Anonym bruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Etter deres erfaring, hvor streng er arbeidsgiver med turnusen til lærlingene? Er det vanskelig for lærlinger å ta fri på helligdager? Anonymkode: ea6b7...260
Anonym bruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Ja, man må kunne jobbe helligdager i turnus Anonymkode: bc506...11c
Anonym bruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, man må kunne jobbe helligdager i turnus Anonymkode: bc506...11c Jeg vet det men hvor avhengig er de av lærlingene? Hvor kritisk er det hvis de må ta fri en helligdag? Anonymkode: ea6b7...260
Anonym bruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet det men hvor avhengig er de av lærlingene? Hvor kritisk er det hvis de må ta fri en helligdag? Anonymkode: ea6b7...260 Jeg trengte som lærling ikke jobbe f eks julaften kveld. Anonymkode: 05dff...041
Anonym bruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg vet det men hvor avhengig er de av lærlingene? Hvor kritisk er det hvis de må ta fri en helligdag? Anonymkode: ea6b7...260 Tror ikke lærlingene settes opp i ordinær turnus. Hvis det gjelder enkelte helligdager en sjelden gang, så kan naturligvis ansatte snakke med sjefen og be om å ta ferie den dagen. Anonymkode: bc506...11c
Anonym bruker Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg vet det men hvor avhengig er de av lærlingene? Hvor kritisk er det hvis de må ta fri en helligdag? Anonymkode: ea6b7...260 Lærlinger skal gå en viss prosent "oppå", da et vi ikke avhengig av dem, og en viss prosent selvstendig, da er de del av vanlig turnus og vi er avhengig av dem. Prosenten av selvstendige vakter øker jo lenger i lærlingløpet man er kommet. Mange steder går nok lærlinger selvstendig nettopp på helligdager da det kan være vanskelig å få vikarer disse dagene. Uansett må lærlingen be om evt fri/bytte vakt/ferie på samme måte som en annen ansatt, og i god tid. Anonymkode: 82ca5...41c
Anonym bruker Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august Lærlinger regnes som ansatte og kan søke om fri eller prøve å byttr akkurat som alle andre. Anonymkode: b8597...e2c
Anonym bruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august Lærlinger er ansatte, men hvordan mulighetene til å bytte varierer jo. En helt fersk lærling kan normalt ikke bytte med hvem som helst fordi en fersk lærling ofte ikke kan eller har lov til å arbeide selvstendig med fullt ansvar. Jeg kan gjøre lærlingens jobb alene, men hun eller han kan ikke gjøre min jobb. Eneste måten å finne ut om det går eller ikke, er å snakke med arbeidsgiver. Søke fri kan man selvfølgelig som alle andre. Anonymkode: f190b...991
Anonym bruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg vet det men hvor avhengig er de av lærlingene? Hvor kritisk er det hvis de må ta fri en helligdag? Anonymkode: ea6b7...260 Ha mener du med «må ta fri en helligdag»? I utgangspunktet når man jobber turnus er det jo ikke forskjell på helligdager og andre dager. Vi jobber i et felt hvor vi må være på jobb hver dag. Anonymkode: 6ad18...d31
Anonym bruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august Takk. Her var det mye generell «opplæring». Det trenger jeg ikke. Jeg skjønner jo alt dere skriver, at det kommer an på, og det er ulikt fra sted til sted. Det er akkurat derfor jeg spør hvordan det er der dere jobber. Altså de som har erfaring med dette. Ja, selvsagt kan ikke en fersk lærling erstatte en erfaren pleier men da er det kanskje ikke så vanskelig for lærlingen å ta fri da de dens bidrag ikke er veldig kritisk. Det er dette jeg lurte på om noen har erfaring med. Er de veldig «firkantet» der dere kjenner til? HI Anonymkode: ea6b7...260
Anonym bruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Takk. Her var det mye generell «opplæring». Det trenger jeg ikke. Jeg skjønner jo alt dere skriver, at det kommer an på, og det er ulikt fra sted til sted. Det er akkurat derfor jeg spør hvordan det er der dere jobber. Altså de som har erfaring med dette. Ja, selvsagt kan ikke en fersk lærling erstatte en erfaren pleier men da er det kanskje ikke så vanskelig for lærlingen å ta fri da de dens bidrag ikke er veldig kritisk. Det er dette jeg lurte på om noen har erfaring med. Er de veldig «firkantet» der dere kjenner til? HI Anonymkode: ea6b7...260 Det er ikke firkantet å følge en arbeidsplan. Anonymkode: 9f9b6...cbc
Anonym bruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Takk. Her var det mye generell «opplæring». Det trenger jeg ikke. Jeg skjønner jo alt dere skriver, at det kommer an på, og det er ulikt fra sted til sted. Det er akkurat derfor jeg spør hvordan det er der dere jobber. Altså de som har erfaring med dette. Ja, selvsagt kan ikke en fersk lærling erstatte en erfaren pleier men da er det kanskje ikke så vanskelig for lærlingen å ta fri da de dens bidrag ikke er veldig kritisk. Det er dette jeg lurte på om noen har erfaring med. Er de veldig «firkantet» der dere kjenner til? HI Anonymkode: ea6b7...260 Ja. Lærlinger skal også lære livet og arbeidslivet. Anonymkode: b2ad4...bef
Anonym bruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august Herregud så mange rare svar🙄 Tydelig at ingen vil skjønne spørsmålet. Bare glem det. Anonymkode: ea6b7...260
Anonym bruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august Lærlinger kan spør om fri på lik linje med andre ansatte. Men de timene må da tas igjen en annen dag, da lærlinger har ett visst antall timer de skal jobbe før de kan gå opp til fagprøven. Anonymkode: 63c61...055
Anonym bruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Herregud så mange rare svar🙄 Tydelig at ingen vil skjønne spørsmålet. Bare glem det. Anonymkode: ea6b7...260 Jo, vi skjønner spørsmålet, men vi tenker at som fersk lærling så sier det ganske mye om deg at du vil forsøke å få deg fri med én gang. Det gir ikke et godt inntrykk at du ikke ser ut til å forstå grunnprinsippene i arbeidslivet du er på vei inn i. Anonymkode: 6ad18...d31
Anonym bruker Skrevet 8. august #16 Skrevet 8. august Lærlinger må søke fri på lik linje med andre arbeidstakere. De har ikke opptjent ferie første året, men kan søke permisjon uten lønn. Anonymkode: e49be...352
Anonym bruker Skrevet 8. august #17 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja. Lærlinger skal også lære livet og arbeidslivet. Anonymkode: b2ad4...bef Hva mener du? De skal ikke lære det "the hard way". God ledelse er både å ivareta drift, og å etter beste evne ta hensyn til den enkeltes ansattes behov. Anonymkode: bc506...11c
Anonym bruker Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jo, vi skjønner spørsmålet, men vi tenker at som fersk lærling så sier det ganske mye om deg at du vil forsøke å få deg fri med én gang. Det gir ikke et godt inntrykk at du ikke ser ut til å forstå grunnprinsippene i arbeidslivet du er på vei inn i. Anonymkode: 6ad18...d31 Her er det nok du som ikke skjønner arbeidslivet. Det er helt normalt og god forståelse av hvordan arbeidslivet fungerer å tidligst mulig informere og be om ferie. Det er også ganske vanlig å avtale når man forhandler kontrakt. Anonymkode: bc506...11c
Anonym bruker Skrevet 8. august #19 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jo, vi skjønner spørsmålet, men vi tenker at som fersk lærling så sier det ganske mye om deg at du vil forsøke å få deg fri med én gang. Det gir ikke et godt inntrykk at du ikke ser ut til å forstå grunnprinsippene i arbeidslivet du er på vei inn i. Anonymkode: 6ad18...d31 1. det gjelder ikke meg. Jeg har jobbet i 25 år og forstår grunnprinsippene i arbeidslivet veldig godt, men går ikke jobbet i helsesektoren. Derfor spør jeg om andres erfaringer. 2. hvilken inntrykk du mener det gir er helt irrelevant med mindre du har erfaring med dette og det er vanlig at der du jobber er dere vanskelige mot lærlingene. 3. har det vært problemer for en lærling å be om fri der du har dine erfaringer fra? Mtp at lærlingen kanskje ikke har en kritisk rolle tidlig i læretiden. Hi Anonymkode: ea6b7...260
Anonym bruker Skrevet 8. august #20 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hva mener du? De skal ikke lære det "the hard way". God ledelse er både å ivareta drift, og å etter beste evne ta hensyn til den enkeltes ansattes behov. Anonymkode: bc506...11c Lærlinger er den gruppen som aller minst har behov for noe som helst fri på helligdager. 100% av de andre ansatte har behov som teller mer. Du er helt på jordet. Anonymkode: b2ad4...bef
Anonym bruker Skrevet 8. august #21 Skrevet 8. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): 1. det gjelder ikke meg. Jeg har jobbet i 25 år og forstår grunnprinsippene i arbeidslivet veldig godt, men går ikke jobbet i helsesektoren. Derfor spør jeg om andres erfaringer. 2. hvilken inntrykk du mener det gir er helt irrelevant med mindre du har erfaring med dette og det er vanlig at der du jobber er dere vanskelige mot lærlingene. 3. har det vært problemer for en lærling å be om fri der du har dine erfaringer fra? Mtp at lærlingen kanskje ikke har en kritisk rolle tidlig i læretiden. Hi Anonymkode: ea6b7...260 Antar da at du spør om dette pga din datter/sønn/niese eller noe. Synes da det er merkelig at hvilket inntrykk han/hun gir på lærlingplassen sin er irrelevant for deg. Der jeg jobber, som er en helt gjennomsnittlig institusjon i kommunenorge, må lærlinger be om fri på samme måte som andre ansatte. Så er det opp til leder å vurdere. Min erfaring er at det som regel ordner hvis man er ute i god tid. Lærlinger som opptrer ryddig når de ber om fri (helligdag som hverdag) gjør godt inntrykk på meg. Å komme på 15.des at man skulle hatt fri på julaften gir særdeles dårlig inntrykk og min erfaring er at dissr heller ikke får fri. Og det er ikke fordi leder er "firkantet". Anonymkode: 82ca5...41c
Anonym bruker Skrevet 9. august #22 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (8 timer siden): 1. det gjelder ikke meg. Jeg har jobbet i 25 år og forstår grunnprinsippene i arbeidslivet veldig godt, men går ikke jobbet i helsesektoren. Derfor spør jeg om andres erfaringer. 2. hvilken inntrykk du mener det gir er helt irrelevant med mindre du har erfaring med dette og det er vanlig at der du jobber er dere vanskelige mot lærlingene. 3. har det vært problemer for en lærling å be om fri der du har dine erfaringer fra? Mtp at lærlingen kanskje ikke har en kritisk rolle tidlig i læretiden. Hi Anonymkode: ea6b7...260 Jeg har erfaring med dette fra hjemmesykepleien. Hvilket inntrykk det gir er vel absolutt relevant, både mhp resten av læretiden, og mhp referanser og karakterer/ vurderinger. Det spiller ingen rolle om man er viktig faglig eller ikke, men lærlinger er jo der nettopp for å lære og må derfor delta i driften. Anonymkode: 6ad18...d31
Anonym bruker Skrevet 9. august #23 Skrevet 9. august Du har jo fått mange svar, en lærling må be om fri på lik linje med andre ansatte. Det er riktig at en ny lærling ofte går på topp og ikke har så mye ansvar som mange av de andre, men de er likevel en viktig del av turnusen, så de kan ikke bare ta fri liksom. Ofte kan vaktene byttes med andre lærlinger eller ufaglærte, men det er opp til leder å avgjøre dette. Jeg har aldri opplevd at det er vanskeligheter når noen er ute i god tid og har en god grunn til å søke fri. Men en lærling må vite at å jobbe helligdager er en del av yrket de har valgt og de kan faktisk få noen skeive blikk fra andre om de søker fri for å reise til syden mens tobarnsmora ikke får vært sammen med ungene sine på julaften..... Anonymkode: b8597...e2c
Anonym bruker Skrevet 9. august #24 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du har jo fått mange svar, en lærling må be om fri på lik linje med andre ansatte. Det er riktig at en ny lærling ofte går på topp og ikke har så mye ansvar som mange av de andre, men de er likevel en viktig del av turnusen, så de kan ikke bare ta fri liksom. Ofte kan vaktene byttes med andre lærlinger eller ufaglærte, men det er opp til leder å avgjøre dette. Jeg har aldri opplevd at det er vanskeligheter når noen er ute i god tid og har en god grunn til å søke fri. Men en lærling må vite at å jobbe helligdager er en del av yrket de har valgt og de kan faktisk få noen skeive blikk fra andre om de søker fri for å reise til syden mens tobarnsmora ikke får vært sammen med ungene sine på julaften..... Anonymkode: b8597...e2c Men kunne tobarnsmoren vært hjemme med ungene om lærlingen ikke dro til syden? Det er selvsagt helt greit for en lærling å søke om fri på lik linje mer andre, så må svaret godtas. Anonymkode: 0c98e...a1d
Anonym bruker Skrevet 9. august #25 Skrevet 9. august Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg har erfaring med dette fra hjemmesykepleien. Hvilket inntrykk det gir er vel absolutt relevant, både mhp resten av læretiden, og mhp referanser og karakterer/ vurderinger. Det spiller ingen rolle om man er viktig faglig eller ikke, men lærlinger er jo der nettopp for å lære og må derfor delta i driften. Anonymkode: 6ad18...d31 En leder vil ikke ha lov til å la spørsmål om fri påvirke vurderingen av lærlingens kompetanse eller egnethet for yrket. Det hadde også vært uproft av en leder å la det påvirke en referanse. Anonymkode: bc506...11c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå