Anonym bruker Skrevet 9. august #1 Skrevet 9. august https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/-norges-skjulte-forskjeller--1.17427843 Spesielt resultatet som viser at det ikke er udelt positivt å vokse opp i de rikeste nabolagene. At valgdeltakelsen er forskjellig fra best til verst var vel ikke så overraskende, selv om det er ekstra viktig at dem som sliter benytter seg av stemmeretten. Min kommune er for liten til å få et resultat men vi ligger ganske bra an på den nasjonale listen, blant de 300 beste av 1109 kommuner. Hvordan står det til der du bor? Anonymkode: 73ab9...35c
Anonym bruker Skrevet 9. august #2 Skrevet 9. august Enig, det var en interessant artikkel. Kommunen min var representert med områder både langt oppe og langt nede på lista, og det var ikke spesielt overraskende hvilke områder som endte opp hvor. Mitt område havnet også rundt 300. Her er det mange dyre boliger, men også en del eldre hus i dårlig stand som leies ut mens eierene venter på at et utbyggingsselskap skal kjøpe dem opp. Der er det nok ikke så trivelig å vokse opp. Anonymkode: 9dfb8...54c
Anonym bruker Skrevet 9. august #3 Skrevet 9. august 862 faktisk. Men jeg bor nok i den delen av kommunen hvor det er størst forskjeller. For her har vi både boliger i 10 millionersklassen og blokker med leiligheter til rundt millionen. Det er også ganske mange utleieenheter i områdene rundt blokkene Forklares nok ved at vi bor ved sjøen, så førsterekka mot sjøen er ganske eksklusiv, andrerekka er helt vanlige boligområder og tredjerekka er blokker, mye enslige, innvandrerne samles der osv. Egentlig ganske rart at området er såpass stort synes jeg. Mem stor kommune, så er vel begrenset hvor mange områder man kan ha.... Anonymkode: b6a03...759
Anonym bruker Skrevet 9. august #4 Skrevet 9. august Vet ikke om den er hverken spennende eller tankevekkende, det er ikke noe der som jeg ikke visste fra før og i mye større detalj. Anonymkode: 98fd5...98e
Anonym bruker Skrevet 9. august #5 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Vet ikke om den er hverken spennende eller tankevekkende, det er ikke noe der som jeg ikke visste fra før og i mye større detalj. Anonymkode: 98fd5...98e Hva skal man med forskning når man bare kan spør deg? Anonymkode: 73ab9...35c
Anonym bruker Skrevet 9. august #6 Skrevet 9. august Au, vi kom ikke godt ut. Kommunen vår kan visst skilte med nabolaget lengst ned på listen 🤯 Anonymkode: 6f02c...5dd
Anonym bruker Skrevet 9. august #7 Skrevet 9. august Jeg ble positivt overrasket over å få bekreftet det jeg alltid har ment, at det er bedre å vokse opp i miljøet i midten enn på toppen. Anonymkode: c7f02...bce
Anonym bruker Skrevet 9. august #8 Skrevet 9. august Det som er tankevekkende er filosofien rundt likhet i levevilkår. Ap, som påstår å være veldig opptatt av dette, burde absolutt IKKE vært de som har hovedansvaret for at vi i dag, og i framtiden, vil få skyhøye strømpriser. Billig strøm er helt grunnleggende for nordmenn og det norske samfunnet for å skape likhet i levekår. Vi har et kaldt klima og lange avstander, vi har mye nedbør, produserer all strøm selv, vi har alle forutsetninger for å klare oss selv, på en relativt billig måte. Ap har ved å nærmest gi bort strømmen vår til EU, avslørt sitt sanne ansikt, at klima og internasjonal anerkjennelse, prioriteres framfor Norge og det norske folk. Eller, er det egne skatteinntekter og egen makt, som er deres viktigste motivasjon? Det er i hvertfall ikke likhet og levevilkår for oss nordmenn. Fordi, å skattelegge så kraftig noe som absolutt ALLE må ha, strøm altså, og spesielt i kalde Norge, det er kynisme. Det er kynisme som kommer fra et ønske om å skatte alle, at INGEN skal slippe unna. Hadde Ap virkelig vært opptatt av likhet, og grunnleggende like levevilkår, da ville de sikret at absolutt alle, uansett inntekt, hadde veldig billig strøm til å dekke alle grunnleggende behov til hus og varme. Forbruk over grunnleggende behov, overforbruk og unødvendig høyt forbruk, kunne skattlegges høyt. Det hadde vært å skape likhet for alle. Men nei, Ap vil sikre at ingen slipper unna skatt. Det er det viktigste. Ikke likhet. Anonymkode: c5739...926
Anonym bruker Skrevet 9. august #9 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det som er tankevekkende er filosofien rundt likhet i levevilkår. Ap, som påstår å være veldig opptatt av dette, burde absolutt IKKE vært de som har hovedansvaret for at vi i dag, og i framtiden, vil få skyhøye strømpriser. Billig strøm er helt grunnleggende for nordmenn og det norske samfunnet for å skape likhet i levekår. Vi har et kaldt klima og lange avstander, vi har mye nedbør, produserer all strøm selv, vi har alle forutsetninger for å klare oss selv, på en relativt billig måte. Ap har ved å nærmest gi bort strømmen vår til EU, avslørt sitt sanne ansikt, at klima og internasjonal anerkjennelse, prioriteres framfor Norge og det norske folk. Eller, er det egne skatteinntekter og egen makt, som er deres viktigste motivasjon? Det er i hvertfall ikke likhet og levevilkår for oss nordmenn. Fordi, å skattelegge så kraftig noe som absolutt ALLE må ha, strøm altså, og spesielt i kalde Norge, det er kynisme. Det er kynisme som kommer fra et ønske om å skatte alle, at INGEN skal slippe unna. Hadde Ap virkelig vært opptatt av likhet, og grunnleggende like levevilkår, da ville de sikret at absolutt alle, uansett inntekt, hadde veldig billig strøm til å dekke alle grunnleggende behov til hus og varme. Forbruk over grunnleggende behov, overforbruk og unødvendig høyt forbruk, kunne skattlegges høyt. Det hadde vært å skape likhet for alle. Men nei, Ap vil sikre at ingen slipper unna skatt. Det er det viktigste. Ikke likhet. Anonymkode: c5739...926 Enig i at dette ikke hadde vært så dumt, men SP hat stått på vippen og de vil ikke gå med på noe som de oppfatter at går utover folk i distriktene. De har ofte større hus og større strømforbruk enn folk i tettbygde strøk. Anonymkode: 9dfb8...54c
Iiiiik Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august I min kommune er forskjellene enda større enn jeg trodde. Et område er ca nr 40 på lista, et annet ca nr 400. Intern rangering er som forventa, men forskjellene er større enn jeg trodde.
Anonym bruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Her er og forskjellene ganske store. Mitt område ligger rett over 200, mens resten av kommunen ligger fra ca 500 - 800. Ser at nabobyen har flere områder blant de hundre dårligste, noe som jeg egentlig ikke er så overrasket over. Anonymkode: 389f9...028
Anonym bruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august Hehe, Drammen har et spenn fra 52 til godt over 1000. Lurer på hvilken bydel i hvilken kommune som ligger nederst. Anonymkode: 05ff7...73e
Winterlady Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hva skal man med forskning når man bare kan spør deg? Anonymkode: 73ab9...35c 😅
Anonym bruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det som er tankevekkende er filosofien rundt likhet i levevilkår. Ap, som påstår å være veldig opptatt av dette, burde absolutt IKKE vært de som har hovedansvaret for at vi i dag, og i framtiden, vil få skyhøye strømpriser. Billig strøm er helt grunnleggende for nordmenn og det norske samfunnet for å skape likhet i levekår. Vi har et kaldt klima og lange avstander, vi har mye nedbør, produserer all strøm selv, vi har alle forutsetninger for å klare oss selv, på en relativt billig måte. Ap har ved å nærmest gi bort strømmen vår til EU, avslørt sitt sanne ansikt, at klima og internasjonal anerkjennelse, prioriteres framfor Norge og det norske folk. Eller, er det egne skatteinntekter og egen makt, som er deres viktigste motivasjon? Det er i hvertfall ikke likhet og levevilkår for oss nordmenn. Fordi, å skattelegge så kraftig noe som absolutt ALLE må ha, strøm altså, og spesielt i kalde Norge, det er kynisme. Det er kynisme som kommer fra et ønske om å skatte alle, at INGEN skal slippe unna. Hadde Ap virkelig vært opptatt av likhet, og grunnleggende like levevilkår, da ville de sikret at absolutt alle, uansett inntekt, hadde veldig billig strøm til å dekke alle grunnleggende behov til hus og varme. Forbruk over grunnleggende behov, overforbruk og unødvendig høyt forbruk, kunne skattlegges høyt. Det hadde vært å skape likhet for alle. Men nei, Ap vil sikre at ingen slipper unna skatt. Det er det viktigste. Ikke likhet. Anonymkode: c5739...926 Artig hvordan AP opplyser norgespris ekskl. mva, sist jeg sjekket opplyste man inkl. mva til privatpersoner 😒 Område kort vei unna her tok jumboplassen. Det er gamle hus som trekker mye strøm, samt enkle enheter som ble bygget rundt 1960-1970. Disse tiltakene gjennom Enova er for folk med penger på bok, de treffer ikke folk med lite fra før. Så ja, strømmen er nok en drivkraft for større forskjeller. Anonymkode: 6f02c...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå