Anonym bruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Jeg og barnefar har et barn sammen på 9 år, og vi har 50/50 fordeling. Barnefar har giftet seg på nytt og har fått 2 nye barn som er 1 og 3 år. Jeg har et svært godt forhold til både barnefar og hans nye kone, og vi har et godt samarbeid om barnet vårt. Vårt barn driver med en idrett hvor det jevnlig er stevner/kamper utenbys, som ofte innebærer rundt 1-2 timers kjøring. I tillegg går det en god del timer på selve stevnet. De siste gangene et slikt stevne har falt på hans helg, så har ikke barnet vårt fått deltatt, fordi barnefar sier han ikke har mulighet til å dra bort, da de har 2 små barn hjemme. Jeg har prøvd å ymte på hvorfor han ikke tar med seg de små barna, feks. Og gitt uttrykk for at det er synd at vårt barn aldri får deltatt på stevner når han er hos far. Barnefar sier at hans livssituasjon nå med 2 små barn gjør det vanskelig, og at det blir for slitsom/tøft å reise bort en hel dag. Jeg kan selvfølgelig steppe inn en gang i blant og ta med barnet vårt, men jeg er turnusarbeider, og jobber derfor stort sett nesten alle helger barnet mitt ikke er hos meg. Jeg har lyst til å ta en litt mer alvorsprat med barnefar ang dette, da jeg egentlig mener at han bør skjerpe seg litt. Men samtidig ønsker jeg ikke å skape dårlig stemning, da vi har jobbet i mange år for å få til et så godt samarbeid som vi har nå. Hva tenker dere? Hvordan kan jeg evt ta dette opp med han? Anonymkode: fffa4...be7
Anonym bruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Selvfølgelig kan du ikke forvente at far skal ta med seg to små barn på 1-2 timers kjøretur pluss lang dag pluss kjøretur tilbake særlig ofte. Det sier seg selv. Har man flere barn må tiden deles mellom dem. Men dere kan jo organisere det bedre slik at deres felles barn får skyss av andre eller at man deler kjøring? Anonymkode: fccec...dc5
Anonym bruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Det ville jeg løst ved å inngå kjøreavtale med noen av de andre foreldrene. Du tar med en venn når du kjører, og barnet ditt får sitte på med en venn når det er hos far. Anonymkode: d90e1...e5b
Anonym bruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august Jeg forstår selvsagt at det ikke alltid går! Men det er snakk om kanskje 1 gang pr mnd max! Og ofte er det jeg som tar barnet vårt med. Så for barnefar et snakk om kanskje 1 gang annenhver mnd. Han vet om stevnene noen uker i forveien, og jeg mener at han da fint kunne ha organisert med at feks han tar med 1 av barna slik at kona hans slipper å sitte alene med begge 2 alene en hel dag, evt at han organiserer barnevakt/ eller at hans foreldre kan ta med vårt barn på stevne. Hi Anonymkode: fffa4...be7
Anonym bruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Kjøreavtale er ikke så dumt egentlig. Barnet vårt har hittil vært ganske engstelig av seg, og synes det er vanskelig dersom ingen av oss er med. Sist han skulle sitte på med noen andre så ringte han meg X antall ganger og gråt fordi han ville jeg skulle være der. Så en slik kjøreavtale er kanskje noe vi må øve litt på da.. Anonymkode: fffa4...be7
Anonym bruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig kan du ikke forvente at far skal ta med seg to små barn på 1-2 timers kjøretur pluss lang dag pluss kjøretur tilbake særlig ofte. Det sier seg selv. Har man flere barn må tiden deles mellom dem. Men dere kan jo organisere det bedre slik at deres felles barn får skyss av andre eller at man deler kjøring? Anonymkode: fccec...dc5 Dette. Hi, sånn er det bare. Anonymkode: fdd10...f26
Anonym bruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kjøreavtale er ikke så dumt egentlig. Barnet vårt har hittil vært ganske engstelig av seg, og synes det er vanskelig dersom ingen av oss er med. Sist han skulle sitte på med noen andre så ringte han meg X antall ganger og gråt fordi han ville jeg skulle være der. Så en slik kjøreavtale er kanskje noe vi må øve litt på da.. Anonymkode: fffa4...be7 Det høres absolutt ut som om det må øves! Vi har fire barn, og det er føret nå når attpåklatten er den siste igjen i redet at vi kan bruke så mye tid som du skisserer bare på hennes aktivitet. Hvordan skulle vi klart å følge opp noe sånt for fire barn? Det er jo helt umulig. Svært få barn som er involvert o slike aktiviteter som du nevner her vil kunne ha mamma og pappa med hver gang. Alle mine har hatt aktiviteter som har krevd kjøring og mye involvering fra foreldre, men da må man dele. Anonymkode: fccec...dc5
Anonym bruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg forstår selvsagt at det ikke alltid går! Men det er snakk om kanskje 1 gang pr mnd max! Og ofte er det jeg som tar barnet vårt med. Så for barnefar et snakk om kanskje 1 gang annenhver mnd. Han vet om stevnene noen uker i forveien, og jeg mener at han da fint kunne ha organisert med at feks han tar med 1 av barna slik at kona hans slipper å sitte alene med begge 2 alene en hel dag, evt at han organiserer barnevakt/ eller at hans foreldre kan ta med vårt barn på stevne. Hi Anonymkode: fffa4...be7 Jeg skjønner at du tenker det, men realiteten er ofte en annen og da må man legge tilrette for å fikse det uten at far bidrar med kjøring i sine helger. Jobb med samkjøring, han er så stor at det går an å snakke med han om dette på en skikkelig måte. Mamma og pappa kan ikke "leie han gjennom" alt han skal være med på. Han må trygges, støttes og hjelpes så han blir litt mer selvstendig Anonymkode: d90e1...e5b
Anonym bruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Han har skaffet seg flere barn enn han takler, og det er det eldste som svir for. Skjønner at det er sårt/irriterende, men det er vel ikke mye du får gjort med det. Å gå glipp av én samling i mnd er neppe krise for et så ungt barn, men om dere kan få til samkjøring så vil jo det ordne saken. Så får far sitte der med skammen sin, og levere sønnen til folk som tar seg tid til barnet hans i tillegg til sitt eget. Anonymkode: 02df3...6aa
Anonym bruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Takk for alle svar/tilbakemeldinger. Absolutt mange gode poeng her! Jeg har virkelig forståelse for at 2 barn i den alderen er krevende, og at det er umulig å følge opp like tett når man har flere. Av den grunn har jeg også avlastet barnefar så mye jeg har mulighet til mtp kjøring og fritidsaktiviteter. (Selvom jeg også har et til barn på 4 år). Det jeg er uenig med flere her i, er at barnefar skal fritas totalt for ansvar for kjøring til fritidsaktiviteter i helgene. Selv er jeg oppvokst som eldst av 7 søsken, og selvom vi selvfølgelig ofte måtte sitte på med andre, osv, så måtte selvfølgelig også mine foreldre bidra/være med på slike ting en gang i blandt. At barnefar bare sier blankt nei ved hvert stevne, uten å forsøke å finne løsninger, synes jeg er litt uansvarlig. Tiden må deles mellom alle barna, men det betyr jo at også det eldste barnet må få prioritert tid en gang i blant tenker jeg. Så kan man selvfølgelig satse på samkjøring det meste av tiden. Anonymkode: fffa4...be7
Anonym bruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Skal gå litt mot strømmen her jeg... For å ta et eksempel: Mitt barn drev med svømming. De trener selvfølgelig lokalt, ingen problem, men det er relativt ofte stevner/samlinger som de jo gjerne vil være med på - i allefall et stevne i mnd. Disse stevnene er jo det de trener for, altså hele grunnen til at de svømmer i ukedagene. Her er det det sosiale foregår, her får de sjekket hvor de ligger ann med pers og her knyttes vennskap på kryss og tvers av klubber. SELVSAGT vil barnet mitt reise hit. Og like forbanna SELVSAGT gjør jeg alt jeg kan for å få barnet mitt dit! Om jeg kjører selv eller om tante må kjøre en gang, samma det så lenge barnet kommer seg dit. Og jeg tenker absolutt det er FAR sitt ansvar å sørge for dette når disse stevnene havner på hans helger. Blir alt for lettvint å lene seg tilbake å si "det går ikke". Nå vet ikke jeg hvilken idrett din sønn driver med, men her reiser jo ofte hele familien avgårde når det er stevne. Og vi bor i nord-norge, så vi må ofte kjøre lengre enn en time eller to også! Sommer som vinter... Anonymkode: 1ead6...d62
Anonym bruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Det jeg lurer på her er hva som er galt med den nye konen til eksen til HI siden hun helt tydelig ikke kan være alene med barna en dag maks en gang i måneden. Treneren til laget til gutten min som er på samme alder som barnet til HI har også en på 1 og en på 3, og er alltid med på kamper, cuper og lignende. De små er hjemme sammen med moren, eller er med Anonymkode: 6c7e5...6fe
Anonym bruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg og barnefar har et barn sammen på 9 år, og vi har 50/50 fordeling. Barnefar har giftet seg på nytt og har fått 2 nye barn som er 1 og 3 år. Jeg har et svært godt forhold til både barnefar og hans nye kone, og vi har et godt samarbeid om barnet vårt. Vårt barn driver med en idrett hvor det jevnlig er stevner/kamper utenbys, som ofte innebærer rundt 1-2 timers kjøring. I tillegg går det en god del timer på selve stevnet. De siste gangene et slikt stevne har falt på hans helg, så har ikke barnet vårt fått deltatt, fordi barnefar sier han ikke har mulighet til å dra bort, da de har 2 små barn hjemme. Jeg har prøvd å ymte på hvorfor han ikke tar med seg de små barna, feks. Og gitt uttrykk for at det er synd at vårt barn aldri får deltatt på stevner når han er hos far. Barnefar sier at hans livssituasjon nå med 2 små barn gjør det vanskelig, og at det blir for slitsom/tøft å reise bort en hel dag. Jeg kan selvfølgelig steppe inn en gang i blant og ta med barnet vårt, men jeg er turnusarbeider, og jobber derfor stort sett nesten alle helger barnet mitt ikke er hos meg. Jeg har lyst til å ta en litt mer alvorsprat med barnefar ang dette, da jeg egentlig mener at han bør skjerpe seg litt. Men samtidig ønsker jeg ikke å skape dårlig stemning, da vi har jobbet i mange år for å få til et så godt samarbeid som vi har nå. Hva tenker dere? Hvordan kan jeg evt ta dette opp med han? Anonymkode: fffa4...be7 Men er hans kone og borte på fars helger? Kanskje hun og kunne vært med så kunne de alle reist bort? Eller så kunne hun vært hjemme de timene med barna? En MÅ ikke være begge hjemme hele tiden med små barn… Anonymkode: ee537...33f
Anonym bruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Går nok litt mot strømmen jeg også - hvorfor i alle verden skal far fritas fra å følge opp sitt eldste barn fordi han har valgt å få to tette barn etterpå??? Det eldste barnet har aldri valgt verken at foreldrene ikke skal bo sammen eller å få flere yngre søsken. Når far velger å prioritere de små som han, slik jeg forstår hi, bor sammen med hele tiden fremfor sitt eldste barn, vil jeg tro eldste vil kunne føle seg dårlig behandlet. På tide at far manner seg opp og tar like mye ansvar for alle sine barn. Om ikke mor kan være alene med to små en dag, er hun gjerne syk, men da får heller far ta med seg flere av sine barn slik at eldste får vært med på stevnene! Anonymkode: a39b9...cce
Anonym bruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august Mor kan fint være alene med de to minste en dag annenhver mnd. dårlig unnskyldning. Jeg må kjøre min sønns kamerat hit og dit, fordi far kan ikke kjøre. Grunnen er at han har fått baby med ny kone. Det er snakk om å kjøre han på kino og korte turer som tar 15 min. De trenger ikke være to for å passe på en 1 åring hele tiden. Gutten går i all slags vær fordi de har fått baby. Han er 16 år, men likevel. Han trenger jo også foreldrene sine Anonymkode: 63efb...55f
Pobie Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Går nok litt mot strømmen jeg også - hvorfor i alle verden skal far fritas fra å følge opp sitt eldste barn fordi han har valgt å få to tette barn etterpå??? Det eldste barnet har aldri valgt verken at foreldrene ikke skal bo sammen eller å få flere yngre søsken. Når far velger å prioritere de små som han, slik jeg forstår hi, bor sammen med hele tiden fremfor sitt eldste barn, vil jeg tro eldste vil kunne føle seg dårlig behandlet. På tide at far manner seg opp og tar like mye ansvar for alle sine barn. Om ikke mor kan være alene med to små en dag, er hun gjerne syk, men da får heller far ta med seg flere av sine barn slik at eldste får vært med på stevnene! Anonymkode: a39b9...cce Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv.
Anonym bruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Pobie skrev (54 minutter siden): Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv. Det går helt fint å følge opp fritidsaktiviteter med flere barn. Klare man ikke det, har man fått for mange barn. Vi har fire barn, og har aldri hatt problemer med å følge opp de. De har til og med hatt to aktiviteter hver. Det hører med til sjeldenhet at de har dratt på kamper eller stevner uten at far eller jeg har vært med. Det er helt tullete at hi sin eks ikke klarer å følge opp sitt eldste barn. Anonymkode: c5013...1a9
Anonym bruker Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august Pobie skrev (58 minutter siden): Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv. Man bør ikke få flere barn enn man klarer å følge opp, og det er ingen forklaring som er god nok for at man ikke klarer å arrangere det så man kan følge barnet på aktiviteten én gang pr med. Om man ellers er frisk er det da kun viljen det står på. Anonymkode: 02df3...6aa
Anonym bruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Går nok litt mot strømmen jeg også - hvorfor i alle verden skal far fritas fra å følge opp sitt eldste barn fordi han har valgt å få to tette barn etterpå??? Det eldste barnet har aldri valgt verken at foreldrene ikke skal bo sammen eller å få flere yngre søsken. Når far velger å prioritere de små som han, slik jeg forstår hi, bor sammen med hele tiden fremfor sitt eldste barn, vil jeg tro eldste vil kunne føle seg dårlig behandlet. På tide at far manner seg opp og tar like mye ansvar for alle sine barn. Om ikke mor kan være alene med to små en dag, er hun gjerne syk, men da får heller far ta med seg flere av sine barn slik at eldste får vært med på stevnene! Anonymkode: a39b9...cce Enig. Anonymkode: 98592...d69
Anonym bruker Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Man bør ikke få flere barn enn man klarer å følge opp, og det er ingen forklaring som er god nok for at man ikke klarer å arrangere det så man kan følge barnet på aktiviteten én gang pr med. Om man ellers er frisk er det da kun viljen det står på. Anonymkode: 02df3...6aa Helt riktig. Anonymkode: 98592...d69
Anonym bruker Skrevet 18. august #21 Skrevet 18. august Pobie skrev (2 timer siden): Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv. Hvis man er to voksne på tre barn, og man ikke klarer å følge den ene på stevne en gang per måned, da er man enten evneveik, eller man gir faen. Tenk så mange som har en partner som jobber turnus. Disse må klare å ta seg av egne barn når den andre forelderen er på jobb eller sover etter natt-/kveldsskift. Med mindre det feiler en noe så klarer man å ta vare på egne barn uten partneren sin til stede. Anonymkode: ca816...af1
Anonym bruker Skrevet 18. august #22 Skrevet 18. august Så folk mener at dersom man har 3 barn kan de ikke gå på aktiviteter…? Dette er fars problem å fikse. Han må ordne/organsiere, evt høre med deg om du kan ta det. Poenget er at det er hans helg og hans oppgave. Om du ender opp med å følge barnet så javel; men da må han ordne det med deg forøvrig er det fullt mulig å ta med søsken på slike ting. Her er det alltid med småsøsken på sånt. Er det gøy å ha med en ettåring på fotballcup en helg? Nei. Men er det sånn det er å ha barn som går på aktiviteter? Ja Anonymkode: 5abc2...622
Anonym bruker Skrevet 18. august #23 Skrevet 18. august Pobie skrev (3 timer siden): Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv. Hvorfor ikke??? Jeg dro med meg de 2 mindste slik at eldste skulle få gå på sine ting! Da var minste bare noen måneder! Hvorfor skal ikke en far klare det samme? Anonymkode: ee537...33f
Anonym bruker Skrevet 18. august #24 Skrevet 18. august Diskusjonen er ikke om det er mulig, men om hi kan kreve det av far. Det er to helt forskjellige ting. For de fleste av oss er det mulig å enten ha med yngre søsken eller sette de igjen hos den andre foteldreren, men for denne pappaen er det tydeligvis helt umulig, og da får ikke hi gjort noe med det annet enn å ta ansvar selv. Anonymkode: d90e1...e5b
Anonym bruker Skrevet 18. august #25 Skrevet 18. august Pobie skrev (3 timer siden): Helt uenig, selvfølgelig må man legge planer som fungerer for hele familien, og hvis man har to små barn må man av og til prioritere vekk fritidsaktiviteter for større barn. HI kan ikke kreve at far skal følge opp en fritidsaktivitet eller at han skal dra med seg de to små. Det er faktisk helt opp til far hva han har kapasitet til eller prioriterer, og det er noe helt annet med tre barn enn ett barn. Jeg har tre tette og kan love deg at fritidsaktiviteter ikke ble prioritert med små barn. Hvis dette er viktig for HI får hun reise eller organisere skyss selv. Så hvis du hadde hatt en 9-åring og, så skulle den aldri fått være med på noenting.? Han har 2 små, og en kome, ikke 10 små alene. Så hjelpesløs går det vel ikke an å være. at ikke den største kan prioriteres en gang i måneden en gang. Det må faktisk være noe av det stusseligste jeg har hørt. Fet er jo ikke bare mor som er forelder, Anonymkode: 61919...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå