Gå til innhold

Har du kjøpt alkohol til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, aldri. Det er jo straffbart.

Anonymkode: e246c...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser at flere prøver seg på ganske teite forklaringer på hvorfor de bryter loven for barna sine. Det er vel symptomatisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser og si nei, de finner alltid mer eller mindre gode grunner for å prøve å rettferdiggjør sin egen tilkortkommenhet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/kw8J36/flere-foreldre-gir-barna-alkohol-foer-de-er-blitt-18-aar

Anonymkode: a7a4f...ce5

"Systematisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser" Spennende at du legger det ene valget vi tar, over på generell grensesetting. 

Vi har aldri hatt problemer med grensesetting. Noen kamper kjemper barna hardere enn andre, men det har også gått fint. Noen ganger har vi som foreldre vært altfor bastante i våre regler og påstander, men etter en god dialog med ungdommene har vi kommet frem til en løsning som er gode nok for oss alle sammen. De fleste regler vi setter er gjennomtenkte (lommepenger - da må du "jobbe" for det. Ingenting i livet er gratis.  el-sparkesykkel - tar jeg de uten hjelm så mye som en eneste gang, blir den satt bort.  Innetid - hva skal dere og hvor skal dere være, og med hvem? Hos venner/i bygda? Senere hjem. I byen - tidligere hjem. Osv.) God kommunikasjon skaper gode løsninger. Når ungdommen nærer seg 18 år, er det ganske vanlig at vennekretsen, som naturlig nok er spredt i alder, begynner å feste. Da får man stole på at ungdommen tar gode valg, og man får ofte tillitt ved å vise tillitt. Samtidig må man være trygge på at ungdommen tør å komme hjem om de driter seg ut. Og igjen være tydelig på at all handling får en konsekvens. Det kan være en vanskelig balansegang. De gangene jeg har kjøpt alkohol før fylte 18 år, har avtalen vært at jeg kjører til festen og jeg henter. Uansett! De får ikke flytte seg til en annen fest uten å si ifra. Og ring hjem om noe skjer!! Da vet jeg hvem de er hos, jeg ser noen av de andre som er der. Jeg ender med å ha bilen full, får med meg samtaler (selv om de ikke snakker helt "fritt" i bilen) Ser status når jeg kjører de hjem Osv. Det har i allefall funket veldig fint her.

Anonymkode: 70431...6e5

Skrevet

Et lovbrudd er og blir et lovbrudd uansett hvor mye en forklarer/unskylder seg!

Anonymkode: a5b28...fbd

Skrevet

Foreldre som kjøper alkohol til barna sine forstår ikke konsekvensen.

Her vi bor er det et par stk som kjøper til sine 17 åringer. Da vet vi hva de drikker og hvor mye de drikker er forklaringen. Det som skjer i praksis er at det foreldrene kjøper kommer i tillegg til det de skaffer selv/får tak i. 
I alle fall de tre siste festene har barna deres vært drita fulle og ikke i stand til å ta vare på seg selv🥺

Anonymkode: 88a3f...1b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her sier politiet at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer fordi de drikker det de får hjemme pluss annet som de skaffer/får.

Anonymkode: bf722...4af

Og noen gjør ikke det. 

jeg er voksen og drikker også fort mer enn jeg har med meg om jeg drar i selskap. 

Anonymkode: 7bc9b...d0c

Skrevet

Foreldre som kjøper alkohol til barna sine forstår ikke konsekvensen.

Her vi bor er det et par stk som kjøper til sine 17 åringer. Da vet vi hva de drikker og hvor mye de drikker er forklaringen. Det som skjer i praksis er at det foreldrene kjøper kommer i tillegg til det de skaffer selv/får tak i. 
I alle fall de tre siste festene har barna deres vært drita fulle og ikke i stand til å ta vare på seg selv🥺

Anonymkode: 88a3f...1b7

Ja, og det er det sikkert noen som også gjør. 

Jeg kan bare snakke om vårt tilfelle. Iom at jeg selv hentet, så jeg jo at han ikke hadde fått i seg stort mer enn det jeg hadde kjøpt. Noen av kompisene var drita på sprit, for det var det eneste de hadde fått tak i. De som hadde fått litt hjemmefra, hadde ikke drukket sprit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg ser at flere prøver seg på ganske teite forklaringer på hvorfor de bryter loven for barna sine. Det er vel symptomatisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser og si nei, de finner alltid mer eller mindre gode grunner for å prøve å rettferdiggjør sin egen tilkortkommenhet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/kw8J36/flere-foreldre-gir-barna-alkohol-foer-de-er-blitt-18-aar

Dette. Første som ramler i hodet er at disse foreldrene sliter med grensesetting og mangler kontroll på barna som kjører sitt eget løp, med egenkjøpt eller medbrakt alkohol hjemmefra. For meg så handler det om og ikke gi signaler om at loven er fleksibel på noen måte, det er den ikke.

Anonymkode: 05429...897

Skrevet

Nei. Jeg er ikke kriminell. 

Anonymkode: 0cc4b...119

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

"Systematisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser" Spennende at du legger det ene valget vi tar, over på generell grensesetting. 

Vi har aldri hatt problemer med grensesetting. Noen kamper kjemper barna hardere enn andre, men det har også gått fint. Noen ganger har vi som foreldre vært altfor bastante i våre regler og påstander, men etter en god dialog med ungdommene har vi kommet frem til en løsning som er gode nok for oss alle sammen. De fleste regler vi setter er gjennomtenkte (lommepenger - da må du "jobbe" for det. Ingenting i livet er gratis.  el-sparkesykkel - tar jeg de uten hjelm så mye som en eneste gang, blir den satt bort.  Innetid - hva skal dere og hvor skal dere være, og med hvem? Hos venner/i bygda? Senere hjem. I byen - tidligere hjem. Osv.) God kommunikasjon skaper gode løsninger. Når ungdommen nærer seg 18 år, er det ganske vanlig at vennekretsen, som naturlig nok er spredt i alder, begynner å feste. Da får man stole på at ungdommen tar gode valg, og man får ofte tillitt ved å vise tillitt. Samtidig må man være trygge på at ungdommen tør å komme hjem om de driter seg ut. Og igjen være tydelig på at all handling får en konsekvens. Det kan være en vanskelig balansegang. De gangene jeg har kjøpt alkohol før fylte 18 år, har avtalen vært at jeg kjører til festen og jeg henter. Uansett! De får ikke flytte seg til en annen fest uten å si ifra. Og ring hjem om noe skjer!! Da vet jeg hvem de er hos, jeg ser noen av de andre som er der. Jeg ender med å ha bilen full, får med meg samtaler (selv om de ikke snakker helt "fritt" i bilen) Ser status når jeg kjører de hjem Osv. Det har i allefall funket veldig fint her.

Det var svært mange ord som til slutt bunner i en sørgelig unnskylding for å bryte norsk lov. Alt det du ‘oppnår’ ved å forsyne sønnen din med alkohol klarer jeg også å gjøre, helt uten å skjenke dem en enste dråpe før de ble 18. Man kan nemlig ha god relasjon med ungdommen, sette klare grenser og være tilgjengelig i alle situasjoner uten å være den kule moren som kjøper øl. 

Så i bunn og grunn understreker du poenget mitt i denne ranten din, du har ikke ryggrad til å si nei når det virkelig gjelder. 

Skrevet

Ja, og det er det sikkert noen som også gjør. 

Jeg kan bare snakke om vårt tilfelle. Iom at jeg selv hentet, så jeg jo at han ikke hadde fått i seg stort mer enn det jeg hadde kjøpt. Noen av kompisene var drita på sprit, for det var det eneste de hadde fått tak i. De som hadde fått litt hjemmefra, hadde ikke drukket sprit.

Samme erfaring her, med én av to. Man vet jo ofte hvorvidt man kan stole på eget barn eller ei. 

I sønnen (som blir 18 i år) sin krets er det gitarspill og brettspill, ispedd litt øl for de som vil som er greia på fest. Han hadde fest hjemme, hvor alle omtrent var edru/knapt brisen og sistemann dro hjem 22:45

I eldste (på over 20 nå) sin gjeng var det om å gjøre å drikke mest mulig, være mest mulig bajas og ramle om i ei grøft som var tingen. Hun hadde fest hjemme da hun var 17 (med oss hos naboen) som endte med både politi og ambulanse. Og det har ikke gitt seg.. 

En fasit gjelder ikke for alle. Jeg kunne sendt med sønnen min en liter sprit på fest nå og han hadde kommet hjem med nesten full flaske, gående for egen maskin. Hadde jeg gjort det med eldste hadde hun drukket alt på en time og blitt henta av amk og ikke meg 

Anonymkode: 7bc9b...d0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kan du linke til noen av disse forskningsrapportene?

Anonymkode: 6cc17...20e

Ikke meg du spør, men her er en metaanalyse som viser dette. https://academic.oup.com/heapro/article/38/5/daad111/7284054

Jeg har ikke kjøpt alkohol til mine barn. Jeg vet at de har drukket før de ble 18, i hvert fall to av dem. Begge har visst at vi ikke aksepterer det, og ingen av dem har kommet synlig beruset hjem. Vår tydelighet har nok dermed bidratt til at de har drukket mindre alkohol enn de ville gjort hvis vi hadde vært mer åpne for det. 

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Ikke meg du spør, men her er en metaanalyse som viser dette. https://academic.oup.com/heapro/article/38/5/daad111/7284054

Jeg har ikke kjøpt alkohol til mine barn. Jeg vet at de har drukket før de ble 18, i hvert fall to av dem. Begge har visst at vi ikke aksepterer det, og ingen av dem har kommet synlig beruset hjem. Vår tydelighet har nok dermed bidratt til at de har drukket mindre alkohol enn de ville gjort hvis vi hadde vært mer åpne for det. 

Men hadde de følt at de kunne komme hjem hvis de var veldig beruset? Eller er sjansen at de hadde valgt å overnatte i utrygge situasjoner for å skjule det? 

Anonymkode: 000d2...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men hadde de følt at de kunne komme hjem hvis de var veldig beruset? Eller er sjansen at de hadde valgt å overnatte i utrygge situasjoner for å skjule det? 

Det vet jeg selvfølgelig ikke sikkert, men jeg tror det. Jeg har blitt ringt når de har vært på fest som har gått overstyr og kameratens foreldre var på hytta. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke sånn at selv om man ikke kjøper alkohol til barna sine, så klarer man ikke å kommunisere hva de må gjøre DERSOM de blir fulle.

Anonymkode: 2176b...b04

Skrevet
Iiiiik skrev (20 timer siden):

Jeg ville gjerne se forskning som bekrefter påstanden om at ungdom som får med seg alkohol hjemmefra vil drikke det plus det som finnes på festen og derfor mer enn ungdom som ikke får med seg alkohol hjemmefra. Opplever at denne påstanden blir brukt som etablert sannhet i Norge. Det sies at "all forskning" viser, men har aldri sett en eneste referanse til en konkret forskningsrapport. 

Kan ikke se at heller denne metaanalysen går inn på det. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville gjerne se forskning som bekrefter påstanden om at ungdom som får med seg alkohol hjemmefra vil drikke det plus det som finnes på festen og derfor mer enn ungdom som ikke får med seg alkohol hjemmefra. Opplever at denne påstanden blir brukt som etablert sannhet i Norge. Det sies at "all forskning" viser, men har aldri sett en eneste referanse til en konkret forskningsrapport. 

Kan ikke se at heller denne metaanalysen går inn på det. 

Byr på nok en link. Ser at sammenhengene i den andre linken er mer indirekte. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0376871619302881

Ellers står du selvfølgelig fritt til å tenke at det er greit å gi ungdom alkohol selv om de er for unge. 

Endret av Iiiiik
Skrevet

Ja jeg gjorde det fra han var 17 år, slik som andre sier: det er mye mer skummelt det som sprittaxiene kom med. Hjemmebrent fra Romania eller Polen? Nei takk. 

Har heller ikke hatt noe problmer med å sette grenser for jeg vet at klare grenser gir trygghet. Samtidig så vil press fra venner også være tøft når man er i den alderen. Vi satte oss ned og fant frem god argument for å takk nei til røyk og piller. Det mest effektive var vist å takke ja til røyken for så å bare knekke den i to....fikk ikke tilbud om røyk etter det. 

Så til dere i perfekte glasshus: det er også forbudt å kjøre for fort, jobbe svart, lyve for å få en sykemelding, svindle på skatten osv. 

Anonymkode: 283aa...7db

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja jeg gjorde det fra han var 17 år, slik som andre sier: det er mye mer skummelt det som sprittaxiene kom med. Hjemmebrent fra Romania eller Polen? Nei takk. 

Har heller ikke hatt noe problmer med å sette grenser for jeg vet at klare grenser gir trygghet. Samtidig så vil press fra venner også være tøft når man er i den alderen. Vi satte oss ned og fant frem god argument for å takk nei til røyk og piller. Det mest effektive var vist å takke ja til røyken for så å bare knekke den i to....fikk ikke tilbud om røyk etter det. 

Så til dere i perfekte glasshus: det er også forbudt å kjøre for fort, jobbe svart, lyve for å få en sykemelding, svindle på skatten osv. 

Hva mener du med siste avsnitt? Tror du de fleste jobber svart, svindler på skatten og lyver til legen? Hva slags moral har du, egentlig?

Jeg holder på min påstand om at jeg aldri har sett en god nok forklaring (unnskyldning) til å bryte loven og forsyne mindreårige med sprit. 

Om dere tok samtalen om røyk og dop, hva hindret deg å ta samme samtale om alkohol?

Skrevet

Jeg ønsker å lære barna mine at de ikke skal kjøpe alkohol av folk de ikke kjenner, men ikke ved at jeg kjøper i stedet. Hvis det er relevant for deg, så har jeg nok kjørt for fort (men aldri fått bot), men jobber ikke svart, har aldri vært sykemeldt og har aldri svindlet på skatten. 

Skrevet

Det er jo ikke sånn at det kun finnes to muligheter, enten kjøpe ulovlig fra sprittaxi eller ha en mor som bryter loven for deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hva mener du med siste avsnitt? Tror du de fleste jobber svart, svindler på skatten og lyver til legen? Hva slags moral har du, egentlig?

Jeg holder på min påstand om at jeg aldri har sett en god nok forklaring (unnskyldning) til å bryte loven og forsyne mindreårige med sprit. 

Om dere tok samtalen om røyk og dop, hva hindret deg å ta samme samtale om alkohol?

Jeg mener at det sitter veldig mange å dømmer andre, men om de selv har gjort noe så spiller det ikke like stor rolle. 

Skrevet
amandine skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at det kun finnes to muligheter, enten kjøpe ulovlig fra sprittaxi eller ha en mor som bryter loven for deg? 

Nei så klart han kunne jo alltids heller ha sittet hjemme med meg i helgene i stede for å være med venner som festet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at det sitter veldig mange å dømmer andre, men om de selv har gjort noe så spiller det ikke like stor rolle. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at av de syndene du ramser opp så er det kun å ha kjørt for fort jeg er skyldig i. Det er jeg absolutt ikke stolt av, men det er heller ingen grunn til at jeg skal bruke det som en unnskyldning for å forsyne barna mine med alkohol. 

Hvorfor kan du ikke ta praten om alkohol i samme rennet som røyk og dop? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.8.2025 den 17.39):

Ja, vi kjøper alkohol til undommene. Vil ikke at de skal kjøpe det av ukjente på snapchat. 

Dere som ikke gjør dette, er dere så naive at dere tror barna ikke drikker? Hvordan tror dere barna får tak i alkohol på en trygg måte da?

Statistikken viser at de som får alkohol av foreldrene, drikker dette i tillegg til det de får av andre…

Anonymkode: a9bb9...59f

Skrevet

Jeg tenker at man får være enig om å være uenig. Noen av dere som svarer, har kanskje ikke så store barn og har ikke stått i disse situasjonene enda. Noen har vært igjennom det, der noen har kjøpt og andre ikke. Noen har opplevd at poden kun drikker det den fikk, andre opplever at de drakk mer. Noen opplever å ikke kjøpe, men alikevel ble poden dritings. Noen får i seg "vanlig" alkohol, andre blir alkoholforgiftet. 

Jeg har, som skrevet over, kjøpt til min 17 åring. Han drakk det han fikk, og ikke mer (ikke mye mer i allefall, virket helt fin da jeg hentet) Da jeg kunne stole på at han tok gode avgjørelser, stolt jeg for valgene jeg tok. Det samme kommer jeg nok til å gjøre når datteren min blir like gammel, men foreløbig viser hun ingen interesse av å drikke (hun er nå 16 år, og HVIS jeg skal kjøpe, skjer ikke det før hun fyller 17!) Om hun da ber om 2-3 cider eller rusbrus, skal hun få det, uten tvil. Men da må jeg også kunne stole på henne at hun ikke drikker noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...