn med? Selvsagt ikke. Derfor handler dette ikke om klaging, men om retten til selvbestemmelse. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #58 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Tror du det, at loven er laget for at legene skal føle at de har makt? Jeg klarer ikke å følge resonnementet ditt - du mener at man ikke står fritt til å velge fordi alle skal få helt likt. Likt hva? Anonymkode: a2266...005 Når jeg sier dette, mener jeg at forbudet mot å velge sæddonor er et uttrykk for en svært norsk tankegang: likhet forstått som at alle skal behandles helt likt, uansett hva. Det er ikke et medisinsk argument som ligger bak, men et sosialt og kulturelt – ingen skal fremstå som “spesiell” eller stille krav, fordi det bryter med idealet om at vi alle skal ha nøyaktig de samme rammene. Problemet er at dette går på bekostning av selvbestemmelse. Å velge hvem man skal få barn med er kanskje den mest grunnleggende avgjørelsen et menneske kan ta. Likevel fratar staten oss retten til å ha innflytelse over genetisk opphav for våre barn, under dekke av “rettferdighet”. Det er en logikk som minner mer om Janteloven enn om reell likeverd. Samtidig viser vi et annet særnorsk trekk: alle skal få delta, også de som egentlig ikke burde. I Danmark er det bare rundt 6 prosent som blir godkjent som donor, fordi kravene er strenge og sikkerheten for barna settes først. I Norge derimot åpnes det bredt, fordi det er viktigere at ingen føler seg utestengt enn at kvaliteten er høyest mulig. For meg blir dette dermed et paradoks: på den ene siden strengt forbud mot å velge, på den andre siden altfor lave krav til donor. Summen er et system som ikke er medisinsk begrunnet, men som først og fremst reflekterer et norsk likhetsideal. For dem som lever midt i det, føles det kanskje naturlig. Men for oss som ser det utenfra, fremstår det som en ulogisk og lite ansvarlig måte å organisere noe så grunnleggende som familie og reproduksjon på. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #59 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Og jeg mente at ingen får velge donor her fordi alt skal være så rettferdig i Norge. Alle må få helt likt osv. Anonymkode: fb24e...11d Dette ble jo bare rot. Først kritiserer du ordningen fordi den er urettferdig (kvinner uten donor får velge barnefar selv, mens kvinner som blir gravide med donor ikke får velge far selv), og i samme åndedrag harselerer du med den norske janteloven og kritiserer Norge for å mene at «alle må få helt likt». Du motsier jo deg selv. Anonymkode: db9c6...2b3
Anonym bruker Skrevet 20. august #60 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Dette ble jo bare rot. Først kritiserer du ordningen fordi den er urettferdig (kvinner uten donor får velge barnefar selv, mens kvinner som blir gravide med donor ikke får velge far selv), og i samme åndedrag harselerer du med den norske janteloven og kritiserer Norge for å mene at «alle må få helt likt». Du motsier jo deg selv. Anonymkode: db9c6...2b3 Jeg forstår at du synes det er rotete. Men det er det ikke. Anonymkode: 41ba3...09d
Anonym bruker Skrevet 20. august #61 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Dette ble jo bare rot. Først kritiserer du ordningen fordi den er urettferdig (kvinner uten donor får velge barnefar selv, mens kvinner som blir gravide med donor ikke får velge far selv), og i samme åndedrag harselerer du med den norske janteloven og kritiserer Norge for å mene at «alle må få helt likt». Du motsier jo deg selv. Anonymkode: db9c6...2b3 Lover skal ikke spille inn på hvem folk velger å få barn med. Og det handler ikke om likestilling men om selvbestemmelse. Er to vidt forskjellige ting. Du er en del av problemet hvis du ikke forstår dette. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #62 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ikke fornuftige regler – de mangler medisinsk grunnlag. Da er det naturlig å stille spørsmål ved hvorfor de finnes. Kostnaden er den samme, så hvorfor ikke la kvinnen bestemme selv? Ville du godtatt at en lege fikk velge hvem du skulle få barn med? Selvsagt ikke. Derfor handler dette ikke om klaging, men om retten til selvbestemmelse. Anonymkode: fb24e...11d Kanskje du burde lese forarbeidene til loven? Så kan man kanskje mene noe mer kvalifisert om bakgrunnen for ordlyden i regelverket. Forøvrig er det slik med all helsehjelp, at legen har det avgjørende ordet. Ikke bare når det gjelder reproduksjon. Helsepersonell må samtidig rette seg etter de lover og regler som gjelder for den yrkesgruppen. Det er på ingen måte fritt frem. Andre hensyn en rent medisinske finner vi på andre helsefelt også. Dødshjelp f.eks. Anonymkode: 4da59...ef5
Anonym bruker Skrevet 20. august #63 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ikke fornuftige regler – de mangler medisinsk grunnlag. Da er det naturlig å stille spørsmål ved hvorfor de finnes. Kostnaden er den samme, så hvorfor ikke la kvinnen bestemme selv? Ville du godtatt at en lege fikk velge hvem du skulle få barn med? Selvsagt ikke. Derfor handler dette ikke om klaging, men om retten til selvbestemmelse. Anonymkode: fb24e...11d Hadde jeg ikke blitt gravid på den naturlige måten så hadde jeg absolutt tatt legens råd. Du bestemmer helt selv om du vil benytte deg av det rause tilbudet eller ikke. Men ikke oppfør deg som du mener at staten Norge skylder deg noe. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #64 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Lover skal ikke spille inn på hvem folk velger å få barn med. Og det handler ikke om likestilling men om selvbestemmelse. Er to vidt forskjellige ting. Du er en del av problemet hvis du ikke forstår dette. Anonymkode: fb24e...11d Selvsagt skal loven regulere donor-utvelgelsen. Du mener da vel heller ikke at det skal være fritt frem for alt og alle? Jeg går ut fra at du ikke har barn enda, basert på denne tråden, og oppfordrer deg på det sterkeste å tenke gjennom hvordan det vil bli når du skal forholde deg til alle instansene det å ha barn medfører. Når du har så store problemer med å innrette deg etter såpass enkle, fornuftige og rasjonelle lover og regler så tenker jeg på gru hvordan foreldremøter og møte med helsestasjon/barnehage/skole vil oppleves. Å få barn betyr at man må forholde seg til mangt og meget. Å ha barn passer ikke alle. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #65 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hadde jeg ikke blitt gravid på den naturlige måten så hadde jeg absolutt tatt legens råd. Du bestemmer helt selv om du vil benytte deg av det rause tilbudet eller ikke. Men ikke oppfør deg som du mener at staten Norge skylder deg noe. Anonymkode: a2266...005 At du selv ville valgt det, betyr ikke at alle kvinner skal gjøre det samme. Som skattebetaler i Norge har jeg rett til å stille spørsmål ved ordninger jeg anser som etisk problematiske. Når man betaler skatt til et land, forventer man faktisk helsehjelp tilbake. Og selvbestemmelse. Å ikke få barn på «naturlig måte» handler ikke alltid om infertilitet. For mange er det et bevisst valg – et ønske om å leve uten en mann i livet. Mange av oss som velger å gå denne veien er veldig selvstendige. Og feminister, så da slipper man på en måte ikke unna diskusjonen når flere av oss opplever at kvinner ikke får bestemme selv. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #66 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (10 minutter siden): At du selv ville valgt det, betyr ikke at alle kvinner skal gjøre det samme. Som skattebetaler i Norge har jeg rett til å stille spørsmål ved ordninger jeg anser som etisk problematiske. Når man betaler skatt til et land, forventer man faktisk helsehjelp tilbake. Og selvbestemmelse. Å ikke få barn på «naturlig måte» handler ikke alltid om infertilitet. For mange er det et bevisst valg – et ønske om å leve uten en mann i livet. Mange av oss som velger å gå denne veien er veldig selvstendige. Og feminister, så da slipper man på en måte ikke unna diskusjonen når flere av oss opplever at kvinner ikke får bestemme selv. Anonymkode: fb24e...11d Men dette er ikke helsehjelp. Det er et luksustilbud som svært få land tilbyr sine innbyggere vederlagsfritt. Og du må slutte å påstå at du ikke får velge selv, du velger 100 % selv om du vil benytte deg av et tilbud som er lovregulert . Passer det deg ikke, så for all del takk nei! Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #67 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Selvsagt skal loven regulere donor-utvelgelsen. Du mener da vel heller ikke at det skal være fritt frem for alt og alle? Jeg går ut fra at du ikke har barn enda, basert på denne tråden, og oppfordrer deg på det sterkeste å tenke gjennom hvordan det vil bli når du skal forholde deg til alle instansene det å ha barn medfører. Når du har så store problemer med å innrette deg etter såpass enkle, fornuftige og rasjonelle lover og regler så tenker jeg på gru hvordan foreldremøter og møte med helsestasjon/barnehage/skole vil oppleves. Å få barn betyr at man må forholde seg til mangt og meget. Å ha barn passer ikke alle. Anonymkode: a2266...005 Ja. Det mener jeg. Hvorfor skal ikke kvinner få velge fritt fram? Det er stor forskjell på lover som ivaretar barns sikkerhet og helse – og en ordning der staten eller leger skal overstyre kvinners valg av donor, uten medisinske eller økonomiske grunner. Det handler ikke om «problemer med å innrette seg etter lover», men om å stille kritiske spørsmål når reguleringer begrenser kvinners selvbestemmelse uten legitim begrunnelse. Når du trekker inn spekulasjoner om hvorvidt jeg har barn eller ikke, og hvordan jeg eventuelt vil klare foreldrerollen, sier det mest om deg – ikke om meg. Poenget står uansett fast: Kvinner er fullt ut i stand til å ta informerte valg om egen kropp og eget liv. Det bør respekteres – og lovverket bør reflektere nettopp det. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #68 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja. Det mener jeg. Hvorfor skal ikke kvinner få velge fritt fram? Det er stor forskjell på lover som ivaretar barns sikkerhet og helse – og en ordning der staten eller leger skal overstyre kvinners valg av donor, uten medisinske eller økonomiske grunner. Det handler ikke om «problemer med å innrette seg etter lover», men om å stille kritiske spørsmål når reguleringer begrenser kvinners selvbestemmelse uten legitim begrunnelse. Når du trekker inn spekulasjoner om hvorvidt jeg har barn eller ikke, og hvordan jeg eventuelt vil klare foreldrerollen, sier det mest om deg – ikke om meg. Poenget står uansett fast: Kvinner er fullt ut i stand til å ta informerte valg om egen kropp og eget liv. Det bør respekteres – og lovverket bør reflektere nettopp det. Anonymkode: fb24e...11d I en perfekt verden burde det blitt stilt krav om foreldrekurs før unnfangelse, med løyve til å forplante seg som avslutning. Da hadde vi silt ut mange uegnede foreldre. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #69 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men dette er ikke helsehjelp. Det er et luksustilbud som svært få land tilbyr sine innbyggere vederlagsfritt. Og du må slutte å påstå at du ikke får velge selv, du velger 100 % selv om du vil benytte deg av et tilbud som er lovregulert . Passer det deg ikke, så for all del takk nei! Anonymkode: a2266...005 At du kaller dette et «luksustilbud», viser egentlig bare hvor lite du har forstått av problemstillingen. Assistert befruktning er for mange en helt reell vei til å få barn, ikke et spørsmål om luksus. Og nei – man velger ikke «100 % selv» når staten legger føringer som ikke har verken medisinsk eller økonomisk begrunnelse. Å takke nei er ikke det samme som å ha reell selvbestemmelse. Poenget er nettopp at kvinner bør kunne ta informerte valg uten unødvendig statlig overstyring. Men er det virkelig slik at du selv ville sagt ja til hvem som helst som donor – helt uten innsikt i hvem det er og hvorfor de donerer? For realiteten er at noen gjør det av grunner som slett ikke er gode. Nettopp derfor bør kvinner få informasjon og mulighet til å velge selv. I Danmark får kvinner denne informasjonen før prosessen i det hele tatt settes i gang. Det handler om ansvarlighet og trygghet, ikke luksus. Så da er spørsmålet egentlig: Hva er det som trigger deg – og staten – så voldsomt ved tanken på at kvinner skal få ta gjennomtenkte valg om egen kropp og fremtid? Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #70 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): I en perfekt verden burde det blitt stilt krav om foreldrekurs før unnfangelse, med løyve til å forplante seg som avslutning. Da hadde vi silt ut mange uegnede foreldre. Anonymkode: a2266...005 Så du mener altså at kvinner må «siles» før de får lov til å bli foreldre? Interessant at du har så stor tro på din egen evne til å vurdere det – kanskje du heller burde bruke energien på å respektere at andre kan ta ansvar for egne liv og barn. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #71 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Så du mener altså at kvinner må «siles» før de får lov til å bli foreldre? Interessant at du har så stor tro på din egen evne til å vurdere det – kanskje du heller burde bruke energien på å respektere at andre kan ta ansvar for egne liv og barn. Anonymkode: fb24e...11d Foreldre. Kvinner og menn. Og ikke ett sted har jeg skrevet at jeg skal vurdere det. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #72 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (30 minutter siden): At du kaller dette et «luksustilbud», viser egentlig bare hvor lite du har forstått av problemstillingen. Assistert befruktning er for mange en helt reell vei til å få barn, ikke et spørsmål om luksus. Og nei – man velger ikke «100 % selv» når staten legger føringer som ikke har verken medisinsk eller økonomisk begrunnelse. Å takke nei er ikke det samme som å ha reell selvbestemmelse. Poenget er nettopp at kvinner bør kunne ta informerte valg uten unødvendig statlig overstyring. Men er det virkelig slik at du selv ville sagt ja til hvem som helst som donor – helt uten innsikt i hvem det er og hvorfor de donerer? For realiteten er at noen gjør det av grunner som slett ikke er gode. Nettopp derfor bør kvinner få informasjon og mulighet til å velge selv. I Danmark får kvinner denne informasjonen før prosessen i det hele tatt settes i gang. Det handler om ansvarlighet og trygghet, ikke luksus. Så da er spørsmålet egentlig: Hva er det som trigger deg – og staten – så voldsomt ved tanken på at kvinner skal få ta gjennomtenkte valg om egen kropp og fremtid? Anonymkode: fb24e...11d Du sier ikke ja til hvem som helst, du får tilbud om å velge ut tre donorer. Det blir tungt å diskutere når du hele tiden endrer på premissene. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #73 Skrevet 20. august Kvinner som får barn uten hjelp av helsevesenet kan da heller ikke velge fritt selv. Du kan ikke ringe på til naboen som er høy, mørk og har høy IQ og fortelle at du har valgt at han skal bli far til dine barn. Om vi følger ditt resonnement - hva skal vi egentlig med menn? Om pene menn med høy IQ ikke tiltrekkes av deg hva skal du da velge for dine barn? En mann som gjerne er mer gjennomsnittlig og som vil være en god far eller en modellpen, intelligent donor? Anonymkode: 8fd1c...9ce
Anonym bruker Skrevet 20. august #74 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Du sier ikke ja til hvem som helst, du får tilbud om å velge ut tre donorer. Det blir tungt å diskutere når du hele tiden endrer på premissene. Anonymkode: a2266...005 I det private kan du velge fem donorer som legen plukker fra – tidligere var det tre, men tallet er nå økt til fem. Det betaler du selv for, men likevel skal staten legge føringer. I det offentlige har du derimot ingen mulighet til å velge. Jeg endrer ikke på premissene her, jeg er bare godt belest på akkurat dette temaet, så det dukker opp nye detaljer som jeg tar for gitt at folk kjenner til. Jeg forventer ikke at de som ikke er direkte berørt har lest seg opp på samme måte, men da forstår jeg heller ikke hvorfor meningene deres skal være så bastante om hva andre gjør i sine egne liv. Om mor blar i en katalog og velger donor eller ikke tror jeg barna som blir født vil være likegyldige til. Det viktigste for dem er trygghet og kjærlighet. Og dette er barn som vokser opp i visshet om at de er veldig veldig sterkt ønska. Så måten de blir til på bør egentlig ikke spille noen rolle. For verken staten eller noen andre enn kvinnene som skal bære fram disse barna. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #75 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): I det private kan du velge fem donorer som legen plukker fra – tidligere var det tre, men tallet er nå økt til fem. Det betaler du selv for, men likevel skal staten legge føringer. I det offentlige har du derimot ingen mulighet til å velge. Jeg endrer ikke på premissene her, jeg er bare godt belest på akkurat dette temaet, så det dukker opp nye detaljer som jeg tar for gitt at folk kjenner til. Jeg forventer ikke at de som ikke er direkte berørt har lest seg opp på samme måte, men da forstår jeg heller ikke hvorfor meningene deres skal være så bastante om hva andre gjør i sine egne liv. Om mor blar i en katalog og velger donor eller ikke tror jeg barna som blir født vil være likegyldige til. Det viktigste for dem er trygghet og kjærlighet. Og dette er barn som vokser opp i visshet om at de er veldig veldig sterkt ønska. Så måten de blir til på bør egentlig ikke spille noen rolle. For verken staten eller noen andre enn kvinnene som skal bære fram disse barna. Anonymkode: fb24e...11d Om du har så spesifikke krav til far ( min fantasi strekker ikke til hva man kan ønske annet enn en sunn og frisk donor) så kan du ikke forvente at helsevesenet skal legge til rette for det. Jeg tar sterkt avstand fra å ‘bygge’ en slags designerbaby. Som du sier så er kjærlighet det viktigeste man kan gi barna sine, og de er neppe opptatt av om donor har krøller eller høy iq. Barnet blir en 50/50 blanding av dere uansett hvor nøye du er på utvelgelsen og det er slett ikke sikkert at det er de genene du velger etter som blir mest fremtredende. Min mann er 176 høy og sønnen vår er 195, for å ta et eksempel nært hjemmet. Anonymkode: a2266...005
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå