Anonym bruker Skrevet 10. august #26 Skrevet 10. august Anonym bruker skrev (12 timer siden): Nattetilleggene i helsevesenet er ikke så høye altså. Jeg er helsefagarbeider og mannen min er bilmekaniker. Vi tjener mellom 8 og 900.000 til sammen selv om begge er i full jobb. Han tjener mer enn meg, selv om jeg har tillegg for tredelt turnus. Anonymkode: 022a5...65d Nei, jeg skjønner jo at nattilleggene innen helse ikke kan være høye når de tjener så lite. Hvilket også er poenget mitt. Lønna innen helse er jo helt sinnssyk lav. Anonymkode: a0e82...ab9
Anonym bruker Skrevet 10. august #27 Skrevet 10. august Uten at det kom fram i programmet, gjetter jeg på at det unge paret i Tromsø har masse forbrukslån. Anonymkode: cd61d...862
Anonym bruker Skrevet 10. august #28 Skrevet 10. august Jeg stusser litt over hun som er student og var alenemor til 2 barn, noe skurret der. Hun snakket hele tiden om 'vi'. Vi er bekymret om barna får mat, vi vurderte å selge vannkokeren. Jeg synes også at det er en uting at ukrainere tar opp det meste av plassen i matkø, for de får faktisk ganske greit utbetalt. Problemet er at de sender mye penger til Ukraina eller bruker pengene på andre ting, at de faktisk tar fra de som har det verre enn de selv ser ikke ut til at de bryr seg med. https://www.nettavisen.no/okonomi/ukrainere-mottar-1-6-milliarder-i-sosialhjelp-vil-ikke-pa-nav/s/5-95-2123390 Anonymkode: 2bf41...294
Anonym bruker Skrevet 10. august #29 Skrevet 10. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): En annen her skrev at de hadde 600.000 utbetalt i året, det vil da si 50.000 utbetalt i mnd. Anonymkode: 7f52c...010 👆🏻 Det er en sum som holder til en anstendig hverdag. Vi har selv det i budsjett, da spiser huslån, kommunale avgifter, eiendomsskatt og forsikring nok mer enn hva det koster å leie to-roms selv i en større by. Strøm for eldre enebolig, ikke minst. Men, to voksne i full jobb burde i et velfungerende samfunn stå seg til en vei inn i boligmarkedet, med prisene i dag er det lang vei dit selv med stramt budsjett. Anonymkode: f7f10...d3b
Anonym bruker Skrevet 10. august #30 Skrevet 10. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ble du krenket av denne kommentaren?? Anonymkode: c8119...398 Jeg ble forbanna. Det er noe helt annet. Anonymkode: ae832...b5c
Anonym bruker Skrevet 10. august #31 Skrevet 10. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, jeg skjønner jo at nattilleggene innen helse ikke kan være høye når de tjener så lite. Hvilket også er poenget mitt. Lønna innen helse er jo helt sinnssyk lav. Anonymkode: a0e82...ab9 Er man BPA (brukerstyrt personlig assistent) og har sovende vakt på natt, får man jo også betalt bare en tredjedel av timelønn. Må man stå opp og jobbe, får man ekstra betalt. Altså, hvis man jobber i seks timer som sovende nattevakt, får man i utgangspunktet kun betalt for to timer. Anonymkode: f560d...587
Anonym bruker Skrevet 10. august #32 Skrevet 10. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er man BPA (brukerstyrt personlig assistent) og har sovende vakt på natt, får man jo også betalt bare en tredjedel av timelønn. Må man stå opp og jobbe, får man ekstra betalt. Altså, hvis man jobber i seks timer som sovende nattevakt, får man i utgangspunktet kun betalt for to timer. Anonymkode: f560d...587 Da jeg jobbet i helsevesenet fikk vi betalt for annenhver time fra 00:00-06:00, ved hvilende nattevakt. Før midnatt og etter 06:00 var det full betaling. Vaktene var også litt lengre, så totalt hadde man i full stilling 35,5 betalte timer i uka, selv med hvilende natt. Det gir 100% lønn og diverse ub-tillegg. Jeg er enig i at det var noe uklart med det paret som bodde veldig smått, og spiste pannekaker til middag. Det kan jo godt være at de både er fattige, og har lite kunnskap om sunt kosthold. Det er jo også umulig å vite ut fra et øyeblikksbilde. Men de sa selv at de først veldig nylig hadde fått fulle, faste stillinger begge to. Jeg antar at de har vært i en vanskelig økonomisk situasjon, og pådratt seg høy gjeld, som de nå betaler ned. Eller noe i den dur. Selv om begge er i lavtlønnede yrker burde de jo ha råd til mer enn en knøttliten hybel. Ellers så opplever jeg at Seltzer viser ulike skjebner, som av ulike grunner lever under fattigdomsgrensa. På den andre siden viser han frivillige, fattighuset mm, som dekker et behov som staten ikke dekker. Om serien i sin helhet vil beskrive fattigdom i Norge på en god måte må vi nesten se noen flere episoder før det er mulig å ta stilling til. Anonymkode: e6061...7b4
Kamomille Skrevet 10. august #33 Skrevet 10. august Det er vanskelig å diskutere følt fattigdom. Å føle at man ikke har nok, ikke har like mye som alle andre, ikke kan gjøre som «alle andre» gir følelse av utilstrekkelighet. Og jeg tenker at SoMe med glansbilder av ferie, opplevelser mm ikke bidrar positivt på de som føler at de strever. Det høres jo helt koko ut når to mennesker i full jobb ikke får lån til å komme seg inn på boligmarkedet. Og sannsynligvis ligger det mer bak enn at de «bare» har lavtlønnede jobber. F.eks. forbruksgjeld, billån, eller studielån som ikke har ført til et fullført studium. Eller betalingsanmerkninger, at de har stått uten arbeid over tid, at de har prioritert andre ting enn jobb og sparing osv. De fleste unge mennesker som kommer inn på boligmarkedet har jo på en eller annen måte jobbet hardt for det over år. Enten ved å spare opp egenkapital, avstå fra ferie og jobbet hele sommeren, studert og fått en grad, fått et fagbrev og gått ut i jobb uten studielån osv. Det krever innsats og dedikasjon og man må gjerne ofre noe på veien - f.eks. dyre ferieturer. Det virker noen ganger som man tror at alle skal ha alt samtidig, ferier, penger, bolig, bil, weekendturer med venninner, spise på restaurant osv.
Anonym bruker Skrevet 11. august #34 Skrevet 11. august Kamomille skrev (8 timer siden): Det er vanskelig å diskutere følt fattigdom. Å føle at man ikke har nok, ikke har like mye som alle andre, ikke kan gjøre som «alle andre» gir følelse av utilstrekkelighet. Og jeg tenker at SoMe med glansbilder av ferie, opplevelser mm ikke bidrar positivt på de som føler at de strever. Det høres jo helt koko ut når to mennesker i full jobb ikke får lån til å komme seg inn på boligmarkedet. Og sannsynligvis ligger det mer bak enn at de «bare» har lavtlønnede jobber. F.eks. forbruksgjeld, billån, eller studielån som ikke har ført til et fullført studium. Eller betalingsanmerkninger, at de har stått uten arbeid over tid, at de har prioritert andre ting enn jobb og sparing osv. De fleste unge mennesker som kommer inn på boligmarkedet har jo på en eller annen måte jobbet hardt for det over år. Enten ved å spare opp egenkapital, avstå fra ferie og jobbet hele sommeren, studert og fått en grad, fått et fagbrev og gått ut i jobb uten studielån osv. Det krever innsats og dedikasjon og man må gjerne ofre noe på veien - f.eks. dyre ferieturer. Det virker noen ganger som man tror at alle skal ha alt samtidig, ferier, penger, bolig, bil, weekendturer med venninner, spise på restaurant osv. Mange som både forstår det og lever nøysomt, men som ikke kommer inn på markedet. Pris pr kvadratmeter og bolig sett mot inntekt har endret seg betydelig. Tar du i tillegg med skatt frem til reformen i 1992, samt inflasjon og lønnsvekst, er regnestykket noe annet i dag. Behovet for nye boliger er rundt 30 000. I 2024 ble det igangsatt under 14 000. I tillegg har vi lite regulering, det vokser nå frem et marked med utanlandske som kjøper opp, Lofoten er det alt merkbart med Airbnb. Dette kommer ikke til å bli noe bedre på kort sikt. For 50 år siden kunne man eie en enebolig med kun en i husstand i jobb. I dag er det vanskelig selv med to. Det er ikke forventningen om ferie og ny telefon som er årsaken til det. Anonymkode: f7f10...d3b
Anonym bruker Skrevet 11. august #35 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Mange som både forstår det og lever nøysomt, men som ikke kommer inn på markedet. Pris pr kvadratmeter og bolig sett mot inntekt har endret seg betydelig. Tar du i tillegg med skatt frem til reformen i 1992, samt inflasjon og lønnsvekst, er regnestykket noe annet i dag. Behovet for nye boliger er rundt 30 000. I 2024 ble det igangsatt under 14 000. I tillegg har vi lite regulering, det vokser nå frem et marked med utanlandske som kjøper opp, Lofoten er det alt merkbart med Airbnb. Dette kommer ikke til å bli noe bedre på kort sikt. For 50 år siden kunne man eie en enebolig med kun en i husstand i jobb. I dag er det vanskelig selv med to. Det er ikke forventningen om ferie og ny telefon som er årsaken til det. Anonymkode: f7f10...d3b Helt enig! Jeg kom meg inn på boligmarkedet for 20 år siden, og jeg vet med meg selv at jeg ikke ofret særlig mye. Det var både ferier og restaurantbesøk, fester og take-away, jeg var enslig og ikke hadde jeg noen spesielt lukrativ jobb heller. Likevel fikk jeg kjøpt noe nyoppusset, ganske sentralt i Oslo. Anonymkode: 99b04...ba4
Anonym bruker Skrevet 11. august #36 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (På 9.8.2025 den 20.57): Det er 600 000 etter skatt. Hi Anonymkode: c310e...510 Det er alltid bruttolønn det er snakk om, så det stemmer ikke. Anonymkode: 42b28...c38
Anonym bruker Skrevet 11. august #37 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Det er alltid bruttolønn det er snakk om, så det stemmer ikke. Anonymkode: 42b28...c38 De er de tallene han bruker i programmet. Han sier at fattigdomsgrensa for et par med ett barn var på 514 300 i samlet årlig inntekt etter skatt i 2023, og at de lenge hadde levd under det. Men at de nå har en samlet årsinntekt på rundt 600 000 og havner dermed trolig rett over fattigdomsgrensa. Anonymkode: c310e...510
Anonym bruker Skrevet 11. august #38 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): De er de tallene han bruker i programmet. Han sier at fattigdomsgrensa for et par med ett barn var på 514 300 i samlet årlig inntekt etter skatt i 2023, og at de lenge hadde levd under det. Men at de nå har en samlet årsinntekt på rundt 600 000 og havner dermed trolig rett over fattigdomsgrensa. Anonymkode: c310e...510 Ikke etter skatt, FØR skatt. Bare å google litt, så ser du. Nå er fattigdomsgrensen ca 600 000 for et par med to barn, FØR skatt. Anonymkode: da8f4...a25
Anonym bruker Skrevet 11. august #39 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (På 9.8.2025 den 17.37): Jeg syns ikke det var fattigdom han viste, men dårlig råd og dårlige valg. Jeg syns oppriktig ikke man kan si at man ikke har råd til mat når man er overvektig. Det er ingen tvil om at det finnes fattigdom i Norge, men den kom ikke her. Jeg skal likevel se resten av serien. Anonymkode: 91ca6...87a Herregud….ofte er overvektige fattige fordi junk er billigere mat enn grønnsaker, kjøtt og fisk mm. Anonymkode: 5658d...4f3
Anonym bruker Skrevet 11. august #40 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Herregud….ofte er overvektige fattige fordi junk er billigere mat enn grønnsaker, kjøtt og fisk mm. Anonymkode: 5658d...4f3 Jeg er ikke enig i det altså. En grandis koster fort 70 kr. For det kan man kjøpe to blomkålhoder, fløte og et brød, og vips har man en sunn middag. Eksempelvis. Anonymkode: cd61d...862
Iiiiik Skrevet 11. august #41 Skrevet 11. august Jeg har ikke sett programmet, men har sett mange kommentarer og meninger som ligner dem som fremkommer her. "Fattige folk kan skylde seg selv, de prioriterer feil" og "De er jo ikke egentlig fattige, jeg klarer meg fint med samme inntekt som de har" osv. For meg er det forstemmende at folk er så kjappe til å dømme andre. Man vet fra andre undersøkelser at det ikke er helseutfordringer i seg selv som er en risikofaktor for nedsatt livskvalitet, men opplevde helseutfordringer. Det er for meg naturlig å tenke at det samme gjelder for økonomi. Klart mange av oss hadde trengt en påminnelse om det gunstige ved å spise sunt, leve i samsvar med inntekt osv, men det er neppe mangel på informasjon som forklarer fattigdom.
