Anonym bruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Fekk påminnelse om å ta prøve. Tas denne hos fastlege eller gynekolog. Bor på lite sted og synes egentlig det er litt ubehagelig å ta sånne prøver hos fastlege. Anonymkode: 657cf...395
Anonym bruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Tar det aldri hos fastlege igjen, var helt for jævlig. Anonymkode: 4fc65...036
Anonym bruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Og ein ting til. Har hormonspiral,er fem år siden den ble satt inn. Må den byttes når jeg ikke har symptomer, mister den virkningen sin. Kan evt ta prøven samtidig som bytte av spiral. Er 41 år. HI Anonymkode: 657cf...395
Anonym bruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Og ein ting til. Har hormonspiral,er fem år siden den ble satt inn. Må den byttes når jeg ikke har symptomer, mister den virkningen sin. Kan evt ta prøven samtidig som bytte av spiral. Er 41 år. HI Anonymkode: 657cf...395 Celleprøve tas hos fastlegen. Du kan ta kontakt med privat gynekolog og betale selv hvis du foretrekker det i stedet. Hvilken hormonspiral har du? Hvis det er Mirena kan du ha den i åtte før du trenger å bytte den. Anonymkode: a2e7a...59c
Anonym bruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Celleprøve tas hos fastlegen. Du kan ta kontakt med privat gynekolog og betale selv hvis du foretrekker det i stedet. Hvilken hormonspiral har du? Hvis det er Mirena kan du ha den i åtte før du trenger å bytte den. Anonymkode: a2e7a...59c Ja, det er mirena. Anonymkode: 657cf...395
Anonym bruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Gynekolog. Kunne sikkert gått til fastlegen også, men jeg har en veldig dyktig og behagelig privat gynekolog som jeg bruker. Det er dyrt, men da sparer jeg heller på noe annet resten av året. Jeg har hatt kreft (ikke i underlivet), så det føles litt tryggere å gå til min private for hun er veldig grundig og har selvfølgelig masse erfaring med å se etter alt som skal sees etter. Før jeg fikk kreft brukte jeg fastlegen. Anonymkode: e6518...8a6
Anonym bruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fekk påminnelse om å ta prøve. Tas denne hos fastlege eller gynekolog. Bor på lite sted og synes egentlig det er litt ubehagelig å ta sånne prøver hos fastlege. Anonymkode: 657cf...395 Mange fastleger gjør det, men jeg vil anbefale deg å gjøre det hos en gynekolog fordi gynekologer kan det bedre, det er deres felt og de utfører undersøkelsen regelmessig og da er det størst sjanse for at prøven tas korrekt og eventuelle celleforandringer oppdages. Anonymkode: 6f213...ae1
Anonym bruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Jeg gjør det hos gunekolog Grunn en er at jeg har et par andre kroniske sykdommer jeg går jevnlig til lege med og føler jeg kjenner han ganske godt etterhvert, føles kleint med en gynekologisk undersøkelse hos han. Andre grunnen er at gynekologen er mye flinkere på feltet, det tas ultralyd av eggstokker og eggledere i samme slengen. Føles mye grunneiere. Anonymkode: 9e2a7...84e
Anonym bruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Mange fastleger gjør det, men jeg vil anbefale deg å gjøre det hos en gynekolog fordi gynekologer kan det bedre, det er deres felt og de utfører undersøkelsen regelmessig og da er det størst sjanse for at prøven tas korrekt og eventuelle celleforandringer oppdages. Anonymkode: 6f213...ae1 Ja, var det jeg og trodde. Men på brevet som kom på digipost stod det at fastlege tar us og kun i sjeldne tilfeller tas den av gynekolog. Derfor jeg spør 🙈 HI Anonymkode: 657cf...395
Anonym bruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, var det jeg og trodde. Men på brevet som kom på digipost stod det at fastlege tar us og kun i sjeldne tilfeller tas den av gynekolog. Derfor jeg spør 🙈 HI Anonymkode: 657cf...395 Om du skal ta det hos gynekolog må du gjøre det privat og betale selv, er det det betyr. Man kan ikke belaste et allerede overbelastet spesialhelsetilbud med en celleprøve Så ønsker du ikke betale selv må fastlegen gjøre det, kan du betale selv kan du bruke privat gynekolog Anonymkode: 9e2a7...84e
Anonym bruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Du kan få ett kit å ta prøven hjemme selv nå. Anonymkode: 85441...de4
Anonym bruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Du kan få ett kit å ta prøven hjemme selv nå. Anonymkode: 85441...de4 Det er HPV og ikke celleprøve. Anonymkode: 0009a...a1b
Anonym bruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Hva du velger er det samme for meg, men ta den! Hilsen meg som utsatte den og endte opp med å stå med ett bein i grava da kreft i livmorhals til slutt ble oppdaget. Bare rein flaks at jeg lever i dag, og er kreftfri. Anonymkode: eed04...86b
Anonym bruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er HPV og ikke celleprøve. Anonymkode: 0009a...a1b Det er HPV som også testes hos fastlege og gynekolog nå. Cellene blir bare undersøkt dersom HPV er positiv (siden det er HPV som fører til celleforandringer og livmorhalskreft). Anonymkode: a2e7a...59c
Anonym bruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er HPV som også testes hos fastlege og gynekolog nå. Cellene blir bare undersøkt dersom HPV er positiv (siden det er HPV som fører til celleforandringer og livmorhalskreft). Anonymkode: a2e7a...59c Ja det vet jeg. Men tar du prøven hos gynekolog kan man ta utstryk av cellene fra samme prøve. Tar du hjemmetest, må du inn til legen for ny test hvis hpv er positiv Anonymkode: 0009a...a1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå