Gå til innhold

Min datter delte vondt med meg, dårlig samvittighet jeg ikke har tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går på videregående skole. Hun hadde prøvd å dele noe med meg. Vi fikk snakket i går. Hun fortalte om sin depresjon. Hun hadde åpenbart ikke bra. Jeg ble både overrasket og trist. 

Jeg har viktige avtaler og hektisk hverdag. 

Jeg har fått kjempe dårlig samvittighet at jeg ikke ga henne tid etter at hun fortalte. Vi får snakket mye men jeg får dårlig samvittighet av å bruke tid på jobb. Skulle vært hjemme og gi støtte når hun kom hjem fra skole. I dag gikk jeg og lå/sov ved siden av henne for å vise jeg bryr meg.

Jeg har tenkt om det er innafor å sykemelde eller be om fri uten lønn? 

Mannen sier at jeg kanskje overreagerer. Jeg føler han tenker mer på økonomi. Jeg er i prosess der jeg kan få en mye bedre betalt stilling.

Anonymkode: f4d3a...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har tenkt om det er innafor å sykemelde eller be om fri uten lønn? 

Ja det tenker jeg er helt innafor, familie går foran jobb

Anonymkode: 75117...9d6

Skrevet

Det er viktig for din datter at du går på jobb og at dere alle holder på rutiner i hverdagen. Blir du hjemme vil det føre til at du sykeliggjør henne. Hvor lenge er hun alene hjemme før du kommer hjem fra jobb? Hun er vel på skolen på dagtid? Du kan absolutt be om sykmelding en periode og skylde på noe annet for å få sykepenger så det ikke går utover økonomien 

Anonymkode: 11bbf...d14

Skrevet

Å sykmelde deg er ikke innafor. Men å be om fri uten lønn er greit.

Anonymkode: c365a...808

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Å sykmelde deg er ikke innafor. Men å be om fri uten lønn er greit.

Nå sykemelder man jo ikke seg selv

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå sykemelder man jo ikke seg selv

Å lyve seg til en sykemelding er ikke greit.

Skrevet

Omsorgslønn eller ulønnet permisjon. Du er ikke syk. 
Men jeg ville først forsøkt å gå i dialog med arbeidsgiver om tilrettelagt arbeid. For å fortsatt kunne jobbe og opprettholde en viss rutine i hverdagen 

Anonymkode: 981f5...a78

Skrevet

Jeg har opplevd det du står i. Det er ikke enkelt. Omsorgslønn krever en viss prossess og sykmelding er i utgangspunktet knyttet til din helse. 

Hvis du kjenner på og tenker at dette er såpass alvorlig at jeg må ta tak. Nå. Start med en samtale med arbeidsgiver. Ok, så har du en mulighet på blokka nå via jobb, men det skal ikke styre det viktigste du har i livet, du har vel den i at du er god på det du gjør. Det blir ikke borte over natten. Alt vi lever for er familien vår. Så vær ærlig. En god leder forstår, kan til og med sette litt pris på evnen til å prioritere. Om ikke er vel snarere spørsmålet om dette er en arbeidsplass du vil satse på? 

Herfra tar du tak, oppsøker nødvendig hjelp. Vis at du er der, at du tåler å lytte. Det er det viktigste. Så ble du tatt litt på sengen nå. Det er lov å si det høyt. Du, jeg er usikker på om jeg prioriterte riktig nå, men du skal vite at du er det viktigste her.

Dere må begge finne ut av dette, dårlig samvittighet fører deg ingensteds. Du bryr deg, ellers ville du ikke skrevet innlegget. 

Anonymkode: e4941...a95

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å lyve seg til en sykemelding er ikke greit.

Lyver jo ikke. Om hun er overbelastet og har private ting så får man sykmelding. Hvem har ikke dratt på litt for å få en sykmelding når en selv vurderer det nødvendig. Uansett det som ikke er saken her 

Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke sykemelde deg eller ta ferie. Du holder deg på jobb. Din datter skjønner jo at du må jobbe. Å være hjemme hjelper henne ingenting. 

Anonymkode: c047c...00e

Skrevet

Hvis du er i en prosess der du kan oppnå en bedre betalt stilling, hvorfor kan ikke faren ta seg ekstra av datteren?

Anonymkode: e0aca...878

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis du er i en prosess der du kan oppnå en bedre betalt stilling, hvorfor kan ikke faren ta seg ekstra av datteren?

Kjære vene. Datteren går på videregående skole og sliter med depresjon. HI spør ikke om råd hvem av de som evt bør være hjemme. Forhold deg til HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skal selvfølgelig ikke sykemelde deg eller ta ferie. Du holder deg på jobb. Din datter skjønner jo at du må jobbe. Å være hjemme hjelper henne ingenting. 

Selvfølgelig?? Hjemmesituasjon til HI og datterens depresjon er det kun HI selv som kan vurdere 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig?? Hjemmesituasjon til HI og datterens depresjon er det kun HI selv som kan vurdere 

Jeg svarer i tråden hun lager.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Lyver jo ikke. Om hun er overbelastet og har private ting så får man sykmelding. Hvem har ikke dratt på litt for å få en sykmelding når en selv vurderer det nødvendig. Uansett det som ikke er saken her 

Det er ingenting som tilsier dette. Hi spør om meninger, du trenger ikke leke politi.

Skrevet

Kjære vene. Datteren går på videregående skole og sliter med depresjon. HI spør ikke om råd hvem av de som evt bør være hjemme. Forhold deg til HI 

Jeg forholder meg til hi. Hvis hi ikke har tid og overskudd, så er det jo bare et godt råd å foreslå at mannen kan ta seg ekstra av datteren. Det må da være bedre enn sykemelding eller ulønnet fri.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forholder meg til hi. Hvis hi ikke har tid og overskudd, så er det jo bare et godt råd å foreslå at mannen kan ta seg ekstra av datteren. Det må da være bedre enn sykemelding eller ulønnet fri.

Er det et godt råd? Noen ganger lurer jeg oppriktig på hva som foregår i hodet hos enkelte. Tenker du at etter 16 år + med barn, så oppdager man at barnet har en far fordi en vennlig, anonym på et forum var så grei å påpeke det? Oi, det har jeg ikke tenkt på. Puh. 

Du insinuerer indirekte at HI er stokk, stein tett i pappen om du oppriktig tenker det var et nødvendig innspill. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Er det et godt råd? Noen ganger lurer jeg oppriktig på hva som foregår i hodet hos enkelte. Tenker du at etter 16 år + med barn, så oppdager man at barnet har en far fordi en vennlig, anonym på et forum var så grei å påpeke det? Oi, det har jeg ikke tenkt på. Puh. 

Du insinuerer indirekte at HI er stokk, stein tett i pappen om du oppriktig tenker det var et nødvendig innspill. 

Selvfølgelig er det et godt råd og en mulig løsning på problemet. Jeg antar jo at hi ikke har fått barn med en evneveik mann som ikke evner å trå til litt ekstra når hans eget barn har behov for det. Men jeg vet jo at for kvinner flest så er eneste løsning på alle livets problemer å løpe til legen og grine til seg en sykemelding. 

Skrevet

Selvfølgelig er det et godt råd og en mulig løsning på problemet. Jeg antar jo at hi ikke har fått barn med en evneveik mann som ikke evner å trå til litt ekstra når hans eget barn har behov for det. Men jeg vet jo at for kvinner flest så er eneste løsning på alle livets problemer å løpe til legen og grine til seg en sykemelding. 

Kvinner flest, faktisk. Her har vi visst et kroneksempel på at på seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: da23b...317

Skrevet

Permisjon uten lønn. Sykmelding er det virkelig ikke!!

Anonymkode: d3dc8...100

Skrevet

All den tid hun er på skolen kan du jobbe? Men du må koble på helsesøster på skolen og helsevesenet her, dette er ikke noe du skal fikse alene. Kanskje kan du jobbe mindre, kan du ha hjemmekontor? Jeg har levd med psykisk sykt barn siden hun gikk i 9. Nå er hun 20.  I dag var jeg med henne til lege ang fornyelse av førerkort, og mandag kjørte jeg henne til DPS. Jeg har fleksitid og mulighet for hjemmekontor så jeg jobber innimellom og litt på kveldene om jeg må ta igjen.  Min datter bor ikke hjemme mer, men er hos oss daglig. 

Anonymkode: 4112c...195

Skrevet

Da mitt barn ble alvorlig psykisk syk gikk livet i stå. Jeg klarte ikke konsentrere meg på jobb, jeg sov ikke og fikk store problemer med å få i meg nok mat. Tro meg ingen ville ha meg på jobb i den forfatningen (gitt at det jeg holder på med krever et klart hode til en hver tid). Så jeg ble sykemeldt. Etter hvert som tiden gikk fikk jeg om man kan si det «normalisert tilværelsen» med å ha et sykt barn og i stedet for sykemelding gikk jeg over på 100% pleiepenger (mitt barn var i denne perioden nesten ikke på skolen, kanskje 2 timer på en hel måned) og måtte ha hjelp til de enkleste ting som f.eks. å få i seg mat. Hadde ikke jeg vært hjemme hadde barnet ligget i sengen hele dagen.

HI - er ungdommen din på skolen? Hvis hun er det har det ikke noe for seg å tråkke hjemme. Jo mer «normalt» man klarer å holde omgivelsene jo bedre er det. Selv om det kan være fryktelig vanskelig.

Hvis det brenner på din jobb, har jenten en far som kan ta litt ekstra ansvar for henne?

Kan du be om å jobbe redusert (permisjon uten lønn f.eks.) en liten periode?

Anonymkode: fc05b...2fd

Skrevet

Permisjon uten lønn. Sykmelding er det virkelig ikke!!

Det vet du da virkelig ikke noe om!!

Anonymkode: 07043...e87

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nei det er jammen ikke rart Velferds-Norge snart er i kne når folk griner seg til sykmeldinger over en lav sko. Håper virkelig de innfører lavere lønn under sykmelding, ingen lønn første dag eller noe som helst som hindrer gud og hvermann i å sykmelde seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ut i fra det hi skriver, som er det vi har å forholde oss til, så er det ingen sykemeldingsgrunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...