Anonym bruker Skrevet 11. august #42 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (På 9.8.2025 den 19.47): Det billigste du kan spise er norske rotgrønnsaker, kål, poteter, osv. Ovnsbakt, kokt, stuet, insupper, osv. Grønne erter og bønner fra frys. Andre friske grønnsaker på tilbud. Belgfrukter er generrlt rimelig og sunnere enn det meste. Bak brød selv. Plukk bær og sopp og legg bort. Men nei, du er for fin til det, ja. Da er du ikke fattig. Anonymkode: a8318...f50 Rotgrønnsaker er da ikke billig. Du får 1kg spagetti + 1 pakke med fiskepinner billigere enn 1 kålrot eller 1 hodekål. Anonymkode: c310e...510
Anonym bruker Skrevet 11. august #43 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg er ikke enig i det altså. En grandis koster fort 70 kr. For det kan man kjøpe to blomkålhoder, fløte og et brød, og vips har man en sunn middag. Eksempelvis. Anonymkode: cd61d...862 Hvor kan du få det til den prisen? Bare to blomkålhoder koster 80 kroner på Oda. Anonymkode: c310e...510
Anonym bruker Skrevet 11. august #44 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg er ikke enig i det altså. En grandis koster fort 70 kr. For det kan man kjøpe to blomkålhoder, fløte og et brød, og vips har man en sunn middag. Eksempelvis. Anonymkode: cd61d...862 To blomkål, en fløte og et brød til 70 kr? Hvor da? Anonymkode: ae832...b5c
Anonym bruker Skrevet 11. august #45 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (20 minutter siden): To blomkål, en fløte og et brød til 70 kr? Hvor da? Anonymkode: ae832...b5c Jeg kjøpte blomkål til rundt 15 kr stykket for et par uker siden på Kiwi mener jeg å huske. Stadig gode tilbud rundt om kring. Man får brød til fast lavpris på Kiwi til 19,90 og en fløte koster ca 20 kr. Det blir omtrent det en Grandiosa koster. Anonymkode: cd61d...862
Anonym bruker Skrevet 11. august #46 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjøpte blomkål til rundt 15 kr stykket for et par uker siden på Kiwi mener jeg å huske. Stadig gode tilbud rundt om kring. Man får brød til fast lavpris på Kiwi til 19,90 og en fløte koster ca 20 kr. Det blir omtrent det en Grandiosa koster. Anonymkode: cd61d...862 Grandiosa er også på tilbud innimellom. Anonymkode: 99b04...ba4
Anonym bruker Skrevet 11. august #47 Skrevet 11. august Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Grandiosa er også på tilbud innimellom. Anonymkode: 99b04...ba4 Flott det. Kjøp Grandiosa hvis du vil. Jeg sier bare at det går an å spise sunt til en rimelig penge. Anonymkode: cd61d...862
Anonym bruker Skrevet 13. august #48 Skrevet 13. august Her kommer Elin Ørjasæter med flere ting jeg og savnet i episoden https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-norske-fattigdommen-pa-nrk-det-seltzer-ikke-nevner/o/5-95-2561699 Hi Anonymkode: c310e...510
Anonym bruker Skrevet 13. august #49 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her kommer Elin Ørjasæter med flere ting jeg og savnet i episoden https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-norske-fattigdommen-pa-nrk-det-seltzer-ikke-nevner/o/5-95-2561699 Hi Anonymkode: c310e...510 Dette var en veldig bra kommentar! Hun omtaler for eksempel hvordan arv og boligformue gjør at to husholdninger med samme inntekt kan få helt forskjellige livssituasjoner. Det er veldig viktig. Anonymkode: 99b04...ba4
Anonym bruker Skrevet 13. august #50 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her kommer Elin Ørjasæter med flere ting jeg og savnet i episoden https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-norske-fattigdommen-pa-nrk-det-seltzer-ikke-nevner/o/5-95-2561699 Hi Anonymkode: c310e...510 Enig i det hun skriver om å få et oppsett som i luksusfellen. Ellers blir det jo helt umulig å vite. Bor de over evne, har de masse forbruksgjeld osv. Ved å bo mindre sentralt, så får man jo lengre og dyrere reisevei, men for de flest så vil det lønne seg økonomisk allikevel.. Jobb av type helsefagarbeider ol. er det nesten et uutømmelig behov for, så en slik type jobb forutsetter ikke at man bor veldig sentralt. Få med hallgeir, så skjønner vi mer. Anonymkode: 97f19...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå