Gå til innhold

Har du kjøpt alkohol til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har barn på 15-16 år, har du kjøpt alkohol til de noen gang? Eller gitt de?

Anonymkode: 05429...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 2841d...c96

Skrevet

Nei, det har jeg selvsagt aldri gjort. De har heller aldri spurt. 

Anonymkode: a7a4f...ce5

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du som har barn på 15-16 år, har du kjøpt alkohol til de noen gang? Eller gitt de?

Nei

Anonymkode: 79699...da2

Skrevet

Nei, og det kommer jeg ikke til å gjøre. 

Skrevet

Kom i prat med en kollega i dag som fortalte at hun hadde gitt alkohol og penger til alkohol til sitt barn på 16 år. Da visste hun hvor mye barnet fikk i seg og hva. Fikk fortalt det som om at det var nærmest normalt å gjøre det, så ble overrasket. Ville aldri gitt mine alkohol, og her er eldste 17.

Skrevet

Og ingen av dere over stusser på hvordan de da skaffer seg alkohol? Da sønnen min åpnet seg og fortalte at mange av de jevnaldrende møter ukjente fra Snapchat i byen for å kjøpe alkohol og at flere han vet om av jentene har gjort «seksuelle tjenester» for å skaffe seg alkohol så har jeg fått et annet syn på de foreldrene som velger å unngå dette ved å kjøpe. Som en over her skriver «da visste hun hvor mye barnet fikk i seg og hva». 

Anonymkode: b0b26...067

Skrevet

Ja, vi kjøper alkohol til undommene. Vil ikke at de skal kjøpe det av ukjente på snapchat. 

Dere som ikke gjør dette, er dere så naive at dere tror barna ikke drikker? Hvordan tror dere barna får tak i alkohol på en trygg måte da?

Anonymkode: 000d2...87d

Skrevet

Nå har de hatt veldig mange spørreundersøkelser på dette hos ungdommene og konklusjonen er den samme hver gang. De som får alkohol hjemme drikker mest, for det kommer i tillegg til, ikke istedenfor....

Selvfølgelig finnes det unntak, men statistikk lyver ikke altså.

Så nei, jeg har aldri kjøpt til mine. De er nå 16, 18 og 21 år. 

Yngste har ikke drukket noe særlig enda, men begge de to eldste drakk før de var 18. De fikk tak i alkohol fra venners eldre søsken og fra eldre venner.

Anonymkode: 253c4...0e9

Skrevet

Kjøpte til eldste når hun var 17, hun fyller så sendt på året at alle vennene hennes var 18 mye før

Anonymkode: fd2e0...9c6

Skrevet

Nei. Men hun har fått smake en slurp med margarita og en slurp hvitvin. Hun er 15 år

Anonymkode: 7e74f...394

Skrevet

Ja. Til begge de to eldste. Hu eldste klarte å drikke moderat frem til hun fikk tak i sprit, han mellomste drikker det han får med seg/får kjøpt og smaker kanskje noe av andre. Aldri sett han full 

Anonymkode: 7bc9b...d0c

Skrevet

Ja, det gjorde jeg. Han var da nesten 17 år gammel. Kjøpte 6 cider han skulle dele med kjæresten, som selv hadde to stk. Altså fire til de hver. Kriteriene var at jeg skulle hente de, og de skulle ikke drikke mer enn det de hadde fått av meg. Mulig de hadde drukket mer, men det kunne jeg i allefall ikke se noe til, så det virket ikke slik. Vi pratet masse i bilen, og spiste mat da vi kom hjem.

Anonymkode: 70431...6e5

Skrevet

Nei, har ikke det. 

Anonymkode: 356d3...174

Skrevet

Nei. Eldste drikker nok bittelitt, men er litt for seriøs på studier og idrett til at det blir særlig mye alkohol. Yngste er avholds. Begges kjærester er avholds.

Anonymkode: e1506...3e8

Skrevet

Nei. Datteren min smakte ikke alkohol før hun var godt over 18. Min sønn derimot.... Han kommer det til å bli trøbbel med 

Anonymkode: 93073...49e

Skrevet

Ja det har jeg gjort. Eldste ville gjerne ha noe for å lettere kunne si nei til alt som ble tilbudt på fest. Etter hvert fikk hun drinker med seg som var blandet ut ekstremt tynt, men da kunne hun drikke mye 😂 Ingen stusset på innholdet så lenge det faktisk var alkohol i og smakte som en drink, men hun kunne sikkert drukket 3 liter uten å bli det minste brisen. 

Samme her med venner som kom med sprit kjøpt på Snap som var grumsete og med gress i. De aner jo ikke hva de får i seg. 

Anonymkode: ea2fe...f5a

Skrevet

Nei. Mamma til gutt 15,5 år (pluss to som er mye yngre) her.

Som en annen nevnte her: all forskning viser at unge som får alkohol hjemmefra drikker både denne OG annen alkohol som de ellers ville ha drukket. Teorien om at man vet hva de får i seg stemmer ikke.

Har tro på å gå foran med et godt eksempel her, hvor man respekterer loven og ikke kjøper alkohol til mindreårige.

Forstår selvsagt at ungdommer eksperimenterer og tester grenser, så mange vil ha drukket leeeenge før fylte 18. Men tror signalet man gir kanskje betyr litt? Lov å håpe. 

Anonymkode: 22e81...28c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, vi kjøper alkohol til undommene. Vil ikke at de skal kjøpe det av ukjente på snapchat. 

Dere som ikke gjør dette, er dere så naive at dere tror barna ikke drikker? Hvordan tror dere barna får tak i alkohol på en trygg måte da?

Det var også mitt poeng. Tidene er annerledes nå enn da vi var unge. Det tilbys både alkohol, vape og narkotika på Snapchat og andre sosiale plattformer og det er det mest nærliggende stedet for ungdommen å få tak i det de skal ha. Det er skremmende mange naive foreldre som tror ungdommene ikke drikker. Eller som lukker øynene og ikke vet hvor ungdommen får alkoholen fra. Så dere som sier dere ikke kjøper til ungdommene som drikker, prøv å finne ut av hvor de får alkoholen fra. Jeg hadde foretrukket å kjøpe framfor at de møter noen de ikke kjenner og kjøper noe de ikke vet 100% hva er. 

Anonymkode: b0b26...067

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei. Mamma til gutt 15,5 år (pluss to som er mye yngre) her.

Som en annen nevnte her: all forskning viser at unge som får alkohol hjemmefra drikker både denne OG annen alkohol som de ellers ville ha drukket. Teorien om at man vet hva de får i seg stemmer ikke.

Har tro på å gå foran med et godt eksempel her, hvor man respekterer loven og ikke kjøper alkohol til mindreårige.

Forstår selvsagt at ungdommer eksperimenterer og tester grenser, så mange vil ha drukket leeeenge før fylte 18. Men tror signalet man gir kanskje betyr litt? Lov å håpe. 

Anonymkode: 22e81...28c

Kan du linke til noen av disse forskningsrapportene?

Anonymkode: 6cc17...20e

Skrevet

Nei virkelig ikke. Lærer ikke barna opp til at det greit å bryte loven. 

Anonymkode: d769b...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Her sier politiet at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer fordi de drikker det de får hjemme pluss annet som de skaffer/får.

Anonymkode: bf722...4af

Skrevet

Nei, men jeg vet at faren kjøper det. 

Anonymkode: 2a18b...69c

Skrevet

Det er lett å si at det har man aldri ville gjort om man ikke er i situasjonen der en har ungdommer som begynner å feste tidlig. Vi har vært heldig med at ungdommen her i huset har vært beskjeden med alkohol. Han eldste drakk for første gang på 18 års dagen sin, og fikk lappen da det var avtalen, men gikk da på en mega smell og måtte hentes etter 3 timer på fest. Spydde og var helt amøbe. 
Yngste starter å smake da han var nærmere 17, og jeg ønsket ikke kjøpe alkohol til han. Men kun vært på fest 4-5 ganger. Da har han fått 4 øl med far. Han har ikke drukket mer enn det, ikke så glad i å drikke. 
Mulig vi hadde gjort det annerledes om de drakk seg dårlig på sprit og hjemmebrent. For det er jo faren. 
Jeg selv fikk ikke en dråpe hjemme før jeg var 18, og da kjøpte jeg alkohol selv. 
Fra jeg var 16 drakk jeg dårlig sprit, stjal hjemmefra, da fylte jeg en slant med både likør, vin og alt blandet i ei flaske. Så lite at det ikke merkes. Ellers fikk jeg eldre søster til å kjøpe øl til fest. Den gang visste ikke mamma at jeg drakk, og jeg lurte meg til å overnatte med venninner. 
Men jeg drakk ikke så ofte før jeg var 18, mest fordi vi ikke kom inn noe sted likevel. Var mest på bygde dans og fest utendørs som 16 mai o.l Tror ikke jeg hadde drukket mer eller mindre hadde jeg fått hjemme. For jeg var full etter 5 øl, og tålte ikke så mye. Men sprit er noe som var lett å få tak i, men farlig fordi det smalt så fort. 
Har lært våre barn - eller hvertfall tatt praten om å holde seg unna vin og sprit da det er høyere alkoholprosent. 

Anonymkode: 14877...e85

Skrevet

Jeg ser at flere prøver seg på ganske teite forklaringer på hvorfor de bryter loven for barna sine. Det er vel symptomatisk for foreldre som ikke klarer å sette grenser og si nei, de finner alltid mer eller mindre gode grunner for å prøve å rettferdiggjør sin egen tilkortkommenhet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/kw8J36/flere-foreldre-gir-barna-alkohol-foer-de-er-blitt-18-aar

Anonymkode: a7a4f...ce5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...