Anonym bruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Jeg jobber på en skole i en kommune som har totalt innkjøpsstop. Vi får altså ikke kjøpe noen ting. Jeg spurte om det var mulig å kjøpe inn rød-blå-blyanter til klassen. Det kunne jeg ikke. Så ser jeg at Temu har billige. Men er disse innafor å kjøpe? Da kunne jeg kjøpt selv, for rundt en hundrelapp. Ellers koster de rundt 40kr/stk. det har jeg ikke råd til! Anonymkode: cfcfe...1e4
Anonym bruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Nei. Da hadd jeg blitt opprørt som foreldre. Hva slags holdninger lærer vi bort da og hva utsetter vi ungene for? Spør heller FAU, kanskje de kan sponse litt eller dra i gang en liten spleis. Det har vi gjort et par ganger på mine barns skole. Anonymkode: 6943b...d1a
Anonym bruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Har kjøpt fargeblyanter der. Billig og bra. Anonymkode: a3842...15a
Anonym bruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august Nei, det kan jeg aldri tenke meg er greit, mange barn som tygger og sutter på fargeblyanter. Vi kan ikke kjøpe hva som helst av fargeblyanter i barnehagen. Anonymkode: f7f9d...ea5
Optatium Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Har kjøpt fargeblyanter der. Billig og bra. Anonymkode: a3842...15a Men altså et folk dumme? Det er billig fordi det er rovdrift på folk og miljø?!
Anonym bruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt inn slike blyanter? Jeg har sjekket Norli og den lokale lekebutikken. Da må jeg ut med over 1000kr for å få kjøpt en til hver. Det føler jeg ikke at jeg har råd til. Kjipt når «småpenger» setter grenser! Anonymkode: cfcfe...1e4
Anonym bruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Før var det staples. Fins det fortsatt? Anonymkode: 2cf6b...e25
Anonym bruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Hva slags nettside er dette da? Kjent merke ihvertfall https://penstore.no/no/lyra/duo-medium?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-google-shopping-conversion&gad_source=1&gad_campaignid=22197587996&gclid=Cj0KCQjwzOvEBhDVARIsADHfJJTsFPx0QL8EWXPGM0RjgcnjlikXyH0_pg9hcSIbwBJmw9Sy2qRYH1gaAr7jEALw_wcB Anonymkode: 0d73c...c62
Anonym bruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august 10 minutes ago, Anonym bruker said: Hva slags nettside er dette da? Kjent merke ihvertfall https://penstore.no/no/lyra/duo-medium?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-google-shopping-conversion&gad_source=1&gad_campaignid=22197587996&gclid=Cj0KCQjwzOvEBhDVARIsADHfJJTsFPx0QL8EWXPGM0RjgcnjlikXyH0_pg9hcSIbwBJmw9Sy2qRYH1gaAr7jEALw_wcB Anonymkode: 0d73c...c62 Penstore er en serøis nettbutikk Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august 40 minutes ago, Optatium said: Men altså et folk dumme? Det er billig fordi det er rovdrift på folk og miljø?! Om man kjøper ræl på Temu eller Nille så er det like ille, bare færre ledd som skal tjene på det via Temu (handler selv ikke på verken Temu eller Nille bare så det er sagt) Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august Nei du kan ikke handle fargeblyanter på temu. Du vet ingenting om hva de inneholder. Anonymkode: 89179...79e
Anonym bruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hva slags nettside er dette da? Kjent merke ihvertfall https://penstore.no/no/lyra/duo-medium?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-google-shopping-conversion&gad_source=1&gad_campaignid=22197587996&gclid=Cj0KCQjwzOvEBhDVARIsADHfJJTsFPx0QL8EWXPGM0RjgcnjlikXyH0_pg9hcSIbwBJmw9Sy2qRYH1gaAr7jEALw_wcB Anonymkode: 0d73c...c62 Godt tips, men var bare 6 blyanter igjen😅. Hadde de hatt flere inne hadde det «bare» kostet meg rundt 400kr. Grunnet gratisprinsippet er det helt uaktuelt å be foreldre/ FAU om penger. Vi får ikke samle inn frukt for å lage fruktsalat en gang. Får følge litt med i løpet av skoleåret, kanskje det dukker opp noe. Anonymkode: cfcfe...1e4
Anonym bruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Om man kjøper ræl på Temu eller Nille så er det like ille, bare færre ledd som skal tjene på det via Temu (handler selv ikke på verken Temu eller Nille bare så det er sagt) Anonymkode: 93cb8...94c Det er faktisk en forskjell. Har du ikke fått med deg slaveriet Temu bedriver? De ansatte der er ikke ansatt. De jobber gratis fordi de er slaver… Anonymkode: 24dd4...c0e
Anonym bruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august 14 minutes ago, Anonym bruker said: Det er faktisk en forskjell. Har du ikke fått med deg slaveriet Temu bedriver? De ansatte der er ikke ansatt. De jobber gratis fordi de er slaver… Anonymkode: 24dd4...c0e Temu er ikke en produsent eller en fabrikk, det er en markedsplass. Hvor tror du feks plast tingene fra Nille kommer fra? Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Temu er ikke en produsent eller en fabrikk, det er en markedsplass. Hvor tror du feks plast tingene fra Nille kommer fra? Anonymkode: 93cb8...94c Nå er det jo en høy sannsynlighet for at varer fra/via Temu er laget ved bruk av tvangsarbeid. Mange av varene de selger - uavhengig av hvem som selger varene, er trolig laget av slaver. Anonymkode: 24dd4...c0e
Anonym bruker Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august 2 minutes ago, Anonym bruker said: Nå er det jo en høy sannsynlighet for at varer fra/via Temu er laget ved bruk av tvangsarbeid. Mange av varene de selger - uavhengig av hvem som selger varene, er trolig laget av slaver. Anonymkode: 24dd4...c0e Det kan fort stemme det, og det gjelder også for alt annet av "kina ræl" som selges i Norge også Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kan fort stemme det, og det gjelder også for alt annet av "kina ræl" som selges i Norge også Anonymkode: 93cb8...94c Forskjellen på Temu og butikker i Norge er at butikker i Norge må de følge norske regler. De skal da ha kontroll på verdikjeden og vite at det f.eks ikke er slavearbeid. De skal også ha kontroll på innholdet i produktene de selger er innenfor tillatte grenser i Norge (f.eks. at det ikke er bly i leker eller klær til småbarn). Så kan det være det glipper av og til. Norske bedrifter undersøker ikke alltid godt nok. Derfor har vi stikkprøver. Det hender da f.eks. at varer med skadelige stoffer trekkes fra markedet. Man oppdager også for dårlige arbeids- eller lønnsforhold - også på arbeid utført i Norge. Da blir det pålegg om å rette opp i dette. Det er selvsagt ikke alle arbeidsforhold som avdekkes, men for det meste vil produkter og arbeidsforhold være mye bedre kontrollert på varer kjøpt gjennom norske butikker enn på varer importert gjennom Temu der det ikke finnes en slik kontroll i det hele tatt. Anonymkode: 69dc1...a99
Optatium Skrevet 12. august #18 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Godt tips, men var bare 6 blyanter igjen😅. Hadde de hatt flere inne hadde det «bare» kostet meg rundt 400kr. Grunnet gratisprinsippet er det helt uaktuelt å be foreldre/ FAU om penger. Vi får ikke samle inn frukt for å lage fruktsalat en gang. Får følge litt med i løpet av skoleåret, kanskje det dukker opp noe. Anonymkode: cfcfe...1e4 Det er da helt feil. FAU kan bidra med mye, det kan også klassekontakter. Da er det fortsatt gratis, fordi pengene er tjent inn frivillig eller via dugnad. Jeg har jobbet på skoler i femten år og slik har det vært gjort alle steder. Nå sitter jeg som klassekontakt og vi ordnet ekstra materiell til juleverksted før jul. Da må ledelsen på skolen ta en ny runde, for det er ikke ulovlig. Man kan ikke pålegge FAU, men man kan spørre.
Anonym bruker Skrevet 12. august #19 Skrevet 12. august 15 minutes ago, Anonym bruker said: Forskjellen på Temu og butikker i Norge er at butikker i Norge må de følge norske regler. De skal da ha kontroll på verdikjeden og vite at det f.eks ikke er slavearbeid. De skal også ha kontroll på innholdet i produktene de selger er innenfor tillatte grenser i Norge (f.eks. at det ikke er bly i leker eller klær til småbarn). Så kan det være det glipper av og til. Norske bedrifter undersøker ikke alltid godt nok. Derfor har vi stikkprøver. Det hender da f.eks. at varer med skadelige stoffer trekkes fra markedet. Man oppdager også for dårlige arbeids- eller lønnsforhold - også på arbeid utført i Norge. Da blir det pålegg om å rette opp i dette. Det er selvsagt ikke alle arbeidsforhold som avdekkes, men for det meste vil produkter og arbeidsforhold være mye bedre kontrollert på varer kjøpt gjennom norske butikker enn på varer importert gjennom Temu der det ikke finnes en slik kontroll i det hele tatt. Anonymkode: 69dc1...a99 Ja eneste forskjellen på å handle i Norge kontra en utenlandsk butikk er at det kan bli tatt stikkprøver. Det er ingen regler i Norge som sier at varer som selges her skal være laget på etisk måte, men mange firmaer har det som interne krav. Men plast dritt og veldig billige klær laget feks i Kina eller andre gjerne sørøst asiatiske land er laget på samme fabrikker. Hvis vi ønsker å få en slutt på dette så må vi slutte å kjøpe sånt uansett om det er i en norsk butikk eller på nett Og faktisk så er det bedre for flere av de som produserer at det har kommet markedsplasser som Temu, Wish etc hvor de kan selge direkte og dermed kan sitte igjen med mer penger pr solge enhet selv. Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Om man kjøper ræl på Temu eller Nille så er det like ille, bare færre ledd som skal tjene på det via Temu (handler selv ikke på verken Temu eller Nille bare så det er sagt) Anonymkode: 93cb8...94c Men kjøper man på Nille er det kontroll på at de ikke er fulle av giftstoffer, og barn putter blyanter i munnen. Hadde ALDRI kjøpt de på Temu Anonymkode: c2eaa...8b4
Anonym bruker Skrevet 12. august #21 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja eneste forskjellen på å handle i Norge kontra en utenlandsk butikk er at det kan bli tatt stikkprøver. Det er ingen regler i Norge som sier at varer som selges her skal være laget på etisk måte, men mange firmaer har det som interne krav. Men plast dritt og veldig billige klær laget feks i Kina eller andre gjerne sørøst asiatiske land er laget på samme fabrikker. Hvis vi ønsker å få en slutt på dette så må vi slutte å kjøpe sånt uansett om det er i en norsk butikk eller på nett Og faktisk så er det bedre for flere av de som produserer at det har kommet markedsplasser som Temu, Wish etc hvor de kan selge direkte og dermed kan sitte igjen med mer penger pr solge enhet selv. Anonymkode: 93cb8...94c Hvem tjener mer pr solgte enhet? Slavene eller de som driver med slavearbeid? Anonymkode: 24dd4...c0e
Anonym bruker Skrevet 12. august #22 Skrevet 12. august 7 minutes ago, Anonym bruker said: Men kjøper man på Nille er det kontroll på at de ikke er fulle av giftstoffer, og barn putter blyanter i munnen. Hadde ALDRI kjøpt de på Temu Anonymkode: c2eaa...8b4 Det kan være kontroll på det som blir kjøpt på NIlle, er mange eksempler på at Nille må trekke tilbake varer, så kan bare tenke hvor mange varer de har solgt som aldri har vært kontroll på Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #23 Skrevet 12. august 4 minutes ago, Anonym bruker said: Hvem tjener mer pr solgte enhet? Slavene eller de som driver med slavearbeid? Anonymkode: 24dd4...c0e De mindre produsentene, de større fabrikkene hvor slaveri har mest for seg ønsker nok primært å selge i store volum Anonymkode: 93cb8...94c
Anonym bruker Skrevet 12. august #24 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kan være kontroll på det som blir kjøpt på NIlle, er mange eksempler på at Nille må trekke tilbake varer, så kan bare tenke hvor mange varer de har solgt som aldri har vært kontroll på Anonymkode: 93cb8...94c Varer som selges til barn skal kontrolleres. På Temu er det INGEN kontroll. Hadde jeg funnet ut at en lærer hadde kjøpt inn fargeblyanter fra Temu for bruk på skolen hadde jeg klaget til rektor. Det har vært mange tester av produkter solgt på Temu og mer eller mindre alle inneholder langt mer giftstoffer enn hva som er lovlig i Norge og Europa Anonymkode: c2eaa...8b4
Anonym bruker Skrevet 12. august #25 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (16 minutter siden): De mindre produsentene, de større fabrikkene hvor slaveri har mest for seg ønsker nok primært å selge i store volum Anonymkode: 93cb8...94c Som de får via Temu… Anonymkode: 24dd4...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå