Gå til innhold

Hoftedysplasi som voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som først har fått påvist hoftedysplasi som voksen? Jeg er over 40 år og fikk påvist dette etter røntgen nylig. Da har jeg vært igjennom flere svangerskap, og gått til utallige leger og behandlere (føles det som) uten at noen har tenkt på dette som en mulighet tidligere på tross av mye plager i hofter/bekken/rygg. 

Dere som eventuelt har opplevd tilsvarende, hvordan opplevde dere det? Og hvordan har det gått videre? 

Anonymkode: 27bde...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også den beskjeden da jeg var over 40. Sliter endel med hoften, og tok røntgen for et par år siden. Jeg har fått behandling hos fysio og endel øvelser, så det går bedre. Men har fått beskjed om at det kan bli behov for operasjon i fremtiden. 

Anonymkode: 3a02e...3e4

Skrevet

Ja, jeg. Jeg har alltid vært plaget med følelsen av at hofta går ut av ledd, og påfølgende smerter og problemer med å gå. Jeg var igjennom mange behandlinger før jeg til slutt fikk påvist hoftedysplasi da jeg var 35. Jeg ble operert på Ullevål. Pao tror jeg de kalte det. Du kan google. Det var en heftig operasjon, men jeg er 95% bra nå 😊

Anonymkode: 7b4de...099

Skrevet

Takk for svar! Jeg har foreløpig visst nok ikke tegn på artrose, så det er jo bra, og jeg har heller ikke problemer med å gå eller løpe, men jeg fikk også beskjed om at jeg sannsynligvis må igjennom operasjon på et tidspunkt. 

Du som har vært igjennom operasjonen, vil du fortelle litt mer? Hva legger du i 95 % bra nå, for eksempel?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Jeg har foreløpig visst nok ikke tegn på artrose, så det er jo bra, og jeg har heller ikke problemer med å gå eller løpe, men jeg fikk også beskjed om at jeg sannsynligvis må igjennom operasjon på et tidspunkt. 

Du som har vært igjennom operasjonen, vil du fortelle litt mer? Hva legger du i 95 % bra nå, for eksempel?

HI

Ja, det var en tøff operasjon. De kutter lårbenet og hoftebein, endrer vinkelen og skrur det hele sammen med tre lange skruer. Jeg lå på rom med gamle damer som hadde byttet hofter, og de var ute av sykehuset mange dager før meg. Det var fysioterapi og opptrening på sykehuset, og jeg lå der en uke før jeg fikk dra hjem. Deretter var det 12 uker på krykker med forsiktig opptrening, før jeg fikk lov å belaste beinet. Det var ganske tøft. Nå er jeg ganske bra, men ikke 100%. Jeg merker en slags gnagesmerte etter ca 2 km når jeg går, og har ikke så veldig god fleksibilitet. Men det er bedre enn før og totalt verdt det 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det var en tøff operasjon. De kutter lårbenet og hoftebein, endrer vinkelen og skrur det hele sammen med tre lange skruer. Jeg lå på rom med gamle damer som hadde byttet hofter, og de var ute av sykehuset mange dager før meg. Det var fysioterapi og opptrening på sykehuset, og jeg lå der en uke før jeg fikk dra hjem. Deretter var det 12 uker på krykker med forsiktig opptrening, før jeg fikk lov å belaste beinet. Det var ganske tøft. Nå er jeg ganske bra, men ikke 100%. Jeg merker en slags gnagesmerte etter ca 2 km når jeg går, og har ikke så veldig god fleksibilitet. Men det er bedre enn før og totalt verdt det 😊

Hva var det som gjorde at du ble liggende lenger på sykehuset.

Anonymkode: c3ed6...830

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva var det som gjorde at du ble liggende lenger på sykehuset.

Anonymkode: c3ed6...830

Prosedyre. Det er en operasjon de ikke gjør ofte, og pga kompleksiteten måtte jeg være der en uke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Uff, det høres virkelig ikke godt ut! Jeg har det på begge sider også, så da blir det vel dobbel-operasjon? Men jeg har sånn sett ikke noen skikkelige plager nå, altså jeg har mye småvondt i hofter/bekken og innimellom må en kiropraktor knekke meg opp litt, men jeg kan både sitte, ligge, stå, gå, løpe osv som jeg vil, og går omtrent daglig turer på rundt 1 time i terrenget med hunden min. Jeg håper jo helst at jeg kan slippe operasjon, men det kommer vel an på grad av slitasje til slutt. Men veldig bra at du har kommet deg!

HI

Skrevet

Du bør få barna dine sjekket også. Det er ganske arvelig.  

Jeg hadde det, og lå 12 uker med pute som nyfødt.  

Mine barn ble automatisk sjekket siden jeg hadde hatt det. 

2 av mine fire barn fikk påvist hofteleddsdysplasi. 

Anonymkode: 544e9...c66

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du bør få barna dine sjekket også. Det er ganske arvelig.  

Jeg hadde det, og lå 12 uker med pute som nyfødt.  

Mine barn ble automatisk sjekket siden jeg hadde hatt det. 

2 av mine fire barn fikk påvist hofteleddsdysplasi. 

Anonymkode: 544e9...c66

De ble sjekket, det blir vel alle? Men det var med de vanlige testene, og de var litt usikker rundt datteren min, men mente hun ikke hadde hoftedysplasi. Nå tenker jeg likevel som deg, at de bør sjekkes bedre, med røntgen. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De ble sjekket, det blir vel alle? Men det var med de vanlige testene, og de var litt usikker rundt datteren min, men mente hun ikke hadde hoftedysplasi. Nå tenker jeg likevel som deg, at de bør sjekkes bedre, med røntgen. 

HI

Vet om flere som ikke har blitt oppdaget på den kontrollen som blir gjort på alle, så få sjekket dem bedre. 

Anonymkode: 0d60d...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...