Anonym bruker Skrevet 5. august #1 Skrevet 5. august Jeg har vært sykmeldt en lengre periode av private grunner. Ikke lett å komme tilbake på jobb når man har vært borte lenge. hvorfor er det så vanskelig for ansatte når en sykmeldt kommer tilbake på jobb? Hvorfor er det så vanskelig å si hei, så godt å se deg. Det er mye lettere å ignorere og behandle de som kommer igjen som luft. Ignorere. Det gjør jo bare at det blir enda vanskeligere å komme seg tilbake. Anonymkode: 9ffec...779
Anonym bruker Skrevet 5. august #2 Skrevet 5. august Det du beskriver har jeg aldri opplevd. Men uansett hjelper selvmedlidenhet ikke det spøtt. Anonymkode: f6ab3...8ed
Anonym bruker Skrevet 5. august #3 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver har jeg aldri opplevd. Men uansett hjelper selvmedlidenhet ikke det spøtt. Anonymkode: f6ab3...8ed What? Anonymkode: 9ffec...779
Anonym bruker Skrevet 5. august #4 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det du beskriver har jeg aldri opplevd. Men uansett hjelper selvmedlidenhet ikke det spøtt. Anonymkode: f6ab3...8ed Det er bra at du ikke har opplevd dette – jeg skulle ønske alle fikk en like god mottakelse etter en sykemelding. Det jeg deler handler ikke om selvmedlidenhet, men om å sette ord på noe som er reelt og vanskelig for mange. Å føle seg ignorert når man allerede står i en sårbar situasjon gjør veien tilbake til arbeidslivet tyngre enn den trenger å være. Å bli møtt med et enkelt “hei, godt å se deg” kan bety mer enn folk aner. Anonymkode: 9ffec...779
Anonym bruker Skrevet 5. august #5 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det du beskriver har jeg aldri opplevd. Men uansett hjelper selvmedlidenhet ikke det spøtt. Anonymkode: f6ab3...8ed Hva er problemet ditt? Skam deg. Anonymkode: 24cfe...695
Anonym bruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har vært sykmeldt en lengre periode av private grunner. Ikke lett å komme tilbake på jobb når man har vært borte lenge. hvorfor er det så vanskelig for ansatte når en sykmeldt kommer tilbake på jobb? Hvorfor er det så vanskelig å si hei, så godt å se deg. Det er mye lettere å ignorere og behandle de som kommer igjen som luft. Ignorere. Det gjør jo bare at det blir enda vanskeligere å komme seg tilbake. Anonymkode: 9ffec...779 Forstår hva du mener HI, leit å høre. Det vil nok gå seg til ❤️ Anonymkode: 24cfe...695
Anonym bruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Har heldigvis aldri opplevd dette selv HI. Hvordan jobb har du? Selv jobber jeg på kontor og har alltid blitt veldig godt mottatt. Håper det går seg til for deg, Anonymkode: 40a59...5c7
Anonym bruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Jeg tror folk synes det er vanskelig. Fordi de ikke vil grave for mye og gjøre det vanskelig å komme tilbake, ikke fordi de ikke bryr seg. Men det er en vemmelig følelse å komme tilbake på jobb etter sykemelding. Med mindre man har hatt noe «synlig» som kreft eller fysiske skader. Også er det noen som synes det er «svakt» å sykemelde seg. De kommer man ikke unna. Fram til de havner der selv og forstår. Ikke bry deg om det, det går seg til, bare smil og si hei selv 😊 Anonymkode: e63ae...13e
Anonym bruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror folk synes det er vanskelig. Fordi de ikke vil grave for mye og gjøre det vanskelig å komme tilbake, ikke fordi de ikke bryr seg. Men det er en vemmelig følelse å komme tilbake på jobb etter sykemelding. Med mindre man har hatt noe «synlig» som kreft eller fysiske skader. Også er det noen som synes det er «svakt» å sykemelde seg. De kommer man ikke unna. Fram til de havner der selv og forstår. Ikke bry deg om det, det går seg til, bare smil og si hei selv 😊 Anonymkode: e63ae...13e *å bli sykemeldt Anonymkode: e63ae...13e
Anonym bruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg har vært sykmeldt en lengre periode av private grunner. Ikke lett å komme tilbake på jobb når man har vært borte lenge. hvorfor er det så vanskelig for ansatte når en sykmeldt kommer tilbake på jobb? Hvorfor er det så vanskelig å si hei, så godt å se deg. Det er mye lettere å ignorere og behandle de som kommer igjen som luft. Ignorere. Det gjør jo bare at det blir enda vanskeligere å komme seg tilbake. Anonymkode: 9ffec...779 Er du sikker på at du ignoreres og at det ikke bare latest som at du ikke har vært borte? Vi bytter på arbeidssted, så hos oss er det få som vet hvem som er sykemeldt. I tillegg har vi hatt sykemeldte på psykisk helse som til tider har vært borte en stund. De synes det er vanskelig å komme tilbake. De har bedt om at man later som ingenting. At man behandler dem som om de aldri var borte. Da har de sluppet å føle at det er så synlig. De kunne bare fortsette med jobben din uten å føle at det blinket "annerledes' av den. Så hos oss later man som om de ikke har vært sykmeldt. Man passer på at de får riktig mengde oppgaver og man passer på at de enkelt har all info de trenger. Men alt dette uten at man gjør noe vesen av hvorfor og uten at det bemerkes at de har vært sykemeldt. Det kan ikke være en slik kultur god dere også? Anonymkode: 9a138...6d1
Anonym bruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Jeg har dessverre vært sykemeldt i lengre perioder noen ganger. Husker at jeg hadde de tankene i hodet før jeg kom tilbake, og var litt redd. Alle gangene var mine kollegaer veldig glade for å se meg igjen 😀 Anonymkode: b0fd0...9e6
Anonym bruker Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Forstår godt hva du mener. Å bli ønsket velkommen tilbake er undervurdert. Har kun vært sykmeldt en gang, visste at det var «prat» hos enkelte kollegaer. Å da bli møtt av kollegaer og kunder som både ga klem og tok seg bryet med å si: så godt å ha deg tilbake. Det var uvurdelig. Leit at du ikke ble møtt på en god måte. Anonymkode: d5884...126
Anonym bruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det er bra at du ikke har opplevd dette – jeg skulle ønske alle fikk en like god mottakelse etter en sykemelding. Det jeg deler handler ikke om selvmedlidenhet, men om å sette ord på noe som er reelt og vanskelig for mange. Å føle seg ignorert når man allerede står i en sårbar situasjon gjør veien tilbake til arbeidslivet tyngre enn den trenger å være. Å bli møtt med et enkelt “hei, godt å se deg” kan bety mer enn folk aner. Anonymkode: 9ffec...779 Det kan være vanskelig for begge parter, både den som har vært syk og kollegaene når en person har vært borte og kommer tilbake fra sykemelding. Det er ikke sikkert de mener å ignorere. Kollegaene vet ofte ikke helt hvordan de skal reagere - skal de spørre eller ikke spørre, hva skal de si eller ikke si.... Ofte kan det føles som at uansett hva man gjør eller ikke gjør blir det vanskelig / feil. Det er også en av grunnene til at arbeidssteder bør oppfordre sykemeldte til å komme innom jobben med jevne eller ujevne mellomrom for å slå av en prat, ta en kopp kaffe, være med i lunsjpausen, rusle rundt litt, være med på sosiale arrangement (om man er i form til det) eller hva som helst. Kollegaene dine bør selvfølgelig si "Hei" og prate med deg, men kanskje du rett og slett må kvinne deg opp og ta styringen selv og si "Hei, kjekt å se deg" , "Hvordan går det?" eller bare "Hei" Det kan være nøkkelen som låser opp det. Jeg har selv vært sykemeldt lenge og hele tiden vært ganske åpen om sykdom, tanker og planer. Det får jeg stadig "takk" for av kollegaer for det gjør det lettere for dem også. Og det har også ført til at når jeg er innom jobben så bruker vi sånn omtrent 5 minutter på at jeg snakker om meg selv og hvordan det går med meg, og så blir resten som en vanlig lunsjpause eller noe sånn. Anonymkode: 8e6fb...76d
Anonym bruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Forstår godt hva du mener. Å bli ønsket velkommen tilbake er undervurdert. Har kun vært sykmeldt en gang, visste at det var «prat» hos enkelte kollegaer. Å da bli møtt av kollegaer og kunder som både ga klem og tok seg bryet med å si: så godt å ha deg tilbake. Det var uvurdelig. Leit at du ikke ble møtt på en god måte. Anonymkode: d5884...126 Ja det er ganske barnslig oppførsel. Jeg jobber i et yrke med barn der jobben vår blant annet handler om å skape gode relasjoner mellom barn, inkludering, forebygge mobbing og utenforskap. Så får man ikke en gang et hei når man kommer inn i rommet etter lang tid. Vi har mye kunnskap om det psykososiale, men klarer ikke møte egne kollegaer. Jeg tenker- ok, de om det.. jeg er hvertfall bedre enn de. Anonymkode: 9ffec...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå