Anonym bruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Jeg blir 52 år i oktober. Siste ukene har jeg blitt veldig plaget med hetetokter om natten, våkner flere ganger om natten gjennom våt av svette. Blir lite søvn. Jeg har det noen ganger i løpet av dagen på dagtid også. Er det andre her som også plages med dette? Jeg googlet at det finnes medisiner for å dempe dette, men det er hormontilskudd og det er jeg redd for å ta. Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Hvorfor er du redd for å ta hormontilskudd? Det fungerer. Og det beskytter mot benskjørhet og hjerte/karsykdom. Anonymkode: fde60...ab4
Anonym bruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august Hormontilskudd har mange flere positive enn negative virkninger altså, så skjønner ikke hvorfor du er redd for å prøve det? Jeg tåler det ikke, prøvde to forskjellige typer, men for meg ble bivirkningene verre enn plagene i utgangspunktet så jeg måtte bare "stå den av" og overleve perioden. Veldig tynn sommerdyne selv om vinteren, soveplass rett under vinduet, soveplass i bare trusa osv. Mannen stakkar måtte kjøpe tykkere dyne og begynne bruke pysj, for han holdt på å fryse ihjel på soverommet 😅 Anonymkode: 51d77...cd3
Anonym bruker Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august Det som kan virke er hormoner. Hvorfor vil du heller ta andre medisiner enn hormoner? Anonymkode: 75f11...b68
Anonym bruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hormontilskudd har mange flere positive enn negative virkninger altså, så skjønner ikke hvorfor du er redd for å prøve det? Jeg tåler det ikke, prøvde to forskjellige typer, men for meg ble bivirkningene verre enn plagene i utgangspunktet så jeg måtte bare "stå den av" og overleve perioden. Veldig tynn sommerdyne selv om vinteren, soveplass rett under vinduet, soveplass i bare trusa osv. Mannen stakkar måtte kjøpe tykkere dyne og begynne bruke pysj, for han holdt på å fryse ihjel på soverommet 😅 Anonymkode: 51d77...cd3 Hvilke bivirkninger fikk du? Dyne, vindu etc har jeg; sover i truse med vindu åpent og uten dyne. Mannen har tykk vinterdyne. Jeg er redd fôr hormontilskudd pga av moren min fikk brystkreft av det. Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor er du redd for å ta hormontilskudd? Det fungerer. Og det beskytter mot benskjørhet og hjerte/karsykdom. Anonymkode: fde60...ab4 Jeg er skeptisk til hormoner pga moren min fikk brystkreft av det. Anbefaler du å gå til fastlegen eller gynekologen for å snakke om dette? Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvilke bivirkninger fikk du? Dyne, vindu etc har jeg; sover i truse med vindu åpent og uten dyne. Mannen har tykk vinterdyne. Jeg er redd fôr hormontilskudd pga av moren min fikk brystkreft av det. Anonymkode: ee94b...eed Sikker på at det ikke var en tilfeldighet? Man trodde før at det var økt sjanse for brystkreft av hormontilskudd, men det er tilbakevist. Det er alderen som gir økt sjanse, ikke hormontilskuddet. Derfor man har et screeningprogram nå så alle over 50 år blir kalt inn annenhvert år for å ta mammografi, så man oppdager det tidlig nok til at færre dør. Men det gjelder alle, hormontilskudd eller ei. Bivirkningene jeg fikk var migrene, stadig tilbakevendende soppinnfeksjoner og veldig lavt humør. Anonymkode: 51d77...cd3
Anonym bruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Sikker på at det ikke var en tilfeldighet? Man trodde før at det var økt sjanse for brystkreft av hormontilskudd, men det er tilbakevist. Det er alderen som gir økt sjanse, ikke hormontilskuddet. Derfor man har et screeningprogram nå så alle over 50 år blir kalt inn annenhvert år for å ta mammografi, så man oppdager det tidlig nok til at færre dør. Men det gjelder alle, hormontilskudd eller ei. Bivirkningene jeg fikk var migrene, stadig tilbakevendende soppinnfeksjoner og veldig lavt humør. Anonymkode: 51d77...cd3 Takk for godt svar. Bivirkningene du fikk, er de vanlige? Vil du anbefale med å gå til fastlegen eller gynekologen med dette? Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk for godt svar. Bivirkningene du fikk, er de vanlige? Vil du anbefale med å gå til fastlegen eller gynekologen med dette? Anonymkode: ee94b...eed Nei, jeg tror ikke det. Jeg er 51 år og har utallige venninner på hormonplaster o.l. som ikke merker noen bivirkninger, det er nok kroppen min som er veldig sensisiv for syntetiske hormoner. Jeg har aldri kunne bruke hormonprevansjon heller. Om du skal gå til lege eller gynekolog kommer veldig an på legen din. Noen fastleger er veldig flinke med dette, mens andre ikke er, så vanskelig å svare på. Gynekologer tar jo kvinnehelse veldig alvorlig og er flinke med det, men for vanlige overgangsplager får du (heldigvis) ikke henvisning til spesialisthelsetjenesten som er overbelastet allerede, da må du gå privat. Anonymkode: 51d77...cd3
Anonym bruker Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Nei, jeg tror ikke det. Jeg er 51 år og har utallige venninner på hormonplaster o.l. som ikke merker noen bivirkninger, det er nok kroppen min som er veldig sensisiv for syntetiske hormoner. Jeg har aldri kunne bruke hormonprevansjon heller. Om du skal gå til lege eller gynekolog kommer veldig an på legen din. Noen fastleger er veldig flinke med dette, mens andre ikke er, så vanskelig å svare på. Gynekologer tar jo kvinnehelse veldig alvorlig og er flinke med det, men for vanlige overgangsplager får du (heldigvis) ikke henvisning til spesialisthelsetjenesten som er overbelastet allerede, da må du gå privat. Anonymkode: 51d77...cd3 Gikk du til fastlegen med dette? Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Hormontilskudd virker, og gir ikke større fare for brystkreft. Hormonene man får er i mye mindre doser enn i feks p-piller. Gynekologer kan mye mer om dette enn fastleger. Min fastlege ante ingenting om hormontilskudd og overgangsalder. Jeg prøvde først rødkløver tabletter som jeg kjøpte på helsekost. De virket godt i en periode, så du kan jo prøve ut det. Nå går jeg på hormonplaster og er helt fri for overgangsplager. Anonymkode: be2bb...80f
Anonym bruker Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hormontilskudd virker, og gir ikke større fare for brystkreft. Hormonene man får er i mye mindre doser enn i feks p-piller. Gynekologer kan mye mer om dette enn fastleger. Min fastlege ante ingenting om hormontilskudd og overgangsalder. Jeg prøvde først rødkløver tabletter som jeg kjøpte på helsekost. De virket godt i en periode, så du kan jo prøve ut det. Nå går jeg på hormonplaster og er helt fri for overgangsplager. Anonymkode: be2bb...80f Fikk du henvisning fra fastlege? Anonymkode: ee94b...eed
Anonym bruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august Jeg har fått henvisning til gyn fra fastlegen nå, grunnet plager ved perimenopause. Anonymkode: 725ec...740
Anonym bruker Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august Hormonplaster! Ikke farlig med mindre arvelig betinget for brystkreft. les dere opp, det er betydelig mindre risiko enn i gamle dager Hormonplaster reddet mitt liv Anonymkode: bd9ab...370
Anonym bruker Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august Grunnet til hetetoktene er lavt østrogen. Beste behandlingen er altså å tilføre østrogen (helst som plaster eller spray). Husk at du trenger gestagen i tillegg da. Hvis du absolutt ikke ønsker å ta hormoner, kan du spørre legen om en medisin som heter Veoza. Anonymkode: 89204...8a4
Anonym bruker Skrevet 19. august #16 Skrevet 19. august Hva skal vi som ikke kan ta østrogen tilskudd gjøre da, bare holde ut? Virker som østrogen er det eneste som virkelig hjelper og alle kosttilskudd og naturpreparater hermer østrogen virkningen. Jeg får ikke østrogen av min lege pga en genfeil som gir økt sjanse for blodpropp, måtte ha minipille med gestagen tidligere. Men for oss som ikke kan ta tilskudd finnes det ingen hjelp å få virker det som. Må bare leve med hetetokter og dårlig søvn i årevis 🥲 Anonymkode: 9f337...f20
LonelyPlanet Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hva skal vi som ikke kan ta østrogen tilskudd gjøre da, bare holde ut? Virker som østrogen er det eneste som virkelig hjelper og alle kosttilskudd og naturpreparater hermer østrogen virkningen. Jeg får ikke østrogen av min lege pga en genfeil som gir økt sjanse for blodpropp, måtte ha minipille med gestagen tidligere. Men for oss som ikke kan ta tilskudd finnes det ingen hjelp å få virker det som. Må bare leve med hetetokter og dårlig søvn i årevis 🥲 Anonymkode: 9f337...f20 Østrogenbehandling via huden, som for eksempel plaster eller gel, gir ikke økt risiko for blodpropp.
Anonym bruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (18 timer siden): Hva skal vi som ikke kan ta østrogen tilskudd gjøre da, bare holde ut? Virker som østrogen er det eneste som virkelig hjelper og alle kosttilskudd og naturpreparater hermer østrogen virkningen. Jeg får ikke østrogen av min lege pga en genfeil som gir økt sjanse for blodpropp, måtte ha minipille med gestagen tidligere. Men for oss som ikke kan ta tilskudd finnes det ingen hjelp å få virker det som. Må bare leve med hetetokter og dårlig søvn i årevis 🥲 Anonymkode: 9f337...f20 Veoza hjelper som sagt mot hetetokter. Anonymkode: 89204...8a4
Anonym bruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (På 19.8.2025 den 22.35): Hva skal vi som ikke kan ta østrogen tilskudd gjøre da, bare holde ut? Virker som østrogen er det eneste som virkelig hjelper og alle kosttilskudd og naturpreparater hermer østrogen virkningen. Jeg får ikke østrogen av min lege pga en genfeil som gir økt sjanse for blodpropp, måtte ha minipille med gestagen tidligere. Men for oss som ikke kan ta tilskudd finnes det ingen hjelp å få virker det som. Må bare leve med hetetokter og dårlig søvn i årevis 🥲 Anonymkode: 9f337...f20 Ja, kanskje det. Og det trenger ikke å vare i årevis heller. For min del gikk det litt i perioder, og ja, det var plagsomt, men det gikk helt greit. Måtte bare ha litt humor og le litt av meg selv når det var på det verste. Det er tross alt ikke farlig, bare litt slitsomt. Var vel kanskje vel så vanskelig for mannen når jeg var på mitt hissigeste, tenker jeg. Anonymkode: 3cf51...05b
Anonym bruker Skrevet 21. august #20 Skrevet 21. august Her sliter jeg med det som antagelig er perimenopause (er 46), med svettetokter på natta, og perioder med varmeblaff på dagtid. Har begynt å sove med ullskjorte på natta, for da klarer jeg vanligvis å sove jevnt, fordi den absorberer mye av svetten. Slipper den klamme følelsen. Men det er uansett noe dritt, så etterhvert må jeg nok få hormontilskudd. Men ull er gull, altså, selv om det høres rart ut å kle på seg når man svetter som en gris 😊 Anonymkode: 719a4...994
Anonym bruker Skrevet 21. august #21 Skrevet 21. august Anonym bruker skrev (På 19.8.2025 den 9.24): Hvorfor er du redd for å ta hormontilskudd? Det fungerer. Og det beskytter mot benskjørhet og hjerte/karsykdom. Anonymkode: fde60...ab4 For del med slag i familien er det ikke anbefalt Anonymkode: 3e878...7e0
Anonym bruker Skrevet 21. august #22 Skrevet 21. august Jeg har god virkning av Femarelle mot hetetokter. Har flere venninner som også bruker Femarelle og er fornøyd med disse. Anonymkode: 8bc53...538
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå