Anonym bruker Skrevet 18. august #51 Skrevet 18. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at man får være enig om å være uenig. Noen av dere som svarer, har kanskje ikke så store barn og har ikke stått i disse situasjonene enda. Noen har vært igjennom det, der noen har kjøpt og andre ikke. Noen har opplevd at poden kun drikker det den fikk, andre opplever at de drakk mer. Noen opplever å ikke kjøpe, men alikevel ble poden dritings. Noen får i seg "vanlig" alkohol, andre blir alkoholforgiftet. Jeg har, som skrevet over, kjøpt til min 17 åring. Han drakk det han fikk, og ikke mer (ikke mye mer i allefall, virket helt fin da jeg hentet) Da jeg kunne stole på at han tok gode avgjørelser, stolt jeg for valgene jeg tok. Det samme kommer jeg nok til å gjøre når datteren min blir like gammel, men foreløbig viser hun ingen interesse av å drikke (hun er nå 16 år, og HVIS jeg skal kjøpe, skjer ikke det før hun fyller 17!) Om hun da ber om 2-3 cider eller rusbrus, skal hun få det, uten tvil. Men da må jeg også kunne stole på henne at hun ikke drikker noe mer. Anonymkode: 70431...6e5 Men hvorfor setter du grensen til 17 år (med utropstegn)? Er du ikke opptatt av å vite hva hun får i seg om hun velger å drikke som 16 åring? Eller 15. Anonymkode: a7a4f...ce5
Anonym bruker Skrevet fredag kl 03:59 #52 Skrevet fredag kl 03:59 En av seks i 10. klasse får alkohol av foreldrene. Når barna er mer fornuftige enn de voksen er det noen som må skjerpe seg. Her er de kalde fakta bak ‘da vet jeg hva de drikker’. https://www.nrk.no/sorlandet/ny-rapport_-en-av-seks-i-10.-klasse-far-alkohol-av-foreldre-1.17545332 Anonymkode: a7a4f...ce5
prekæs Skrevet fredag kl 04:39 #53 Skrevet fredag kl 04:39 (endret) Anonym bruker skrev (På 18.8.2025 den 21.24): Jeg tenker at man får være enig om å være uenig. Noen av dere som svarer, har kanskje ikke så store barn og har ikke stått i disse situasjonene enda. Noen har vært igjennom det, der noen har kjøpt og andre ikke. Noen har opplevd at poden kun drikker det den fikk, andre opplever at de drakk mer. Noen opplever å ikke kjøpe, men alikevel ble poden dritings. Noen får i seg "vanlig" alkohol, andre blir alkoholforgiftet. Jeg har, som skrevet over, kjøpt til min 17 åring. Han drakk det han fikk, og ikke mer (ikke mye mer i allefall, virket helt fin da jeg hentet) Da jeg kunne stole på at han tok gode avgjørelser, stolt jeg for valgene jeg tok. Det samme kommer jeg nok til å gjøre når datteren min blir like gammel, men foreløbig viser hun ingen interesse av å drikke (hun er nå 16 år, og HVIS jeg skal kjøpe, skjer ikke det før hun fyller 17!) Om hun da ber om 2-3 cider eller rusbrus, skal hun få det, uten tvil. Men da må jeg også kunne stole på henne at hun ikke drikker noe mer. Anonymkode: 70431...6e5 Du tenker ikke på det da, at de aller fleste dårlige valg skjer i fylla. Hvis vi tenker oss litt om, kan det være at vi alle har vært der, meg selv inkludert. De to glassene for mye man blir påspandert som gjør at vi blir syke og det ikke er så gøy lenger, marihuanaen man aldri ville tatt i edru tilstand, men her var det noen som hadde og det kunne jo være artig å prøve, event. langt farligere kjemikalier. De fleste barn har en viss sperre for å komme hjem beruset. De forsøker å holde det litt skjult, slik at de ikke blir tatt på fersken i å ha drukket hjemme. Den lille sperren sperren kan jo egentlig være forskjell på liv og død, hvis jeg skal være litt dramatisk. For ikke å snakke om andre ting ungdommer kan bli utsatt for hvis noe av fornuften og muligens evnen til å ta vare på seg selv, har rent bort i alkohol. Hvis sperren er fjernet fra starten av, har man jo som foreldre godtatt fulle barn og da spiller jo inntaket liten rolle lenger. Endret fredag kl 04:42 av prekæs
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:50 #54 Skrevet fredag kl 06:50 Anonym bruker skrev (På 16.8.2025 den 7.18): Jeg ser at flere prøver seg på ganske teite forklaringer på hvorfor de bryter loven for barna sine. Det er vel symptomatisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser og si nei, de finner alltid mer eller mindre gode grunner for å prøve å rettferdiggjør sin egen tilkortkommenhet. https://www.aftenposten.no/norge/i/kw8J36/flere-foreldre-gir-barna-alkohol-foer-de-er-blitt-18-aar Anonymkode: a7a4f...ce5 Spiller ingen rolle hva man gjør lenger. Vi anmeldte en som ga datteren vår hjemmebrent til fest. Politiet henla saken. Anonymkode: 19f3d...be2
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:37 #55 Skrevet fredag kl 08:37 Selvfølgelig ikke! Ungdommene mine drar gjerne på fest, men de har aldri vært synlig beruset. Regner med de gjør som jeg gjorde. Passer på å slutte å drikke tidlig nok, slik at de er edru igjen til de blir hentet😆 Og der er poenget mitt. Vi er alltid sjåfører. Alltid! Vi har mye mer enn én gang kjørt andre sine fulle ungdommer hjem, eller har tatt de med hjem til oss. Eldste er nå 22 år. Han drikker sjelden og når han først drikker så er det maks 3-4 enheter. Anonymkode: 11336...381
