Gå til innhold

Hadde dere blitt sur på deres søsken for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre foreldre har spart i fond i veldig mange år uten at vi har vist noe om det.

Nå har de blitt pensjonister,  og mitt søsken reagerte på pengebruken deres (de drar litt på turer og ferier), og lurte på hvordan de fikk det til økologisk ved tanke på at man går ned i inntekt når man pensjonerer seg.

Da fikk vi vite om dette fondet som har vokst seg ganske stort med årene.

Jeg er veldig glad for at de har mulighet til virkelig å kose seg etter et langt arbeidsliv. Mitt søsken ble rett og slett sur siden de bruker opp arven vår, og har prøvd å ta det opp med meg noen ganger, og ønsker at vi sammen skal prate med dem. 

Hallo, det er deres penger de har spart opp gjennom alle år, og selvfølgelig kan de bruke dem som de selv ønsker.  Jeg er ekstremt irritert på mitt søsken.

Hadde dere blitt irritert/sur på deres søsken for dette?

Anonymkode: 106d7...fe5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og. Vi kan vel alle være litt gjerrig innimellom, og hvis pengene plutselig kom «ut av løse luften», kan jeg skjønne at det kommer en liten reaksjon. MEN, foreldrene sine oppsparte middler er ikke arven deres. Det som er igjen og evt. verdier på bolig, blir til arven. 

Anonymkode: 7d643...c2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Både og. Vi kan vel alle være litt gjerrig innimellom, og hvis pengene plutselig kom «ut av løse luften», kan jeg skjønne at det kommer en liten reaksjon. MEN, foreldrene sine oppsparte middler er ikke arven deres. Det som er igjen og evt. verdier på bolig, blir til arven. 

Anonymkode: 7d643...c2f

Er akkurat det jeg også mener.

Mitt søsken har heller ikke dårlig råd, hadde det vært det som var grunnen hadde jeg forstått det bedre

Skrevet

Ikke sur, men jeg hadde vært veldig tydelig på at det ikke er vår arv som brukes, men deres sparepenger, og at det er helt hinsides utidig å prate med foreldrene deres om det. 

Skrevet

Ja, det er grisk og trist tankegang. Jeg ble skikkelig lei meg når jeg oppdaget at min forelder hadde spinket og spart til oss, i stedet for å bruke pengene på seg selv.

Anonymkode: 61e19...f2b

Skrevet

Selvfølgelig skal de nyte godt av sparepengene sine. Ditt søsken er frekk. 

Anonymkode: e9742...bed

Skrevet

Ditt søsken bør bli forklart at arven kan to levende og oppegående foreldre gi bort til andre på et øyeblikk.

Skrevet

Som en annen sier. Det finnes ingen arv. Det finnes bare sparepenger, eiendeler osv som noen eier. Det å forvente at foreldre ikke bruker penger for at du skal få dem er direkte hjerterått. Lurer på om HIs søsken har reflektert over når hen mener disse eiendelene går over til å være (potensiell) arv. Pengene og eiendelene til HI sitt søsken er jo også noens potensielle arv. Skal ikke hen heller kunne bruke noe på seg selv fordi barna skal arve? Om ingen skal kose seg med sparepengene sine (som de fleste har levd trangt for å spare i starten på voksenlivet), hvem skal da bruke dem? Bare de som ikke har noen direkte arvinger?

Vi har nettopp betalt ferien til et ungt voksen barn med partner, De hadde ikke råd selv og vi ønsket at de skulle få være med oss. Også her er det folk som reagere. Vi har venner mener at unge voksne må klare seg selv og at vi sløser med pengene våre ved å dele dem med dem nå. De har ingen tanker om hva vi heller skal bruke dem på, bare at det er feil å spandere på voksne barn. Klart de skal lære seg å ha et budsjett etc og ikke leve etter evne, men som student med deltidsjobb kommer ikke de til å kunne prioritere særlig med ferie på mange år enda. Vi ønsker å dele opplevelser med dem så lenge de har lyst til å være med oss og får det til rent praktisk. Det ble en flott ferie og gode minner vi alle tar med oss videre.

Minner og gode opplevelser er det som skaper livskvalitet. Vi har en del alvorlig kronisk sykdom i familien og kommer til å prioritere livskvalitet og gode minner der det er mulig. Vi kommer til å bruke penger på oss selv, dele med barna når vi har mulighet. Det som er igjen, vil vel stor sett være et helt eller delvis nedbetalt hus eller leilighet ettersom vi (og banken) eier huset vi bor i. Alt ut over dette er en bonus. Det blir litt rart om barna skal regne med økonomiske bidrag når vi dør. Da kan det jo nesten som de venter litt på at den eldre generasjonen skal dø slik at de kan arve. 

Anonymkode: c284f...dc8

Skrevet

Dessverre fins det slike folk, sikkert i hver eneste familie. 

Det er foreldrene deres sine penger. Så fint at de drar på turer og koser seg. 😊 Hadde de gitt en million til kattehuset og null til meg når den tid kommer, så kanskje jeg hadde reagert noe.. Men. 

Det er billigere å reise bare de to , utenfor sesong. 

Faren min drar til syden flere ganger i året, har aldri tenkt på at da blir det mindre til meg når han går bort. 

Deres penger, tenk hva dere vil men aldri si noe om dette til foreldrene. 

Utakknemlig, grisk, lite empatisk. Fint at du ikke går med på å snakke med dem. 

Anonymkode: 71c1b...69c

Skrevet

Å se på foreldres sparepenger som egen arv er hinnsides min tankegang ihvertfall, selvfølgelig skal de kose seg med de pengene og overhodet ikke tenke på å spare dem til barna sine.

Jeg hadde nok sagt klart ifra til et søsken som nevnte noe sånt, at man sparer til seg selv og egne opplevelser, ikke for å lage arv til barna sine.

Sur hadde jeg nok ikke blitt, men jeg hadde nektet plent å "prate med" foreldrene mine om noe sånt. Jeg hadde sagt klart ifra at jeg forventet at dette aldri ble nevnt med et ord til dem, at søsknenet  smilte og ønsket god tur og unnet foreldrene å bruke sparepengene sine på seg selv nå som de har tid og mulighet til å reise.

Anonymkode: 605c8...495

Skrevet

Ja jeg hadde blitt sur. Jeg hadde blitt beskjemmet og forbannet og hadde sikkert holdt en lite diplomatisk tale om forskjellen på arv og sparepenger.

Skrevet

Da har du lært noe veldig ufordelaktig om dine søsken. Den holdningen deres er kvalmende. Dine foreldre gjør nøyaktig hva de vil med pengene sine.

Skrevet

Godt å høre dere er enig med meg.
Har tenkt litt på det, og tror jeg skal gjøre følgende:
Vi skal på middag hos dem om et par uker.
Mens vi er der tror jeg at jeg til mine foreldre kommer til å si at jeg syns det er så koselig med de bildene de sender når de er på tur, og spørre om hvor neste tur går.

På den måten vise mitt søsken at jeg syns det er helt innenfor det de gjør uten å si det direkte. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mens vi er der tror jeg at jeg til mine foreldre kommer til å si at jeg syns det er så koselig med de bildene de sender når de er på tur, og spørre om hvor neste tur går.

På den måten vise mitt søsken at jeg syns det er helt innenfor det de gjør uten å si det direkte. 

HI

Det er jo bare tullete, du sier absolutt ingenting med den setningen. Det er ikke noe ditt søsken vil ta seg i det hele tatt.

Anonymkode: 61e19...f2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

HI

Ditt søsken er frekkheten selv!
Jeg synes du skal si direkte til ditt søsken at mor og far har egne sparepenger. Det er ikke barnas arv. Du kan godt slenge på at hans/hennes holdning til dette IKKE stiller han/henne i et godt lys.

Anonymkode: e0115...d94

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Våre foreldre har spart i fond i veldig mange år uten at vi har vist noe om det.

Nå har de blitt pensjonister,  og mitt søsken reagerte på pengebruken deres (de drar litt på turer og ferier), og lurte på hvordan de fikk det til økologisk ved tanke på at man går ned i inntekt når man pensjonerer seg.

Da fikk vi vite om dette fondet som har vokst seg ganske stort med årene.

Jeg er veldig glad for at de har mulighet til virkelig å kose seg etter et langt arbeidsliv. Mitt søsken ble rett og slett sur siden de bruker opp arven vår, og har prøvd å ta det opp med meg noen ganger, og ønsker at vi sammen skal prate med dem. 

Hallo, det er deres penger de har spart opp gjennom alle år, og selvfølgelig kan de bruke dem som de selv ønsker.  Jeg er ekstremt irritert på mitt søsken.

Hadde dere blitt irritert/sur på deres søsken for dette?

Absolutt , men hadde ikke brydd meg hva de mener uansett. meine mine foreldre hadde fortjent å bruke de pengene på seg selv. De har spart penger da pensjon ikkje dekke så mye, det er faktisk det alle bør gjøre for seg selv i dag!

Sparer selv i fond, da pensjonen nok blir mindre….

Anonymkode: cf892...1d4

Skrevet

Støtter deg fullt ut hi, foreldrene dine skal selvsagt bruke pengene sine på det de vil. Veldig smålig tankegang av søsken her. Det kommer tidsnok en tid der foreldrene blir skrøpelige, og ikke har mulighet til slikt lenger. Da er det vel flott at de får opplevd ting mens de enda kan.

Selv aner jeg virkelig ikke hvor mye penger foreldrene mine har på bok, og har aldri aldri tenkt på at de snyter meg for arv dersom de bruker penger på seg selv.

Anonymkode: a764f...5ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...