Anonym bruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Vi var på vei hjem fra hytta da det tikket inn en sms der hun ønsker å ta et friår. Hun har gått 1.året elektro og skal inn på ekom eller hva det heter nå. Hun Skriver at hun vil ta et friår der hun kan prøve å få jobb. hun gruer seg til skolen, har ingen venninner der da hun bare går sammen med gutter, også vet hun ikke om vil bli elektriker. Det kommer hun med dagen før skolestart. Vi har alltid snakket høyt om at det å ta seg friår er ikke aktuelt. Er vanskelig å få seg jobb uansett når man er under 18 år. Vi mener at hun skal gå ferdig det året her, så evt læra hvis hun da ikke vil ta påbygg eller en annen linje. De vi kjenner som har hatt ungdom som har tatt seg friår har ikke kommet seg inn på skolen igjen, flere sitter bare hjemme dessverre. Vi syns det er viktig med utdannelse i bunn, men de får jo selvsagt velge selv hva de vil gå på skolen. Så nå er hun sur og mener at vi ikke kan bestemme det. Vi sa og at når hun velger elektro eller såkalte gutteyrkesfag så er det ikke super mange jenter, det forstod hun og det var ikke noe problem. 1.året har hun hatt kjæresten sin der som har gått 2.året, men som nå går ut i læra, så jeg tror hun valgte det litt pga han og, selvom hun sier at det ikke er tilfelle. Får jo vondt av henne av at hun gruer seg til å gå på skolen, men hun kan ikke droppe ut bare pga det. Har dere hatt ungdommer som har tatt seg et friår, hvordan gikk det? Anonymkode: e7415...085
Anonym bruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Er det lenge til hun blir 18? Er vanskelig å få en fulltidsjobb før man er 18. Anonymkode: bd106...02f
Iiiiik Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Jeg hadde nok sagt at hun fikk begynne på skolen i morgen, men at hun kan søke jobb parallelt. Hvis hun har en jobb, går det an å ta et år pause fra skolen. Forhåpentligvis vil det være helt ok når hun først kommer seg dit. Å grue seg, og gi etter ved å unngå, gir fort et uheldig mønster. Jeg tenker som deg - det å ha helt fri vil gjøre det veldig vanskelig å komme i gang igjen.
Anonym bruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Er det lenge til hun blir 18? Er vanskelig å få en fulltidsjobb før man er 18. Anonymkode: bd106...02f Slutten av Mai neste år, så det er jo så og si et helt skoleår. Er det jeg vet, vanskelig å få seg jobb under 18 år. Hi Anonymkode: e7415...085
Anonym bruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Jeg ville oppmuntret til å bytte linje allerede nå derom hun er sikker på at hun ikke vil bli elektriker. Det finnes kanskje restplasser hun kan bytte til nå før høstferien? Ev. gå 2. året og så påbygg, og så friår. Som du sier er det ikke lett å finne en fulltidsjobb som 17-åring, bedre å vente. Min jente gikk frisør og påbygg, jobber et år nå og har flyttet i kollektiv. Skal studere fra høsten 2026 av. Hun vurderer å ta ex.phil. på Bali el. etter jul da det er litt usikkert hvor lenge hun har jobb. Jeg er for at ungdommen får seg litt ulik erfaring før alvoret setter inn, men de må være smarte også, alt til sin tid. Anonymkode: 67575...f0e
Anonym bruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august 8 minutes ago, Anonym bruker said: Slutten av Mai neste år, så det er jo så og si et helt skoleår. Er det jeg vet, vanskelig å få seg jobb under 18 år. Hi Anonymkode: e7415...085 Da hadde jeg prøvd å overtale henne til å ta et år til, så kan hun heller ta et friår nesteår. Hadde sagt til henne at det eneste hun kan regne med å få fast nå før hun er 18 er drittjobber Anonymkode: bd106...02f
Anonym bruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Vanskelig over 18 og, når man ikke har arbeidserfaring fra før. Min sønn er ferdig med vgs nå i juni, studiespesialisering- han ønsker seg ett friår nå fordi han ikke vet hva han vil søke på av studier. Har søkt masse butikkjobber, men kun fått et intervju- fikk ikke den jobben dessverre. Så det er vanskelig, selv med fullført og bestått vgs. anbefaler at du prøver å få din datter til å fullføre, og heller ta et friår/ arbeidsår etter dette. Hvis min sønn ikke får seg jobb i løpet av høsten, vil det bli ett langt « skoleår» uten særlige planer i ukedagene. Anonymkode: 8ad42...05c
Anonym bruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Takk for svar dere. Det er ikke aktuelt at hun skal droppe skolen, høres sikkert strengt ut, men vet ofte hvordan den veien går. Hun vet uansett ikke hva hun vil, og det er helt greit, det er vanskelig å vite. Tenker og at når hun kommer i gang så blir det lettere, har jo hatt 2 mnd ferie. Kjenner jo selv at det blir tungt å begynne på jobb igjen i morgen etter 4 uker ferie, men man må jo bare. Har forklart henne og at det er sånn det kan være, det at man gruer seg osv, men man kan ikke bare droppe ting da fordi det er ubehagelig, og dropper hun ut nå og ikke får seg jobb (som er skikkelig vanskelig), og bare går hjemme blir det veeeeldig vanskelig å begynne igjen. Ser noen anbefaler at jeg overtaler henne, men er det noe hun kan bestemme egentlig? Hun er 17, bor hjemme, da bestemmer vel vi til en viss grad? Kan hun snakke med skolen og høre om det er ledig på andre linjer, hvis hun finner ut hva hun vil, på andre skoler og? Hi Anonymkode: e7415...085
Anonym bruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Jeg ville sagt at hun måtte starte, men at dere sjekker muligheten til å gå ut i læretid allerede nå. Mange yrkesutdanninger er bygd opp slik at du kan gå VG1, og deretter gå ut i læretid over 3 år. Jeg mener det kanskje er 1 dag skole i uka det første året av læretiden. Det er veldig mange ungdommer her som har gjort denne varianten Anonymkode: 9ff32...0dd
Anonym bruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Det mange ungdom ikke tenker over er «hva skjer om jeg først får en jobb?»; det er sjeldent mer attraktivt sosialt der enn på skole. De fleste som jobber fulltid fast er voksne mennesker som er ferdig med utdanning, har kanskje begynt å etablere seg litt, snart-pensjonister og alt i mellom. En 17-åring vil ikke ha spesielt mer til felles med den gjengen enn guttene i samme klasse på vgs. Det hadde ikke vært aktuelt med friår som 17-åring uten tungtveiende grunner. At man gruer seg litt og ikke er helt på nett med de i klassen pga kjønn er ikke en slik grunn. Hadde pratet masse med jenta, det er andre muligheter, som å bytte linje, se på alternativer for fritidsinteresser som kan hjelpe på det sosiale etc. Hadde stilt opp så godt jeg kunne, tatt det på alvor den følelsen hun sitter med, men alle andre mulige løsninger skulle vært prøvd før hun fikk ta noe som helst friår. Anonymkode: 78abf...067
Ella-2 Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Hvis hun ikke trives med elektro, kan hun kanskje søke om å bytte linje? Et annet yrkesfag? Eller kunne hun være interressert i studiespesialisering?
Anonym bruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august 4 minutes ago, Anonym bruker said: Takk for svar dere. Det er ikke aktuelt at hun skal droppe skolen, høres sikkert strengt ut, men vet ofte hvordan den veien går. Hun vet uansett ikke hva hun vil, og det er helt greit, det er vanskelig å vite. Tenker og at når hun kommer i gang så blir det lettere, har jo hatt 2 mnd ferie. Kjenner jo selv at det blir tungt å begynne på jobb igjen i morgen etter 4 uker ferie, men man må jo bare. Har forklart henne og at det er sånn det kan være, det at man gruer seg osv, men man kan ikke bare droppe ting da fordi det er ubehagelig, og dropper hun ut nå og ikke får seg jobb (som er skikkelig vanskelig), og bare går hjemme blir det veeeeldig vanskelig å begynne igjen. Ser noen anbefaler at jeg overtaler henne, men er det noe hun kan bestemme egentlig? Hun er 17, bor hjemme, da bestemmer vel vi til en viss grad? Kan hun snakke med skolen og høre om det er ledig på andre linjer, hvis hun finner ut hva hun vil, på andre skoler og? Hi Anonymkode: e7415...085 Du bestemmer jo til en hvis grad, men du kan jo ikke tvinge henne å gå på VGS. Så er jo bedre at dere blir "enige" sammen, Ja det er mulig å komme inn på andre linjer også etter skolestart så hun kan starte der hun har kommet inn også bytte Anonymkode: bd106...02f
Anonym bruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville sagt at hun måtte starte, men at dere sjekker muligheten til å gå ut i læretid allerede nå. Mange yrkesutdanninger er bygd opp slik at du kan gå VG1, og deretter gå ut i læretid over 3 år. Jeg mener det kanskje er 1 dag skole i uka det første året av læretiden. Det er veldig mange ungdommer her som har gjort denne varianten Anonymkode: 9ff32...0dd Jeg støtter denne. min mann jobber i ett elektrikerfirma, der har det vært flere lærlinger som har hatt lengre læretid og skole 1-2 dager i uken det første året. Anonymkode: 8bda3...280
Anonym bruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Takk for svar dere. Det er ikke aktuelt at hun skal droppe skolen, høres sikkert strengt ut, men vet ofte hvordan den veien går. Hun vet uansett ikke hva hun vil, og det er helt greit, det er vanskelig å vite. Tenker og at når hun kommer i gang så blir det lettere, har jo hatt 2 mnd ferie. Kjenner jo selv at det blir tungt å begynne på jobb igjen i morgen etter 4 uker ferie, men man må jo bare. Har forklart henne og at det er sånn det kan være, det at man gruer seg osv, men man kan ikke bare droppe ting da fordi det er ubehagelig, og dropper hun ut nå og ikke får seg jobb (som er skikkelig vanskelig), og bare går hjemme blir det veeeeldig vanskelig å begynne igjen. Ser noen anbefaler at jeg overtaler henne, men er det noe hun kan bestemme egentlig? Hun er 17, bor hjemme, da bestemmer vel vi til en viss grad? Kan hun snakke med skolen og høre om det er ledig på andre linjer, hvis hun finner ut hva hun vil, på andre skoler og? Hi Anonymkode: e7415...085 Ledige skoleplasser skal ligge ute på fylkeskommunen sine sider, pluss at skolene ofte har en egen venteliste til når inntakene via Vigo er gjort. Så ta kontakt med yrkesrådgiver så snart som mulig for å sjekke mulighetene. Kan hun tenke seg å starte på nytt på vg1? Anonymkode: c4ada...31f
Anonym bruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Vi har to som har tatt friår og det har ikke vært noe problem å komme inn i studielivet igjen. Ene er ferdig med sykepleie og andre har master i internasjonal økonomi. Å tvinge noen til å gå på skolen er ingen løsning. Våre fikk friår dersom de jobbet og det gjorde de begge to. Anonymkode: 3a81e...975
Pobie Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Man kan ikke bare ta et år fri når man er (så godt som) voksen. Det er en viss forventning til at man skal forsørge seg selv og ikke være avhengig av at foreldrene skal forsørge. Og vi vet at friår på den alderen er ikke seriøs selvutvikling eller jobbing. Det er et daffeår med venner, sove til klokka 12, og festing. Jeg ville krevd at hun begynner på skolen og leter etter jobb ved siden av. Hvis hun får jobb kan hun slutte på skolen, men kun dersom hun har en plan for videre studier neste år.
Anonym bruker Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august Her går jeg litt mot strømmen. Hvis jenta er oppegående så har hun tenkt gjennom dette når hun er 17. Å tvinge henne til å dra et sted hun gruer seg, ikke trives, ikke har venninner og bare går sammen med gutter høres ikke ut som en god løsning. Det er tøft å være eneste jente blant så mange gutter. Min jente (som nå er voksen) måtte slutte, det gikk så kraftig utover psyken hennes. Så hun jobbet et år før hun valgte en annen linje da nytt skoleår startet, det gikk helt fint. (Nå når skoleåret ikke har startet enda er det også mulig som flere sier å bytte linje.) Eller hva med et år på folkehøgskole? Der er det linjer etter eget valg, rutiner og hun kan få det bra sosialt. Så får hun bygget opp selvtillit og finner ut av hva hun vil. Vi hadde et par 17-åringer da jeg gikk på folkehøgskole etter vgs. De slet med diverse greier og hadde veldig godt av et «friår». Så lenge hun ikke bare planlegger å gå hjemme og ikke gjøre noe så hør litt på henne også, hun er snart voksen og det er hennes liv. Anonymkode: 1d078...b75
Anonym bruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august Vi har snakket mye om gjennomføringsevne her hjemme, men at det ikke er noen skam å ha valgt feil. Jeg har barn på 18, 21 og 24 år, og har sett blant vennene deres at det er mange veier til mål. Mitt mantra har vært at om man finner ut i løpet av skoleåret at man har valgt feil så fullfører man året, og søker en annen linje til høsten. Da kan man få fritak fra fagene man har gjennomført og ellers ha fått litt læring, erfaring og modning på kjøpet. Folkehøyskole er ikke noe alternativ for en 17 åring, det er ytterst få som ikke har 18 års grense. Men bytte linje kan man gjøre helt til høstferien, så det hun må gjøre er å booke en time med rådgiver på skolen og sjekke hva som finnes av alternativer i fylket. Her er det f.eks plasser på Salg og service og på Mat og restsurantfag. 18 åringen som er lærling nå har en venninne som hoppet av etter jul i fjor. Hun fikk jobb både i en barnehage og på et sykehjem som ufaglært assistent og tok eksamen som privatist i et par fag den våren. Høsten etter begynte hun på en ny linje. Noen svinger hit og dit er helt greit, U-svinger til og med. Det er ikke lett som 16 åring å bestemme hva man skal jobbe med resten av livet, noen feilvalg kan skje. Det viktige er å gjennomføre så man får papirer på året tenker jeg, også velge noe annet året etter. Så tenker hun/dere at dette året klarer hun ikke gjennomføre, så bytt nå, bytt til noe hun klarer stå i skoleåret ut. Eldste hos meg gikk yrkesfag, tok fagbrev, så at dette ble feil så han tok påbygg og studerer nå må høyskolen. Den erfaringen og det fagbrevet er slett ikke bortkastet, det er verdifull erfaring å ta med seg selv om det ble litt feil for han. Anonymkode: b85bc...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå