Gå til innhold

Hvordan fordeler dere arbeidsoppgaver på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bare meg, eller er “ferie i leid hus” egentlig bare samme husarbeid, men med litt bedre utsikt?

Vi har i forkant snakket om at i år skal ALLE skal bidra. Likevel, når vi er på plass, skjer det magiske: ingen bidrar. Mannens holdning og forslag: “Vi kan jo bare lage mat hjemme” (les: du lager, jeg spiser).

Planlegging? Nei. Matlaging? Nei. Oppvask? “Jeg tar det etterpå” (spoiler: det skjer aldri).

Han tror visst ferie er all-inclusive, men at jeg er hotellet.

Så… hvordan gjør dere det? Har dere oppgavelister, rullering, eller et hemmelig triks for å få folk til å faktisk bidra?

Eller er det bare å akseptere at noen av oss har med oss en “feriegjest” i stedet for en “

Anonymkode: 90877...022

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«en feriepartner» var det siste som datt ut

Skrevet

Vi deler på oppgavene, som vi alltid gjør. 

Om jeg hadde hatt en mann som ikke virker så hadde jeg jo ikke godtatt en slik ferieform. Vil han ha All Inclusive så får han betale for det. 

Men hvorfor godtar du å ha det slik når det ikke er ferie også?

Anonymkode: 0a61f...7c9

Skrevet

Heldigvis har jeg en mann som funker. 

Still krav, kvinne!

Anonymkode: d2477...f2a

Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du finner deg i dette, hi? Hvorfor lar du familien din behandle deg sånn? 
Når mannen din foreslår å spise hjemme, hvorfor lager du da mat til ham, i stedet for å spørre ham om hva han har tenkt til å lage?

Anonymkode: b1146...a98

Skrevet

Jeg er ikke familiens hushjelp hverken hjemme eller på ferie 

Alle må bidra etter evne og alder.

Anonymkode: 789e5...a99

Skrevet

Bor på hotell👌🏻😀 

Anonymkode: eba5d...c13

Skrevet

Så enkelt men likevel så vanskelig. Jeg vil jo ikke være hushjelp jeg heller, og stiller krav, jeg er ikke evneveik. Men når ting ikke skjer kan vi sitte der og se på utsikten alle mann uten verken mat på bordet, oppvask eller barn uten solkrem eller tilsyn. Mannen blir bare sur og sier jaja, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre for at dette skal gå inn hos han. Dialog fungerer ikke. Han tar ikke initiativ til noe som helst (haha, utenom på kveldstid, da skal jeg helst ha innmari lyst på sex også etter at det andre).

HI

Skrevet

Har alltid hotell når vi har ferie nettopp for at vi skal ha ferie

Anonymkode: dc555...097

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så enkelt men likevel så vanskelig. Jeg vil jo ikke være hushjelp jeg heller, og stiller krav, jeg er ikke evneveik. Men når ting ikke skjer kan vi sitte der og se på utsikten alle mann uten verken mat på bordet, oppvask eller barn uten solkrem eller tilsyn. Mannen blir bare sur og sier jaja, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre for at dette skal gå inn hos han. Dialog fungerer ikke. Han tar ikke initiativ til noe som helst (haha, utenom på kveldstid, da skal jeg helst ha innmari lyst på sex også etter at det andre).

HI

Kommunikasjon. Lag mat annenhver dag, eller lag ilag. Sur? Javel, det kan vel gå begge veier? Skjønner det ikke er lett. Har selv en mann som etter 20 år stort sett måtte ha beskjed om hva han skulle bidra med. Endte med kniven på strupen og rådgiving på familiekontor. Var like før jeg gikk. Han tok hintet, og i dag bidrar han like mye hjemme.

Anonymkode: 01ccd...839

Skrevet

Nå er jeg singel så jeg kan fikse det jeg ønsker selv. 

Neste gang kan du lage første middagen, etter det så fåreslår du brødmat om ikke oppvasken er tatt eller han tar initiativ til å lage middag. Sørg bare for at ungene har på solkrem ellers så gjør du nøyaltig det som DU vil. 

Anonymkode: 995b7...efc

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

er det bare meg, eller er “ferie i leid hus” egentlig bare samme husarbeid, men med litt bedre utsikt?

Vi har i forkant snakket om at i år skal ALLE skal bidra. Likevel, når vi er på plass, skjer det magiske: ingen bidrar. Mannens holdning og forslag: “Vi kan jo bare lage mat hjemme” (les: du lager, jeg spiser).

Planlegging? Nei. Matlaging? Nei. Oppvask? “Jeg tar det etterpå” (spoiler: det skjer aldri).

Han tror visst ferie er all-inclusive, men at jeg er hotellet.

Så… hvordan gjør dere det? Har dere oppgavelister, rullering, eller et hemmelig triks for å få folk til å faktisk bidra?

Eller er det bare å akseptere at noen av oss har med oss en “feriegjest” i stedet for en “

Dumpa mannen og dro uten. Helt annen ferie, ungene hjalp til og stemning var god. Anbefales!

Anonymkode: de5df...ae3

Skrevet

Det er nok ikke bare deg, men du må jo stille krav. 

Du må kreve at nå skal alle være med på å lage mat, rydde opp, du skjærer grønnsaker og jeg steiker fisken, du vasker, jeg tørker osv. 

Vær tydelig på at en sånn "ferie" vil du ikke ha igjen, si at du ikke har det noe bra når du må gjøre alt alene mens de andre koser seg. 

Jeg har nok en mann som kan vente litt lenger med oppvasken enn jeg, men vi vasker opp annenhver gang (og ungene bytter på å tørke). Den ene får ikke lov til å late seg hvis den andre jobber. Jeg sier f. eks "kan du ta en runde med støvsugeren, så rydder jeg etter middagen" hvis han ikke skjønner det av seg selv. 

Anonymkode: cb0f8...62a

Skrevet

Dere få bo på hotell neste år da

Jeg hadde alderi i livet ville bodd sånn når man er på ferie, for meg er ferie å ikke lage mat eller må vaske eller noen spm helst hus arbeid. Ferie er å slappe av og gjøre minst mulig 

Anonymkode: e03b3...e12

Skrevet

Vi har fire barn, så å bo på hotell er uaktuelt. Mye billigere å leie en leilighet eller hytte 

Men vi spiser ute en gang hver dag, enten en sen varm lunsj, eller en tidlig middag. 

Så maten som blir spist i leiligheten/hytta er veldig enkel. Det er knekkebrød, frokostblanding o.l. Vi har jo alltid oppvaskmaskin så mye rydding og vasking rundt måltidene er det aldri, og det som er deler vi jo på.

Skrevet

herlighet, det går vel ikke!

Bli enige om arbeidsfordeling, det er ikke ditt ansvar! Hos oss lager mannen all mat og jeg tar all oppvask sammen med barna. Føles ganske likt. I tillegg baker jeg og lager desserter

Anonymkode: c7ef3...2b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har fire barn, så å bo på hotell er uaktuelt. Mye billigere å leie en leilighet eller hytte 

Men vi spiser ute en gang hver dag, enten en sen varm lunsj, eller en tidlig middag. 

Så maten som blir spist i leiligheten/hytta er veldig enkel. Det er knekkebrød, frokostblanding o.l. Vi har jo alltid oppvaskmaskin så mye rydding og vasking rundt måltidene er det aldri, og det som er deler vi jo på.

jaja det er dere som har valgt å få så mange unger så da får dere enten reise litt mindre eller justere litt på budsjettet deres

eller slutte å kalge når du\dere på død og liv vil bo sånn i det du kaller ferie

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

jaja det er dere som har valgt å få så mange unger så da får dere enten reise litt mindre eller justere litt på budsjettet deres

eller slutte å kalge når du\dere på død og liv vil bo sånn i det du kaller ferie

I alle dager? Hun du siterer klager verken på antall barn eller ferieform. Har du fått solstikk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I alle dager? Hun du siterer klager verken på antall barn eller ferieform. Har du fått solstikk?

ikke rett ut nei men når hun sier at hun ikke har råd til hotell på grunn av alle di ungene som dem selv har valgt å få så er det ikke noe og klage over syns jeg 

hadde jeg og mannen min bodd sånn i ferien er jeg ganske sikker på at min man heller ikke hadde giddet og hjelpet til han heller, derfor bor vi alltid på hotell siden vi begge ser på ferie som et setd man kan slappe av og kose seg, hadde vi hatt strammer budsjett så  hadde vil heller valgt å ikke reise så ofte for og kunne bo på hotell

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Det er jo et valg dere tar

Anonymkode: 56a25...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

ikke rett ut nei men når hun sier at hun ikke har råd til hotell på grunn av alle di ungene som dem selv har valgt å få så er det ikke noe og klage over syns jeg 

hadde jeg og mannen min bodd sånn i ferien er jeg ganske sikker på at min man heller ikke hadde giddet og hjelpet til han heller, derfor bor vi alltid på hotell siden vi begge ser på ferie som et setd man kan slappe av og kose seg, hadde vi hatt strammer budsjett så  hadde vil heller valgt å ikke reise så ofte for og kunne bo på hotell

Men i alle dager, da skjønner jeg hvorfor du skriver slike sure kommentarer. 

En mann som aldri gidder å hjelpe påvirker selvsagt humøret. 

Skrevet

men, hvordan har dere det hjemme? forstår han hva som skal til for å drive familien eller er det alltid deg? dette må bunne i dypere problemer enn at han vil slappe av på ferie, eller?

Anonymkode: c7ef3...2b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men i alle dager, da skjønner jeg hvorfor du skriver slike sure kommentarer. 

En mann som aldri gidder å hjelpe påvirker selvsagt humøret. 

Det er ikke det jeg sier, det jeg sier er at når vi er på ferie vil alle slappe av så derfor bor vi på hotell. Å bo som det ts gjør er ikke ferie i mine øyne 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke det jeg sier, det jeg sier er at når vi er på ferie vil alle slappe av så derfor bor vi på hotell. Å bo som det ts gjør er ikke ferie i mine øyne 

Men nå har altså ikke hi og familien råd til å bo på hotell, så da leier de leilighet i stedet. Man kan selvsagt ha en helt fin ferie selv om man lager mat og tar oppvasken selv. Poenget er at når de først må lage mat og ta oppvasken selv, så synes hi det er urettferdig at det er HUN som må gjøre det, uten at mannen bidrar. Mens du henger deg opp i boformen…

Vi har heller ikke råd til hushjelp og gartner. Det innebærer ikke at bare en av oss skal gjøre oppgavene i hus og hage. See?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men nå har altså ikke hi og familien råd til å bo på hotell, så da leier de leilighet i stedet. Man kan selvsagt ha en helt fin ferie selv om man lager mat og tar oppvasken selv. Poenget er at når de først må lage mat og ta oppvasken selv, så synes hi det er urettferdig at det er HUN som må gjøre det, uten at mannen bidrar. Mens du henger deg opp i boformen…

Vi har heller ikke råd til hushjelp og gartner. Det innebærer ikke at bare en av oss skal gjøre oppgavene i hus og hage. See?

Hi har ikke skrevet noe om at de ikke har råd til hotell. Det kan være flere grunner til at de heller leier hus/leilighet, men om mannen ikke skjerper seg så er mitt forslag at de enten ferierer på hotell eller legger opp en arbeidsplan på forhånd hvor de har ansvar for mat og kjøkken annenhver dag. Men da må hi tåle at det ikke blir mat eller er rotete. Slik det er nå så spekulerer mannen i at hi ikke orker å se på at ting ikke blir gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...