Anonym bruker Skrevet 20. august #1 Skrevet 20. august Jeg har, som mange andre i samme situasjon, vanskelig for å forstå regelverket som gjelder for enslige som ønsker barn med donor. Per i dag sier loven: § 2-10. Valg av eggdonor og sæddonor “Behandlende lege skal velge egnet eggdonor eller sæddonor.” Jeg synes dette er merkelig. Hva ligger bak en slik bestemmelse? Er det en tanke om at kvinner ikke kan ta egne valg, eller at man for all del ikke skal gi kvinner for mye kontroll? Jeg husker at dette ble diskutert på Dagsnytt, og de fagfolkene som skulle forsvare dette kom aldri med noen god forklaring. Alle donorene er jo godkjente, og det er strenge regler for hvem som kan donere, spesielt i Danmark. Så hvorfor skal ikke kvinnen selv få velge? Det finnes nok donorer å velge mellom, og Danmark har et stort register som vi i teorien bare kan importere fra. Jeg lurer på hva loven er basert på, og om staten overhodet har lov til å regulere på den måten. Det finnes ingen medisinsk begrunnelse for at legen skal ta valget, selv legene sier dette. Så hva er motivasjonen bak loven? Er jo å invadere folks privatliv når myndighetene blander seg på denne måten. Synes det er et valg som skal være opp til hver enkelt, og ikke staten. I Danmark er det ikke sånn, for de har tillit til den enkelte, at de vet best for sin familie. Og det har gått bra til nå. Så hvorfor kan ikke norske politikere gi oss det samme? Kan noen som deler samme syn vennligst forklare meg dette? For er veldig nyskjerrig på hva tanken bak er. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #2 Skrevet 20. august Det som har vært forklart er at kvinnen skal får et barn, ikke en designer-baby. Anonymkode: 83734...5df
Anonym bruker Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det som har vært forklart er at kvinnen skal får et barn, ikke en designer-baby. Anonymkode: 83734...5df Altså stoles det ikke på kvinnen. Det er ikke mulig å designe en baby. Kvinner velger heller ikke for å designe en baby, men ut fra om han har gjort noen gravid før for eksempel (kjekt å vite), og så vil man jo gjerne ha noen som ligner en selv. Anonymkode: 41ba3...09d
Anonym bruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Altså stoles det ikke på kvinnen. Det er ikke mulig å designe en baby. Kvinner velger heller ikke for å designe en baby, men ut fra om han har gjort noen gravid før for eksempel (kjekt å vite), og så vil man jo gjerne ha noen som ligner en selv. Anonymkode: 41ba3...09d Du tror ikke i fullt alvor at kvinner kommer til å velge donor ut i fra hvem som er mest lik seg selv…? Hva er egentlig problemet med at legen velger donor? Anonymkode: db9c6...2b3
Anonym bruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august Legen velger donor som ligner. Anonymkode: 0724c...765
Anonym bruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du tror ikke i fullt alvor at kvinner kommer til å velge donor ut i fra hvem som er mest lik seg selv…? Hva er egentlig problemet med at legen velger donor? Anonymkode: db9c6...2b3 Forklar i stedet hva du føler er så galt med å stole på kvinnen og kvinnens valg? Hvorfor er du mot at kvinner får velge hva som ønskes i ens egen kropp? Anonymkode: 41ba3...09d
Anonym bruker Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august Som en her sier. De ønsker nok ikke en designer-baby der noen kommer inn og "bestiller" en baby med blå øyne, liten nese, krøllete mørkt hår, høy IQ, en som potensielt blir 1.90 osv. Selv om de fleste kvinner klarer å velge relativt greit er det andre som velger mer overfladisk. Har man et veldig overfladisk syn på dette, hvordan håndtere man da om barnet ikke blir slik at man hadde sett for seg/ønsket seg? En lege vil nok velge en som ligner mer på mor enn å velge ut fra et ønske om et perfekt utseende eller intellektuelt nivå på en donor. Dessuten vil nok det at kvinner velger selv, høyne sjansene for at de samme mennene blir gjenbrukt til det som er maks. Anonymkode: 8fd1c...9ce
Anonym bruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Du tror ikke i fullt alvor at kvinner kommer til å velge donor ut i fra hvem som er mest lik seg selv…? Hva er egentlig problemet med at legen velger donor? Anonymkode: db9c6...2b3 Problemet er at staten fratar kvinner rettigheter uten grunn. Som gjør at det beveger seg inn i et etisk grenseland når det kommer til kvinners rettigheter. Retten til selvbestemmelse, privatliv og familieliv blant annet. Lover som beskytter borgerne mot statlige inngrep. Selv om staten har sin mening skal det SVÆRT tungtveiende grunner til for at det er lov å gripe inn på et så personlig nivå. Og for å snu argumentet ditt på hodet: hva er problemet med at kvinnen selv, som tross alt skal oppdra barnet, velger? Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Legen velger donor som ligner. Anonymkode: 0724c...765 Men hvorfor har legen denne rollen? Veldig gammeldags og merkelig tankegang. Foreldrene må da selvsagt velge donor selv? Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august Hvis det står i loven, så er det åpenbart lovlig. Legen skal bestemme fordi det er variabler å ta hensyn til, og når man skal befrukte utenfor livmoren så må diverse ting hensyntas på en annen måte enn ved naturlig befruktning. Jeg fatter ikke at dette ikke sier seg selv for normalt oppegående folk, beklager om det høres skarpt ut. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Dessuten vil nok det at kvinner velger selv, høyne sjansene for at de samme mennene blir gjenbrukt til det som er maks. Anonymkode: 8fd1c...9ce Hva skjer der, når kvinder får frit valg på alle mandehylder? Biologien hersker. Hos en af de store aktører blandt danske sædbanker lyder det nemlig, at op mod 90 pct. af kvinderne vælger de samme sæddonorer. https://www.pressreader.com/denmark/jyllands-posten-sondag/20250803/281758455352025 Da Sarah tok kontakt med klinikken i Danmark, gikk alt veldig fort. Hun hadde et intervju på telefonen, hvor hun måtte fortelle om sin livssituasjon, hvorfor hun vil ha barn og hva hun kan tilby, og så måtte hun fylle ut et helseskjema og ta masse prøver som ble sendt til klinikken. Så var hun klar. Da gjensto det bare å velge donor. (klipp) Mens Sarah var gravid, begynte hun å undersøke om flere hadde samme donor. Hun meldte seg inn i ulike Facebook-grupper for de som søker søsken i samme spermbank. Der fikk hun kontakt med en mor i Danmark, som hadde fått et barn med samme donor. (klipp) Men så begynte det å balle på seg. Stadig flere tok kontakt med Sarah på Facebook-gruppene. - I løpet av fire år, har det blitt 28 søsken, forteller Sarah. https://www.kk.no/mamma/sonnen-fikk-28-sosken-pa-fire-ar/82966955 Anonymkode: 068f5...ea8
Anonym bruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Som en her sier. De ønsker nok ikke en designer-baby der noen kommer inn og "bestiller" en baby med blå øyne, liten nese, krøllete mørkt hår, høy IQ, en som potensielt blir 1.90 osv. Selv om de fleste kvinner klarer å velge relativt greit er det andre som velger mer overfladisk. Har man et veldig overfladisk syn på dette, hvordan håndtere man da om barnet ikke blir slik at man hadde sett for seg/ønsket seg? En lege vil nok velge en som ligner mer på mor enn å velge ut fra et ønske om et perfekt utseende eller intellektuelt nivå på en donor. Dessuten vil nok det at kvinner velger selv, høyne sjansene for at de samme mennene blir gjenbrukt til det som er maks. Anonymkode: 8fd1c...9ce Tilliten til norske kvinner er på maksnivå ser jeg. Det har ikke vært utprøvd i Norge engang og allikevel konkluderes det med hva norske kvinner vil gjøre. Dette har ikke vært et problem i Danmark. På noen måte. I alle de årene dette har vært tilgjengelig. Så hvorfor tenker man at norske kvinner plutselig vil designe barn og hvis et fåtall av dem velger litt overfladisk; hva så? For de fleste handler dette om kontroll over noe så viktig som reproduksjon. Og man kan ikke frata kvinner dette på bakgrunn av noe som teoretisk kan skje. Det er i alle fall min mening. Barna bryr seg nok særdeles lite om hvorvidt foreldrene har bladd i en katalog eller ikke. Det viktigste for barnet er å vite at det er elsket. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis det står i loven, så er det åpenbart lovlig. Legen skal bestemme fordi det er variabler å ta hensyn til, og når man skal befrukte utenfor livmoren så må diverse ting hensyntas på en annen måte enn ved naturlig befruktning. Jeg fatter ikke at dette ikke sier seg selv for normalt oppegående folk, beklager om det høres skarpt ut. Anonymkode: a2266...005 Dette var veldig vagt og sa egentlig ingenting. Alle donorer er godkjente og legene selv sier at dette ikke handler om det medisinske. Så argumentet ditt faller mellom to stoler. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette var veldig vagt og sa egentlig ingenting. Alle donorer er godkjente og legene selv sier at dette ikke handler om det medisinske. Så argumentet ditt faller mellom to stoler. Anonymkode: fb24e...11d Ok. Jeg forklarte. Du vil ikke godta det. Lykke til videre. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette var veldig vagt og sa egentlig ingenting. Alle donorer er godkjente og legene selv sier at dette ikke handler om det medisinske. Så argumentet ditt faller mellom to stoler. Anonymkode: fb24e...11d Enig med deg. Jeg synes det blir veldig spesielt da kvinnen med det ikke får bestemme selv hva som føres inn i hennes kropp. Anonymkode: 41ba3...09d
Anonym bruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok. Jeg forklarte. Du vil ikke godta det. Lykke til videre. Anonymkode: a2266...005 «variabler å ta hensyn til» og «diverse ting må hensyntas» er ikke en forklaring. Det er synsing. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Enig med deg. Jeg synes det blir veldig spesielt da kvinnen med det ikke får bestemme selv hva som føres inn i hennes kropp. Anonymkode: 41ba3...09d Da kan hun jo velge å la være. Anonymkode: db9c6...2b3
Anonym bruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Jeg synes det blir veldig spesielt da kvinnen med det ikke får bestemme selv hva som føres inn i hennes kropp. Anonymkode: 41ba3...09d Hun får absolutt bestemme hva som IKKE skal føres inn i sin kropp, men om man oppsøker helsevesenet må/bør man jo følge deres rutiner. Anonymkode: a2266...005
Anonym bruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august Når man ser hva kvinner velger å formere seg med er det like greit at noen andre står for valget. Anonymkode: 36bb0...acf
Anonym bruker Skrevet 20. august #20 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun får absolutt bestemme hva som IKKE skal føres inn i sin kropp, men om man oppsøker helsevesenet må/bør man jo følge deres rutiner. Anonymkode: a2266...005 Så hvis en kvinne oppsøker helsevesenet skal hun fratas all anatomi? Og bare føye seg etter helsevesenets rutiner? Skummel tankegang. Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #21 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Når man ser hva kvinner velger å formere seg med er det like greit at noen andre står for valget. Anonymkode: 36bb0...acf Der sa du det; «kvinner velger å formere seg med». For det er kjernen i diskusjonen. Hvem kvinnen formerer seg med er ikke statens sak. At myndigheter skal velge eller legge opp til hvem som får barn med hvem gir et kaldt gufs av eugenikk og 1940, og dit vil vi ikke. Anonymkode: fb24e...11d
Iiiiik Skrevet 20. august #22 Skrevet 20. august Jeg har en bekjent som fikk barn via en donor i USA, grunnen var sykdom hos henne som gjorde at hun ikke fikk hjelp i Danmark. Om det er riktig eller ikke, er en annen diskusjon. På klinikken hun ble inseminert kunne hun velge fritt, men for hver enkelt variabel hun kunne ønsket å styre, ble det dyrere. Nå valgte hun kun etnisitet og god psykisk helse, men kunne valgt høyde, øyenfarge, intelligens, utdanningsnivå, fysisk helse, antall andre barn osv. Da går man langt utenfor det jeg tenker at det man som helsepersonell burde godta. For meg er nok dette et verdispørsmål, og det er det sannsynligvis også for andre. Dermed blir heller ikke begrunnelsen godtatt hvis man er uenig. Utover poenget med at det er uheldig hvis noen har haugevis av søsken de ikke vet om, er det få medisinske grunner til å ikke la folk velge fritt.
Iiiiik Skrevet 20. august #23 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Der sa du det; «kvinner velger å formere seg med». For det er kjernen i diskusjonen. Hvem kvinnen formerer seg med er ikke statens sak. At myndigheter skal velge eller legge opp til hvem som får barn med hvem gir et kaldt gufs av eugenikk og 1940, og dit vil vi ikke. Anonymkode: fb24e...11d Men da får man finne en mann selv da, og ordne alt selv. Det lar seg fint gjøre. Ingenting i helsevesenet innebærer at pasienten er en kunde med full styringsrett.
Anonym bruker Skrevet 20. august #24 Skrevet 20. august Iiiiik skrev (9 minutter siden): Men da får man finne en mann selv da, og ordne alt selv. Det lar seg fint gjøre. Ingenting i helsevesenet innebærer at pasienten er en kunde med full styringsrett. Det har ikke falt deg inn at flere og flere kvinner setter pris på sin egen selvstendighet og ikke ønsker å leve livet sitt med en mann? Anonymkode: fb24e...11d
Anonym bruker Skrevet 20. august #25 Skrevet 20. august Iiiiik skrev (12 minutter siden): Jeg har en bekjent som fikk barn via en donor i USA, grunnen var sykdom hos henne som gjorde at hun ikke fikk hjelp i Danmark. Om det er riktig eller ikke, er en annen diskusjon. På klinikken hun ble inseminert kunne hun velge fritt, men for hver enkelt variabel hun kunne ønsket å styre, ble det dyrere. Nå valgte hun kun etnisitet og god psykisk helse, men kunne valgt høyde, øyenfarge, intelligens, utdanningsnivå, fysisk helse, antall andre barn osv. Da går man langt utenfor det jeg tenker at det man som helsepersonell burde godta. For meg er nok dette et verdispørsmål, og det er det sannsynligvis også for andre. Dermed blir heller ikke begrunnelsen godtatt hvis man er uenig. Utover poenget med at det er uheldig hvis noen har haugevis av søsken de ikke vet om, er det få medisinske grunner til å ikke la folk velge fritt. Men hvorfor skal dine verdier høynes over våre? I et valg som kun påvirker oss? Anonymkode: fb24e...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå