Gå til innhold

Noen som så første episode av "Den norske fattigdommen" på NRK med Thomas Seltzer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det var fattigdom han viste, men dårlig råd og dårlige valg. Jeg syns oppriktig ikke man kan si at man ikke har råd til mat når man er overvektig. 

Det er ingen tvil om at det finnes fattigdom i Norge, men den kom ikke her. Jeg skal likevel se resten av serien. 

Anonymkode: 91ca6...87a

Skrevet

Billig mat, er ofte usunn mat….

Skrevet

Så den nå. Bra at det blir fokus på det. Viser igjen om man velger omsorg yrker så blir det fattigdomsgrensen. Enig i at det blir ett dårlig eksempel at man tar usunne valg. , men igjen sunn mat er dyrt.

Anonymkode: 5b44d...d44

Skrevet

Billig mat er full av ting for å fylle ut mangelen på råvarer, for å gjøre det så billig som mulig. Og så er det massevis av sukker. Og gjett hva sukker gjør med kroppen?

Anonymkode: 56dc3...216

Skrevet

Sunn mat er ikke dyrt. Men kresenhet og "jeg fortjener" er dyrt.

Anonymkode: a8318...f50

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at du engang kommer til å måtte spise i deg slike kommentarer. 

Anonymkode: ae832...b5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sunn mat er dyrt.

Hi

Anonymkode: c310e...510

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke det var fattigdom han viste, men dårlig råd og dårlige valg. Jeg syns oppriktig ikke man kan si at man ikke har råd til mat når man er overvektig. 

Det er ingen tvil om at det finnes fattigdom i Norge, men den kom ikke her. Jeg skal likevel se resten av serien. 

Jeg synes det er feil å måle fattigdom i vekta til mennesker. Sunn mat er dyrt, å være fattig er stressende for kroppen.

Men jeg er enig i at denne episoden ikke var den best., Den var litt platt på en måte, litt flat. 

Hi

Skrevet

Sunn mat er dyrt.

Hi

Det billigste du kan spise er norske rotgrønnsaker, kål, poteter, osv. Ovnsbakt, kokt, stuet, insupper, osv. Grønne erter og bønner fra frys. Andre friske grønnsaker på tilbud. Belgfrukter er generrlt rimelig og sunnere enn det meste. Bak brød selv. Plukk bær og sopp og legg bort. Men nei, du er for fin til det, ja. Da er du ikke fattig.

Skrevet

Sunn mat er dyrt.

Hi

Da tror jeg vi handler i vidt forskjellige butikker. Jeg kan fort få ganske mye god og mettende mat fra grønnsaker og frukt for samme prisen som en ferdigpizza til 70+ eller ferdigmat til 100+. Jeg er absolutt ikke sunn, på ingen måte, men jeg ser folk klager på at det er så dyrt for frukt mens de kjøper seg en sjokolade som koster like mye som 2 kilo bananer eller 1 kilo epler!

Anonymkode: 25544...999

Skrevet

Jeg klarer ikke å begripe hvordan et par der begge er i full jobb, og hvorav den ene til og med jobber natt, kan tjene 600 000 til sammen.

Ble sagt på slutten av episoden at de nå har flyttet ut av Tromsø sentrum. Det skulle de ha gjort med en gang. Tromsø er vel en av de dyreste kommunene å bo i, og da er det de færreste forunt å bo i sentrum.

Anonymkode: a0e82...ab9

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg klarer ikke å begripe hvordan et par der begge er i full jobb, og hvorav den ene til og med jobber natt, kan tjene 600 000 til sammen.

Ble sagt på slutten av episoden at de nå har flyttet ut av Tromsø sentrum. Det skulle de ha gjort med en gang. Tromsø er vel en av de dyreste kommunene å bo i, og da er det de færreste forunt å bo i sentrum.

Det er 600 000 etter skatt.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er 600 000 etter skatt.

Hi

Så 8-900 000 da. Fremdeles latterlig lavt når man er to som jobber, og en har nattillegg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Så 8-900 000 da. Fremdeles latterlig lavt når man er to som jobber, og en har nattillegg.

Nattetilleggene i helsevesenet er ikke så høye altså.

Jeg er helsefagarbeider og mannen min er bilmekaniker. Vi tjener mellom 8 og 900.000 til sammen selv om begge er i full jobb. Han tjener mer enn meg, selv om jeg har tillegg for tredelt turnus.

Anonymkode: 022a5...65d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeez. Snakk om å avsløre et lavt kunnskapsnivå.

Anonymkode: 2d166...d36

Skrevet

Det var ganske interessant å observere at en av disse «gode hjelperne» er en person som tidligere har kastet ut en leietaker på gaten og beslaglagt vedkommendes eiendeler pga krangel om husleiebetaling. Dobbeltmoralen gjør meg kvalm.

Anonymkode: 24c3f...059

Skrevet

Det var ganske interessant å observere at en av disse «gode hjelperne» er en person som tidligere har kastet ut en leietaker på gaten og beslaglagt vedkommendes eiendeler pga krangel om husleiebetaling. Dobbeltmoralen gjør meg kvalm.

Anonymkode: 24c3f...059

Så fordi man ønsker å hjelpe andre, så skal man godta å bli snytt for husleie da? Jeg aner ingenting om saken utenom det du forteller, men det virker som at det er det du mener, utfra det du skriver?

Anonymkode: f560d...587

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg håper at du engang kommer til å måtte spise i deg slike kommentarer. 

Anonymkode: ae832...b5c

Ble du krenket av denne kommentaren?? 

Anonymkode: c8119...398

Skrevet

Er enig med overvekt. Man er ikke fattig om man er tjukk. Dårlig råd, ja, men ikke fattig. 

Anonymkode: c8119...398

Skrevet

Jeg synes egentlig Seltzer har gode programmer. Men dette ble for platt og lite nyansert. 

Ofte er det bakenforliggende årsaker til fattigdom som i liten grad blir fremhevet i slike historier. Dårlige valg som henger ved en lenge og som man kanskje i liten grad har valgt å gjøre noe med.

Selvfølgelig burde to mennesker i helt ordinære, fulle jobber kunne få boliglån til å kjøpe egen bolig. Og der hadde de kanskje også fått hadde det ikke vært for studielån og forbrukslån - noe jeg synes i liten grad blir dratt fram. 

Og når du er overvektig så kan du ikke påstå at du ikke har råd til mat. Bananer, linser, bønner, grønnsaker, mel, havregryn og sei er MYE billigere enn junkfood. Da handler det om dårlige valg og lite kunnskap om mat framfor dårlig råd. 

Jeg synes det er fælt at det er så stor andel barnefattigdom her i landet. Og skulle ønske vi brukte mer energi på å få voksne til å ta ansvar og gjøre gode valg framfor å sutre over at man ikje har råd til sommerferie og fritidsaktiviteter samtidig som man røyker, drikker, er for lite aktiv og inntar middagen på burger king

Anonymkode: c2d23...086

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke den gjorde. Husker dere debatten da strømprisen ble skyhøy? Da Fredrik Solvang var nødt til å hente seg inn? Det ga et godt bilde på fattigdom i Norge. 

På en annen side er det greit å belyse at to mennesker i jobb ikke har det fett nødvendigvis. For samfunnet har det til nå vært en styrke for Norge at vi har hatt en sterk middelklasse og folk generelt har hatt muligheten til å eie eget hjem. Det er ikke et godt tegn at dette er i ferd med å bli todelt i samfunnet. Ønsker vi den retningen? Vi har et behov for ca 30 000 nye boliger hvert år, siste årene har antallet falt betydelig, det betyr at det vil bli enda mer vanskelig å komme inn for de med minst fremover. 

Ut fra tema som spinner videre i denne tråden, tenker jeg at vi muligens har et kunnskapshull i norske befolkningen. Sunn mat kan absolutt være billig. 

Anonymkode: f7f10...d3b

Skrevet

Skulle gjerne ha visst hvor mye dette paret fikk utbetalt i måneden. Regnestykket på forbruk etc. programmet handlet om relativ fattigdom, det er noe annet enn å ikke ha råd til mat. 

Anonymkode: 47bfe...912

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Skulle gjerne ha visst hvor mye dette paret fikk utbetalt i måneden. Regnestykket på forbruk etc. programmet handlet om relativ fattigdom, det er noe annet enn å ikke ha råd til mat. 

Anonymkode: 47bfe...912

En annen her skrev at de hadde 600.000 utbetalt i året, det vil da si 50.000 utbetalt i mnd.

Anonymkode: 7f52c...010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...