Gå til innhold

Ikke bli med på følgegruppe 1 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har som sakt ikke noe i mot å ta med eget barn ned til skolen fin 8 min tur. Og jeg jobber  ikke før kl 11 om morningen så har tid. Men jeg vil selv ikke melde meg til å ta med andres unger til skolen, da de blir mitt ansvar. Koselig opplegg sikkert men føler ikke det er aktuelt for meg da jeg fortrekker å ta med eget barn. Hadde dere følgegruppe?

Anonymkode: 44ab3...d32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og for oss fungerte det helt supert. Fint å kun gå en morgen pr uke, fint for ungene å komme på skolen med noen og fint for ungene å lære seg skoleveien. 

Anonymkode: 977a5...1a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har som sakt ikke noe i mot å ta med eget barn ned til skolen fin 8 min tur. Og jeg jobber  ikke før kl 11 om morningen så har tid. Men jeg vil selv ikke melde meg til å ta med andres unger til skolen, da de blir mitt ansvar. Koselig opplegg sikkert men føler ikke det er aktuelt for meg da jeg fortrekker å ta med eget barn. Hadde dere følgegruppe?

Det er jo ikke for deg.. det er for barnet. For et merkelig fokus.. 

Anonymkode: 18605...926

Skrevet

Som sagt? Sagt hvor og til hvem?

Følgegruppe er jo for barnet ditt, nå må du snart begynne å se ting litt utenfor din egen nese. Om det er følgegruppe så skifter dere vel på å følge?

Anonymkode: 7a25a...3e6

Skrevet

Nei, det ville aldri jeg heller bundet meg til. Skjønner deg godt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Som sagt? Sagt hvor og til hvem?

Følgegruppe er jo for barnet ditt, nå må du snart begynne å se ting litt utenfor din egen nese. Om det er følgegruppe så skifter dere vel på å følge?

Anonymkode: 7a25a...3e6

Det er det da ikke? Det er for å redusere "følgebyrden" for de voksne. 

Anonymkode: 6e946...691

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er det da ikke? Det er for å redusere "følgebyrden" for de voksne. 

Anonymkode: 6e946...691

Når vi hadde slike grupper, var fokus på at barna skulle bli kjent. Det ga en trygghet å komme sammen med venner til skolen. De kunne også starte å gå på egenhånd mye tidligere fordi de var flere sammen. Har ikke tenkt over at det ble laget slike grupper for de voksnes skyld.. 

Anonymkode: 18605...926

Skrevet

Ja vi hadde følgegruppe, som etter hvert som de ble større utviklet seg til en gågruppe (altså at de gikk alene til skolen uten voksne) og et sterkt vennskap som ikke de andre i klassen fikk innpass i.

Anonymkode: 8a940...6d1

Skrevet

Nei, har ikke vært med på følgegruppe for noen av mine tre barn. Tilfeldighetene gjorde at vi ikke bodde i helt samme rute som de andre førsteklassingene, så vi fulgte og hentet på SFO selv. Det ville være litt ekstra bry med koordinering med flere egentlig. Så dette er definitivt ikke obligatorisk.

Imidlertid kan det jo hende at barnet gjerne vil delta på grunn av det sosiale elementet? 

Anonymkode: dee97...08a

Skrevet

Hva er følgegruppe? 
Her går/sykler/sparker ungene til og fra skolen. De avtaler selv om de vil slå følge

Anonymkode: 9ec9b...e33

Skrevet

Nei. Har ikke hatt det, og kunne ikke deltatt. Ikke hadde jeg villet heller. Hater at andre legger beslag på tida mi 

Anonymkode: aa71d...9cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei, her vi bor var det ingen som gikk på trinnet til mine barn, og i tillegg begynte jeg på jobb rett etter skolen begynnte. 

I tillegg ville jeg ikke tatt ansvar for andres barn, da det er en dårlig skolevei med mye trafikk( store lastebiler osv)

Anonymkode: 7067f...0db

Skrevet

Herregud så ego. 

Anonymkode: 40d7c...4af

Skrevet

Som sagt? Du har jo ikke sagt noen ting. 
Følgegruppe er lurt pga det sosiale aspektet. Når barna blir eldre kan de gå sammen uten voksne. 
Du høres ut som hun som aldri orket ha med seg barn hjem fra barnehagen. Alt er slitsomt. 

Anonymkode: e705e...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.8.2025 den 15.40):

Ja vi hadde følgegruppe, som etter hvert som de ble større utviklet seg til en gågruppe (altså at de gikk alene til skolen uten voksne) og et sterkt vennskap som ikke de andre i klassen fikk innpass i.

Anonymkode: 8a940...6d1

Da vil jeg jo si gruppen har blitt en negativ ting. Om de ikke gir innpass til andre er jo det ekskludering.  Så dumt at klassen ble delt inn i klikker så tidlig i skoleløpet. Kan jo på ingen måte være bra for klassemiljø. 

Tenk så mange fine vennskap de går glipp av.  

Anonymkode: c40ce...abd

Skrevet

Her måtte vi kjøre et stykke og så følge til skolen. Jeg kunne fint ta med meg noen der vi parkerte, men jeg ville ikke ha fast avtale. Noen ganger var vi sent ute og ville ikke at noen skulle være avhengig av oss. Ungene kunne fint gå sammen i følge etter noen uker, siste biten var trygg vei. 
Så her var det litt tilfeldig hvem vi møtte og slo følge med. Noen ganger gikk mitt barn med andre og andre ganger hadde jeg med to/tre stykker. 

Anonymkode: 72589...0ed

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Hver enkelt foreldre sitt ansvar og handler ikke om å være ego. I såfall kan det snus til at foreldre som gjerne vil ha følgegruppe, er ego de og fordi de slipper følge flere ganger i uka.

Skrevet
prekæs skrev (38 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Hver enkelt foreldre sitt ansvar og handler ikke om å være ego. I såfall kan det snus til at foreldre som gjerne vil ha følgegruppe, er ego de og fordi de slipper følge flere ganger i uka.

Det er vel ikke egoistisk å lage praktiske og fornuftige ordninger. Men det er helt ok å si at man ikke vil være med. 

Anonymkode: 450b8...d8a

Skrevet (endret)
prekæs skrev (1 time siden):

Ja, mye handler jo om å slippe sine barn medt mulig. Den tiden vi gikk til skolen sammen er fin til å bare gå og prate. Men det er jo ikke alle foreldre som er interessert i å prate med sine barn uansett, og går med nesa i mobilen.

Endret av sug lut
Skrevet
prekæs skrev (7 timer siden):

Enig, greit for de som tilbyr seg og andre da vil etter. Jeg vet jeg også kunne blitt spurt da jeg jobber kl 11. men likevel ikke mitt ansvar og heller ikke at andre foreldre vil slippe å levere andres barn. Plutselig er man syk eller vil gjerne kjøre barnet til skolen, og må sitte å gi beskjed til andre foreldre at man ikke kan ta med deres barn 

Skrevet

Kommer jo an på behovet og hvor man bor, trafikk på skolevei osv. Jeg personlig hadde ikke orket ansvar for andres barn. Plutselig blir man syk, eller har en annen avtale slik at man ikke kan stille. Jeg begynner på jobb 8 hver dag, så ikke mulig her. Da barna var små leverte jeg de på sfo før jobb. Etter de var ferdig på sfo tok de bussen til skolen. Bor 20 meter fra busstoppet. Og bor på lite sted. 
Så behovet kommer helt an på, aldri vært følgegruppe her jeg bor. Hvertfall ikke da mine var små. 
Men til poenget, bra opplegg men hadde ikke orket å bundet meg

Anonymkode: 82435...73e

Skrevet

Jeg ville prioritert å følge og jeg ville gjerne hatt med naboungene, men jeg vil ikke være låst av en fast organisert avtale.

Skrevet

Vi har ikke hatt gågruppe for noen av barna. Det var særlig fordi barna ikke ville. De ønsket å gå alene til skolen for å våkne opp litt rolig. I starten fulgte vi dem, men etterhvert gikk de alene. 

Men vi var ikke lei oss fordi de ikke ville, da vi helst ikke ønsket å være låst opp til noe. 

Anonymkode: 66f9d...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...