Anonym bruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Jeg bor på et mindre sted. Har barn og familie, mann og jobb, venner osv. her. Men jeg føler jeg har vokst meg ut av plassen jeg bor på. Jeg føler meg mer som en by person/ større sted når det gjelder det sosiale. På mitt sted er folk dømmende. De er opptatt av alle andre, og tror ofte ukritisk på rykter de hører. De er sjelden kritisk og stiller kritiske spørsmål om hva de hører. Jo mer negativt det er jo bedre, jo mer å snakke om. Dette er svært skadelig for mange. Det er litt om og gjøre å tråkke litt ekstra på de som ligger nede. Som igjen skaper en fryktkultur der folk vil holde en fasade utad. Veldig slitsomt. Østlandet opplever jeg er mer oppegående mennesker. Mer tolerant og mer hyggelige mennesker. Et klassisk eksempel her jeg bor er f eks. En 13 år gammel jente blir voldtatt av en voksen mann. Bygda blir delt. Noen tror på det, mens andre mener det skjedde frivillig. Da tenker jeg: voksne folk som ikke kjenner jenta mener det skjedde frivillig? 13 år? Bare alderen gir fengsel. Tenk at voksne folk går rundt å mener noe om det var samtykke eller ei om en hendelse som skjedde mellom to personer de ikke kjenner til. Det er godt gjort mene noe om. I en større by hadde jenta blitt møtt med omtanke og respekt. På små steder handler det om dømming utifra hvem foreldrene er. Anonymkode: 6dfd3...60a
Anonym bruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Jeg tror vil ikke det blir noe bedre et annet sted Dømmende, frekke, slemme folk er det søren meg over alt Anonymkode: 67910...1d5
Anonym bruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror vil ikke det blir noe bedre et annet sted Dømmende, frekke, slemme folk er det søren meg over alt Anonymkode: 67910...1d5 På større steder også? Anonymkode: 6dfd3...60a
Anonym bruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (26 minutter siden): På større steder også? Anonymkode: 6dfd3...60a Selvfølgelig. Men det er flere folk, så du legger jo ikke merke til alle. Tror du helt oppriktig at det ikke bor dømmende og frekke folk i Oslo, Bergen og Trondheim? Anonymkode: e7ab7...8be
Anonym bruker Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (14 timer siden): På større steder også? Anonymkode: 6dfd3...60a Forskjellen er at på større steder trenger du ikke å forholde deg til slik berme. Anonymkode: d7998...d11
Anonym bruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august Bygda kan være kvelende, skjønner godt at du vil ut. Men dere er jo flere i familien. Tror du de vil det samme? Anonymkode: b3040...424
Anonym bruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august Jeg kan love deg at det sladrer friskt i Oslo også, men siden miljøet er større lever man mer med ulike grupper av mennesker. Om du får sparken fra jobb hører ikke jentene i koret om det uten at du forteller det selv og om du blir dritings på fest får ikke sjefen vite det. På den andre siden er det ingen på jobb som får vite eller bryr seg om hvor godt du tar deg av moren din eller at du bestandig stiller på dugnad. Folk kjenner ikke så mange sider av hverandre og du blir dermed kanskje ikke så utenfor om du tabber deg ut på en arena. Samtidig kan du ikke forvente at det bra du har gjort i en sammenheng tjener deg i en annen sammenheng. Anonymkode: f86bc...5fc
Anonym bruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kan love deg at det sladrer friskt i Oslo også, men siden miljøet er større lever man mer med ulike grupper av mennesker. Om du får sparken fra jobb hører ikke jentene i koret om det uten at du forteller det selv og om du blir dritings på fest får ikke sjefen vite det. På den andre siden er det ingen på jobb som får vite eller bryr seg om hvor godt du tar deg av moren din eller at du bestandig stiller på dugnad. Folk kjenner ikke så mange sider av hverandre og du blir dermed kanskje ikke så utenfor om du tabber deg ut på en arena. Samtidig kan du ikke forvente at det bra du har gjort i en sammenheng tjener deg i en annen sammenheng. Anonymkode: f86bc...5fc Fordeler og ulemper med begge deler. bygd kan være ekstremt bra hvis man har det rette etternavnet, og er i den innerste kjerne. Så kan det være et mareritt hvis ikke. Ei jeg vet hvem er holdt på med rusmidler en periode i ungdomstiden/ tidlig voksen. Hun har nå mann og barn og jobb. Ryktet hennes vil aldri bli bra igjen. Hun er fra feil familie. Mens en annen voksen mann her er pen, riktig etternavn, far som var brannsjef i bygda og en populær familie. Han har både vært utro, splitt i familie, og gjort grove underslag og måtte sone. på fb er det hjerter og tenker på deg fra de sterke og populære i bygda. Da er det plutselig ikke fordømmende. Men hadde det vært noen andre hadde de blitt blokkert. Det kalles trynefaktor Anonymkode: 6dfd3...60a
Anonym bruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Fordeler og ulemper med begge deler. bygd kan være ekstremt bra hvis man har det rette etternavnet, og er i den innerste kjerne. Så kan det være et mareritt hvis ikke. Ei jeg vet hvem er holdt på med rusmidler en periode i ungdomstiden/ tidlig voksen. Hun har nå mann og barn og jobb. Ryktet hennes vil aldri bli bra igjen. Hun er fra feil familie. Mens en annen voksen mann her er pen, riktig etternavn, far som var brannsjef i bygda og en populær familie. Han har både vært utro, splitt i familie, og gjort grove underslag og måtte sone. på fb er det hjerter og tenker på deg fra de sterke og populære i bygda. Da er det plutselig ikke fordømmende. Men hadde det vært noen andre hadde de blitt blokkert. Det kalles trynefaktor Anonymkode: 6dfd3...60a … og du tror ikke det er sånn i byene? Jeg har nettopp sittet og sett på dokumentaren om Epstein. Folkene rundt ham var ikke akkurat noen bygdetullinger, men de visste da nøyaktig når det var greit å holde seg innenfor og når det var lurt å late som de knapt nok kjente ham… Smått utrolig at folk helt oppriktig tror at man kan tilskrive noen menneskelige egenskaper kun med utgangspunkt i hvor de bor (men ikke hvilket land de kommer fra da, det er fordomsfullt og slemt). Anonymkode: e7ab7...8be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå