Gå til innhold

Blodpropp og blodfortynnende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde blodpropp for ett halvår siden og har fått beskjed fra lege om å bruke blodfortynnende på ubestemt tid fordi det er en risiko for at jeg kan få det igjen. Jeg lurer derfor på: Hvor lenge kan man glemme å ta blodfortynnende før man kan risikere at man får det igjen? Altså med andre ord: Kan jeg få blodpropp igjen av å bare glemme en dose eller to (tar de morgen og kveld)?

Anonymkode: 17f4f...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er det egentlig noen sjanse for at man kan få blodpropp når man bruker blodfortynnende fast? Jeg har alltid tenkt at man var helt beskyttet når man tar blodfortynnende men det stemmer kanskje ikke?

Skrevet

Du blir fulgt opp med jevnlig INR hos legen?

Den skal tas til samme tid hver dag. Man bør helst ikke glemme doser, for det mister raskt effekten. Men om du glemmer så ta så raskt du husker (så lenge det ikke er tid for ny dose da, aldri dobbel dose). Her er det daglig alarmer på tlf på tidspunkt den skal tas.

Ring legen i morgen og spør om du kan komme og ta en INR så blir du beroliget, du får svar der med en gang hva verdien er. 

Anonymkode: 31c3d...f42

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Den skal tas til samme tid hver dag. Man bør helst ikke glemme doser, for det mister raskt effekten. Men om du glemmer så ta så raskt du husker (så lenge det ikke er tid for ny dose da, aldri dobbel dose). Her er det daglig alarmer på tlf på tidspunkt den skal tas.

Ring legen i morgen og spør om du kan komme og ta en INR så blir du beroliget, du får svar der med en gang hva verdien er. 

Nei, INR blodprøve har jeg aldri tatt? Men mulig det er pga at jeg bruker Eliquis? Når jeg forsøkte å google så skjønte jeg det slik at det ikke er vanlig å ta INR når man bruker den? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, INR blodprøve har jeg aldri tatt? Men mulig det er pga at jeg bruker Eliquis? Når jeg forsøkte å google så skjønte jeg det slik at det ikke er vanlig å ta INR når man bruker den? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Riktig. Det er bare med Marevan man sjekker INR. Med Eliquis har det ingen hensikt og slipper dermed heldigvis det.

Anonymkode: e1802...ead

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde blodpropp for ett halvår siden og har fått beskjed fra lege om å bruke blodfortynnende på ubestemt tid fordi det er en risiko for at jeg kan få det igjen. Jeg lurer derfor på: Hvor lenge kan man glemme å ta blodfortynnende før man kan risikere at man får det igjen? Altså med andre ord: Kan jeg få blodpropp igjen av å bare glemme en dose eller to (tar de morgen og kveld)?

Ja, for viss det er en type en tar morgen og kveld ( hver 12 time), går virkestoffet fortere ut av kroppen! Du må ringe lege eller apotek og spør heller, da dette er utrolig viktig å ta rett

Anonymkode: f39f5...84f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke svar når du ikke vet, vær så snill…

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Riktig. Det er bare med Marevan man sjekker INR. Med Eliquis har det ingen hensikt og slipper dermed heldigvis det.

Anonymkode: e1802...ead

Okei, greit å vite. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, for viss det er en type en tar morgen og kveld ( hver 12 time), går virkestoffet fortere ut av kroppen! Du må ringe lege eller apotek og spør heller, da dette er utrolig viktig å ta rett

Jeg skal få spurt neste gang jeg har legetime. Men jeg bruker å være flink å ta de da, jeg bare tenker visst-om-at. 

Skrevet

Ny blodpropp kan du få selv om du går på blodfortynnende, men selvfølgelig med en mye lavere risiko. 
jeg fikk beskjed fra min lege at det er viktig å huske å ta den som den skal, men at det ikke er en krise om jeg glemmer den en dag eller to. 

Anonymkode: 42331...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...