Anonym bruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Mannens far har havnet på sykehjem. Han er for skral til å være hjemme og trenger mye pleie. Han er helt klar i hodet. Nå får vi mye meldinger både fra han og samboeren om at vi skuffer dem fordi vi ikke kommer på besøk særlig ofte. De bor fire timer unna, men mer enn den fysiske avstanden er det det at mannen min ikke har noe nært forhold til sin far. Foreldrene ble skilt da han var 10 og far fant seg fort en ny familie og glemte den han hadde. Han var hos sin far kanskje 5 ganger i året fram til han ble 15-16 og etter det har det vært en telefon i ny og ne og vi har besøkt dem en gang hvert andre, tredje år. Han har ikke vist noen interesse for å treffe eller bli kjent med barnebarna og han har ikke vært på besøk hos oss på over 15 år. Vi har vært og besøkt han på sykehjemmet to ganger i sommer og har tenkt å dra en tur i september. Bør vi virkelig ha dårlig samvittighet? For oss er han som en fjern bekjent, men nå er vi brått veldig viktige for han tydeligvis. Anonymkode: 7eab4...15d
Anonym bruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Svaret er nei. Hadde sendt melding og skrevet at man høster som man sår. Men for alt du vet så kan han jo ha begynt å glemme mer enn dere har fått med dere? Anonymkode: 9e4b6...f63
Anonym bruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Han er for skral til å være hjemme og trenger mye pleie. Han er helt klar i hodet. Dette er så klart ulikt fra kommune til kommune, men mange/de fleste steder får du ikke sykehjemsplass uten at du er dement. Anonymkode: 9e4b6...f63
Anonym bruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Dette er så klart ulikt fra kommune til kommune, men mange/de fleste steder får du ikke sykehjemsplass uten at du er dement. Anonymkode: 9e4b6...f63 Hvorfor skiver du slikt som du helt tydelig ikke har greie på? Og hva har det med hi sitt spørsmål å gjøre? Hi, dere skal ikke ha dårlig samvittighet, han tok et valg som han nå ser konsekvensene av. Anonymkode: 3d76d...c64
Anonym bruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor skiver du slikt som du helt tydelig ikke har greie på? Og hva har det med hi sitt spørsmål å gjøre? Hun har helt rett hun du siterer, så det er du som ikke har greie på det tydeligvis. Anonymkode: c09d2...244
Anonym bruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er så klart ulikt fra kommune til kommune, men mange/de fleste steder får du ikke sykehjemsplass uten at du er dement. Anonymkode: 9e4b6...f63 Han er ikke dement. Anonymkode: 7eab4...15d
Anonym bruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Nei, dere skal ikke ha dårlig samvittighet. Man høster som man sår. Selvfølgelig kan man få sykehjemsplass uten at man er dement. Man blir ikke automatisk dement selv om det fysiske blir skrøpelig. Anonymkode: e6ada...ab2
Anonym bruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Jeg tenker at han kanskje vil gjøre opp med sønnen sin, og det er jo noe man kan være takknemlig for? Anonymkode: b0a76...523
Anonym bruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at han kanskje vil gjøre opp med sønnen sin, og det er jo noe man kan være takknemlig for? Anonymkode: b0a76...523 Hvis man ønsker å gjøre opp for å ha vært en ræva forelder finnes det bedre metoder enn å kjefte på den man har svikta for ikke å komme ofte nok på besøk. Anonymkode: e3f6d...c01
Anonym bruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvis man ønsker å gjøre opp for å ha vært en ræva forelder finnes det bedre metoder enn å kjefte på den man har svikta for ikke å komme ofte nok på besøk. Anonymkode: e3f6d...c01 Det gjør det helt sikkert. Det var nå ikke kjefting som var tilfelle her da, men uttrykk for skuffelse. Det finnes tusen måter å gjøre ting feil på, og de fleste gjør det meste feil. Sånn er det bare Anonymkode: b0a76...523
Anonym bruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Jeg forstår TS godt, ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Jeg har ikke hatt et nært forhold til min mor siden slutten av tenåra. De siste 18 årene har hun i tillegg bodd langt unna og jeg har sett henne 3-4 ganger i året og snakket på tlf et par ganger i mnd, akkurat passe. Nå er hun blitt dement og har flyttet rett i nærheten i egen leilighet (hun er et godt stykke unna å få plass på hjem). Jeg kjenner plutselig at jeg overhodet ikke er bekvem med å plutselig skulle være hele hennes nettverk og treffes flere ganger i uka. Hun er ikke slem eller noe, men jeg har rett og slett ikke særlig forhold til henne, vi er veldig ulike. Ikke er jeg en naturlig omsorgsperson heller. Elsker å være mamma, men det er nydelig at de nå er på vei ut i verden. De neste årene blir laaaange. Jeg er enebarn, samboeren er igjen 120 mil unna (han er gammel og orker ikke så mye). Jeg så frem til en liten «pause» nå som ungene er store, og så er jeg brått mer bundet enn på lenge (hun må følger overalt og har en del helseutfordringer). Hun hadde ikke fortjent dette, men all sympati til pårørende der ute også. Anonymkode: 6c0c2...86c
Anonym bruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Nei, selvfølgelig skal dere ikke ha det. Vi besøker svigerfar på hjemmet en gang i måneden, enda det bare er 20 min unna. Det som de andre i tråden her sier, man høster som man sår. Man får ikke plutselig et nært forhold til folk som ikke har giddet gi en milimeter av seg selv tidligere. Mine voksne barn besøker svigerfar kanskje en gang i året, han har aldri brydd seg om dem, så de begynner ikke plutselig å bry seg om han.... Anonymkode: 09c25...635
Anonym bruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hvorfor skiver du slikt som du helt tydelig ikke har greie på? Og hva har det med hi sitt spørsmål å gjøre? Hi, dere skal ikke ha dårlig samvittighet, han tok et valg som han nå ser konsekvensene av. Anonymkode: 3d76d...c64 For det første har jeg peiling på dette, og for det andre så har det mye med HI sitt spørsmål å gjøre. Det å bli glemsk og masete når man er dement, er jo noe man ikke kan så mye for. Det ligger til diagnosen. Anonymkode: 9e4b6...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (21 timer siden): Selvfølgelig kan man få sykehjemsplass uten at man er dement. Man blir ikke automatisk dement selv om det fysiske blir skrøpelig. Anonymkode: e6ada...ab2 Nei, men man kan i stor grad stelles i hjemmet, og man ønsker i større grad selv å være hjemme. Anonymkode: 9e4b6...f63
Anonym bruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Nei, men man kan i stor grad stelles i hjemmet, og man ønsker i større grad selv å være hjemme. Anonymkode: 9e4b6...f63 Det er vanskelig å få sykehjemsplass, men det er mange som ikke er demente som får plass på sykehjem. Har man stor behov for pleie er dette veldig dyrt i hjemmet. Det er mange tilstander der man kan være helt klar og såpass dårlig fysisk helse at man må bo på sykehjem. Også om man har sykdom, men ikke lenger er i aktiv behandling, men trenger medisinsk oppfølging man ikke kan få i hjemme. Man kan få plass på sykehjem om man har problemer med forflytning (MS, Parkinsons, ME, slag, andre lammelser, ALS, amputasjoner, muskelsvekkelse osv), man har problemer med å klare seg selv om man f.eks. blir blind, man trenger medisiner som trenger oppfølging f.eks. medisin intravenøs ved kreft, organsvikt osv) Anonymkode: 5e280...05f
Anonym bruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (23 timer siden): Dette er så klart ulikt fra kommune til kommune, men mange/de fleste steder får du ikke sykehjemsplass uten at du er dement. Anonymkode: 9e4b6...f63 Bor i Bergen kommune. Her fikk farmor sykehjemsplass uten å være dement. Anonymkode: 70739...cfa
Anonym bruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Nei. Så klart ikke. Men jeg kan mene det, samtidig som dere kjenner på det, for er du slik at du føler empati, vil du alltid kjenne på om du burde gjort mer. Fordi du vet du kan om du setter alle ressurser tilgjengelig, ikke nødvendigvis fordi det var riktig. Det er vanskelig å være hard eller sette grenser, når du er omgitt de som tar eller forventer. Spesielt når de havner i en sår situasjon. Akkurat da er de rundt en ressurs, som kan si noe om rimelig og urimelig. Håper dere klarer å slå dere til ro med det. Anonymkode: a1350...442
Anonym bruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august Anonym bruker skrev (På 13.8.2025 den 22.33): Dette er så klart ulikt fra kommune til kommune, men mange/de fleste steder får du ikke sykehjemsplass uten at du er dement. Anonymkode: 9e4b6...f63 Det er vel nivå av funksjon. Mange diagnoser som sender folk dit. I min familie var det hjerneblødning, hjernesvulst og als som ga plass. Men du er nok inne på en essens her, fokus har vært å la folk klare seg lengre hjemme. Det kreves en ganske betydelig reduksjon i funksjon for å få plass fordi det er en begrenset ressurs. Demente som får plass er veldig syke når de først kommer inn i mange kommuner nå. Jeg kjenner til flere demente som ikke får plass, det sliter ut de pårørende. Anonymkode: a1350...442
Anonym bruker Skrevet 14. august #19 Skrevet 14. august Dere besøker han jo, så han kan ikke klage. Dere trenger absolutt ikke ha dårlig samvittighet. Jeg rister litt på hodet mens jeg skriver her nå, for det er for meg ganske tydelig at hvis man har vært god mot familien, så får man besøk på sykehjemmet. Hatt en litt trøblete barndom, mamma og jeg har det veldig bra nå. Hun er den som alltid ringer meg flere ganger i uka, og jeg henne. Sa det herom dagen, at hun kommer til å få mye besøk på gamlehjemmet. Hehe. Hun er bare 18 år eldre enn meg, så det er lenge til. Men min far... Han bryr seg ikke i det hele tatt om meg og familien. Så , vet allerede nå at jeg kommer ikke til å besøke han heller. Selvom han blir gammel og syk. Anonymkode: 34b0d...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå