Gå til innhold

48 år - jeg forstår ikke alderen min

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg spør av ren nysgjerrighet.. Du er ganske frekk i tonen også, og snakker ned folk i en viss alder - uten humor. Det lokker vel frem djevelen i meg da.. 

HI

Anonymkode: 4c977...686

Ok, lykke til med det.. 

Anonymkode: 16a2a...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje fodi du er så unødvendig opptatt av å sette hi på plass.

Anonymkode: 73b2f...d76

Det er jeg ikke. Jeg forstår ikke hva det er hun skal frem til. 

Hva med å svare selv, hvis du skjønner hva hun mener?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er jeg ikke. Jeg forstår ikke hva det er hun skal frem til. 

Hva med å svare selv, hvis du skjønner hva hun mener?

Du er her bare for å kverulere, som du pleier å gjøre.

Anonymkode: 73b2f...d76

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er å sammenligne med 50 år gamle menn i kondomdress med sykkel eller ski. Eller med en snerten sportsbil på norske veier. Eller med en snerten snelle på alder med datteren.

Det å tviholde på converse og rockekonserten, er damenes variant av den klassiske alderskrisen. 

Tusen takk for oppvåkningen 🥰

Nå har jeg kastet alle skoene, kjøpt billetter til danseband aften, klippet av meg det tykke lange håret, sagt opp Spotify og bestilt meg helt ny garderobe på Sparkjøp ♥️

Anonymkode: 62ea0...dd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nå har jeg kastet alle skoene, kjøpt billetter til danseband aften, klippet av meg det tykke lange håret, sagt opp Spotify og bestilt meg helt ny garderobe på Sparkjøp ♥️

:lol: 

Spotify og sparkjøp.

Og humor og selvironi!

(særlig det siste er tydeligvis ut i denne tråden)

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

😂

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

44 år her og på vei til min fjerde konsert i sommer. Mannen på 50 er på festival😅 fortsatt ung i hodet, selv om alderen sier noe annet😁

Anonymkode: 4afe1...f70

Håper konserten ble helt super! En av de beste følelsene i verden å være på en skikkelig bra konsert ❤️

HI

Skrevet

"Jeg føler meg absolutt ikke så gammel" sa min far flere ganger.  Haha, tenkte jeg.  Men sannheten er, tror jeg, at så lenge man holder seg frisk og rask og har det bra, så blir man utrolig lite forandret inni hodet etter hvert som man blir eldre. Joda, man gjør kanskje litt andre ting - av forskjellige grunner som nødvendigvis ikke har med alder å gjøre, men livssituasjon, erfaringer, kunnskap og bagasjen man ellers har plukket med seg gjennom livet. Man lærer, erfarer og utvikler seg - men man er likevel ikke så ulik 20 åringen , eller i alle fall 30 åringen man var en gang.  I dag er det meg som nesten får sjokk når jeg har bursdag og blir minnet om hvor gammel jeg virkelig er. 

For en del år siden leste jeg en artikkel om alder, der en psykolog (tror jeg det var) snakket om hvordan hjernen vår utvikler seg med alderen - fra vi er små barn, blir litt større barn, tenåringer, ungdommer og unge voksne - da blir vi eldre inn i hodet vårt - hjernen utvikler seg fram til vi er ca 27-28 år. Vi føler at vi blir eldre på en måte.    Etter det står den på stedet hvil og utvikler seg ikke på samme måte lenger.  Selvfølgelig blir hjernen påvirket av ting vi opplever, på godt og vondt, hvordan vi har det, hvordan vi tar vare på oss selv, sykdom, gode ting, ikke så gode ting osv.  Men rent aldersmessig og mentalt skjer det svært liten eller ingen utvikling videre.  Og da slutter vi å føle at vi blir eldre.  Og så lenge helsa og livet ellers er god, kan vi være på det nivået til vi blir temmelig gamle.  Man blir mer sliten, ikke orker like mye osv osv men vi slutter å føle alderen, oppi hodet der er det fremdeles en kanskje ikke ungdom, men kanskje en (forvirra) 30-40 åring som ikke skjønner at han eller hun er 60 - eller 80.  

Jeg trodde ikke på det den gangen jeg hørte det, trodde jeg ikke på det - det var mer sånn "Haha, enda en som later som han er yngre enn han er"  Men nå begynner det å gå opp for meg at det er nok noe i det der.  

Oj, det ble et langt svar.  Kort svar må bli noe sånn som: "Nei, hjernen klarer ikke å følge med på hvor gamle vi er hele tiden, og den forandrer seg mindre enn vi tror når vi er yngre" 

Anonymkode: f1595...88c

Skrevet

Beklager alle skrivefeil, det gikk litt fort for seg på slutten her...  Multitasking-evnen har kanskje blitt dårligere med alderen...

Anonymkode: f1595...88c

Skrevet

Alder er jo bare et tall. Man er jo seg selv i kroppen sin, bare med mer erfaring. Man trenger ikke gå i kjerring klær fordi. 
Jeg er litt yngre enn deg, men sitter ikke å Nipper til kaffekoppen og sier «så takk» eller «takk for laget» når man hvert til sitt etter et selskap. Jeg er ganske uformell i måten jeg rater på, og klarer ikke være andre enn meg selv. Min mor var langt mer voksen enn meg når hun var på min alder. Jeg er voksen og tar ansvar for barn, hus og jobb. Men det er mye ungdom i meg. Kler meg i det som passer 

Anonymkode: 1fa39...039

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Håper konserten ble helt super! En av de beste følelsene i verden å være på en skikkelig bra konsert ❤️

HI

Den beste i år❤️ elsker å være på konsert. Mye bra musikk 😊

Anonymkode: 4afe1...f70

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Så klart er de det.

Tenk deg selv da, da du var 25, og en 50 åring følte at han eller hun var sååå hipp og ungdommelig.

Var du enig i at vedkommende var omtrent som deg?

Ville du svar ærlig hvis vedkommende spurte deg?

25-åringer synes at 50-åringer er fullkomment utdatert uansett hva de selv synes, og uansett hvor krampaktig de holder på Converse-skoene og rockekonsertene sine. Faktisk synes de slike krampaktige mennesker er enda mer utdatert enn de som slår seg til ro med at de er bestemor og snart pensjonist. 

50 åringer er bestemor og snart pensjonist? Jeg er 54, har et barn på 13 år og driver med videreutdanning. Pensjonsalderen er virkelig langt fremme. At 25 åringer syns jeg er utdatert er jeg ikke helt sikker på, alder er ikke så viktig lenger. En av mine beste venninner er 35 og vi kan godt komme til å kjøpe samme type både sko og klær. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er å sammenligne med 50 år gamle menn i kondomdress med sykkel eller ski. Eller med en snerten sportsbil på norske veier. Eller med en snerten snelle på alder med datteren.

Det å tviholde på converse og rockekonserten, er damenes variant av den klassiske alderskrisen. 

Tviholde? Mener du at man bør skifte både stil og interesser ved en viss alder?

Du virker unormalt irritert over hi. 

Anonymkode: d55f7...aa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Så klart er de det.

Tenk deg selv da, da du var 25, og en 50 åring følte at han eller hun var sååå hipp og ungdommelig.

Var du enig i at vedkommende var omtrent som deg?

Ville du svar ærlig hvis vedkommende spurte deg?

25-åringer synes at 50-åringer er fullkomment utdatert uansett hva de selv synes, og uansett hvor krampaktig de holder på Converse-skoene og rockekonsertene sine. Faktisk synes de slike krampaktige mennesker er enda mer utdatert enn de som slår seg til ro med at de er bestemor og snart pensjonist. 

Det er ingenting "krampaktig" ved å ha en personlighet. Bare til opplysning.

Skrevet

Man er vel uansett et produkt av sin egen generasjon. At man fortsetter å gjøre det man selv gjorde som ung betyr jo ikke at man er hipp i en ny generasjons øyner. Mine foreldre hørte på dansemusikk da de var unge og det var hipt da, det betyr ikke at jeg syns de var hippe når de fortsatte med det. 

Moteting som nevnte converse er jo bare flaks at det er in igjen akkurat nå, enkelte klassiske ting står seg også i motebildet (har ikke helt fulgt med på om det er tilfelle med converse), men når alt kommer til alt har du jo bare fortsatt med det du likte da du var ung, som ja, et produkt av din egen generasjon. Og ingenting er i veien med det. Men at yngre generasjoner tenker mb er hipp for det… tviler!

Anonymkode: 42663...bda

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man er vel uansett et produkt av sin egen generasjon. At man fortsetter å gjøre det man selv gjorde som ung betyr jo ikke at man er hipp i en ny generasjons øyner. Mine foreldre hørte på dansemusikk da de var unge og det var hipt da, det betyr ikke at jeg syns de var hippe når de fortsatte med det. 

Moteting som nevnte converse er jo bare flaks at det er in igjen akkurat nå, enkelte klassiske ting står seg også i motebildet (har ikke helt fulgt med på om det er tilfelle med converse), men når alt kommer til alt har du jo bare fortsatt med det du likte da du var ung, som ja, et produkt av din egen generasjon. Og ingenting er i veien med det. Men at yngre generasjoner tenker mb er hipp for det… tviler!

Det er ikke helt sant når det kommer til å ha hatt en livsstil hvor rock, konserter osv har vært en stor del av det. Det er fortsatt det sporet ungdom med de samme interessene følger. Det er ikke få unge som liker de samme bandene som meg, drar på festival, konsert osv. Det miljøet forholder seg lite til de overordnede trendene.

Det man kan si er at motebildet i noen faser henter opp elementer fra rockemiljøet.. 

Uansett må ikke mitt innlegg forstås dit at jeg er opptatt av å være ung og hipp. Det jeg har forsøkt å kommunisere er forundringen over at jeg kanskje ser meg selv og mine venner på en helt annen måte enn andre gjør.

At det å være meg selv er noe som enkelte oppfatter nettopp som å krampaktig holde fast i ungdommen, og at det er litt patetisk.. som det har kommet et godt eksempel på fra den ene provoserte sjelen her inne.. 

HI

Skrevet

Hva er greia med at så mange ser ut til å tenke at 18-28-åringer har hele definisjonsmakten, slik at om den generasjonen som er i den alderen til en hver tid mener at noe er gammelt, ukult, utdatert og krampaktig så er det sånn?

Livet er mye lengre enn de ti årene der altså… 

Anonymkode: 1b823...781

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er greia med at så mange ser ut til å tenke at 18-28-åringer har hele definisjonsmakten, slik at om den generasjonen som er i den alderen til en hver tid mener at noe er gammelt, ukult, utdatert og krampaktig så er det sånn?

Det er jeg helt enig i 😄 Jeg lar meg nesten provosere når jeg ser ungdommer/ungdomspolitikere snakke om at «det er vi som er fremtiden». Jada, absolutt, men vi har alle en fremtid frem til den dagen vi ikke er mer. Og alle sin stemme er like viktig. 

Jeg har møtt så mange eldre som resignerer for å gjøre plass til ungdommen. «Vi har hatt vår tid» liksom. «Hadde jeg bare vært yngre så hadde jeg..» Nei, ta ordet, ta plass, gjør viktige handlinger. Om du er 10, 16, 25 eller 93 år.

Når det er sagt tror jeg nok at det er mange på vår egen alder også som hever et øyebryn når folk ter seg og ser ut på en litt annen måte enn det de mener er «sømmelig» når man nærmer seg 50. Vi kan være våre verste fiender. Men sånn sett var det jo jevnaldrende som hadde meninger om min stil og mine prioriteringer når jeg var 20 også. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Sant nok!

Skrevet

Man kan vel leve som man ønsker selv? Jeg er 60, er i et kunstnerisk yrke, går på flere konserter i uka, kler meg akkurat som jeg vil, opptatt av egen stil og egenart. Bryr meg ikke om konvensjoner og forventninger. Jeg lærer nye ting hele tiden, leser, videreutdanner meg, forsker og skriver. Jeg lever og er levende. Hvorfor skal jeg inn i en bås fordi jeg er 60?

Lev og utfold dere som dere vil, vidunderlige kvinner i alle aldre! Om noen synes dere er patetiske, le av dem, de er bare misunnelige!

Anonymkode: 3e1a0...cda

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man kan vel leve som man ønsker selv? Jeg er 60, er i et kunstnerisk yrke, går på flere konserter i uka, kler meg akkurat som jeg vil, opptatt av egen stil og egenart. Bryr meg ikke om konvensjoner og forventninger. Jeg lærer nye ting hele tiden, leser, videreutdanner meg, forsker og skriver. Jeg lever og er levende. Hvorfor skal jeg inn i en bås fordi jeg er 60?

Lev og utfold dere som dere vil, vidunderlige kvinner i alle aldre! Om noen synes dere er patetiske, le av dem, de er bare misunnelige!

Enig med deg til siste del av siste setning. Man kan absolutt reagere på andres valg uten å være misunnelig. 

Skrevet

Haha. Jeg er 50 og fortsatt kul. 😂

Jeg ser ut som alderen min da. Når jeg er på festival blir jeg ofte hengende med random jenter på 20+. De sier ting som, skulle ønske mora mi var som deg. 😂 Velvel, jeg er jo 50 så kunne vært mora deres da. De er fine synes jeg. Og jeg innrømmer at det er deilig å være 50. Jeg er på festival for musikken. Driter i klær, ta meg ut eller møte en mann. 
Jeg er gift, mannen hater festival, ungene er 15,16 og 18. Jeg kan være egoist nå  

Når sommeren er over er jeg tilbake til dress og oppsatt hår. En totalt annen person enn festival meg  

Hvorfor skal man gi slipp på identiteten sin fordi man er blitt «gammel». 
Jeg rocker fortsatt kjole og støvler asså. Og jeg var på min første festival i 93. 

Sommeren asså, den er digg. 

Anonymkode: b4f49...971

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Enig med deg til siste del av siste setning. Man kan absolutt reagere på andres valg uten å være misunnelig. 

ja, var i tvil om den setningen, men forstår ikke hvorfor man skal reagere på andres valg med mindre man er misunnelig for at andre lever fritt etter eget ønske. Hvorfor skal man ellers reagere (fordømme/kritisere)?

Hvilken rett har man til å stille seg til doms over andre?

Hva tenker du?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

ja, var i tvil om den setningen, men forstår ikke hvorfor man skal reagere på andres valg med mindre man er misunnelig for at andre lever fritt etter eget ønske. Hvorfor skal man ellers reagere (fordømme/kritisere)?

Hvilken rett har man til å stille seg til doms over andre?

Hva tenker du?

Personlig kan jeg reagere på at jeg ikke syns et antrekk er fint eller at noen passer stilen de har. Jeg ville aldri drømme om å si noe, og jeg er absolutt ikke misunnelig, men jeg har altså en mening. Bedre er jeg ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Haha. Jeg er 50 og fortsatt kul. 😂

Jeg ser ut som alderen min da. Når jeg er på festival blir jeg ofte hengende med random jenter på 20+. De sier ting som, skulle ønske mora mi var som deg. 😂 Velvel, jeg er jo 50 så kunne vært mora deres da. De er fine synes jeg. Og jeg innrømmer at det er deilig å være 50. Jeg er på festival for musikken. Driter i klær, ta meg ut eller møte en mann. 
Jeg er gift, mannen hater festival, ungene er 15,16 og 18. Jeg kan være egoist nå  

Når sommeren er over er jeg tilbake til dress og oppsatt hår. En totalt annen person enn festival meg  

Hvorfor skal man gi slipp på identiteten sin fordi man er blitt «gammel». 
Jeg rocker fortsatt kjole og støvler asså. Og jeg var på min første festival i 93. 

Sommeren asså, den er digg. 

Anonymkode: b4f49...971

Hahaha 😄 Den har jeg også fått.. «Kunne ønske moren min var som deg».. de burde sett meg hjemme før de drømte om det 😅 Er ikke noe fri sjel på hjemmefronten jeg asså.. regler her som andre steder. 

Fir meg var det Roskilde som var første festival, som 16 åring. Da ble jeg helt bitt av festivalbasillen, og har hatt SÅ mange gode opplevelser. Tror ikke jeg hadde takket Roskilde nå. Det er mer byfestivaler som er min greie nå, som Tons og Øya. Storkoser meg virkelig, og håper jeg har helse til å være festivalgjenger flere år fremover.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hahaha 😄 Den har jeg også fått.. «Kunne ønske moren min var som deg».. de burde sett meg hjemme før de drømte om det 😅 Er ikke noe fri sjel på hjemmefronten jeg asså.. regler her som andre steder. 

Fir meg var det Roskilde som var første festival, som 16 åring. Da ble jeg helt bitt av festivalbasillen, og har hatt SÅ mange gode opplevelser. Tror ikke jeg hadde takket Roskilde nå. Det er mer byfestivaler som er min greie nå, som Tons og Øya. Storkoser meg virkelig, og håper jeg har helse til å være festivalgjenger flere år fremover.. 

HI

*taklet Roskilde* 

Takke den festivalen gjør jeg så absolutt 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...