Gå til innhold

Irritert og lei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke rasist og jeg også forstår at innvandrere må ut i samfunnet for å lære seg språk og vår kultur. Samtidig er jeg så møkka lei av innvandrere som snakker dårlig norsk. Det blir så mye misforståelser hele tiden. Jeg jobber sammen med 3 stk, og når jeg forklarer noe så smiler de og sier ja ja jeg skal gjøre. Så gjør de det ikke. De forstår ikke, men sier likevel ja ja. De må si fra når de ikke oppfatter hva som blir sagt. 
Dette er en ting. I tillegg drar de med seg sin kultur inn på jobb og forstår ikke strukturen av det norske samfunnet. 
Jeg jobber i med barn, og de utenlandske er ofte assistenter uten pedagogisk utdannelse. De skaper mer arbeid for oss andre. Eks. Et barn vil ikke høre etter, og assistenten gir barnet matboksen sin, for i disse landene de kommer fra bruker de mat som trøst, belønning o.l eller gir en bit sjokolade. 
Dette blir jo forstyrrende for de andre barna. I møter sitter de bare der og bidrar ingenting. De forstår ikke hva vi andre snakker om en gang. I et slikt yrke er vi helt avhengig av at alle som jobber hos oss fungerer 100% vi har lav bemanning fra før, og det er mer til bry å ha de der enn å være færre. 

Anonymkode: 613af...616

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en prosess, og dere må sammen finne løsninger som gjør at dere unngår misforståelser, og slik at dere følger de samme rutinene og reglene. Dette bør være en del av onboarding prosessen på arbeidsplassen. Dette gjelder somregel nyutdannede også, som ikke har vært i arbeidslivet før, og derfor må lære hvordan ting fungerer. En språkbarrierer i tillegg gir ekstra utfordringer, men da må du som kollega være raus og bare tåle at det er noen utfordringer. Du hadde slitt like mye om du plutselig skulle vært i den situasjonen i et annet land hvor det ikke snakkes engelsk.

Anonymkode: e5339...dc9

Skrevet

Men de jobber! Det er da bedre enn at de ikke bidrar til noe som helst... 

Ja, språket burde være på plass, men det er ikke lett og komme til ett nytt land, men nye verdier, nye tradisjoner, kulturelle forskjeller, osv osv. 

Om det er ett problem på din arbeidsplass, så får dere ta en tydeligere opplæring, gi de litt mer tid og forklar enda med nøye hva, hvorfor og hvordan

Anonymkode: 4ee16...643

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men de jobber! Det er da bedre enn at de ikke bidrar til noe som helst... 

Ja, språket burde være på plass, men det er ikke lett og komme til ett nytt land, men nye verdier, nye tradisjoner, kulturelle forskjeller, osv osv. 

Om det er ett problem på din arbeidsplass, så får dere ta en tydeligere opplæring, gi de litt mer tid og forklar enda med nøye hva, hvorfor og hvordan

Anonymkode: 4ee16...643

Kan man kalle det jobbing? Meh.. De er på jobb og får lønn, men bidrar jo ytterst lite, til annet enn å skape mer jobb for de andre...

Anonymkode: 3b651...4b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kan man kalle det jobbing? Meh.. De er på jobb og får lønn, men bidrar jo ytterst lite, til annet enn å skape mer jobb for de andre...

Anonymkode: 3b651...4b5

Hvem er ‘de’? Kjenner du til kollegaene til hi?

Anonymkode: daa1c...ba3

Skrevet

Det er det jeg sier, de skal lære språk og jobbe, samtidig er det vanskelig når de blir en ekstra belasting. 

Anonymkode: 613af...616

Skrevet

Alltid like bra når man starter med sånt som: jeg er ikke rasist altså, men....

Det er dansker og svensker som ikke klarer å lære seg norsk selv om de har bodd og jobbet her i 30 år

Anonymkode: 6b992...015

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Alltid like bra når man starter med sånt som: jeg er ikke rasist altså, men....

Det er dansker og svensker som ikke klarer å lære seg norsk selv om de har bodd og jobbet her i 30 år

Vi forstår svensk og dansk i Norge. Ikke samme problem eller kulturforskjeller. 

Anonymkode: d1c09...814

Skrevet
12 minutes ago, Anonym bruker said:

Vi forstår svensk og dansk i Norge. Ikke samme problem eller kulturforskjeller. 

Anonymkode: d1c09...814

Nja det er større kulturforskjeller i de Skandinaviakse landene enn mange tror

Skrevet

Det at så mange er så dårlige til å snakke norsk, og i stedet for å si at de ikke forstår så sier de bare ja uansett, er veldig vanskelig å jobbe med, spesielt når man jobber med mennesker. Det kan skape mye misforståelser og farlige situasjoner. Det er ikke alle yrker de burde være i, så lenge språket er dårlig.  Ser veldig mange med dårlig språk på flere apoteker og, det er ikke holdbart i det hele tatt.

Anonymkode: 7d649...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...