Gå til innhold

Personlig trener til barn/ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 12 år. Hun er litt overvektig, og vi har fått beskjed fra helsesøster at vi bør ta grep nå sånn at det ikke blir verre. Hun liker ingen aktiviteter her vi bor, så storesøster tar henne med på gåturer et par dager i uken. Hun har også vært på trenings-senteret med henne, men det blir ikke så effektivt. 

Jeg har kjennskap til en personlig trener, og tenkte det kunne være midt i blinken. Men min mann er ikke med på ideen. Han synes det er for dyrt og for mye fokus på trening for en 12 åring. Jeg tenker det kan vekke en interesse hos henne, og er vel verdt 8000,- for noen ganger med PT. Det blir en investering. Er det så galt å tenke slik? 

Anonymkode: 4a700...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke liker noen aktiviteter der dere bor så kjører dere henne dit det er aktiviteter hun liker. PT er det dummeste jeg har hørt. Jeg ville ikke tatt sjansen på at PTen hadde kompetanse nok til å motivere men ikke påføre et barn vrangforestillinger og slankepress. 

På meg virker det som om det er mest behagelig for deg som teller? Søster går tur og PT skal trene? Hva skal du og mannen gjøre? 

Anonymkode: 0c0c2...f57

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis hun ikke liker noen aktiviteter der dere bor så kjører dere henne dit det er aktiviteter hun liker. PT er det dummeste jeg har hørt. Jeg ville ikke tatt sjansen på at PTen hadde kompetanse nok til å motivere men ikke påføre et barn vrangforestillinger og slankepress. 

På meg virker det som om det er mest behagelig for deg som teller? Søster går tur og PT skal trene? Hva skal du og mannen gjøre? 

Vi er begge veldig opptatte både jeg og mannen. Han har faktisk tatt henne med på noen topp-turer, det skal han ha. Det er vel det samme hvem som trener henne? 

Skrevet

Trening er gram og mat er kilo. Jeg regner med du sørger for et sunt og variert kosthold selv om du er veldig opptatt. 

Din datter er overvektig. Enten har dere et elendig kosthold og er feite alle sammen, eller så spiser hun for å døyve følelser. Feks av en mot som ikke er til stede, men som kritiserer og vi sende henne til PT fordi hun er for tykk. 

Skrevet

Litt usikker. Ville hatt fokus på hva hun spiser, tror jeg. Jeg tror uansett hun bør være motivert for PT selv, ellers bortkastede penger.

Skrevet

Trening er ikke så viktig for en 12 åring, men mosjon og bevegelse er.

Gå tur med storesøster er helt ok, hva med å få til en avtale om å gå tur med hunden til en nabo eller bekjent?

Så ville jeg konsentrert meg om matinntak. Hva slags mat i hvor store porsjoner.

Anonymkode: 82fa7...51f

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Trening er gram og mat er kilo. Jeg regner med du sørger for et sunt og variert kosthold selv om du er veldig opptatt. 

Din datter er overvektig. Enten har dere et elendig kosthold og er feite alle sammen, eller så spiser hun for å døyve følelser. Feks av en mot som ikke er til stede, men som kritiserer og vi sende henne til PT fordi hun er for tykk. 

Ærlig talt… Hva er det med folk her innesperret går direkte i strupen på andre? Er dere slik i det virkelige liv også? 

Anonymkode: 1a9af...dee

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt… Hva er det med folk her innesperret går direkte i strupen på andre? Er dere slik i det virkelige liv også? 

*Her inne*

... men kanskje det er problemet - at enkelte er innesperret på et forum de ikke kommer seg ut av? Hadde blitt litt muggen selv.. 

Skrevet

En personlig trener til et barn pga vekt, synes jeg ikke er en god ide i det hele tatt.

Daglig aktivitet og matinntak er det som er viktig.

Anonymkode: 9d15b...292

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi er begge veldig opptatte både jeg og mannen. Han har faktisk tatt henne med på noen topp-turer, det skal han ha. Det er vel det samme hvem som trener henne? 

Da er det kanskje ikke PT som er løsningen, men at dere legger opp hverdagen annerledes så dere ikke er så opptatte. 

Anonymkode: 7c77e...e7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette var da usedvanlig tåpelig! Hva gir det deg å snakke slik til folk?

Hi, PT tror jeg ikke er så lurt, en 12 åring kan (skal) aldri trene seg slankere, ei heller slankes. Her er det snakk om å vokse inn i vekten og det gjøres best ved et sunt og kalorifattig (innen rimelighetens grenser) kosthold. Ha fokus på bevegelse, gi kroppen sunn og god mat og ellers ikke ha så stort fokus på vekt.

Og så må dere bare ta dere tid til barnet deres, å ha det travelt er ingen unnskyldning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men dette er jo noe dere må ta dere tid til. Det er hverken toppturer eller trening som vil hjelpe på dette.

Anonymkode: 9d15b...292

Skrevet

Jeg er todelt, avhenger nok av kunnskapsnivå og fokus til PT. Hvis styrketrening er noe som treffer, kan det absolutt være nyttig å lære teknikker og forskjellig treningsform. Fokus bør ligger på kunnskap, ikke vekt. 

Anonymkode: 6fc3b...197

Skrevet

Jeg tenker at dere heller må se på kostholdet hennes (kanskje dere allerde gjør det?) . 

Spiser hun gode måltider til frokost og middag hver dag, har hun sunn matpakke? 

Er hun mye alene og sitter og spiser godteri etter skolen, f. eks? 

Dere bør også legge ned litt mer arbeid i å finne aktiviteter som hun kan like, heller enn fokus på trening kun for treningens skyld. 

Anonymkode: 25b82...1c3

Skrevet

Har helsesøster noe forslag? Hun ber dere ta grep, men har hun sagt noe spesielt dere må gjøre? Alle vet at sunnere og mindre mat, samt trening bidrar til vektnedgang. Men det er ikke så lett å slanke andre enn seg selv. 
Min venninne har ei datter på 15 som er 150 kg. sykelig overvektig. Hun får slankesprøyter. De hadde pleiepenger, og måtte passe på kjøleskap og matinntak døgnet rundt. Hun gikk korte turer, men var ikke interessert i trening. 
Jeg tror den eneste måten å lykkes på er at jenta deres er motivert og er med på opplegget. Samtidig kan det være skummelt og starte med slanking på unge jenter, da det kan ende i spiseforstyrrelser. Tenker helsesøster må gi dere konkrete råd og et opplegg sammen. 

Anonymkode: 3bfbc...29e

Skrevet

Jeg er enig med mannen din, ikke på grunn av prisen, men fordi man jo ikke aner om PT vil være rett medisin. Å skulle trene alene med en voksen krever stort engasjement fra jenta, og det er vel ikke der? Uansett er det jo hverdagsaktiviteter som er det viktigste i den alderen. Gå tur med søster er fint, toppturer med pappa er sikkert også fint. Hvis du i tillegg legger inn noe fast aktivitet med henne, er dere et stykke på vei. Ville også fortsatt å lete etter en organisert aktivitet hun kan trives i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva er viktigere enn barnet ditt sin helse? Det er normalt med barn som holder på med idrett om ettermiddagen og de fleste foreldre greier ordne å få dem dit. Det mÅ da være noe hun har lyst til?

Anonymkode: 11171...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...