Anonym bruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Jeg sparer for det meste i fond, men nå har tanken slått meg at jeg kanskje også bør har en litt større bufferkonto. Har ca 50.000 inn hver måned i lønn, og 800.000 på fleksi-lån på boligen som jeg ikke har rørt. Har per i dag ca. 75.000 på sparekonto/bufferkonto i banken. Hvor mye bør jeg ha på denne sparekontoen/bufferkontoen? Anonymkode: 07571...56a
Anonym bruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Ingenting så lenge du har flexilån. Betal inn mulig der isteden,så kandidater ta ut derfra om kjøleskapet ryker e.l Renten på flexilån er ganske høy, så det lønner seg overhodet ikke å ha en bufferkonto ved siden av. Anonymkode: 7a6a6...286
Anonym bruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ingenting så lenge du har flexilån. Betal inn mulig der isteden,så kandidater ta ut derfra om kjøleskapet ryker e.l Renten på flexilån er ganske høy, så det lønner seg overhodet ikke å ha en bufferkonto ved siden av. Anonymkode: 7a6a6...286 Jeg uttrykte meg litt utydelig. Når jeg tok opp boliglånet, fikk jeg 800.000 i flexilån. Det vil si, jeg har 800.000 tilgjengelig jeg kan låne av dersom jeg har behov for det. Til nå har jeg ikke lånt noe av det. Så lenge jeg ikke har brukt noe av det betaler jeg heller ingenting for det. Var det jeg mente med "800.000 på fleksi-lån på boligen som jeg ikke har rørt" Anonymkode: 07571...56a
Anonym bruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg uttrykte meg litt utydelig. Når jeg tok opp boliglånet, fikk jeg 800.000 i flexilån. Det vil si, jeg har 800.000 tilgjengelig jeg kan låne av dersom jeg har behov for det. Til nå har jeg ikke lånt noe av det. Så lenge jeg ikke har brukt noe av det betaler jeg heller ingenting for det. Var det jeg mente med "800.000 på fleksi-lån på boligen som jeg ikke har rørt" Anonymkode: 07571...56a Så du har ikke boliglån i det hele tatt? Om du ikke har boliglån i det hele tatt ville jeg spart i fond, du har buffer nok i massevis. Om du har gjeld ville jeg betalt ned på den før jeg sparte mer om du allerede har fond, sparekonto og tilgjengelige midler på flexi. Anonymkode: 7a6a6...286
Anonym bruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Så du har ikke boliglån i det hele tatt? Om du ikke har boliglån i det hele tatt ville jeg spart i fond, du har buffer nok i massevis. Om du har gjeld ville jeg betalt ned på den før jeg sparte mer om du allerede har fond, sparekonto og tilgjengelige midler på flexi. Anonymkode: 7a6a6...286 Jeg har vanlig boliglån, men ikke noe annet lån. Sist jeg refinansierte fikk jeg tilbud om 800.000 i flexi-lån jeg kunne bruke ved behov. betaler kun renter på det dersom jeg bruker av det. Har ikke brukt noe av det enda. Avkastningen jeg får på fondet i % er større enn hva jeg betaler i renter på boliglånet, og har ikke noe problem med å betale avdragene på lånet. Fondet er tenkt som en pensjonssparing. Anonymkode: 07571...56a
Anonym bruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Generelt vil jeg si 6 mnd faste utgifter. Flexilån dekker det meste, gjør det ikke? Anonymkode: a8231...780
Anonym bruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Jeg synes det er «ubehagelig» å gå under 100 000,- på buffer, men det er bare en fiks ide jeg har. 75 000,- er et greit beløp da. De gangene jeg har måttet ta fra buffer har beløpet sjelden vært mer enn 10-15 000,- Anonymkode: 0d0ba...afd
Anonym bruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august Det er vel anbefalt å ha tilsvarende tre månedslønner på en form for bufferkonto, men jeg tenker at kommer jo litt an på andre faktorer også, som flexilån, penger i fond/aksjer ol. Anonymkode: 52753...d9a
Anonym bruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Jeg har bare 10.000 i bufferkonto, men har fleksilån/rammelån så betaler alt inn der. Anonymkode: ca3d6...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå