Anonym bruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Vår ungdom er på barnevernsinstitusjon. Barnevernet er en katastrofe å samarbeide med, da det har gått prestisje i saken. Ungdomen vår gikk fra glad, sosial og åpen. Etter 2 mnd på denne plassen har hun blitt isolert, lukket og åpner seg ikke mer. Vi har alltid snakket om alt og hun har åpnet seg for meg om alt. Klemmer mye. Etter disse mnd vil hun bare ha fred, orker ikke snakke med oss foreldre, trekker seg bort om vi vil ha en klem. Hun mistrives der og vil hjem. Barnevernet er bekymret for at hun sitter mye på rommet og ikke vil åpne seg til de ansatte hun ikke kjenner. De er også bekymret for at hun ikke er sosial med de andre. Når hun er hjemme er hun sosial med venninnene sine. Barnevernet plasserer ei snart voksen jente på en slik plass mot sin vilje, så blir de bekymret for symptomene på nedstemthet og hjemlengsel. De forstår ikke at deres makt gir symptomer som de selv blir bekymret for. det er helt utrolig rystende hvor lite egnet de er. De har en enten eller tankegang, og har fullstendig mangel på å forstå en ungdoms tankegang, når det kommer til tillitt. De er også frustrert over at jenta ikke ønsker å snakke med de. De har lurt henne. Løyet til henne, og om henne. Tilliten er brutt, likevel forventer de at hun skal stole på de. Når hun ikke vil være i samme rom som de, så blir de bekymret. Men klarer ikke knytte bekymringen opp mot egen adferd. Igjen sitter vi foreldre maktesløse. Vi kan ikke gjøre noe. Sier vi fra om situasjon fra et større perspektiv føler de seg kritisert og stempler oss som vanskelige. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Jaha. Normale, oppegående og aldersadekvate ungdommer blir ikke bare plassert på institusjon….. Gått litt skeis hjemme hos dere Anonymkode: a0019...6b3
Anonym bruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august (endret) Det er alltid en veldig alvorlig grunn til at barn og ungdom plasseres på institusjon. Og det er ikke «slik de holder på». Barn og ungdom plasseres utenfor hjemmet enten når de står uten omsorg, eller når omsorgen de får hjemme ikke ivaretar deres behov, heller ikke med hjelpetiltak. Jeg jobber i Bufetat, med plasserte barn og ungdom i hele vår region. Det er ingen plasseringer som ikke har «en veldig alvorlig grunn». Anonymkode: ed408...a00 Endret 15. august av Admin Ryddet for slettet sitat. Admin
Anonym bruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det er alltid en veldig alvorlig grunn til at barn og ungdom plasseres på institusjon. Og det er ikke «slik de holder på». Barn og ungdom plasseres utenfor hjemmet enten når de står uten omsorg, eller når omsorgen de får hjemme ikke ivaretar deres behov, heller ikke med hjelpetiltak. Jeg jobber i Bufetat, med plasserte barn og ungdom i hele vår region. Det er ingen plasseringer som ikke har «en veldig alvorlig grunn». Anonymkode: ed408...a00 Vi har ikke fått hjelpe tiltak i hjemmet, og det er heller ikke omsorgssvikt. Vi foreldre omtales som svært gode og ressurssterke foreldre med god omsorg av barnevernet selv. Institusjon hun er på er fullstendig uenig med barnevernets bestemmelse. Hvis du jobber i Bufetat så har du innsikt i dette. Institusjon har mye erfaring med ulike barnevern de overhode ikke er enig med. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Det er alltid en veldig alvorlig grunn til at barn og ungdom plasseres på institusjon. Og det er ikke «slik de holder på». Barn og ungdom plasseres utenfor hjemmet enten når de står uten omsorg, eller når omsorgen de får hjemme ikke ivaretar deres behov, heller ikke med hjelpetiltak. Jeg jobber i Bufetat, med plasserte barn og ungdom i hele vår region. Det er ingen plasseringer som ikke har «en veldig alvorlig grunn». Anonymkode: ed408...a00 Du jobber i Bufetat. Det vil si at du ikke kjenner til begge sidene av saken, du får kun barnevernet sin versjon. Og skal finne en plass deretter. I retten kommer begge sidene frem, og det er sider du ikke kjenner til. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har ikke fått hjelpe tiltak i hjemmet, og det er heller ikke omsorgssvikt. Vi foreldre omtales som svært gode og ressurssterke foreldre med god omsorg av barnevernet selv. Institusjon hun er på er fullstendig uenig med barnevernets bestemmelse. Hvis du jobber i Bufetat så har du innsikt i dette. Institusjon har mye erfaring med ulike barnevern de overhode ikke er enig med. Anonymkode: 11424...9e0 Nå er det ikke slik at barnevernet banker på vilkårlige dører og plukker med seg barn. Om situasjonen hos dere har gått så langt at bv har fått tingrettens støtte til å fjerne barnet fra hjemmet så har det skjedd noe ganske urovekkende. Det blir for dumt når du prøver å innbille oss at bv har fjernet et velfungerende barn fra et velfungerende hjem. Det er ikke slik verden fungerer. Og du fremmer ikke saken din med å fortelle om all slags forferdelige ting bv er skyld i. Anonymkode: c1551...948
Anonym bruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nå er det ikke slik at barnevernet banker på vilkårlige dører og plukker med seg barn. Om situasjonen hos dere har gått så langt at bv har fått tingrettens støtte til å fjerne barnet fra hjemmet så har det skjedd noe ganske urovekkende. Det blir for dumt når du prøver å innbille oss at bv har fjernet et velfungerende barn fra et velfungerende hjem. Det er ikke slik verden fungerer. Og du fremmer ikke saken din med å fortelle om all slags forferdelige ting bv er skyld i. Anonymkode: c1551...948 Barnevernet skriver jo sin versjon til fylkesnemnda. Og husk: de får alltid medhold. Vi ringte selv Bv fordi barnet vårt har noen utfordringer og det ikke er mulig å få hjelp innen helse. Men det blir nå rettssak og vi har både institusjonen og andre faginstanser på vår side, også gode advokater Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Barnevernet skriver jo sin versjon til fylkesnemnda. Og husk: de får alltid medhold. Vi ringte selv Bv fordi barnet vårt har noen utfordringer og det ikke er mulig å få hjelp innen helse. Men det blir nå rettssak og vi har både institusjonen og andre faginstanser på vår side, også gode advokater Anonymkode: 11424...9e0 Nei, de får ikke alltid medhold. Bare det at du kan si noe slikt forteller at du ikke har innsikt i deres egen situasjon. Anonymkode: c1551...948
Anonym bruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, de får ikke alltid medhold. Bare det at du kan si noe slikt forteller at du ikke har innsikt i deres egen situasjon. Anonymkode: c1551...948 Jeg håper for øvrig så inderlig at retten tar hensyn til barnets interesser, det er ikke nødvendigvis det som du syns er det beste. Du virker til å ha ganske dårlig selvinnsikt. Anonymkode: c1551...948
Anonym bruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Nå er det ikke slik at barnevernet banker på vilkårlige dører og plukker med seg barn. Om situasjonen hos dere har gått så langt at bv har fått tingrettens støtte til å fjerne barnet fra hjemmet så har det skjedd noe ganske urovekkende. Det blir for dumt når du prøver å innbille oss at bv har fjernet et velfungerende barn fra et velfungerende hjem. Det er ikke slik verden fungerer. Og du fremmer ikke saken din med å fortelle om all slags forferdelige ting bv er skyld i. Anonymkode: c1551...948 Jeg har heldigvis aldri hatt kontakt med b selvv, men har lest/hørt nok i " seriøse" medier som hovedstrømsmediene, og bevitnet en hendelse i bekjentskapskretsen, til å vite at det du skriver ikke er sant. Og med det mener jeg at det forekommer at barn fjernes fra hjemmet uten et egentlig grunnlag. Hvis du ikke har fått med deg "bukken og havresekken" når det gjelder bv. og sakkyndige, så er det forutroligende. Anonymkode: c87b4...e8d
Anonym bruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg har heldigvis aldri hatt kontakt med b selvv, men har lest/hørt nok i " seriøse" medier som hovedstrømsmediene, og bevitnet en hendelse i bekjentskapskretsen, til å vite at det du skriver ikke er sant. Og med det mener jeg at det forekommer at barn fjernes fra hjemmet uten et egentlig grunnlag. Hvis du ikke har fått med deg "bukken og havresekken" når det gjelder bv. og sakkyndige, så er det forutroligende. Anonymkode: c87b4...e8d Jeg kan se for meg at det gjøres feil i barnevernet som andre steder, men jeg tror jo ikke det er sadister som jobber der med mål om å fjerne velfungerende barn fra fungerende familier. Hva skulle liksom være hensikten? Anonymkode: dd204...43d
Anonym bruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg har heldigvis aldri hatt kontakt med b selvv, men har lest/hørt nok i " seriøse" medier som hovedstrømsmediene, og bevitnet en hendelse i bekjentskapskretsen, til å vite at det du skriver ikke er sant. Og med det mener jeg at det forekommer at barn fjernes fra hjemmet uten et egentlig grunnlag. Hvis du ikke har fått med deg "bukken og havresekken" når det gjelder bv. og sakkyndige, så er det forutroligende. Anonymkode: c87b4...e8d Det er da ikke barnevernet som avgjør hvorvidt et barn skal fjernes fra hjemmet eller ikke… Anonymkode: e2c06...923
Anonym bruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja de gjør også en god jobb der det trengs. Men det er også tilfeller andre veien. Synd du har et svart hvitt syn. For det er begge deler. Husk de har makt. på Vestlandet plasserte de et barn hos en nabo til en mormor som barnet ikke kjente. Denne naboen var bipolar og psykisk syk. Du har vel også lest om 14 åringen som ble tatt ut av hjemmet, mens både yngre og eldre søsken bodde hjemme? Gutten stilte seg foran toget og tok livet sitt. Jeg trodde også barnevernet var et bra system helt til vi kom borti de selv. Anonymkode: 11424...9e0 Det er jo du som har svart/hvitt-syn, der du anklager barnevernspedagoger for å miste både vett og empati. Og sånne anekdotiske fortellinger du kommer med forholder jeg meg aldri til. Jeg har ALDRI hørt noen foreldre som har mistet omsorg for barna sine innrømme at de har vært elendige foreldre. Det er ALLTID barnevernet som er slemme og dumme. Anonymkode: e2c06...923
Anonym bruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er da ikke barnevernet som avgjør hvorvidt et barn skal fjernes fra hjemmet eller ikke… Anonymkode: e2c06...923 Jo barnevernet kan gjøre det ja. De har mer makt enn politiet. De kan fjerne et barn akutt om de vil. Men for å ha lengre tids plassering må de sende inn krav til barne og helse nemda. Der forklarer og skriver barnevernet med sine advokater om hvorfor de mener barnet må bort. De får en versjon og medhold. I alle barnevernssaker i Norge der barn blir hentet ut av hjemmet skal dette avgjøres i ei nemd. Der får barnevernet medhold i 9 av 10 saker. så teoretisk sett kan de gjøre som de vil. Det er mange saker det går prestisje i, det er ikke få saker. «jeg tror du lyver» sitat.. javel, men du kan jo lese om ulike saker i media, og trøste deg med at Bv har taushetsplikt og at det sikkert ligger noe annet til grunn. Mange ungdommer har problemer av ulike ting. Alt fra adhd, skolevegring, selvskading, spiseforstyrrelser, rus bruk, blir mobbet, har gjort hærverk osv. Det skal lite til å blåse opp en sak. Jeg jobber innenfor et yrke der jeg har vært vitne til barn som blir akuttplassert i opptil 6 mnd i fosterhjem, så viser det seg at det de mistenkte ikke stemmer likevel. bara kom hjem igjen, men Barna ble ødelagt, familien ble splittet og de fikk traumer. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jo barnevernet kan gjøre det ja. De har mer makt enn politiet. De kan fjerne et barn akutt om de vil. Men for å ha lengre tids plassering må de sende inn krav til barne og helse nemda. Der forklarer og skriver barnevernet med sine advokater om hvorfor de mener barnet må bort. De får en versjon og medhold. I alle barnevernssaker i Norge der barn blir hentet ut av hjemmet skal dette avgjøres i ei nemd. Der får barnevernet medhold i 9 av 10 saker. så teoretisk sett kan de gjøre som de vil. Det er mange saker det går prestisje i, det er ikke få saker. «jeg tror du lyver» sitat.. javel, men du kan jo lese om ulike saker i media, og trøste deg med at Bv har taushetsplikt og at det sikkert ligger noe annet til grunn. Mange ungdommer har problemer av ulike ting. Alt fra adhd, skolevegring, selvskading, spiseforstyrrelser, rus bruk, blir mobbet, har gjort hærverk osv. Det skal lite til å blåse opp en sak. Jeg jobber innenfor et yrke der jeg har vært vitne til barn som blir akuttplassert i opptil 6 mnd i fosterhjem, så viser det seg at det de mistenkte ikke stemmer likevel. bara kom hjem igjen, men Barna ble ødelagt, familien ble splittet og de fikk traumer. Anonymkode: 11424...9e0 Er det noen yrker du ikke "jobber eller har jobbet" i. Anonymkode: 3a3b7...8fc
Anonym bruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Men når barnet er nesten voksen, det skal mye til å plassere om mot ungdommens vilje. Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen, men om det ikke er omsorgssvikt, så er det noe ungdommen strever med. Rus, mat. Mistet kontrollen på noe. Institusjoner har vel sjelden vellykket resultat, dessverre. Det er vel mer en nødløsning for de ingen vil ta inn eller man ikke kan plassere. Klart de barna kjenner på mistillit, men ikke minst følelsen av å ikke være ønsket eller god nok. Jeg kjenner en som jobber ved institusjon. Det er begrenset hva som kan sies høyt, men jeg har forstått at det er en del frustrasjon i mange uerfarne innom som ikke har levd livet selv akkurat. En blir veldig liten i et stort system med mye makt, du er helt prisgitt gode folk rundt deg. Anonymkode: 22321...f64
Anonym bruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Men når barnet er nesten voksen, det skal mye til å plassere om mot ungdommens vilje. Jeg vet ikke hva som er bakgrunnen, men om det ikke er omsorgssvikt, så er det noe ungdommen strever med. Rus, mat. Mistet kontrollen på noe. Institusjoner har vel sjelden vellykket resultat, dessverre. Det er vel mer en nødløsning for de ingen vil ta inn eller man ikke kan plassere. Klart de barna kjenner på mistillit, men ikke minst følelsen av å ikke være ønsket eller god nok. Jeg kjenner en som jobber ved institusjon. Det er begrenset hva som kan sies høyt, men jeg har forstått at det er en del frustrasjon i mange uerfarne innom som ikke har levd livet selv akkurat. En blir veldig liten i et stort system med mye makt, du er helt prisgitt gode folk rundt deg. Anonymkode: 22321...f64 På institusjon er det veldig mye gjennomtrekk av folk som jobber, og hver gang jeg snakker med noen så kjenner de ikke til datteren vår så godt fordi de har vært sykmeldt og nettopp kommet tilbake, hatt ferie osv. eller det er språkbarrierer der de kan dårlig norsk. De er opptrent i å gå med lupe for å finne noe de kan dokumentere, da er de smarte og observant overfor ledelsen. Det har vært skrevet ting som: hun drikker for mye te, og det er koffein i te. Hun lukker ikke opp vindu på badet etter å ha dusjet, og det har de fått beskjed om - ergo: følger ikke regler på huset. Annet kan være, spiste lite til frokost men mye til middag. Sovnet for lite eller sovet for mye. vil ikke bli med på aktiviteter med de andre, vil heller lese bok opp rommet. Og alt kan tolkes negativt. Vi har en annen ungdom boende hjemme som er ungdom. Ja, ungdommer går ikke rundt som robåter og sover og vokner til klokken som står på et skjema. De drikker brus, de slenger fra seg ei jakke på en stol fremfor å henge den opp. De kveler datteren vår og hun har nå begynt å isolere seg mer og mer, hun var super sosial. Nå er de bekymret for at hun ikke er nok sosial, men evner ikke å forstå at situasjonen av å bo et sted hun ikke ønsker påvirker humør, livskvalitet og det kommer symptomer på depressive tanker. Ei skoleflink jente som nå bare sitter på rommet på institusjon og ikke orker å snakke med noen. De som jobber der går på jobb, ferdig kl 16 og går hjem. Nytt skift kommer på. Når det kommer en utenlands mann med dårlig norsk og hun ikke ønsker å slå av en prat står det i papiret: hun unndrar seg omsorg. Fakta er at hun ikke liker han, og han kan si: vil do vare med spille fotball, hun svarer nei da hun ikke liker fotball. Da hindrar hun seg sosial aktivitet og omsorg. Jeg har stilt spørsmål om de vet hva hun liker å gjøre, og at hun er interessert i sang og musikk. Det hadde de ikke spurt om. Men de kan ikke med sang og musikk så da klarer de ikke møte hennes interesser. Og slik går disse møtene. Det er helt håpløst. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (26 minutter siden): På institusjon er det veldig mye gjennomtrekk av folk som jobber, og hver gang jeg snakker med noen så kjenner de ikke til datteren vår så godt fordi de har vært sykmeldt og nettopp kommet tilbake, hatt ferie osv. eller det er språkbarrierer der de kan dårlig norsk. De er opptrent i å gå med lupe for å finne noe de kan dokumentere, da er de smarte og observant overfor ledelsen. Det har vært skrevet ting som: hun drikker for mye te, og det er koffein i te. Hun lukker ikke opp vindu på badet etter å ha dusjet, og det har de fått beskjed om - ergo: følger ikke regler på huset. Annet kan være, spiste lite til frokost men mye til middag. Sovnet for lite eller sovet for mye. vil ikke bli med på aktiviteter med de andre, vil heller lese bok opp rommet. Og alt kan tolkes negativt. Vi har en annen ungdom boende hjemme som er ungdom. Ja, ungdommer går ikke rundt som robåter og sover og vokner til klokken som står på et skjema. De drikker brus, de slenger fra seg ei jakke på en stol fremfor å henge den opp. De kveler datteren vår og hun har nå begynt å isolere seg mer og mer, hun var super sosial. Nå er de bekymret for at hun ikke er nok sosial, men evner ikke å forstå at situasjonen av å bo et sted hun ikke ønsker påvirker humør, livskvalitet og det kommer symptomer på depressive tanker. Ei skoleflink jente som nå bare sitter på rommet på institusjon og ikke orker å snakke med noen. De som jobber der går på jobb, ferdig kl 16 og går hjem. Nytt skift kommer på. Når det kommer en utenlands mann med dårlig norsk og hun ikke ønsker å slå av en prat står det i papiret: hun unndrar seg omsorg. Fakta er at hun ikke liker han, og han kan si: vil do vare med spille fotball, hun svarer nei da hun ikke liker fotball. Da hindrar hun seg sosial aktivitet og omsorg. Jeg har stilt spørsmål om de vet hva hun liker å gjøre, og at hun er interessert i sang og musikk. Det hadde de ikke spurt om. Men de kan ikke med sang og musikk så da klarer de ikke møte hennes interesser. Og slik går disse møtene. Det er helt håpløst. Anonymkode: 11424...9e0 Det kan jeg godt forstå er utrolig frustrerende. Hva sier ungdommen selv og advokaten deres om situasjonen? Det er fortvilende når det opplagt ikke fungerer. Har dere noen ved institusjonen som dere opplever er der for barnets beste? Anonymkode: 22321...f64
Admin Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Tråden er ryddet for identifiserende innlegg og noe svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det er da ikke barnevernet som avgjør hvorvidt et barn skal fjernes fra hjemmet eller ikke… Anonymkode: e2c06...923 Jo, det er det. Samme prinsippet som hos mattilsynet i saker som har med dyrevern å gjøre. Så kan man ta sakken inn for rettsapparatet hvis man er uenig i bv/mattilsynets vedtak. Anonymkode: c87b4...e8d
Anonym bruker Skrevet 15. august #21 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det kan jeg godt forstå er utrolig frustrerende. Hva sier ungdommen selv og advokaten deres om situasjonen? Det er fortvilende når det opplagt ikke fungerer. Har dere noen ved institusjonen som dere opplever er der for barnets beste? Anonymkode: 22321...f64 Det er veldig tungt. Og jeg har nok utviklet ptsd grunnet det som er skjedd etter oppholdet. Dette er det verste jeg har opplevd i livet mitt. Vi sitter på hver vår kant av landet, og har det så vondt at det ikke kan beskrives. Jeg ser på meg selv som en helt normalt smart nok person, men når barnevern og institusjon ligger 4 hakk under meg og gjør mer skade enn nytte, så føler jeg meg ikke trygg. Hadde de ligget 4 hakk over med kunnskap og kompetanse jeg ikke har hadde jeg følt på trygghet. Når utenlandske ansatte får med seg 60% av et møte/ samtale, og gjør det motsatte av det som er bestemt og gjør vondt verre, så ja da er det vanskelig. Jeg har begynt å skrive referat etter samtaler, og setter det opp enkelt og punktvis slik at det ikke skal misforstås. Et eksempel er at datteren vår skal starte på skolen mandag, (vgs) men bor jo ikke hjemme. Den ansatte sier det har de ikke tenkt på og har heller ikke ordnet med skoleplass der hun er. Hun sier dattera vår kan få litt lekser å gjøre på rommet sitt. Lekser? Hun skal da ha undervisning! Jeg spør hvilke lærere som skal undervise, og hvilke kompetansemål osv. Nei, det vet hun ikke. Bare lekser.. Når de er på det nivået skjønner dere at man blir oppgitt og hvor ødeleggende det er. Hun må møte til første skoledag hvis ikke mister hun skoleplassen sin. Hva skal hun gjøre når hun kommer hjem? Stå uten skoleplass? Da sier hun: når hun kommer hjem da kan hun bare møte opp på skolen. Nei man kan ikke bare begynne på skolen midt i året på vgs. dette er helt grunnleggende ting alle mennesker vet, så er det institusjon og Bv som ikke forstår dette. De tenker ikke helhetlig, langsiktig, konsekvenser av alle beslutninger osv. Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 15. august #22 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er veldig tungt. Og jeg har nok utviklet ptsd grunnet det som er skjedd etter oppholdet. Dette er det verste jeg har opplevd i livet mitt. Vi sitter på hver vår kant av landet, og har det så vondt at det ikke kan beskrives. Jeg ser på meg selv som en helt normalt smart nok person, men når barnevern og institusjon ligger 4 hakk under meg og gjør mer skade enn nytte, så føler jeg meg ikke trygg. Hadde de ligget 4 hakk over med kunnskap og kompetanse jeg ikke har hadde jeg følt på trygghet. Når utenlandske ansatte får med seg 60% av et møte/ samtale, og gjør det motsatte av det som er bestemt og gjør vondt verre, så ja da er det vanskelig. Jeg har begynt å skrive referat etter samtaler, og setter det opp enkelt og punktvis slik at det ikke skal misforstås. Et eksempel er at datteren vår skal starte på skolen mandag, (vgs) men bor jo ikke hjemme. Den ansatte sier det har de ikke tenkt på og har heller ikke ordnet med skoleplass der hun er. Hun sier dattera vår kan få litt lekser å gjøre på rommet sitt. Lekser? Hun skal da ha undervisning! Jeg spør hvilke lærere som skal undervise, og hvilke kompetansemål osv. Nei, det vet hun ikke. Bare lekser.. Når de er på det nivået skjønner dere at man blir oppgitt og hvor ødeleggende det er. Hun må møte til første skoledag hvis ikke mister hun skoleplassen sin. Hva skal hun gjøre når hun kommer hjem? Stå uten skoleplass? Da sier hun: når hun kommer hjem da kan hun bare møte opp på skolen. Nei man kan ikke bare begynne på skolen midt i året på vgs. dette er helt grunnleggende ting alle mennesker vet, så er det institusjon og Bv som ikke forstår dette. De tenker ikke helhetlig, langsiktig, konsekvenser av alle beslutninger osv. Anonymkode: 11424...9e0 Å kjære vene. Usikker på hvordan jeg ville taklet det selv. Håper dere når gjennom og får satt en stopp for det. Anonymkode: 22321...f64
Anonym bruker Skrevet 15. august #23 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er veldig tungt. Og jeg har nok utviklet ptsd grunnet det som er skjedd etter oppholdet. Dette er det verste jeg har opplevd i livet mitt. Vi sitter på hver vår kant av landet, og har det så vondt at det ikke kan beskrives. Jeg ser på meg selv som en helt normalt smart nok person, men når barnevern og institusjon ligger 4 hakk under meg og gjør mer skade enn nytte, så føler jeg meg ikke trygg. Hadde de ligget 4 hakk over med kunnskap og kompetanse jeg ikke har hadde jeg følt på trygghet. Når utenlandske ansatte får med seg 60% av et møte/ samtale, og gjør det motsatte av det som er bestemt og gjør vondt verre, så ja da er det vanskelig. Jeg har begynt å skrive referat etter samtaler, og setter det opp enkelt og punktvis slik at det ikke skal misforstås. Et eksempel er at datteren vår skal starte på skolen mandag, (vgs) men bor jo ikke hjemme. Den ansatte sier det har de ikke tenkt på og har heller ikke ordnet med skoleplass der hun er. Hun sier dattera vår kan få litt lekser å gjøre på rommet sitt. Lekser? Hun skal da ha undervisning! Jeg spør hvilke lærere som skal undervise, og hvilke kompetansemål osv. Nei, det vet hun ikke. Bare lekser.. Når de er på det nivået skjønner dere at man blir oppgitt og hvor ødeleggende det er. Hun må møte til første skoledag hvis ikke mister hun skoleplassen sin. Hva skal hun gjøre når hun kommer hjem? Stå uten skoleplass? Da sier hun: når hun kommer hjem da kan hun bare møte opp på skolen. Nei man kan ikke bare begynne på skolen midt i året på vgs. dette er helt grunnleggende ting alle mennesker vet, så er det institusjon og Bv som ikke forstår dette. De tenker ikke helhetlig, langsiktig, konsekvenser av alle beslutninger osv. Anonymkode: 11424...9e0 Er det privat eller statlig institusjon? Jeg vil råde deg til å klage til statsforvalter, ungdommen burde også sende egen klage på det hun opplever som overtramp eller urimelig. Statsforvalter er uavhengig og ungdommen hos oss har flere ganger fått medhold på ulike ting og vi må endre praksis. Jeg jobber på en statlig institusjon, atferd høy. Det du skisserer her, ville aldri skjedd hos oss. Skole og utdanning er høyt prioritert. Vi kjører 2 timer én vei 2 ganger i uka for at den ene ungdommen vår skal få være litt med klassen sin. Utover det er det skole i nærområdet eller lærer på kommer på huset. Har dere ikke egen fagansvarlig og behandlingsansvarlig å forholde dere til? Ikke alle ansatte er like godt oppdatert og kan gi feil svar. Jeg er kun nattevakt og har ikke full oversikt over alt som inngår i behandlingsplanene for ungdommene. Men jeg vet da også at ved spørsmål jeg er usikker på, så henviser jeg til ungdommens behandlingsansvarlig, eller ber om at jeg må få lese meg opp før jeg gir et svar. Anonymkode: 1e217...6c2
Anonym bruker Skrevet 15. august #24 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er det privat eller statlig institusjon? Jeg vil råde deg til å klage til statsforvalter, ungdommen burde også sende egen klage på det hun opplever som overtramp eller urimelig. Statsforvalter er uavhengig og ungdommen hos oss har flere ganger fått medhold på ulike ting og vi må endre praksis. Jeg jobber på en statlig institusjon, atferd høy. Det du skisserer her, ville aldri skjedd hos oss. Skole og utdanning er høyt prioritert. Vi kjører 2 timer én vei 2 ganger i uka for at den ene ungdommen vår skal få være litt med klassen sin. Utover det er det skole i nærområdet eller lærer på kommer på huset. Har dere ikke egen fagansvarlig og behandlingsansvarlig å forholde dere til? Ikke alle ansatte er like godt oppdatert og kan gi feil svar. Jeg er kun nattevakt og har ikke full oversikt over alt som inngår i behandlingsplanene for ungdommene. Men jeg vet da også at ved spørsmål jeg er usikker på, så henviser jeg til ungdommens behandlingsansvarlig, eller ber om at jeg må få lese meg opp før jeg gir et svar. Anonymkode: 1e217...6c2 Hun har ikke behandlingsansvarlig. Har ikke hørt om det engang. Hun har en kontaktperson som er dårlig i norsk. Resten av de som jobber der går skift og er nok kontaktperson for andre ungdommer. Det er en styrer på huset, men hun kjenner ikke ungdommene så godt. Ellers er det en psykolog på huset noen ganger i uka ungdommen kan snakke med ved behov, ikke noe fast opplegg. Ellers er behandlingen å få gode rutiner på søvn, måltider, spille kort og fotball ute. Lage mat til gruppa og ta kjøkkenet. Biltur på butikken og kjøpe brus og godteri. Ellers sitter de der. Privat institusjon Anonymkode: 11424...9e0
Anonym bruker Skrevet 15. august #25 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): Å kjære vene. Usikker på hvordan jeg ville taklet det selv. Håper dere når gjennom og får satt en stopp for det. Anonymkode: 22321...f64 Saken skal opp i nemdsbehandling i september. Jeg blir forbanna, rasende og bunnløst maktesløs. Men reagerer jeg for direkte snur de seg mot meg, da de ikke tåler kritikk. Så må være taktisk i møter og hvordan jeg ordlegger meg. Har god advokat som veileder Anonymkode: 11424...9e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå