Gå til innhold

Andre som aldri har tatt celleprøve (underliv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tør simpelthen ikke. 

Anonymkode: 35d8d...e8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, hvor gammel er du? 
Jeg tok for første gang da jeg var 18 år. Jeg trudde meg i flere dager i forveien. Tanken på å ligge blottet, om det skulle være vondt, og en annen person skulle se hele stellet. Men det gikk helt fint. 
For en lege er det like naturlig å ta en celleprøve som å fjerne ei vorte. 
Jeg jobber i eldreomsorgen, og steller også pasienter nedentil. For meg er det ingen forskjell om det er hender eller underliv jeg vasker. Det eneste jeg tenker på er at pasienten skal føle seg verdig, og at jobben blir skikkelig gjort. Det samme er det for leger. De gjør dette hver eneste dag. Men for din del er det viktig å få tatt celleprøve for helsen din sin del. 
Du kan fint si til legen at du aldri har tatt dette før, og du er nervøs. Leger har mange som gjør dette for første gang inne hos seg. 
hele greia tar 3 min. Maks. Hva er du mest redd for? 

Anonymkode: 1d76a...044

Skrevet

Jeg vet søsteren min aldri har gjort det.

Hun er i 30 årene og har aldri hatt sex, så sjansen er minimal. 

Anonymkode: bb129...e9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Uff, hvor gammel er du? 
Jeg tok for første gang da jeg var 18 år. Jeg trudde meg i flere dager i forveien. Tanken på å ligge blottet, om det skulle være vondt, og en annen person skulle se hele stellet. Men det gikk helt fint. 
For en lege er det like naturlig å ta en celleprøve som å fjerne ei vorte. 
Jeg jobber i eldreomsorgen, og steller også pasienter nedentil. For meg er det ingen forskjell om det er hender eller underliv jeg vasker. Det eneste jeg tenker på er at pasienten skal føle seg verdig, og at jobben blir skikkelig gjort. Det samme er det for leger. De gjør dette hver eneste dag. Men for din del er det viktig å få tatt celleprøve for helsen din sin del. 
Du kan fint si til legen at du aldri har tatt dette før, og du er nervøs. Leger har mange som gjør dette for første gang inne hos seg. 
hele greia tar 3 min. Maks. Hva er du mest redd for? 

Takk for fint svar. Jeg er 45 år.

Skrevet

Vil tørre å påstå at en celleprøve er barnemat ift kreftbehandling man må ha om man ikke oppdager det tidlig nok 🙈

Anonymkode: 07c37...ee3

Skrevet

Det er ikke farlig... Høyst normalt. 

Anonymkode: a4e83...77d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vil tørre å påstå at en celleprøve er barnemat ift kreftbehandling man må ha om man ikke oppdager det tidlig nok 🙈

Det har du helt rett i!!

Skrevet

Jeg var ganske voksen første gangen jeg gjorde det. Var anspent, engestelig og følte meg veldig sårbar. Gjorde det hos en dreven  gynekolog, Og hun var veldig respektfull, forsiktig og forklarte hele tiden hva hun skulle gjøre, Det var ubehagelig, men helt overkommelig.

Men jeg har og hatt cårlig og smertefull opplevelse. Så vil anbefale deg å få time hos en gynekolog med godt rykte på seg, Vil ikke anbefale deg  å ta det hos fastlegen,

Anonymkode: 71d72...8c5

Skrevet

Bare få det overstått. Det er så mange ting som er verre enn det. Covid-test er mye, mye verre. Ta en øl først eller sett på en podcast og tenk på noe annet.

Anonymkode: ed9e2...715

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bare få det overstått. Det er så mange ting som er verre enn det. Covid-test er mye, mye verre. Ta en øl først eller sett på en podcast og tenk på noe annet.

Anonymkode: ed9e2...715

Ta en øl🤭🤭🤭😃

Skrevet

Har aldri gjort det. Jeg får ikke narkose, så da blir det ikke noe av

Anonymkode: 8836f...cf5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ta en øl🤭🤭🤭😃

Haha, og hør på en podcast mens legen holder på. Skulle likt å se den legen som holdt ut med en sånn pasient.

Husker første gang jeg tok en celleprøve, jeg lå på en benk midt i et stort rom med store vinduer, ingen gardiner. Ikke noe innsyn, men jeg følte meg jo som en kalkun som skulle stappes, der jeg lå. Så satte legen inn et spekulum, og det spratt ut og bortover gulvet.

Siden den gang har jeg dradd til gynekolog for alle gynekologiske undersøkelser, hvor de er mer rutinerte, og man ikke føler man ligger til skue, og hvor de har et lite spekulum som passer meg perfekt (med det ubehagelige tilnavnet baby-spekulum).

Jeg anbefaler gynekolog om man er nervøs. 

Anonymkode: 76cfd...2c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Signerer denne!

Ja, celleprøven er blåbær sammenlignet med cellegift og stråling fra hel**te, stråleskader og fatigue. Kreften ble oppdaget i aller siste liten og jeg er utrolig takknemlig for at jeg i det hele tatt lever. 

Anonymkode: cfb31...f06

Skrevet

Så sant man ikke har traumer fra overgrep er det bare utrolig umodent og uansvarlig å ikke tørre å ta en så viktig prøve. Har dere ikke mennesker som er glad i dere? Betyr de ikke noe? Egoisme og uforstand på høyt plan. 

Anonymkode: fa415...537

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg var ganske voksen første gangen jeg gjorde det. Var anspent, engestelig og følte meg veldig sårbar. Gjorde det hos en dreven  gynekolog, Og hun var veldig respektfull, forsiktig og forklarte hele tiden hva hun skulle gjøre, Det var ubehagelig, men helt overkommelig.

Men jeg har og hatt cårlig og smertefull opplevelse. Så vil anbefale deg å få time hos en gynekolog med godt rykte på seg, Vil ikke anbefale deg  å ta det hos fastlegen,

Anonymkode: 71d72...8c5

Støtter denne. Har selv ganske varierende opplevelser der, en gynekolog gjør situasjonen som 044 beskriver, en jobb med litt snev av verdighet. Små detaljer som skjermet bak en skillevegg, gir deg truseinnlegg i etterkant, privatliv til å kle av før og på. Evnen til å holde en uanstrengt samtale underveis. Ikke minst ganske stor forskjell i selve testen. 

Det er noen praktiske ting en kan gjøre selv, som å velge skjørt/kjole fremfor bukse. Alt bidrar til å gjøre det mindre ukomfortabelt. Vips så er du ferdig. 

Anonymkode: b3b72...0b4

Skrevet

Ta celleprøve, ikke utsett den mer!

Jeg har aldri skulka celleprøver og det gjorde at min livmorhalskreft ble så tidlig oppdaga som mulig. Så tidlig at jeg "slapp med skrekken" da jeg slapp strålebehandling og cellegift siden det var tidlig at det holdt å operere bort livmorhalsen, livmor og eggledere. Biopsien etter operasjonen var kreftfri og enn så lenge har alle etterkontrollene også vært kreftfrie med helt fine celleprøver. 

Skrevet

Jeg tok min rundt 18 års alderen mener jeg.. og en klamydia test rutine. Jeg ble gravid når jeg var 21 år og fikk noe som heter kjønnsvorter og sopp Itillegg. Aldri vært borti det før og det var i 2006 så informasjon på nettet var ikke det første man gjor i den tiden, men gikk til legen. Der lå jeg med gravid mage og en fastlege som drev å penslet noe stoff på kjønnsvorter mine utpå og noen inni 😆🤣 ingen skam for stolte på legen og måtte jo bare spre beina🙈

Anonymkode: 85efa...e28

Skrevet

Hadde bestilt en legetime for å snakke om dette. Fortelle at du er 45 år og aldri har tatt celleprøve. Har du ikke fått innkallelser? Du kan fortelle legen hvorfor dette er vanskelig for deg og hun vil lage en plan sammen med deg for å få hjulpet deg best mulig. Hvis du har opplevd overgrep og ikke fortalt det til noen før og dette er noe legen ikke vet. Kan du si at du har opplevd noe som gjør at du vegrer deg. Legen forstår fort hva du sikter til, og vil ikke stupe inn i dette og grave og spør. Men det kan være at legen spør om du har fått hjelp til å bearbeide det. Og stiller seg i disposisjon til å henvise deg til psykolog. Du kan også si at det er noe de ikke ønsker å snakke om. 

Skrevet

Det er mulig å ta HPV test selv nå, en får test kit av fastlege og kan ta testen hjemme også.

Anonymkode: 01ff2...1a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mulig å ta HPV test selv nå, en får test kit av fastlege og kan ta testen hjemme også.

Anonymkode: 01ff2...1a7

Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...