Gå til innhold

Noen som så første episode av "Den norske fattigdommen" på NRK med Thomas Seltzer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.8.2025 den 19.31):

Hvor kan du få det til den prisen? Bare to blomkålhoder koster 80 kroner på Oda.

Anonymkode: c310e...510

På Oda faktisk. Så bekvemt å få maten kjørt hjem da. Så slipper man å bruke tid på å handle tilbudsvarer i andre butikker. Snasent!

Anonymkode: 97f19...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.8.2025 den 6.27):

Mange som både forstår det og lever nøysomt, men som ikke kommer inn på markedet. Pris pr kvadratmeter og bolig sett mot inntekt har endret seg betydelig. Tar du i tillegg med skatt frem til reformen i 1992, samt inflasjon og lønnsvekst, er regnestykket noe annet i dag. 

Behovet for nye boliger er rundt 30 000. I 2024 ble det igangsatt under 14 000. I tillegg har vi lite regulering, det vokser nå frem et marked med utanlandske som kjøper opp, Lofoten er det alt merkbart med Airbnb. Dette kommer ikke til å bli noe bedre på kort sikt. For 50 år siden kunne man eie en enebolig med kun en i husstand i jobb. I dag er det vanskelig selv med to. Det er ikke forventningen om ferie og ny telefon som er årsaken til det. 

Anonymkode: f7f10...d3b

Det stemmer sikkert det, altså. Samtidig leste jeg en litt uhøytidelig undersøkelse som viste at hvis folk kunne velge fritt, ville alle bodd på et småbruk i slottsparken. Så det er kanskje litt med innstillingen til hvor det er akseptabelt å bo også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det stemmer sikkert det, altså. Samtidig leste jeg en litt uhøytidelig undersøkelse som viste at hvis folk kunne velge fritt, ville alle bodd på et småbruk i slottsparken. Så det er kanskje litt med innstillingen til hvor det er akseptabelt å bo også.

Alle er 100%. Hvis du ville valgt det samme er det 100% eller altså alle. Hvis du ikke ville valgt det er det ikke alle. Så da er spørsmålet, ville du valgt å bo i et småbruk i slottsparken? Hvorfor det? Hvis du ikke ville valgt det så ser du vel selv at premisset ditt er feil, at det du leste var løgn, gjør du ikke?

Anonymkode: 56dc3...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.8.2025 den 12.05):

Jeg ble forbanna. Det er noe helt annet. 

Anonymkode: ae832...b5c

🤣🤣🤣

Anonymkode: c8119...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

På Oda faktisk. Så bekvemt å få maten kjørt hjem da. Så slipper man å bruke tid på å handle tilbudsvarer i andre butikker. Snasent!

Oda er fantastisk. 

Anonymkode: c8119...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bra du tok poenget.... :roll:

Skrevet

Hva synes dere om episoden i dag?

Skrevet

Jeg synes ikke jeg ser noe som overbeviser i episoden om at de medvirkende må gå på trygd. Heller at de trenger hjelp til å komme i arbeid. Med noe tilrettelegging. Ikke bare få kastet trygd etter seg, og bli sittende i gjørma. 

Anonymkode: a3390...b0d

Skrevet

Når en person på uføretrygd har råd til tatoerte øyenbryn så er det noe som skurrer for meg.....

Anonymkode: 2bf41...294

Skrevet

Jeg tenker dessverre at det er feil fokus å jobbe gratis på andre siden av landet fordi det er gøy å fotografere. Har man ork til det, har man også ork til en betalt jobb i nærmiljø. Trenger man penger jobber man for lønn. Ikke forventer at Nav skal finansiere hobbyen din.

Skrevet

Ser på det nå og hun fotografen, Kristine, var bare så fin og flott😀 Bynte å grine da hun fortalte om Finnmarksløpet og jobbtilbud. Heier virkelig på henne🥰

Anonymkode: 4c7dc...3f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ser på det nå og hun fotografen, Kristine, var bare så fin og flott😀 Bynte å grine da hun fortalte om Finnmarksløpet og jobbtilbud. Heier virkelig på henne🥰

Hun tok fine bilder, tydelig at det var noe hun brant for. Men mye til jobbtilbud er det vel ikke å få betalt for å ta bilder neste år? Hvor mye tjener man på sånt da.

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Jeg tenker dessverre at det er feil fokus å jobbe gratis på andre siden av landet fordi det er gøy å fotografere. Har man ork til det, har man også ork til en betalt jobb i nærmiljø. Trenger man penger jobber man for lønn. Ikke forventer at Nav skal finansiere hobbyen din.

Hun er ufør og kan bruke tid på å reise opp. Hun fortalte at hun la inn mange pauser på veien, og at engasjementet hennes hadde gitt henne to betalte oppdrag. Det syns jeg er proaktivt og et stort steg på veien mot å klare å komme seg i jobb. At en ung kvinne har drømmer og ønsker for livet syns jeg ikke at vi skal sette oss til doms over. Om jeg forsto det rett så var det psyken som har gjort henne arbeidsufør og da hjelper det ikke å ‘få seg jobb i nærmiljø’. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun tok fine bilder, tydelig at det var noe hun brant for. Men mye til jobbtilbud er det vel ikke å få betalt for å ta bilder neste år? Hvor mye tjener man på sånt da.

Det er i allfall en begynnelse og hun gjør noe aktivt. Var fine bilder hun tok og jeg likte henne. Håper hun lykkes, både med helsa og med jobb❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er i allfall en begynnelse og hun gjør noe aktivt. Var fine bilder hun tok og jeg likte henne. Håper hun lykkes, både med helsa og med jobb❤️

Er det noen her som ikke håper hun lykkes med helsa og jobb da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen her som ikke håper hun lykkes med helsa og jobb da.

Nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.8.2025 den 7.35):

Nei, det synes jeg ikke den gjorde. Husker dere debatten da strømprisen ble skyhøy? Da Fredrik Solvang var nødt til å hente seg inn? Det ga et godt bilde på fattigdom i Norge. 

På en annen side er det greit å belyse at to mennesker i jobb ikke har det fett nødvendigvis. For samfunnet har det til nå vært en styrke for Norge at vi har hatt en sterk middelklasse og folk generelt har hatt muligheten til å eie eget hjem. Det er ikke et godt tegn at dette er i ferd med å bli todelt i samfunnet. Ønsker vi den retningen? Vi har et behov for ca 30 000 nye boliger hvert år, siste årene har antallet falt betydelig, det betyr at det vil bli enda mer vanskelig å komme inn for de med minst fremover. 

Ut fra tema som spinner videre i denne tråden, tenker jeg at vi muligens har et kunnskapshull i norske befolkningen. Sunn mat kan absolutt være billig. 

Anonymkode: f7f10...d3b

Ja, men strømprisen er nesten gratis nord i landet, og likevel har de like dårlig råd som resten av landet…

Anonymkode: f7f8d...5de

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Når en person på uføretrygd har råd til tatoerte øyenbryn så er det noe som skurrer for meg.....

Fattige og uføre kan f.eks. også få gaver sånn til jul og bursdag osv… Det er ikke nødvendigvis alt man MÅ ha betalt selv, hvis man ikke da vil LETE etter ting som beviser at noen ikke har dårlig råd… 

Anonymkode: f560d...587

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Sikker på det er det som skurrer for deg? Det er ikke det at en uføretrygdet finner glede i noe som skurrer for deg? Uføretrygdede burde bare lide hele tiden, bare ha det vondt, helst låse seg inne og ikke sees mere fordi de er uføretrygdede? Med mindre det er noen som står deg nær, selvsagt, da skal himmel og jord settes i bevegelse for din næres skyld.

Skrevet

Nei, så dyrt! Så enorme mengder med penger. Det er sikkert ikke mulig for en uføretrygdet å spare så enorme summer selv.

Hvis dette gir en uføretrygdet litt glede så er spørsmålet om uføretrygdede i det hele tatt burde få oppleve en slik glede?

image.thumb.png.45e070fc2b9d72746594a561ba6907d0.png

https://nimo.no/permanent-makeup/

Så det koster rundt 10.000 for tatoverte øyebryn, fordelt over to år. Så småelige er vi altså, at vi ikke unner noen som er uføretrygdet å få bruke 10.000 kroner på pleie og velferd.

Da er det rett før vi spør om uføretrygdede burde få kjøpe sjokolade på en hverdag, eller om det burde være forbeholdt lørdager, om i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Sikker på det er det som skurrer for deg? Det er ikke det at en uføretrygdet finner glede i noe som skurrer for deg? Uføretrygdede burde bare lide hele tiden, bare ha det vondt, helst låse seg inne og ikke sees mere fordi de er uføretrygdede? Med mindre det er noen som står deg nær, selvsagt, da skal himmel og jord settes i bevegelse for din næres skyld.

Men kjære vene, selv har jeg en heltidsjobb og en deltidsjobb, men jeg føler ikke jeg har råd til tatoerte øyenbryn eller frisør. Klipper litt selv og klipper det en gang i året hos Cutters. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, så dyrt! Så enorme mengder med penger. Det er sikkert ikke mulig for en uføretrygdet å spare så enorme summer selv.

Hvis dette gir en uføretrygdet litt glede så er spørsmålet om uføretrygdede i det hele tatt burde få oppleve en slik glede?

image.thumb.png.45e070fc2b9d72746594a561ba6907d0.png

https://nimo.no/permanent-makeup/

Så det koster rundt 10.000 for tatoverte øyebryn, fordelt over to år. Så småelige er vi altså, at vi ikke unner noen som er uføretrygdet å få bruke 10.000 kroner på pleie og velferd.

Da er det rett før vi spør om uføretrygdede burde få kjøpe sjokolade på en hverdag, eller om det burde være forbeholdt lørdager, om i det hele tatt.

Det må da være mulig å finne glede i noe annet enn tatoerte øyenbryn og ja siden hun klaget over at hun manglet 1500 for å kjøre til Finnmark så er 10000 over to år mye penger. Jeg kan ikke ta meg råd til det og jeg jobber fulltid og vel så det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men kjære vene, selv har jeg en heltidsjobb og en deltidsjobb, men jeg føler ikke jeg har råd til tatoerte øyenbryn eller frisør. Klipper litt selv og klipper det en gang i året hos Cutters. 

Og så? Hva bryr det oss hva du bruker pengene dine på, du er ikke malen for noen. Om du ikke har råd til frisør med halvannet årsverk tror jeg at det er du som trenger økonomisk veiledning!

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Bra du tok poenget.... :roll:

Var det noe poeng da?? Om noe måtte det jo være at det å handle på ODA ikke nødvendigvis er representativt for hvor billig man kan lage grønnsakssuppe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Alle er 100%. Hvis du ville valgt det samme er det 100% eller altså alle. Hvis du ikke ville valgt det er det ikke alle. Så da er spørsmålet, ville du valgt å bo i et småbruk i slottsparken? Hvorfor det? Hvis du ikke ville valgt det så ser du vel selv at premisset ditt er feil, at det du leste var løgn, gjør du ikke?

En uhøytidelig undersøkelse. Hvis jeg setter "alle" i hermetegn, blir det kanskje mer forståelig for deg. Folk vil boe sentralt og samtidig ha god plass, hvis de fikk velge. Det var essensen. Sånn. Håper det var oppklarende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...