Gå til innhold

Barnevernet, mistet de empatien og forstanden på vei ut av studiet sitt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.8.2025 den 22.07):

Barnevernet skriver jo sin versjon til fylkesnemnda. Og husk: de får alltid medhold. Vi ringte selv Bv fordi barnet vårt har noen utfordringer og det ikke er mulig å få hjelp innen helse. 
Men det blir nå rettssak og vi har både institusjonen og andre faginstanser på vår side, også gode advokater 

Anonymkode: 11424...9e0

Nei. Bvt får ikke alltid medhold. Har selv vært i nemda. Bvt vant ikke frem. 

Anonymkode: 05c4a...cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Bvt får ikke alltid medhold. Har selv vært i nemda. Bvt vant ikke frem. 

Anonymkode: 05c4a...cc1

9 av 10 saker vinner de frem med. Da var du en av de som ikke tapte. 
Jeg tenker uansett alder på barna så må det veies begge veier. Min venninne vokste opp i et hjem med 4 søsken og foreldre. Far var alkoholiker. Alt var ikke like greit der, men som hun sier i dag- hun hadde det bra nok, og hadde hun og søsken blitt separert fra hverandre og sendt langt bort hadde det gått verre følger for de enn å bli boende. Det er ikke alltid det beste for barna å bli revet ut av hjemmet sitt. Båndene til foreldre og søsken er sterke, og relasjonsbrudd gir langt større skade enn å vokse opp over hjem der ikke alt er like godt på stell. 
I dag er hun jordmor, gift og har egen familie. Søskene har også egne familier og tatt seg gode utdannelser. Slike saker er komplekse og ikke en svart hvitt sak 

Skrevet

Selvfølgelig får forvaltningen medhold i de fleste saker. Det hadde vært helt krise dersom barneverntjenesten drev og fremmet saker om omsorgsovertakelse og andre tvangstiltak uten godt grunnlag.

Akkurat som frifinnelsesprosenten i straffesaker er lav. Det tas selvsagt ikke ut tiltale i en bråte saker med svakt bevisgrunnlag.

Anonymkode: 4a3b4...781

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Selvfølgelig får forvaltningen medhold i de fleste saker. Det hadde vært helt krise dersom barneverntjenesten drev og fremmet saker om omsorgsovertakelse og andre tvangstiltak uten godt grunnlag.

Akkurat som frifinnelsesprosenten i straffesaker er lav. Det tas selvsagt ikke ut tiltale i en bråte saker med svakt bevisgrunnlag.

De to er ikke sammenlignbare. En straffbar handling skal legges frem bevis mot, og det skal sterke beviser til for å dømme noen. 
I Norge kan man heller ikke tvangsinnlegge folk forebyggende. 
Det er og skal være strenge vilkår for bruk av tvang. Når det gjelder barn og ungdom må det være voksne folk med kunnskap og kompetanse som vurderer hva som er best for en ungdom. I vår sak blir ikke ungdommen hørt, vi foreldre blir heller ikke hørt, og de ingnorerer også fagfolk sine uttalelser. Det er noe som heter prestisje, og det kan fort skje om en etat med makt føler seg faglig utfordret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De to er ikke sammenlignbare. En straffbar handling skal legges frem bevis mot, og det skal sterke beviser til for å dømme noen. 
Det er og skal være strenge vilkår for bruk av tvang. Når det gjelder barn og ungdom må det være voksne folk med kunnskap og kompetanse som vurderer hva som er best for en ungdom. I vår sak blir ikke ungdommen hørt, vi foreldre blir heller ikke hørt, og de ingnorerer også fagfolk sine uttalelser. Det er noe som heter prestisje, og det kan fort skje om en etat med makt føler seg faglig utfordret. 

Deltar ungdommen aktivt på behandlingsmøter og husmøter? Det er veldig rart du ikke har hørt om behandlings/fagansvarlig, er du helt sikker på at du også lytter og ikke bare er opptatt av feilene du og dere mener har blitt og blir gjort? 

Jeg forstår frustrasjonen når dere som pårørende ikke opplever å bli hørt. Men ungdommen trenger tydeligvis hjelp med noe og ved å spille på lag, selv om dere er uenig i grunnlag for vedtak og dagens plassering, vil gagne dere alle. Ikke minst ungdommen. Det er vanskelig for institusjonen å anbefale hjemretur når de ikke opplever bedring og kun motvilje (slik de ser det). De har fått et oppdrag av barnevernstjenesten og må finne riktige tiltak for å nå målene bv vil de skal nå med ungdommen.

Å gjøre ting man ikke liker er en del av livet og det er sunt å øve på å gjøre gørrkjedelige ting. Ved å vise mer velvilje også for de tingene ungdommen ikke liker å gjøre, så opplever personalet samarbeidsvilje og dermed bedring. 

Først og fremst må dere foreldre sette dere inn i rettigheter, både for dere og ungdommen, gitt ut fra plasseringsparagraf. Dernest må dere få oversikt over hvem som er fagansvarlig for deres ungdom og få innsikt i behandlingsplanen. Klageinstans er alltid statsforvalter.

Anonymkode: 1e217...6c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

9 av 10 saker vinner de frem med. Da var du en av de som ikke tapte. 
Jeg tenker uansett alder på barna så må det veies begge veier. Min venninne vokste opp i et hjem med 4 søsken og foreldre. Far var alkoholiker. Alt var ikke like greit der, men som hun sier i dag- hun hadde det bra nok, og hadde hun og søsken blitt separert fra hverandre og sendt langt bort hadde det gått verre følger for de enn å bli boende. Det er ikke alltid det beste for barna å bli revet ut av hjemmet sitt. Båndene til foreldre og søsken er sterke, og relasjonsbrudd gir langt større skade enn å vokse opp over hjem der ikke alt er like godt på stell. 
I dag er hun jordmor, gift og har egen familie. Søskene har også egne familier og tatt seg gode utdannelser. Slike saker er komplekse og ikke en svart hvitt sak 

Viktig poeng. GODT NOK. Alt trenger ikke være helt på stell for at det skal være GODT NOK. Brudd med nære relasjoner, vilvære så traumatisk for de fleste, at det skal virkelig tungtveiende grunner tilfor at det er bedre å ta et barn bort fra familien. Ved overgrep og alvorlig omsorgssvikt, så klart det er riktig Men jeg vet jo at barn tas bort fra familien på tynnere grunnlag også. Det må i det minste være en klar oppside for barnet, og det høres det ikke ut til å være i HI sitt tilfelle. Men HI må jo finne ut av hvem som er ansvarlig for hennes barn, og i første rekke rette klagen dit.

Anonymkode: c87b4...e8d

Skrevet

Jeg kan relatere til det du skriver, selv om jeg ikke har noen erfaring med barnevernet i seg selv. 

Det er blitt sånn over hele linja. Synes det har blitt betraktelig mye mer vrangt og vanskelig i de fleste institusjoner de siste ti-tjue årene. Merker det både på egen jobb og når jeg er i kontakt med andre instanser. 

Bare på slike forumer som dette, det er helt slutt på at mennesker klarer å skrive godt norsk, forfatte gode innlegg og argumentere for sin sak. Jeg har skrevet norsk i godt over førti år, og har vært opptatt av rettskriving like lenge. Det er veldig tydelig at språket og kunnskapen og kompetansen går nedover.

Hvorfor?

Spør du meg, så handler det om at vi kvoterer inn mennesker for å få alle grupper representert, og det går sterkt ut over kvaliteten. På skole og i arbeidsliv er det mer viktig at vi har kvinner og innvandrere og mennesker med funksjonsnedsettelser enn at vi har mennesker med intelligens og dannelse og kunnskap. Dermed ender vi opp med mennesker som ikke kan noen ting, ikke vet noen ting, ikke klarer å snakke for seg, argumentere eller skrive korrekt.

Som kvinne med minst to minoritetstilhørigheter, så irriterer dette meg voldsomt. Man behøver ikke senke standarden for å få inn verken kvinner eller minoriteter. Men nå har man kvotert inn mennesker og senket standarden, så nå ser det sånn ut likevel. 

Anonymkode: 33b01...c2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.8.2025 den 0.54):

Jaha. Normale, oppegående og aldersadekvate ungdommer blir ikke bare plassert på institusjon….. Gått litt skeis hjemme hos dere 

Anonymkode: a0019...6b3

Siterer deg bare for å komme med et eksempel på hva jeg mener i innlegget over her. Det at mennesker som skriver innlegg som dette, kan få jobb i forvaltningen i dette landet, sier jo sitt om hva slags kvalitet man kan forvente.

Ikke viser du medfølelse, ikke presenterer du noe argument, ikke skriver du godt norsk. Tvert i mot, du gjør narr av et annet menneske. Man kan med fordel spørre seg hva man skal med mennesker som deg i vårt samfunn - har du noen tanker om dette selv?

Skrevet

Siterer deg bare for å komme med et eksempel på hva jeg mener i innlegget over her. Det at mennesker som skriver innlegg som dette, kan få jobb i forvaltningen i dette landet, sier jo sitt om hva slags kvalitet man kan forvente.

Ikke viser du medfølelse, ikke presenterer du noe argument, ikke skriver du godt norsk. Tvert i mot, du gjør narr av et annet menneske. Man kan med fordel spørre seg hva man skal med mennesker som deg i vårt samfunn - har du noen tanker om dette selv?

Godt skrevet. Det er skremmende mange dumme folk. Når man jobber i forvalting er det ikke nok å komme gjennom studiene, men man må være egnet både mentalt, emosjonelt og sosialt. 
Det er jammen mange som burde heller sortert frukt på en matbutikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Godt skrevet. Det er skremmende mange dumme folk. Når man jobber i forvalting er det ikke nok å komme gjennom studiene, men man må være egnet både mentalt, emosjonelt og sosialt. 
Det er jammen mange som burde heller sortert frukt på en matbutikk. 

Ja, ikke bare det, men dyrket og høstet korn og frukt og født barn og fisket fisk, hva som helst i grunn som ikke krever den største mentale kapasiteten.

I stedet for lar vi nordmenn tro at de alle fortjener en bachelor minst, og en jobb hvor de skal kunne ting. Selv det å stelle syke og vaske romper har blitt en profesjonsutdanning hvor man skal ha inn mennesker til å teoretisere rundt omsorg. Hva er omsorg? Hvilken omsorgsteori bruker du når du skifter laken før du åpner vinduet? Man lar nordmenn føle at de er noen intellektuelle genier og de døler seg mislykket hvis de ikke har vekttall og studiepoeng og grader.

Samtidig finnes det en stor gjeng som plukker jordbær og vasker do, og de har gjerne skyhøy IQ, men fordi de ikke er norske statsborgere så spiller det fint liten rolle. De får aldri blomstre. Så mens geniene skrubber og gnikker, så sitter de helt alminnelige (og kanskje ikke det en gang) på kontorene og tar avgjørelser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Deltar ungdommen aktivt på behandlingsmøter og husmøter? Det er veldig rart du ikke har hørt om behandlings/fagansvarlig, er du helt sikker på at du også lytter og ikke bare er opptatt av feilene du og dere mener har blitt og blir gjort? 

Jeg forstår frustrasjonen når dere som pårørende ikke opplever å bli hørt. Men ungdommen trenger tydeligvis hjelp med noe og ved å spille på lag, selv om dere er uenig i grunnlag for vedtak og dagens plassering, vil gagne dere alle. Ikke minst ungdommen. Det er vanskelig for institusjonen å anbefale hjemretur når de ikke opplever bedring og kun motvilje (slik de ser det). De har fått et oppdrag av barnevernstjenesten og må finne riktige tiltak for å nå målene bv vil de skal nå med ungdommen.

Å gjøre ting man ikke liker er en del av livet og det er sunt å øve på å gjøre gørrkjedelige ting. Ved å vise mer velvilje også for de tingene ungdommen ikke liker å gjøre, så opplever personalet samarbeidsvilje og dermed bedring. 

Først og fremst må dere foreldre sette dere inn i rettigheter, både for dere og ungdommen, gitt ut fra plasseringsparagraf. Dernest må dere få oversikt over hvem som er fagansvarlig for deres ungdom og få innsikt i behandlingsplanen. Klageinstans er alltid statsforvalter.

Nå er det ungdommen som er plassert mot sin vilje, og når hun får dårlig behandling, får det dårligere, mister all form for tillitt og andre instanser ser galskapen, inkl oss foreldre og familien så må noen voksne gå inn i seg selv. Det er ingen som tar ansvar. De gangene de gjør feil så skylder de på «systemet» ingen tar personlig ansvar. Gjør hun en feil, da noteres det ned og det dyrkes. Det er også vår feil om hun gjør en feil. Men når de forsømmer så blåser de det bort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, ikke bare det, men dyrket og høstet korn og frukt og født barn og fisket fisk, hva som helst i grunn som ikke krever den største mentale kapasiteten.

I stedet for lar vi nordmenn tro at de alle fortjener en bachelor minst, og en jobb hvor de skal kunne ting. Selv det å stelle syke og vaske romper har blitt en profesjonsutdanning hvor man skal ha inn mennesker til å teoretisere rundt omsorg. Hva er omsorg? Hvilken omsorgsteori bruker du når du skifter laken før du åpner vinduet? Man lar nordmenn føle at de er noen intellektuelle genier og de døler seg mislykket hvis de ikke har vekttall og studiepoeng og grader.

Samtidig finnes det en stor gjeng som plukker jordbær og vasker do, og de har gjerne skyhøy IQ, men fordi de ikke er norske statsborgere så spiller det fint liten rolle. De får aldri blomstre. Så mens geniene skrubber og gnikker, så sitter de helt alminnelige (og kanskje ikke det en gang) på kontorene og tar avgjørelser. 

Alle kan ta en utdannelse og skaffe seg en god jobb i Norge. Man må ha utfdannelse i mange jobber. Men utdannelsen i seg selv er ikke nok til å kunne gjøre en god jobb, man må også være egnet personlig. Det er altfor mange innvandrere som jobber i barnehage og i eldreomsorgen. Mange kan ikke norsk skikkelig, og de forstår ikke hva barn og eldre uttrykker av behov. De bare smiler. Det går ikke 

Skrevet

Men det stilles jo ingen krav til å jobbe i barnevernet, f.eks. politi må gjennom egnet-tester. Hvem som helst kan jo bli barnevernspedagog. 

Anonymkode: a839e...533

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Alle kan ta en utdannelse og skaffe seg en god jobb i Norge. Man må ha utfdannelse i mange jobber. Men utdannelsen i seg selv er ikke nok til å kunne gjøre en god jobb, man må også være egnet personlig. Det er altfor mange innvandrere som jobber i barnehage og i eldreomsorgen. Mange kan ikke norsk skikkelig, og de forstår ikke hva barn og eldre uttrykker av behov. De bare smiler. Det går ikke 

Det var poenget mitt :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men det stilles jo ingen krav til å jobbe i barnevernet, f.eks. politi må gjennom egnet-tester. Hvem som helst kan jo bli barnevernspedagog. 

Alle kan jobbe i barnevernet, også de uten barnevernspedagog utdannelse. Her jeg bor jobber det barnehagelærere, sykepleiere bl a. De har ingen kompetanse i faget. Barnevernet har stort sett mye sykmeldinger, så de leier ofte inn konsulenter fra private stiftelser rundt om i hele landet som er saksbehandlere for de. Selv om de hverken er ansatt i kommunen eller jobber i barnevernet, eller bor på stedet familien de hjelper bor på.  Så det er ganske ymse hva man møter på. Vi erfarer at det er mye konflikter innad i barnevernet og institusjon da de er uenig om avgjørelser som skal takes. Det sier litt - eller ganske mye hvor personavhengig dette er. 

Skrevet

Det er altfor mange innvandrere som jobber i barnehage og i eldreomsorgen. Mange kan ikke norsk skikkelig, og de forstår ikke hva barn og eldre uttrykker av behov. De bare smiler. Det går ikke 

DETTE er jeg SÅ enig i!!!

Anonymkode: 73271...489

Skrevet

Men utdannelsen i seg selv er ikke nok til å kunne gjøre en god jobb, man må også være egnet personlig. Det er altfor mange innvandrere som jobber i barnehage og i eldreomsorgen. Mange kan ikke norsk skikkelig, og de forstår ikke hva barn og eldre uttrykker av behov. De bare smiler. Det går ikke 

Ofte ikke bare språket som er et problem, men en annen kultur og andre holdninger skaper og trøbbel.

Anonymkode: 3a3b7...8fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ofte ikke bare språket som er et problem, men en annen kultur og andre holdninger skaper og trøbbel.

Anonymkode: 3a3b7...8fc

Det vet jeg alt om. Jeg er født i Norge og er helt norsk, med norsk mor, men har en far fra fra Italia som også bor i Norge. Han klarer ikke å forstå helheten på et dypere plan når vi har en samtale. Orker aldri forklare noe som er komplisert og innviklet, for han forstår ikke det vi forstår. 
Det er ikke noe som er negativt med hans kultur sådan, men språk og annen kultur gjør at han ikke forstår helt den norske likevel. Jeg er vant til å forholde meg til slike som pappa og kan tilpasse meg godt. Men i saken vår har jeg ikke tålmodighet til det. Og krever at de som har med saken å gjøre forstår og har oversikt i dybden på en dypere plan 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

De blir ofte satt i barnehage for å integreres og lære seg språket. Samtidig har de en jobb der de skal lære barna språk som De selv ikke mestrer. Mange løper å henter melk til barna når de gråter. I enkelte kulturer er melk trøsten til alt. Slik er det ikke i en norsk barnehage. 

Skrevet

Begynner å skjønner hvorfor du opplever uvilje og motstand. Du angriper jo alt og alle rundt deg. 

Jeg forsøkte faktisk å få litt mer "kjøtt på beinet" med mine spørsmål og jeg ga deg faktisk et veldig godt tips til hvordan ungdommen skal komme seg fortere ut, men det overså du glatt. 

Du fremstår som mer opptatt av at bv har gjort feil og å kjempe den kampen, enn å jobbe for at ungdommen din kommer hjem og slipper forlenget tiltak. 

Det er slik du fremstår overfor meg. Mulig andre også oppfatter deg sånn..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Begynner å skjønner hvorfor du opplever uvilje og motstand. Du angriper jo alt og alle rundt deg. 

Jeg forsøkte faktisk å få litt mer "kjøtt på beinet" med mine spørsmål og jeg ga deg faktisk et veldig godt tips til hvordan ungdommen skal komme seg fortere ut, men det overså du glatt. 

Du fremstår som mer opptatt av at bv har gjort feil og å kjempe den kampen, enn å jobbe for at ungdommen din kommer hjem og slipper forlenget tiltak. 

Det er slik du fremstår overfor meg. Mulig andre også oppfatter deg sånn..

Du tar feil. Det er ikke enten eller. Vi jobber på flere nivå samtidig. Men vi er helt avhengig av at alle drar lasset i samme retning for at det skal lykkes. Overser glatt? Ungdommen selv som må gjøre det som forventes, det er ikke jeg som skal forstå eller gjøre det. Men da er ungdommen helt avhengig av at hun har ansatte rundt seg med kompetanse og kunnskap, hun er avhengig av tillitt, hun er avhengig av å bli hørt. Når ingen av delene er innfridd blir det vanskelig. Det er der vi er. Det er mange som må skru på lyset. 
De kan ikke ringe til oss klage over at hun ikke vil stå opp til frokost, det er de som er ekspertene. Joda de kan ringe, men når det er så nødvendig at hun må være der for å få den riktige hjelpen, forventer jeg også at de er i stand til å gi henne den hjelpen. Vi kan støtte og oppmuntre, og gi de ansatte gode råd. Men hvis de ringer hver gang det er noe hun vil eller ikke vil så er de jo ikke i stand til å gjøre jobben sin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er selvfølgelig sammenlignbart i den forstand at forvaltningen ikke skal fremme en sak om tvangstiltak med mindre den er overbevist om at det er riktig. Dersom forvaltningen hadde fått avslag i f.eks 50% av sakene, ville det tydet på skandaløs inkompetanse i vurderingene. Høy medholdsgrad er det riktige. 

Sånn ellers er jeg enig med deg i at kompetansen i en del barneverntjenester er svak. Det er ofte høy turnover og unge, uerfarne ansatte. Hva som er tilfelle i tjenesten dere tilhører, vet jeg selvsagt ikke. 

Min erfaring fra barnevernsnemnda er at saksbehandlingen er grundig og kompetent. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.8.2025 den 15.59):

Det er veldig tungt. Og jeg har nok utviklet ptsd grunnet det som er skjedd etter oppholdet. Dette er det verste jeg har opplevd i livet mitt. Vi sitter på hver vår kant av landet, og har det så vondt at det ikke kan beskrives. Jeg ser på meg selv som en helt normalt smart nok person, men når barnevern og institusjon ligger 4 hakk under meg og gjør mer skade enn nytte, så føler jeg meg ikke trygg. Hadde de ligget 4 hakk over med kunnskap og kompetanse jeg ikke har hadde jeg følt på trygghet. 
Når utenlandske ansatte får med seg 60% av et møte/ samtale, og gjør det motsatte av det som er bestemt og gjør vondt verre, så ja da er det vanskelig. 
Jeg har begynt å skrive referat etter samtaler, og setter det opp enkelt og punktvis slik at det ikke skal misforstås. 
Et eksempel er at datteren vår skal starte på skolen mandag, (vgs) men bor jo ikke hjemme. Den ansatte sier det har de ikke tenkt på og har heller ikke ordnet med skoleplass der hun er. Hun sier dattera vår kan få litt lekser å gjøre på rommet sitt. 
Lekser? Hun skal da ha undervisning! 
Jeg spør hvilke lærere som skal undervise, og hvilke kompetansemål osv. Nei, det vet hun ikke. Bare lekser..  Når de er på det nivået skjønner dere at man blir oppgitt og hvor ødeleggende det er. Hun må møte til første skoledag hvis ikke mister hun skoleplassen sin. Hva skal hun gjøre når hun kommer hjem? Stå uten skoleplass? 
Da sier hun: når hun kommer hjem da kan hun bare møte opp på skolen. Nei man kan ikke bare begynne på skolen midt i året på vgs. dette er helt grunnleggende ting alle mennesker vet, så er det institusjon og Bv som ikke forstår dette. 
De tenker ikke helhetlig, langsiktig, konsekvenser av alle beslutninger osv. 

Jeg tenker mer på at jeg er misunnelig på mødres frihet til å være uperfekte. Friheten til å gjøre masse feil. Friheten til å ha uperfekte unger. Friheten til å være en sliten forelder. Friheten til å ha gjort dumme ting i livet. Friheten til å være dum. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.8.2025 den 0.20):

Jeg og!

Anonymkode: c87b4...e8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...