Gå til innhold

Hvor lenge ser du an ting før du går til fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge ser du an ting før du går til fastlegen?

Anonymkode: 931e6...294

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske lenge, for lenge ifølge legen. 

Har fibromyalgi og artrose og med det kommer det en del smerter her og der. Som forsvinner like brått som de kom. Når det oppstår noe nytt, venter jeg til det er så vondt at jeg ikke klarer å fungere lenger. For er så vant med at det "bare er enda en fibroting". 

Akkurat nå har jeg en skikkelig vondt kul på det ytterste tommelleddet. Har hatt den i ca 1,5 uke. Var hos legen torsdag forrige uke, men glemte å nevne den. Så jeg blir nok å vente å se om det går over av seg selv eller ikke. Når jeg ikke klarer å bøye tommelen lenger, drar jeg til legen.

Anonymkode: 88e5a...4d7

Skrevet

Før veldig og altfor lenge. Nå tar jeg kjapt kontakt.

Anonymkode: 852a4...fa8

Skrevet

Det spørs helt hva det er. Noe kan fint vente, andre ting bekymrer man seg for eller er symptomer å ta på alvor. Generelt er jeg lite hos lege. 

Anonymkode: b817e...e76

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Før veldig og altfor lenge. Nå tar jeg kjapt kontakt.

Var det noe spesielt som gjorde at du gikk fra å vente alt for lenge før til å ta kjapt kontakt nå?

Skrevet

Jeg løper ikke til lege for bagateller, men samtidig har jeg nådd en alder, og selv opplevd en del ting som gjør at man skjønner at man skal ta helsa på alvor.

For å sette det på spissen da, så hadde jeg ikke gått til lege for en forkjølelse og litt feber, men jeg hadde gått til lege om jeg fikk vondt i brøstet eller bæsjet blod.

Noen ting er det helt greit å vente for å se om går over, andre ting tar man alvorlig med en gang så det kan adresseres i helsevesenet om det er noe alvorlig.

Jeg har selv hatt en svulst de ikke visste om var ondartet før de fikk fjernet den og sendt den til analyse, og hatt et hjerneslag.

Anonymkode: 04b32...75d

Skrevet

Blir det ikke bedre av seg selv etter noen dager vurderer jeg lege. Er det like ille etter noen dager til, da reiser jeg til legen. 

Anonymkode: 6bef3...747

Skrevet

Det kommer helt på hva det gjelder og situasjonen jeg står i da. Når jeg fikk veldige smerter i brystet ringte jeg og fikk akutttime bare 1 time etterpå. Når jeg hadde halsbetennelse, så ringte jeg og fikk akuttime når jeg nesten ikke kunne svelge. Ryggen har jeg jevnlige problemer med, men er ikke noe jeg nevner for legen noe særlig.

Anonymkode: 0078a...4e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var det noe spesielt som gjorde at du gikk fra å vente alt for lenge før til å ta kjapt kontakt nå?

Jeg ble alvorlig psykisk syk og skjønte det ikke selv. Nå tar jeg meg mer på alvor.

Skrevet

14 dager gir jeg meg selv hver gang. Går til legen 1 gang i året. Det meste går over 😊

Anonymkode: 6b222...4d0

Skrevet

Det meste går over så jeg er sjelden hos lege. Tror sist var for 4 år siden. 

Anonymkode: 469f6...cbb

Skrevet

Går til legen kjapt når det er alvor. Venter for lenge når det ikke er det 

Anonymkode: d1348...aae

Skrevet

Avhenger av hva. Vondt i rygg, hofter og skuldre har jeg hatt i åresvis uten å oppsøke lege. Men en føflekk som endrer farge f eks tar jeg med en gang. 

Anonymkode: 43382...f19

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

14 dager gir jeg meg selv hver gang. Går til legen 1 gang i året. Det meste går over 😊

Anonymkode: 6b222...4d0

Jepp

Anonymkode: 6bef3...747

Skrevet

Det kommer jo helt an på.

Ting jeg plages av, men har liten tro på at legen kan gjøre noe med - lenge.

Ting jeg anser det sannsynlig at legen kan fikse og ikke vil gå raskt over av seg selv - ikke lenge.

Anonymkode: 4733c...4c4

Skrevet

Før gikk jeg veldig sjeldent.  Det meste går jo over av seg selv, og det stemmer / stemte jo.  Eller det er jo feil å si alt for sjelden kanskje, for om det har vært noe de gangene jeg ikke har gått, så har det jo gått over av seg selv.  Men nå har jeg vært gjennom kreftbehandling (brystkreft), så nå er nok lista langt lavere.  Den ble oppdaget på ordinær mammografi.  Jeg møtte opp til mammografien i alle fall og det er jeg glad for!   

Det viktige er vel å prøve å finne en mellomting, tenker jeg.  

Anonymkode: d9d36...07c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...