Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:23 #1 Skrevet torsdag kl 15:23 Jeg var uheldig og ble raspet litt på hånden av en hund. Det ble to små hull i huden. Siden jeg ikke har stivkrampevaksine ringte jeg legevakten og de mente at jeg kan vente til åpningstid i morgen før jeg setter vaksinen. Er det noen her som vet om det er riktig? Jeg har vasket med såpe og Pyrisept (som legevakten sa jeg skulle). Anonymkode: 3ea2b...303
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:27 #2 Skrevet torsdag kl 15:27 De har rett, den bør settes Innen 48 timer. Anonymkode: f94f7...fe6
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:40 #3 Skrevet torsdag kl 15:40 Du stoler ikke på informasjonen du får på legevakten, og spør heller ukjente, anonyme på nett…? Anonymkode: 549b0...135
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:13 #4 Skrevet torsdag kl 16:13 Jeg fikk beskjed om å vente også. Jeg tråkket på en spiker og foten hovnet opp til nesten dobbel størrelse. Da jeg ringte fastlegen dagen etter sa de at den bør settes innen 12 timer etter skaden, og lurte på hvorfor jeg ikke hadde ringt legevakten dagen før. I dag har jeg nedsatt bevegelighet i tærne Anonymkode: b33c8...001
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:10 #5 Skrevet torsdag kl 17:10 48 timer er riktig. Det er i utgangspunktet ikke noen risiko når man har små risp i huden. Ei heller er det noen egentlig risiko når man er vaksinert som barn, selv uten påfyll så virker vaksinen. Så vidt meg bekjent er det kun eldre (født før 1945) mennesker som ikke ble vaksinert som barn, og heller ikke senere, som har dødd av stivkrampe. Anonymkode: 22b5c...54e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:11 #6 Skrevet torsdag kl 17:11 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg fikk beskjed om å vente også. Jeg tråkket på en spiker og foten hovnet opp til nesten dobbel størrelse. Da jeg ringte fastlegen dagen etter sa de at den bør settes innen 12 timer etter skaden, og lurte på hvorfor jeg ikke hadde ringt legevakten dagen før. I dag har jeg nedsatt bevegelighet i tærne Anonymkode: b33c8...001 Det er mer sannsynlig stivkrampe-smitte fra jord og når man har tråkket på spiker. Men det er likevel ikke stivkrampe som gjør at du burde ha oppsøkt legevakt dagen før eller at du hovnet opp, så det har jo ikke noe med denne saken å gjøre. Anonymkode: 22b5c...54e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:12 #7 Skrevet torsdag kl 17:12 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Jeg fikk beskjed om å vente også. Jeg tråkket på en spiker og foten hovnet opp til nesten dobbel størrelse. Da jeg ringte fastlegen dagen etter sa de at den bør settes innen 12 timer etter skaden, og lurte på hvorfor jeg ikke hadde ringt legevakten dagen før. I dag har jeg nedsatt bevegelighet i tærne Anonymkode: b33c8...001 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er mer sannsynlig stivkrampe-smitte fra jord og når man har tråkket på spiker. Men det er likevel ikke stivkrampe som gjør at du burde ha oppsøkt legevakt dagen før eller at du hovnet opp, så det har jo ikke noe med denne saken å gjøre. Anonymkode: 22b5c...54e Og nedsatt bevegelighet i tærne har i alle fall ingenting med stivkrampe å gjøre. Anonymkode: 22b5c...54e
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:49 #8 Skrevet torsdag kl 19:49 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du stoler ikke på informasjonen du får på legevakten, og spør heller ukjente, anonyme på nett…? Anonymkode: 549b0...135 Jepp. Anonymkode: 3ea2b...303
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:50 #9 Skrevet torsdag kl 19:50 Takk for svar, jeg har lett for å krisemaksimere, og da er det greit å lufte tankene til andre. hi Anonymkode: 3ea2b...303
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 19:54 #10 Skrevet torsdag kl 19:54 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar, jeg har lett for å krisemaksimere, og da er det greit å lufte tankene til andre. hi Anonymkode: 3ea2b...303 Hvis du ikke har fått boostervaksine de siste 10 årene, så kan du få den i stedet for bare stivkrampevaksine hvis du vil. Anonymkode: f94f7...fe6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:12 #11 Skrevet fredag kl 04:12 Anonym bruker skrev (11 timer siden): 48 timer er riktig. Det er i utgangspunktet ikke noen risiko når man har små risp i huden. Ei heller er det noen egentlig risiko når man er vaksinert som barn, selv uten påfyll så virker vaksinen. Så vidt meg bekjent er det kun eldre (født før 1945) mennesker som ikke ble vaksinert som barn, og heller ikke senere, som har dødd av stivkrampe. Anonymkode: 22b5c...54e Feil , bare feil! Den holder ca 10 år så påfyll! Bør settes tidligest mulig etter bitt/stikk osv. Anonymkode: ba356...b33
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:13 #12 Skrevet fredag kl 04:13 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Takk for svar, jeg har lett for å krisemaksimere, og da er det greit å lufte tankene til andre. hi Anonymkode: 3ea2b...303 Dra og sett den i dag, be om den med alt i, Boostrix polio. Anonymkode: ba356...b33
Anonym bruker Skrevet fredag kl 05:00 #13 Skrevet fredag kl 05:00 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er mer sannsynlig stivkrampe-smitte fra jord og når man har tråkket på spiker. Men det er likevel ikke stivkrampe som gjør at du burde ha oppsøkt legevakt dagen før eller at du hovnet opp, så det har jo ikke noe med denne saken å gjøre. Anonymkode: 22b5c...54e Neida. Men jeg kunne fått hjelp tilskuere om ikke legevakten mente at jeg kunne vente Anonymkode: b33c8...001
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:29 #14 Skrevet fredag kl 06:29 Helsedirektoratet anbefaler 3 dager antibiotika ved bitt fra dyr som har laget hull i huden. Dette fordi hullet er så lite at det er nesten umulig å få renset. Svært få leger/legevakter praktiserer dette. Jeg har hatt MANGE pasienter med stygge infeksjoner pga bitt. Spør legen om dette. Kunnskapen er for liten på dette området. Anonymkode: 0ba60...b30
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:33 #15 Skrevet fredag kl 07:33 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Feil , bare feil! Den holder ca 10 år så påfyll! Bør settes tidligest mulig etter bitt/stikk osv. Anonymkode: ba356...b33 Nei, det er ikke feil. Men vaksine skal tas likevel, ja. Anonymkode: 22b5c...54e
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:15 #16 Skrevet fredag kl 08:15 Det er vel først når stivkrampe er påvist at du trenger å ta vaksine? I alle fall ut fra det jeg har hørt. Anonymkode: 9cd2f...9a4
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:22 #17 Skrevet fredag kl 08:22 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er vel først når stivkrampe er påvist at du trenger å ta vaksine? I alle fall ut fra det jeg har hørt. Anonymkode: 9cd2f...9a4 Nei, det stemmer ikke. Anonymkode: f94f7...fe6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:29 #18 Skrevet fredag kl 08:29 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg var uheldig og ble raspet litt på hånden av en hund. Det ble to små hull i huden. Siden jeg ikke har stivkrampevaksine ringte jeg legevakten og de mente at jeg kan vente til åpningstid i morgen før jeg setter vaksinen. Er det noen her som vet om det er riktig? Jeg har vasket med såpe og Pyrisept (som legevakten sa jeg skulle). Anonymkode: 3ea2b...303 Du var uheldig? Du er ikke uheldig om du blir bitt av en hund... Anonymkode: 1fb0d...22d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:30 #19 Skrevet fredag kl 08:30 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du var uheldig? Du er ikke uheldig om du blir bitt av en hund... Anonymkode: 1fb0d...22d Hun ble ikke bitt. Anonymkode: f94f7...fe6
Anonym bruker Skrevet fredag kl 08:31 #20 Skrevet fredag kl 08:31 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du var uheldig? Du er ikke uheldig om du blir bitt av en hund... Anonymkode: 1fb0d...22d Men nå skrev hun ikke at hun «ble bitt av en hund» heller, men at hun «ble raspet litt på hånden». Anonymkode: 549b0...135
Anonym bruker Skrevet fredag kl 09:14 #21 Skrevet fredag kl 09:14 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Du var uheldig? Du er ikke uheldig om du blir bitt av en hund... Anonymkode: 1fb0d...22d Hva er man så? Heldig? Anonymkode: 3ea2b...303
Anonym bruker Skrevet fredag kl 16:40 #22 Skrevet fredag kl 16:40 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Du var uheldig? Du er ikke uheldig om du blir bitt av en hund... Anonymkode: 1fb0d...22d Det kan man vel være. Om man f.eks leker med en valp eller unghund som glemmer å være forsiktig når den prøver fange en leke kan det jo fort skje. Anonymkode: fb066...ec5
Anonym bruker Skrevet fredag kl 16:48 #23 Skrevet fredag kl 16:48 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er vel først når stivkrampe er påvist at du trenger å ta vaksine? I alle fall ut fra det jeg har hørt. Anonymkode: 9cd2f...9a4 Det er riktig. Det er først når de har fått konfirmert at det er disse bakteriene som gjør at man blir stivkrampssyk at de kan sette vaksinen. Før det har den ingen effekt. Anonymkode: 91f5c...3ca
Anonym bruker Skrevet fredag kl 17:39 #24 Skrevet fredag kl 17:39 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det er riktig. Det er først når de har fått konfirmert at det er disse bakteriene som gjør at man blir stivkrampssyk at de kan sette vaksinen. Før det har den ingen effekt. Anonymkode: 91f5c...3ca Det stemmer jo ikke. Her er hva AI finner: Ved hundebitt bør man få vurdert behovet for stivkrampevaksine så raskt som mulig, helst innen 48 timer. Det er viktig å få sjekket såret av lege for å vurdere dybden og risiko for infeksjon, inkludert stivkrampe. Om det er mer enn 5 år siden forrige stivkrampevaksine og såret er dypt eller forurenset, vil legen anbefale en dose. Anonymkode: 3ea2b...303
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:49 #25 Skrevet fredag kl 19:49 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er riktig. Det er først når de har fått konfirmert at det er disse bakteriene som gjør at man blir stivkrampssyk at de kan sette vaksinen. Før det har den ingen effekt. Anonymkode: 91f5c...3ca Men hvorfor er det da i barnevaksinasjonsprogrammet? Og det anbefales revaksinering etter 10 år. Er man bitt så skal man ta vaksinen. Anonymkode: 53c9b...8b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå