Anonym bruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Kom til å tenke på at dette muligens er en strategi matvarebaronene bruker for at det ikke skal bli rentekutt, folk skal være sure på regjeringen og stemme på de blå. Det ville jeg gjort om jeg eide NorgesGruppen. For dem er det en fordel om høyre eller FrP har makten, for da kan de melke forbrukerne og sitte igjen med mer av kaka, uten å måtte skatte så mye av det. Pengene vil med andre ord gå til dem personlig, og ikke tilbake til fellesskapet. Anonymkode: 70d65...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Skjønner godt at du tenker dette. Ikke at det er riktig, men mer et symptom på den norske fobien mot at noen tjener mer penger enn en selv. Det er et biprodukt av forakten mot de som tjener penger. Prisene i butikken skyldes elendig norsk politikk som gir lav kronekurs, og tollbarrierer som hindrer at utenlandske varer kommer inn i Norge. De eneste som tjener mye er de som eier butikkene, det er ganske få, og derfor et veldig lite problem. Det store problemet er norsk politikk, ikke at det sitter noe få mennesker på en topp og tjener penger. Politikerne ønsker at vi skal tenke slik. De retter stadig vekk fokus på dårlig konkurranse i matvarebransjen, for å distrahere oss bort fra deres eget ansvar, som er den elendige politikken med importforbud, toll og skatter og avgifter. Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kom til å tenke på at dette muligens er en strategi matvarebaronene bruker for at det ikke skal bli rentekutt, folk skal være sure på regjeringen og stemme på de blå. Det ville jeg gjort om jeg eide NorgesGruppen. For dem er det en fordel om høyre eller FrP har makten, for da kan de melke forbrukerne og sitte igjen med mer av kaka, uten å måtte skatte så mye av det. Pengene vil med andre ord gå til dem personlig, og ikke tilbake til fellesskapet. Anonymkode: 70d65...1d9 Hæ? Anonymkode: 96429...d2c
Anonym bruker Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er et biprodukt av forakten mot de som tjener penger. Jeg tjener penger. Altså forakter jeg meg selv. Fordi jeg er norsk? Anonym bruker skrev (1 time siden): et symptom på den norske fobien Anonymkode: c357a...44c
Anonym bruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Skjønner godt at du tenker dette. Ikke at det er riktig, men mer et symptom på den norske fobien mot at noen tjener mer penger enn en selv. Det er et biprodukt av forakten mot de som tjener penger. Prisene i butikken skyldes elendig norsk politikk som gir lav kronekurs, og tollbarrierer som hindrer at utenlandske varer kommer inn i Norge. De eneste som tjener mye er de som eier butikkene, det er ganske få, og derfor et veldig lite problem. Det store problemet er norsk politikk, ikke at det sitter noe få mennesker på en topp og tjener penger. Politikerne ønsker at vi skal tenke slik. De retter stadig vekk fokus på dårlig konkurranse i matvarebransjen, for å distrahere oss bort fra deres eget ansvar, som er den elendige politikken med importforbud, toll og skatter og avgifter. Anonymkode: 8f27d...9c6 Du misset poenget totalt.. Oligopolet i matvarebransjen er problemet. Skatter og avgifter er nødvendige for å drive Norge As. Når det gjelder import forbud og måten jordbruket subsidieres og organiseres i Norge, er jeg enig at det må endringer til. Rett og slett fordi det er for lite utvalg for forbrukere, og man får en falsk etterspørsel i markedet, for eksempel innen meieri næringen, fordi kunden ikke betaler det melka faktisk koster å produsere. Hvis de hadde gjort det, hadde etterspørselen i markedet endret seg, og man måtte endret på mengden som produseres. Folk som tjener mye, har også råd til å bidra. Vi har god inntekt i vår husholdning, og betaler skatt med glede. Overforbruk og kapitalisme er ganske kvalmende i mine øyne, så misunnelse er det ikke. Kun oppgitthet over hvor egoistiske enkelte er, og hvor sant "mye vil ha mer" uttrykket er. Hadde folk tenkt fellesskap istedet for å grabbe til seg mest mulig selv, så hadde ingen trengt å sulte her i verden. Anonymkode: 70d65...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Oi, jeg trodde det var republikanerne som hadde monopol på konspirasjonsteorier. Grunnen er som følgende: matvarekjedene justerer prisene to ganger i året: 1. februar og 1. juli. Ja det er høyt i år med dette er et delt problem: kronen er veldig lav, ergo må vi betale mer for imoprterte varer. Noen varer har gått veldig mye opp grunnet mindre varer i forhold til etterspørselen, eks. Kakao og kaffe. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LMKWyJ/matprisene-steg-med-59-prosent-i-juli-uvanlig-hoey-vekst Den som tjener mest på daglivarehandelen er faktisk staten. Anonymkode: ccd97...194
Anonym bruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Husker da Støre lovet at maten skulle bli billigere. Nok en løgn fra Ap. Slik har de holdt på i 4 år snart. Anonymkode: c000f...dbf
Anonym bruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Husker da Støre lovet at maten skulle bli billigere. Nok en løgn fra Ap. Slik har de holdt på i 4 år snart. Anonymkode: c000f...dbf Bevis? Har du noen? Om det er noen trøst så har høyresiden aldri lovet det. Altså trenger du ikke frykte for at det er et løfte de vil bryte. Anonymkode: c357a...44c
Anonym bruker Skrevet 12. august #9 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (22 timer siden): Husker da Støre lovet at maten skulle bli billigere. Nok en løgn fra Ap. Slik har de holdt på i 4 år snart. Anonymkode: c000f...dbf Å krysse fingre for oss er bra, men... ord er bare ord, glem ikke det ved valget. Alle gode ting er tre - endelig skal det skje, tror Jonas Gahr Støre Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 12. august #10 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (På 11.8.2025 den 14.32): Du misset poenget totalt.. Oligopolet i matvarebransjen er problemet. Skatter og avgifter er nødvendige for å drive Norge As. Når det gjelder import forbud og måten jordbruket subsidieres og organiseres i Norge, er jeg enig at det må endringer til. Rett og slett fordi det er for lite utvalg for forbrukere, og man får en falsk etterspørsel i markedet, for eksempel innen meieri næringen, fordi kunden ikke betaler det melka faktisk koster å produsere. Hvis de hadde gjort det, hadde etterspørselen i markedet endret seg, og man måtte endret på mengden som produseres. Folk som tjener mye, har også råd til å bidra. Vi har god inntekt i vår husholdning, og betaler skatt med glede. Overforbruk og kapitalisme er ganske kvalmende i mine øyne, så misunnelse er det ikke. Kun oppgitthet over hvor egoistiske enkelte er, og hvor sant "mye vil ha mer" uttrykket er. Hadde folk tenkt fellesskap istedet for å grabbe til seg mest mulig selv, så hadde ingen trengt å sulte her i verden. Anonymkode: 70d65...1d9 Du lever på din egen sosialistiske utopiske planet. Gratulerer med alt hell. Du er blant de som har hatt flaks med mye, og fått en trygg og god posisjon i samfunnet. Du vet at uansett hva du gjør så har du trygd og stønader og velferdsgoder til å fange deg opp om ting går galt. Risiko er under full kontroll. Dette vil du nå dele med alle, og tror velferdssamfunnet kan gjøre det, så lenge alle bidrar og ikke "grabber til seg". Hvem er de som "grabber til seg"? Er det de som faktisk risikerer ting, som satser fritid og ferier, tar opp store lån og satser på en idé? Eller er det de som sitter trygt og godt på sin uoppsigelige arbeidsplass, som vet at velferden betalt av de aller rikeste først og fremst, vil fange deg opp uansett hvor galt det går med deg? Oligopolet i matvarebransjen er et langt mindre problem enn de kostnadene Staten påfører matvarene. Det er Staten og politikerne som er viktigste årsak til høye priser i butikkene. De tar 15% skatt på alt vi handler, dvs ca 5 ganger mer enn butikkene tjener på hver vare i gjennomsnitt. Staten krever inn Co2-avgift, Staten sørger for høye renter med sin elendige finanspolitikk, Staten har sørget for at strømregningene, også for butikkene, er blitt skyhøye. Og Staten legger høy toll på alle utenlandske varer som er billigere enn våre, slik at vi ikke kan velge dem heller. Så å skylde på matvarebaronene, som er 4-5 familier i Norge, er særdeles sneversynt. Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du lever på din egen sosialistiske utopiske planet. Gratulerer med alt hell. Du er blant de som har hatt flaks med mye, og fått en trygg og god posisjon i samfunnet. Du vet at uansett hva du gjør så har du trygd og stønader og velferdsgoder til å fange deg opp om ting går galt. Risiko er under full kontroll. Dette vil du nå dele med alle, og tror velferdssamfunnet kan gjøre det, så lenge alle bidrar og ikke "grabber til seg". Hvem er de som "grabber til seg"? Er det de som faktisk risikerer ting, som satser fritid og ferier, tar opp store lån og satser på en idé? Eller er det de som sitter trygt og godt på sin uoppsigelige arbeidsplass, som vet at velferden betalt av de aller rikeste først og fremst, vil fange deg opp uansett hvor galt det går med deg? Oligopolet i matvarebransjen er et langt mindre problem enn de kostnadene Staten påfører matvarene. Det er Staten og politikerne som er viktigste årsak til høye priser i butikkene. De tar 15% skatt på alt vi handler, dvs ca 5 ganger mer enn butikkene tjener på hver vare i gjennomsnitt. Staten krever inn Co2-avgift, Staten sørger for høye renter med sin elendige finanspolitikk, Staten har sørget for at strømregningene, også for butikkene, er blitt skyhøye. Og Staten legger høy toll på alle utenlandske varer som er billigere enn våre, slik at vi ikke kan velge dem heller. Så å skylde på matvarebaronene, som er 4-5 familier i Norge, er særdeles sneversynt. Anonymkode: 8f27d...9c6 Feil igjen. Jeg har jobbet for alt jeg har. Jeg har karret meg opp gjennom dårlig betalte jobber, nesten ikke ferie, mye gratisarbeid for å komme oppover, og det uten hjelp støtte fra omgivelser eller andre. Jeg har vært maks uheldig med skader og falt mellom alle stoler når det gjelder stønader. Gir ikke opp av den grunn. Jeg er heldig i den forstand at jeg ikke gir opp lett, men siden jeg har vært gjennom mye, og kjenner mange som sliter mer enn meg med blant annet psykiske utfordringer, så er det veldig lett å se hvorfor det kollektive er det viktige. Jeg skal ikke prøve å gjette hvorfor du heier slik på kapitalismen, men jeg er sterkt uenig med deg. Det er dessuten butikkene som setter priser på varer. Staten tar samme prosentandel av prisen uansett hva den er, så det er ikke det som driver opp prisen. Anonymkode: 70d65...1d9
Anonym bruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Feil igjen. Jeg har jobbet for alt jeg har. Jeg har karret meg opp gjennom dårlig betalte jobber, nesten ikke ferie, mye gratisarbeid for å komme oppover, og det uten hjelp støtte fra omgivelser eller andre. Jeg har vært maks uheldig med skader og falt mellom alle stoler når det gjelder stønader. Gir ikke opp av den grunn. Jeg er heldig i den forstand at jeg ikke gir opp lett, men siden jeg har vært gjennom mye, og kjenner mange som sliter mer enn meg med blant annet psykiske utfordringer, så er det veldig lett å se hvorfor det kollektive er det viktige. Jeg skal ikke prøve å gjette hvorfor du heier slik på kapitalismen, men jeg er sterkt uenig med deg. Det er dessuten butikkene som setter priser på varer. Staten tar samme prosentandel av prisen uansett hva den er, så det er ikke det som driver opp prisen. Anonymkode: 70d65...1d9 De aller fleste som har kommet seg fram mener at de selv har mesteparten av æren for dette, så det er det ikke noe poeng i å diskutere. Det er alt for subjektivt. Matvareprisene derimot, de kan diskuteres. Staten har ansvaret for 50-60% av matprisene gjennom ulike skatter og avgifter, og statens andel er i %. Samme prosentandel betyr altså stadig høyere skatteinnbetaling i takt med priser som stiger, det ser det ikke ut til at du skjønte, eller legger særlig vekt på. Det er jo rimelig korttenkt. Det er jo hele problemet for alle priser, også strøm. Staten sitter stille og nyter prisstigninger, fordi statens inntekter øker voldsomt når priser stiger voldsomt. Å skylde på butikkene er latterlig, heldigvis er det stadig flere som skjønner dette: Matpriser, Priser | Matpris-refs til regjeringen: – Parodisk Norge har verdens høyeste toll på mat. Dessverre uten god grunn | Subjekt Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (41 minutter siden): De aller fleste som har kommet seg fram mener at de selv har mesteparten av æren for dette, så det er det ikke noe poeng i å diskutere. Det er alt for subjektivt. Matvareprisene derimot, de kan diskuteres. Staten har ansvaret for 50-60% av matprisene gjennom ulike skatter og avgifter, og statens andel er i %. Samme prosentandel betyr altså stadig høyere skatteinnbetaling i takt med priser som stiger, det ser det ikke ut til at du skjønte, eller legger særlig vekt på. Det er jo rimelig korttenkt. Det er jo hele problemet for alle priser, også strøm. Staten sitter stille og nyter prisstigninger, fordi statens inntekter øker voldsomt når priser stiger voldsomt. Å skylde på butikkene er latterlig, heldigvis er det stadig flere som skjønner dette: Matpriser, Priser | Matpris-refs til regjeringen: – Parodisk Norge har verdens høyeste toll på mat. Dessverre uten god grunn | Subjekt Anonymkode: 8f27d...9c6 Til de som ikke gidder klikke på linker og lese seg til kunnskap: vi betaler altså 20 milliarder til norske bønder for at de skal produsere dyr mat til oss. Denne dyre maten betaler vi i tillegg 10-talls prosenter i skatter og avgifter på. Det er norske politikere som er årsaken til at prisene stiger til værs. Det er også deres skyld at strømprisene stiger, strømpriser som stiger påvirker absolutt ALLE varer. Alle som driver jordbruk eller butikk trenger strøm. Regnestykket burde være veldig enkelt. Politikerne burde innkalles til et møte med oss. Men nå er det valg, så da kan vi velge bort de som plager oss. Så ikke la dere lure til å tro at politikerne tar ansvar, og ikke la dere lure til å tro at det er de rike butikkeierne som er de store skurkene. Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Til de som ikke gidder klikke på linker og lese seg til kunnskap: vi betaler altså 20 milliarder til norske bønder for at de skal produsere dyr mat til oss. Denne dyre maten betaler vi i tillegg 10-talls prosenter i skatter og avgifter på. Det er norske politikere som er årsaken til at prisene stiger til værs. Det er også deres skyld at strømprisene stiger, strømpriser som stiger påvirker absolutt ALLE varer. Alle som driver jordbruk eller butikk trenger strøm. Regnestykket burde være veldig enkelt. Politikerne burde innkalles til et møte med oss. Men nå er det valg, så da kan vi velge bort de som plager oss. Så ikke la dere lure til å tro at politikerne tar ansvar, og ikke la dere lure til å tro at det er de rike butikkeierne som er de store skurkene. Anonymkode: 8f27d...9c6 FrP da? Anonymkode: b5938...84a
Anonym bruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (31 minutter siden): FrP da? Anonymkode: b5938...84a Diskusjonen handler om årsaken til høye matpriser, og hvor dumt det er å tro at eierne flår oss, når det er politikerne som har 90% av skylden. Tror noen virkelig at Reitan som eier Rema 1000, har priser som er mange prosenter for høye, for å tjene enda mer penger på vår bekostning? Det er dette politikerne ønsker å få oss til å tro. Det er i tråd med deres lettsolgte kampanje hvor vi skal hate rikingene i fellesskap. Rema 1000 har over 1000 butikker, og på hver lille vare tjener butikken noen små prosenter. Disse små prosentene blir en stor sum når pengene går til en eier. Derfor er Reitanfamilien søkkrik. Det ville monnet utrolig lite for oss om Reitan satte ned prisene med 5% og gikk med underskudd. Da hadde tusenvis av mennesker mistet jobben, og andre ville tatt over. Varehandelen har bare noen små prosenter i avanse på sine varer, det er veldig lite å hente derfra. Politikerne har praktisk talt alt ansvar for høye priser. Prisene skyldes elendig politikk som gjør at kronekursen stuper, strømprisene stiger, og den store grådige Staten som hele veien har sine avgifter, i alle ledd, helt ned til plastposen med sin miljøavgift. Så det er bare å slutte å fokusere på butikkene, politikerne har praktisk talt all skyld. Anonymkode: 8f27d...9c6
Anonym bruker Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Diskusjonen handler om årsaken til høye matpriser, og hvor dumt det er å tro at eierne flår oss, når det er politikerne som har 90% av skylden. Tror noen virkelig at Reitan som eier Rema 1000, har priser som er mange prosenter for høye, for å tjene enda mer penger på vår bekostning? Det er dette politikerne ønsker å få oss til å tro. Det er i tråd med deres lettsolgte kampanje hvor vi skal hate rikingene i fellesskap. Rema 1000 har over 1000 butikker, og på hver lille vare tjener butikken noen små prosenter. Disse små prosentene blir en stor sum når pengene går til en eier. Derfor er Reitanfamilien søkkrik. Det ville monnet utrolig lite for oss om Reitan satte ned prisene med 5% og gikk med underskudd. Da hadde tusenvis av mennesker mistet jobben, og andre ville tatt over. Varehandelen har bare noen små prosenter i avanse på sine varer, det er veldig lite å hente derfra. Politikerne har praktisk talt alt ansvar for høye priser. Prisene skyldes elendig politikk som gjør at kronekursen stuper, strømprisene stiger, og den store grådige Staten som hele veien har sine avgifter, i alle ledd, helt ned til plastposen med sin miljøavgift. Så det er bare å slutte å fokusere på butikkene, politikerne har praktisk talt all skyld. Anonymkode: 8f27d...9c6 Stikk fingeren i jorden! Matvarebaronene er milliardærer, alle som en. Hvordan ble de det mon tro? fordi de har så innmari små marginer som de lyver om dag etter dag? Nei, det er fordi det er monopol i Norge og de FLÅR OSS, DE FLÅR FLÅR FLÅR OSS! Hvorfor ellers er de milliardærer, kan du forklare meg det? Anonymkode: 781e8...3fd
Anonym bruker Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Stikk fingeren i jorden! Matvarebaronene er milliardærer, alle som en. Hvordan ble de det mon tro? fordi de har så innmari små marginer som de lyver om dag etter dag? Nei, det er fordi det er monopol i Norge og de FLÅR OSS, DE FLÅR FLÅR FLÅR OSS! Hvorfor ellers er de milliardærer, kan du forklare meg det? Anonymkode: 781e8...3fd Det er umulig å forklare deg, du vil aldri forstå dette. Til andre som leser kan jeg forklare at om eieren av en butikkjede som har 1000 butikker tjener 1 kr pr vare i gjennomsnitt, og det selges 1000 varer pr dag i hver eneste butikk, da vil eieren tjene 1 million kroner hver eneste dag. Over 350 millioner kroner pr år altså. Hvis eieren halverer sin fortjeneste pr vare ved å senke prisene med 50 øre, da vil overskuddet til den som eier hele butikkjeden halveres til 175 millioner. Og vi vil spare 50 øre pr vare vi handler. Tror noen at dette vil monne veldig for oss? Om staten halverer sin inntekt på de varene vi kjøper, da kan prisen på varene reduseres med rundt 25%. En kilo hvitost ville kostet 70 kr. Om kjøpmannen halverer sin fortjeneste på butikkprisen, ville prisen for oss blitt over 100 kr uansett. Jeg tror de fleste klarer å forstå dette, av de som vil. At matvarebaronene flår oss er bare tull. De kan godt betale mer i skatt, men de kan ikke motvirke den prisstigningen politikerne har skylden for. Anonymkode: 8f27d...9c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå