Gå til innhold

Matforgiftning vs omgangssjuke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og to av barna er ikke i form. Vond mage og oppkast, men ikke den typisk vonde smaken i munn som vi får med omgangssjuke. Spiste hamburger på mc donald i går i 15 tida.  Han som valgte nuggets er i fin form. En datter begynte å kaste opp i 18 tida, en sønn i dag tidlig og jeg for noen timer siden. Er i tillegg slakke og frysne. Dattera sa i går at ho følte det ikke var som omgangssjuke. Hvordan vite om det er matforgiftning eller omgangssjuke?🙈

Anonymkode: 371c2...e33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to gangene jeg har vært matforgiftet har det begynt med magesmerter som har økt i styrke før alt har kommet ut begge veier, samtidig. Har ikke vært i stand til å fungere mellom tømmingene, men når det var tomt var jeg fresh. Har vart i 4-6 timer også er jeg good to go. 
Ved omgangssyken har jeg klart å fungere mellom hver gang og ikke bodd på badet 

Anonymkode: e9dc9...fbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De to gangene jeg har vært matforgiftet har det begynt med magesmerter som har økt i styrke før alt har kommet ut begge veier, samtidig. Har ikke vært i stand til å fungere mellom tømmingene, men når det var tomt var jeg fresh. Har vart i 4-6 timer også er jeg good to go. 
Ved omgangssyken har jeg klart å fungere mellom hver gang og ikke bodd på badet 

Anonymkode: e9dc9...fbc

Hos meg er det helt motsatt. Utslått av omgangssyke, ved matforgiftning er jeg helt fin når jeg ikke tømmer og det er over på kort tid, kommer også kjapt etter matinntak.

Anonymkode: 0afed...69a

Skrevet

Vil tro det er omgangssyke, tilfeldigheter som gjør at dere har spist det samme. Kan hende at de som lagde burgeren hadde omgangssyke. Så hold dere hjemme

Anonymkode: 8b809...d8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.8.2025 den 17.01):

Vil tro det er omgangssyke, tilfeldigheter som gjør at dere har spist det samme. Kan hende at de som lagde burgeren hadde omgangssyke. Så hold dere hjemme

Anonymkode: 8b809...d8a

Holder også en knapp på omgangssyke, men inkubasjonstid på kun 3 timer stemmer nok ikke, så smitten kommer nok ikke fra den som har laget burgeren evt. 

Her er noen viktige forskjeller: 

Varighet:
Matforgiftning går som regel over av seg selv i løpet av 1-2 dager, mens omgangssyke kan vare i 3-7 dager. 

• Symptomer:
    Ved matforgiftning kan symptomene starte brått og voldsomt, mens omgangssyke kan ha en gradvis oppbygging av symptomer. 

• Feber:
    Feber er ikke like vanlig ved matforgiftning, mens det er vanlig med feber ved omgangssyke. 

Anonymkode: 8f595...ff2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.8.2025 den 16.26):

Hos meg er det helt motsatt. Utslått av omgangssyke, ved matforgiftning er jeg helt fin når jeg ikke tømmer og det er over på kort tid, kommer også kjapt etter matinntak.

Anonymkode: 0afed...69a

Samme her.

Anonymkode: 21acf...b01

Skrevet

Jeg ble matforgiftet i Spania.  Fy pokker så dårlig har jeg aldri vært før. Ekstremt dårlig. Måtte ringe lege, trodde jeg skulle stryke med. Helt fin dagen etter. 

Jeg tror dere har omgangssyke. Alle dere har kanskje vært i kontakt med en som er smittebærer- selvom vedkommende ikke har vært syk.

Hold dere inne noen dager. Kjedelig å smitte andre som gleder seg til å begynne på skolen på mandagen. 

Anonymkode: c2de7...3c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her.

Anonymkode: 21acf...b01

Helt motsatt her.

Anonymkode: c2de7...3c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...