Plutselig_gravid Skrevet fredag kl 08:39 #56 Skrevet fredag kl 08:39 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig ikke! Ungdommene mine drar gjerne på fest, men de har aldri vært synlig beruset. Regner med de gjør som jeg gjorde. Passer på å slutte å drikke tidlig nok, slik at de er edru igjen til de blir hentet😆 Og der er poenget mitt. Vi er alltid sjåfører. Alltid! Vi har mye mer enn én gang kjørt andre sine fulle ungdommer hjem, eller har tatt de med hjem til oss. Eldste er nå 22 år. Han drikker sjelden og når han først drikker så er det maks 3-4 enheter. Anonymkode: 11336...381 Var ikke meningen å være anonym
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:27 #57 Skrevet fredag kl 11:27 Nå er begge mine over 18. Jeg kjøpte aldri alkohol til dem før de var 18. Nå får de innen rimelighetens grenser forsyne seg av øl/vin i kjøleskapet, og jeg kjøper drikke til dem hvis vi er ute og spiser. Før de ble 18 fikk de smake alkohol i svært små mengder. Jeg prøver fremdeles å lære dem litt om vin. Datteren min drikker fremdeles lite, og drakk ikke sammen med venner før hun ble 18. Det VET jeg. Hun deler alt med meg og jeg kjenner både vennene hennes og foreldrene deres godt. Sønnen min drakk før han ble 18, men jeg kjøpte ikke til ham og han fikk ingenting med hjemmefra. Jeg er glad i vin men drikker svært lite alkohol. Ett glass vin varer fint en hel kveld for meg. Anonymkode: c33e5...157
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:32 #58 Skrevet fredag kl 11:32 Iiiiik skrev (På 17.8.2025 den 16.34): Byr på nok en link. Ser at sammenhengene i den andre linken er mer indirekte. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0376871619302881 Ellers står du selvfølgelig fritt til å tenke at det er greit å gi ungdom alkohol selv om de er for unge. Kan ikke se at det bekrefter påstanden. Anonymkode: 6cc17...20e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 11:38 #59 Skrevet fredag kl 11:38 Anonym bruker skrev (På 17.8.2025 den 23.05): Statistikken viser at de som får alkohol av foreldrene, drikker dette i tillegg til det de får av andre… Anonymkode: a9bb9...59f Kan du vise til statistikken som viser det? Anonymkode: 6cc17...20e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 12:28 #60 Skrevet fredag kl 12:28 Det fryser til is i helvete før ungene mine får dra på fest på ungdomsskolen. Når de går 2-3 året på vgs er det faktisk noe helt annet Anonymkode: 7bc9b...d0c
MissSaigon Skrevet fredag kl 12:42 #61 Skrevet fredag kl 12:42 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan du vise til statistikken som viser det? Anonymkode: 6cc17...20e En av seks i 10. klasse sier foreldrene sender med alkohol på fest Økning i alkohol- og cannabisbruk blant ungdom – stabile trender blant unge voksne - FHI Foreldres innvirkning på tenåringers alkoholbruk Nok dokumentasjon for deg?
Iiiiik Skrevet fredag kl 14:22 #62 Skrevet fredag kl 14:22 MissSaigon skrev (1 time siden): En av seks i 10. klasse sier foreldrene sender med alkohol på fest Økning i alkohol- og cannabisbruk blant ungdom – stabile trender blant unge voksne - FHI Foreldres innvirkning på tenåringers alkoholbruk Nok dokumentasjon for deg? Det er ikke tydelig nok en-til-en i noen av av disse for den som spør. Jeg tenker at det er tydelig nok, men opplever å snakke til en vegg.
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:47 #63 Skrevet fredag kl 19:47 MissSaigon skrev (6 timer siden): En av seks i 10. klasse sier foreldrene sender med alkohol på fest Økning i alkohol- og cannabisbruk blant ungdom – stabile trender blant unge voksne - FHI Foreldres innvirkning på tenåringers alkoholbruk Nok dokumentasjon for deg? Det står ingen steder at alkohol man har fått hjemmefra kommer i tillegg til det man uansett hadde fått i seg på fest. I den første artikkelen vises det til "erfaring og studier", men som alltid uten å referere til noe konkret. Anonymkode: 6cc17...20e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 21:34 #64 Skrevet fredag kl 21:34 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står ingen steder at alkohol man har fått hjemmefra kommer i tillegg til det man uansett hadde fått i seg på fest. I den første artikkelen vises det til "erfaring og studier", men som alltid uten å referere til noe konkret. Anonymkode: 6cc17...20e Men da er det jo bare å kjøre på da! Hva er problemet, det er liksom ikke slik at uheldige ting kan skje om man blir full. Vold, sex man angrer på, voldtekt, skader… Det viktigeste er jo at gullungen ikke får høre ordet nei, og at man tror man er av de kule foreldrene. Et samlet fagfelt oppfordrer sterkt til å ikke kjøpe alkohol til mindreårige, i tillegg til at det er brudd på norsk lov. Det er alltid noen som mener at de vet bedre. Anonymkode: a7a4f...ce5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå