Gå til innhold

Hvilken pc til vgs? Må det enten være Mac eller annen type pc skolen bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 99099...b4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg gjerne å kjøpe den de har på skolen, den er prispresset, den har alle programmer de trenger ferdig installert og ikke minst er det folk på skolen som kan hjelpe om man får problemer av noe slag.

Anonymkode: b445d...d9b

Skrevet

Det beste er mac. Aldri kjøp pc. Mac fungerer automatisk med iphone og alt mulig annet av elektriske ting. Det er umulig å få pc til å fungere som det skal med mobil. Jeg har forsøkt.

Anonymkode: b17ad...d0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det beste er mac. Aldri kjøp pc. Mac fungerer automatisk med iphone og alt mulig annet av elektriske ting. Det er umulig å få pc til å fungere som det skal med mobil. Jeg har forsøkt.

Hvorfor skal den fungere med mobil?

Jeg har tre barn på 16, 18 og 21 år, alle har hatt pc'en de deler ut på skolen og den har fungert utmerket til skolearbeidet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mine ungdommer er blitt frarådet å kjøpe Mac da de begynte på vgs.

Anonymkode: fd7e8...c07

Skrevet

Mac er håpløst til bruk på de fleste linjer i vgs. Men jeg anbefaler deg å sjekke skole-avtalen i ditt fylke. Og sjekk hva som trengs. Ikke alle klarer seg med standard.

Anonymkode: f9212...38b

Skrevet

Kjøp den dere får tilbud om via skolen. Ellers har dere ikke noe support når ting skjærer seg.

Anonymkode: 88345...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvis man ikke har iPhone og hår på linje som bruker programmer som ikke fungerer på Mac, bør man fremdeles kjøpe Mac da mener du...?

Det er kun noen retninger innen design at de anbefaler Mac, eller er alle programmer tilpasset pc.

Det er kun ett svar, kjøp den pc som er anbefalt til din linje. Dette finner du med å google "pc vgs" og ditt fylke.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Trenger ikke fungere til mobil når det er til skolebruk

Anonymkode: e0149...132

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er viktigere at en skole-pc virker med programmene de bruker i undervisningen enn at den virker med mobilen altså.

Det er en pc hovedsakelig til skolebruk, undervisning og lekser. Du får den utlevert på skolen, betaler med stipendet og den er forhåndsprogrammert med alle programmene de bruker på linjen og support en med i avtalen. 

Skrevet

Jeg jobber på skole (i administrasjonen), og både lærere og it ønsker at fylket slutter å tilby Mac til elevene. På mekanisk kan man ikke ha Mac. 

Anonymkode: 57f54...306

Skrevet

Kjøp den de får tilbud om gjennom skolen. 

Anonymkode: 40a3e...882

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette er bare tull! PC er helt klart det eneste alternativet til skolebruk. På min sønns skole måtte de få som hadde kjøpt Mac krype til korset og kjøpe en PC. Macen fungerte ikke med flere av programmene de måtte bruke. 

Anonymkode: a321e...7c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ikke kjøp mac. Masse standard programvare i skolen som herker og ikt sin kompetanse er lav. Mac et ikke automatisk støttet i driftsmiljøet. Det bør ligge informasjon ute på nettsidene om hva som er ønskelig med tanke på ytelse og type. 

Skrevet

Vær så snill, la eleven bruke den pc-en som skolen tilbyr. Den er rigga for skolebruk, har serviceavtale og er gratis. Alle elever som søker, får utstyrsstipend fra Lånekassen, den laveste graden av utstyrsstipend dekker leiekostnaden. Eleven får med seg pc-en etter endt skoleløp, men det er nok dessverre slik at da er maskinen ganske oppbrukt, særlig for elever som laster ned og installerer all mulig dritt de ikke trenger på en skole-pc. 

Bistå heller litt økonomisk når eleven blir student, og kjøp Mac til studiestart. 

Anonymkode: 3aa77...3f9

Skrevet

Gå inn på skolen ungdommen din skal begynne på og følg lenken der om skole-PC. Som regel er det tre valg.

1. Standard PC

2. Kraftigere PC

3. Mac

Noen linjer krever en kraftigere PC enn den vanlige (og Mac) fordi de må bruke programmer som er mer krevende, mens de fleste linjer ikke trenger dette. Undersøk likevel før dere kjøper. 

Dere må selvsagt ikke kjøpe via fylkeskommunen, men dere må sørge for at den PC-en dere sender med ungdommen er god nok, altså samme nivå som fylkeskommunen foreslår eller bedre. Med det sagt, så husk at prisen er Kraftig redusert når dere kjøper via fylkeskommunen, samt at dere i pakken som regel får forsikring og rett til gratis hjelp dersom noe skjer med den. PC-en vår datter trenger (kraftigere utgave) er omtrent 6000 kr billigere å kjøpe via fylkeskommunen enn utenfor, og da er det inkludert forsikring. 

Anonymkode: 94ec4...90f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja for det et selvfølgelig en krav om iPhone på vgs og at pc kobles opp med mobilen er jo viktigere enn at de får gjort nødvendig skolearbeid.

På influensa-skolen et nok den eneste skolen hvor rådet ditt passer inn. 

Anonymkode: 3d4cc...67d

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja for det et selvfølgelig en krav om iPhone på vgs og at pc kobles opp med mobilen er jo viktigere enn at de får gjort nødvendig skolearbeid.

På influensa-skolen et nok den eneste skolen hvor rådet ditt passer inn. 

Influensa-skolen 😂

Anonymkode: e4a7f...0dd

Skrevet

Dette med pc og Mac er en smakssak. På samme måte som at Apple og android nærmest er to religioner å regne. 

Sønnen min er ferdig på vgs nå, han gikk idrett/studiespes. Han kjøpte skole-pc som ble anbefalt av skolen, men endte med å bruke sin egen Mac i stedet, i alle tre år. Ikke fordi PC-en manglet noe, men fordi han trives bedre med Mac, og begge maskinene fungerte fint mtp alle behov og programvare. 

Jeg bruker Mac privat og pc til jobb. 

Selvfølgelig er det luksus at pc, mobil, AirPods og klokke snakker sømløst sammen, og at det du startet på telefon kan du fortsette med når du åpner macen og omvendt. Man blir vant til det, og savner det på pc. 

MEN det er på ingen måte nødvendig i skolehverdagen. Heller omvendt. Man får mye bedre konsentrasjonsevne av at ikke alle varsler, meldinger, anrop mm fra telefonen dukket opp på PC-skjermen mens man jobber med skolearbeid. En skole-pc bør ikke kommunisere med mobilen overhodet. 

Anonymkode: 295f2...8d1

Skrevet

Anbefaler vanlig pc😁

Anonymkode: 88930...cc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Influensa-skolen 😂

Anonymkode: e4a7f...0dd

Pokkers autocorrect, men ikke den verste forandringen da Influensa skole er like meningsløst som INFLUENSER skole 😂😂, men begge fungerer nok med Mac.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...