Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:23 #1 Skrevet tirsdag kl 13:23 Sitter og ser på en valgsending, og Kirsti Bergsjø i SV, sier at for summen av skattekutt for de som har aller mest, (fra den forskjellsgjengen på blå side) får en gratis barnehage, gratis tannhelse, gratis Sfo og gratis skolemat for alle unger i hele landet. Og siden de røde har hatt makta de siste åra, så lurer jeg på om det stemmer at vi har gratis barnehage og gratis tannhelse i dag? (Barna mine har gått ut av barnehage for lenge siden, så jeg vet oppriktig ikke). Anonymkode: 27659...92f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:26 #2 Skrevet tirsdag kl 13:26 Joda det vet du. Og du vet også at SV ikke er i regjering. Anonymkode: e7b81...89e
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:31 #3 Skrevet tirsdag kl 13:31 Det hørtes ut på henne som om det er kun de blå som står i veien for at vi kan ha alt dette gratis. Anonymkode: 27659...92f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:39 #4 Skrevet tirsdag kl 13:39 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det hørtes ut på henne som om det er kun de blå som står i veien for at vi kan ha alt dette gratis. Anonymkode: 27659...92f Det høres også ut som om folk flest er fattige og trenger gratis ALT for å klare seg her i verden. Sannheten er vel heller at flertallet har mer enn nok penger, både til SFO, barnehage, tannlege og mye mer til. Men det er viktigere å smøre tynt utover til alle enn at de som virkelig trenger det får hjelp så det faktisk merkes. Anonymkode: 3e14c...445
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:30 #5 Skrevet tirsdag kl 14:30 Støre lovte gratis skolemat til alle for mange år siden. Det ble ikke noe av det, men han sa at de skulle sette det på planen i år om de kommer til makten. Så det skjer nok aldri. SV ønsker å gi bort andres penger over alt, helt til alle er fattige. De skjønner ikke at de største skattekuttene, målt i kroner, alltid vil tilfalle de rikeste, fordi de betaler allerede så mye mer enn alle andre. Det SV heller ikke sier noe om, er at skatteinntektene vil krympe om de rikeste må betale mer. Ganske enkelt fordi da vil pengene gå innom politikerne og da mister de rikeste penger til å skape arbeidsplasser og investere i forskning og produktutvikling som skaper merverdier i samfunnet. Politikerne skaper jo veldig lite verdier, de fordeler bare. Hele poenget med mindre skatt er jo at de som eier pengene, og vet hvor de trenger dem hen, får bruke dem der de selv ønsker. Da kan de selv betale alt SV ønsker å gi alle gratis, og da slipper vi at politikerne sitter med mesteparten av pengene og leker storkarer i utlandet. Anonymkode: 4af71...67c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:51 #6 Skrevet tirsdag kl 14:51 Viss det blir rødt , sv, ap osv som kommer til makten, gidder nok ikke folk jobbe lenger. For viss du jobber, går nesten alle pengene i skatt til ytelser til folk som ikke jobber. I tillegg skal jo alt bli gratis uansett….. Her bør folk tenke seg og! Anonymkode: f3b45...942
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:54 #7 Skrevet tirsdag kl 14:54 Greia er jo at ingen partier i Norge blir store nok til å sitte alene, så partiene sier hva de vil jobbe mot også må de inngå kompromiss og bli enige med andre partier om noe alle kan leve med. Full barnehageplass koster fra denne høsten av 1.200 kr. Noe billigere enn det håper jeg da ikke det blir, noe må man faktisk betale selv for ungene sine Tannlege jobbes det mot at blir inkludert i resten av helsenorge så man betaler en egenandel. Men man kan selvfølgelig ikke innføre gratis tannlege over natta, vi har ikke nok tannleger til å ta unna det. Men de utvider gradvis så generasjonen etter oss får mer og mer sponset tannlege. Nå er det vel opp til 28 år de får dekket det meste av regningen. Anonymkode: 166fd...d26
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:58 #8 Skrevet tirsdag kl 14:58 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Støre lovte gratis skolemat til alle for mange år siden. Det ble ikke noe av det, men han sa at de skulle sette det på planen i år om de kommer til makten. Så det skjer nok aldri. SV ønsker å gi bort andres penger over alt, helt til alle er fattige. De skjønner ikke at de største skattekuttene, målt i kroner, alltid vil tilfalle de rikeste, fordi de betaler allerede så mye mer enn alle andre. Det SV heller ikke sier noe om, er at skatteinntektene vil krympe om de rikeste må betale mer. Ganske enkelt fordi da vil pengene gå innom politikerne og da mister de rikeste penger til å skape arbeidsplasser og investere i forskning og produktutvikling som skaper merverdier i samfunnet. Politikerne skaper jo veldig lite verdier, de fordeler bare. Hele poenget med mindre skatt er jo at de som eier pengene, og vet hvor de trenger dem hen, får bruke dem der de selv ønsker. Da kan de selv betale alt SV ønsker å gi alle gratis, og da slipper vi at politikerne sitter med mesteparten av pengene og leker storkarer i utlandet. Anonymkode: 4af71...67c Trickle down har aldri fungert. Ikke i Norge og ikke i andre land. Allikevel fortsetter de blå å legge det fram som en sannhet. Skattelette til de rikeste skaper ikke flere arbeidsplasser, det gir bare mer penger som de sylter ned. Anonymkode: 1006c...c9b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:02 #9 Skrevet tirsdag kl 15:02 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sitter og ser på en valgsending, og Kirsti Bergsjø i SV, sier at for summen av skattekutt for de som har aller mest, (fra den forskjellsgjengen på blå side) får en gratis barnehage, gratis tannhelse, gratis Sfo og gratis skolemat for alle unger i hele landet. Og siden de røde har hatt makta de siste åra, så lurer jeg på om det stemmer at vi har gratis barnehage og gratis tannhelse i dag? (Barna mine har gått ut av barnehage for lenge siden, så jeg vet oppriktig ikke). Anonymkode: 27659...92f Kan eksempelet har vært brukt for å vise hvor mye penger det er snakk om at de rikeste kan putte i lomma med disse skattekuttene og ikke at det var et faktisk forslag? Når det er sagt er det gratis tannhelse (unntatt regulering) for barn opp til 18 og for utviklingshemmede. Anonymkode: 1006c...c9b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:14 #10 Skrevet tirsdag kl 15:14 Hvis du ikke vet svaret på dette bør du skjerpe deg. Anonymkode: 8f0d7...e77
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:31 #11 Skrevet tirsdag kl 15:31 Håper aldri det blir gratis barnehage Anonymkode: da722...093
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:45 #12 Skrevet tirsdag kl 15:45 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Sitter og ser på en valgsending, og Kirsti Bergsjø i SV, sier at for summen av skattekutt for de som har aller mest, (fra den forskjellsgjengen på blå side) får en gratis barnehage, gratis tannhelse, gratis Sfo og gratis skolemat for alle unger i hele landet. Og siden de røde har hatt makta de siste åra, så lurer jeg på om det stemmer at vi har gratis barnehage og gratis tannhelse i dag? (Barna mine har gått ut av barnehage for lenge siden, så jeg vet oppriktig ikke). Anonymkode: 27659...92f Gratis er det ingen ting som er. Hverken barnehage, tannlege eller skolemat. Det hun egentlig mener, er at de som tjener godt skal betale en større andel av kostnadene for denne type velferdsgoder. De skal betale for seg selv, og mere av andelen til de som tjener minst. Kanskje alt. Så det betales for altså,bare at over skatteseddelen til de med middels til høy lønn. Det høres imidlertid bedre ut å kalle det gratis. Anonymkode: f3f53...58d
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:16 #13 Skrevet tirsdag kl 16:16 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Håper aldri det blir gratis barnehage Anonymkode: da722...093 Det var en rar ting å håpe på. Anonymkode: 8f0d7...e77
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:59 #14 Skrevet tirsdag kl 16:59 I vår kommune har vi gratis barnehage. Anonymkode: be30c...bc1
gale damen Skrevet tirsdag kl 17:28 #15 Skrevet tirsdag kl 17:28 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Trickle down har aldri fungert. Ikke i Norge og ikke i andre land. Allikevel fortsetter de blå å legge det fram som en sannhet. Skattelette til de rikeste skaper ikke flere arbeidsplasser, det gir bare mer penger som de sylter ned. Anonymkode: 1006c...c9b Jeg fatter ikke at slike som deg, som åpenbart ikke forstår økonomi, fremsetter dette som en sannhet til stadighet. Jeg driver et firma som har høy omsetning. Jeg betaler min inntektsskatt og jeg betaler firmaskatt. Jeg har ansatte, og betaler avgifter for det. Staten regner min arbeidende kapital som formue, så jeg må ta ut utbytte for å betale skatt for denne fiktive formuen. Jeg må naturligvis også skatte av utbyttet som tas ut for å betale skatt. Jeg har behov for flere ansatte, men har ikke råd til det fordi skatten blir for høy. Nyansettelser gjøres derfor i utlandet. Arbeidsplasser som skulle ha vært opprettet i Norge går til andre land, fordi det høye skattetrykket for en middelstor bedrift ikke tåler at vi ansetter i Norge. Jeg har ingen tvil i min sjel om at du ville ha ansett meg som «de rike» uten det fjerneste begrep om hva du ytrer deg om. I mitt tilfelle ville skattelettelse på fiktiv formue ført til arbeidsplasser i Norge. Min bedrift er neppe alene om utfordringen.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:41 #16 Skrevet tirsdag kl 17:41 gale damen skrev (6 minutter siden): Jeg fatter ikke at slike som deg, som åpenbart ikke forstår økonomi, fremsetter dette som en sannhet til stadighet. Jeg driver et firma som har høy omsetning. Jeg betaler min inntektsskatt og jeg betaler firmaskatt. Jeg har ansatte, og betaler avgifter for det. Staten regner min arbeidende kapital som formue, så jeg må ta ut utbytte for å betale skatt for denne fiktive formuen. Jeg må naturligvis også skatte av utbyttet som tas ut for å betale skatt. Jeg har behov for flere ansatte, men har ikke råd til det fordi skatten blir for høy. Nyansettelser gjøres derfor i utlandet. Arbeidsplasser som skulle ha vært opprettet i Norge går til andre land, fordi det høye skattetrykket for en middelstor bedrift ikke tåler at vi ansetter i Norge. Jeg har ingen tvil i min sjel om at du ville ha ansett meg som «de rike» uten det fjerneste begrep om hva du ytrer deg om. I mitt tilfelle ville skattelettelse på fiktiv formue ført til arbeidsplasser i Norge. Min bedrift er neppe alene om utfordringen. Det er jo nettopp dette! Folk skjønner ikke sammenhengen, men tror blindt på narrativet «de slemme, rike betaler ikke skatt mens vi stakkars pengelense må betale masse!». Hører om bedrifter som må legge ned fordi de må skatte av lagerbeholdning av varer og produksjonmaskiner, og det har de ikke midler til, fordi de ikke har… tha-daaaaa… overskudd til det! Og dette kommer fra en vanlig ansatt arbeider med gjennomsnittslønn. Jeg tror ikke på venstresidens fremstilling i det hele tatt. Det er på tide at noen nøytrale, helst ikke-politikere opplyser befolkningen om hvordan skattepolitikken faktisk fungerer og slår ut. Og hvordan ble egentlig formuesskatten, som er en liten fis i havet, det store temaet for valgkampen? Det finnes da mange ting som har laaangt mer å si for landets økonomi enn formuesskatten. Mens folk går og innbilder seg at bare de rike betaler enda mer skatt, så løser alt seg og velferssstaten er reddet… Anonymkode: 3e14c...445
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:58 #17 Skrevet tirsdag kl 17:58 1 hour ago, Anonym bruker said: Det var en rar ting å håpe på. Anonymkode: 8f0d7...e77 Hvorfor det, er du klar over hvor mye det vil koste? Anonymkode: da722...093
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:01 #18 Skrevet tirsdag kl 18:01 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var en rar ting å håpe på. Anonymkode: 8f0d7...e77 Det er det ikke, det er mange ting som bør komme før gratis barnehage. Anonymkode: 1a4ed...238
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:58 #19 Skrevet tirsdag kl 18:58 Anonym bruker skrev (1 time siden): I vår kommune har vi gratis barnehage. Anonymkode: be30c...bc1 Det finnes ikke noe slikt som gratis barnehage. Det er bare snakk om versjoner av hvordan, og hvem som betaler for dem. Anonymkode: f3f53...58d
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:08 #20 Skrevet tirsdag kl 19:08 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I vår kommune har vi gratis barnehage. Anonymkode: be30c...bc1 Hvilken kommune er det? Anonymkode: 1a4ed...238
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:30 #21 Skrevet tirsdag kl 19:30 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvilken kommune er det? Anonymkode: 1a4ed...238 Alta kommune Anonymkode: be30c...bc1
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:31 #22 Skrevet tirsdag kl 20:31 gale damen skrev (2 timer siden): Jeg fatter ikke at slike som deg, som åpenbart ikke forstår økonomi, fremsetter dette som en sannhet til stadighet. Jeg driver et firma som har høy omsetning. Jeg betaler min inntektsskatt og jeg betaler firmaskatt. Jeg har ansatte, og betaler avgifter for det. Staten regner min arbeidende kapital som formue, så jeg må ta ut utbytte for å betale skatt for denne fiktive formuen. Jeg må naturligvis også skatte av utbyttet som tas ut for å betale skatt. Jeg har behov for flere ansatte, men har ikke råd til det fordi skatten blir for høy. Nyansettelser gjøres derfor i utlandet. Arbeidsplasser som skulle ha vært opprettet i Norge går til andre land, fordi det høye skattetrykket for en middelstor bedrift ikke tåler at vi ansetter i Norge. Jeg har ingen tvil i min sjel om at du ville ha ansett meg som «de rike» uten det fjerneste begrep om hva du ytrer deg om. I mitt tilfelle ville skattelettelse på fiktiv formue ført til arbeidsplasser i Norge. Min bedrift er neppe alene om utfordringen. Jeg og min familie er også av "de rike". Vi er ikke bedriftseiere, så å gi oss en skattelette ville ikke gitt flere arbeidsplasser eller mer vekst i noe som helt annet enn våre lommebøker. Anonymkode: 1006c...c9b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:55 #23 Skrevet tirsdag kl 20:55 23 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg og min familie er også av "de rike". Vi er ikke bedriftseiere, så å gi oss en skattelette ville ikke gitt flere arbeidsplasser eller mer vekst i noe som helt annet enn våre lommebøker. Anonymkode: 1006c...c9b Det kan jo indirekte føre til flere arbeidsplasser som følge at dere har mer penger å kjøpe for Anonymkode: da722...093
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:14 #24 Skrevet tirsdag kl 21:14 Ap har satt ned prisen på barnehage fra 3500 kr mnd til 1200 kr mnd, så det går jo mot gratis! SV vil enda mer, men de har ikke sittet i regjering på veldig mange år. Stem rødgrønt, så blir alt litt bedre Anonymkode: d8262...794
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:14 #25 Skrevet tirsdag kl 21:14 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det kan jo indirekte føre til flere arbeidsplasser som følge at dere har mer penger å kjøpe for Anonymkode: da722...093 Vi har mer enn nok fra før og ingen av oss er av den sorten som handler mer enn vi trenger. Lavere skatt gir ikke noe høyere forbruk, men vi får mer penger på konto. Det hadde vært mer nyttig å gitt skatteletten til noen med lavere inntekt som kunne ført til det du beskriver. Anonymkode: 1006c...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå