Gå til innhold

Dritt lei av at barnefar tror jeg kan ta over bare fordi jeg er ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som teksten sier.

«passer ikke å hente, jeg har jobb sent og du har fri, blablabla» hva har det med saken å gjøre tenker jeg når det er hans samværstid? Jeg har et liv jeg også og lever ikke under hans omstendigheter bare fordi jeg er «ufør». Dette bruker han ofte, men etter flere rettssak og familievern møter er jeg MØKK lei av å bli trukket ned på der jeg vil be om full omsorg og foreldre ansvar fordi jeg er så lei.. der står barnefar å krever mer og mer og holder ikke til avtalen i sommerferien en gang. Avtalen er 3 uker kan deles også. Han hadde mindre en 2 uker fordi jobb og jobb mens familievernet «kanskje det blir sånt i år da..» HERREGUD SÅ LEI aldri har han giddet å ha barnet i nyttår, han skulle plutselig reise til kjæresten i utlandet sist nyttår «han skulle jobbe i nyttår»  my ass.. ble mer klage innlegg med greit å få det ut og om dere har noe erfaring

Anonymkode: 46059...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kommer aldri til å endre seg, så for at du skal få et best mulig liv må du bare akseptere at det er sånn.

Om du bruker så mye tid og energi på å være frustrert og forbannet forsurer det hele livet ditt.

Anonymkode: bf1e3...b17

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Han kommer aldri til å endre seg, så for at du skal få et best mulig liv må du bare akseptere at det er sånn.

Om du bruker så mye tid og energi på å være frustrert og forbannet forsurer det hele livet ditt.

Men hvor går grensa? Det går bare utover selve barnet. Jeg tenker har man tatt hovedomsorgs personen til rettssak  fordi man VIL HA DET OG DET SAMVÆRET så bør man fader meg holde seg til det. Noen av oss mødre blir dritt lei av å bli overkjørt og oversett av den patetiske andre part i barnets liv. Jeg kunne godt ha hele hoved ansvar og foreldreansvar og da kunne han pelt seg langt vekk der sola ikke skinner, tror ikke barnet hadde brydd seg. Da besteforeldrene i hennes fars side er mer med henne etter fars nye forlover

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men hvor går grensa? Det går bare utover selve barnet. Jeg tenker har man tatt hovedomsorgs personen til rettssak  fordi man VIL HA DET OG DET SAMVÆRET så bør man fader meg holde seg til det. Noen av oss mødre blir dritt lei av å bli overkjørt og oversett av den patetiske andre part i barnets liv. Jeg kunne godt ha hele hoved ansvar og foreldreansvar og da kunne han pelt seg langt vekk der sola ikke skinner, tror ikke barnet hadde brydd seg. Da besteforeldrene i hennes fars side er mer med henne etter fars nye forlover

Jeg forstår sinnet og frustrasjonen din, men ting vil aldri bli annerledes.

Pappa kommer aldri til å sette barna først annet enn på papiret.

Det må du bare akseptere. Barna fortjener at ihvertfall en av foreldrene setter dem først, og ikke føler at begge foreldrene kriger for å bli kvitt dem om du skjønner.

Vær sammen med barna dine, oppdra dem og ikke bruk energien på en elendig eksmann.

Skrevet

Du har mer tid enn han... 

Anonymkode: 8cb8d...a5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Som teksten sier.

«passer ikke å hente, jeg har jobb sent og du har fri, blablabla» hva har det med saken å gjøre tenker jeg når det er hans samværstid? Jeg har et liv jeg også og lever ikke under hans omstendigheter bare fordi jeg er «ufør». Dette bruker han ofte, men etter flere rettssak og familievern møter er jeg MØKK lei av å bli trukket ned på der jeg vil be om full omsorg og foreldre ansvar fordi jeg er så lei.. der står barnefar å krever mer og mer og holder ikke til avtalen i sommerferien en gang. Avtalen er 3 uker kan deles også. Han hadde mindre en 2 uker fordi jobb og jobb mens familievernet «kanskje det blir sånt i år da..» HERREGUD SÅ LEI aldri har han giddet å ha barnet i nyttår, han skulle plutselig reise til kjæresten i utlandet sist nyttår «han skulle jobbe i nyttår»  my ass.. ble mer klage innlegg med greit å få det ut og om dere har noe erfaring

Du må få laget ny avtale da! Og i tillegg heller kreve at du skal ha barnet både jul og nyttår viss dette fortsetter f eks, så vil han miste de godene med å se barnet kose seg da. Sett hardt mot hardt, men du må tenke mest på barnet her, de husker utrolig mye av oppveksten sin om de er små

Anonymkode: 43e8a...db3

Skrevet

Har han hovedomsorg og du er samværsforelder?

Anonymkode: aaf1c...a84

Skrevet

Men. Bare lurer på noe. Du er ufør? Jobber ingenting? Dere har ett barn delt mellom dere? Da har du vel MASSE tid!

Ta nå all tiden du kan få med barnet. Kos dere sammen. Hjelp han. Jeg fatter ikke problemet?

Anonymkode: 4f81b...222

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men. Bare lurer på noe. Du er ufør? Jobber ingenting? Dere har ett barn delt mellom dere? Da har du vel MASSE tid!

Ta nå all tiden du kan få med barnet. Kos dere sammen. Hjelp han. Jeg fatter ikke problemet?

Du er klar over at selv uføre har ett voksen liv? At de ikke bare er mamma og har ingen andre planer når barna er hos den andre forelderen?

Det er faktisk slik at uføre kan både ha behov for å avtale venninnekvelder, helgeturer eller bare har behov for en kveld alene, og ingen eks har rett til å ødelegge disse planene med begrunnelse av at den uføre har mer tid. 

Hi du må sette ned foten og kreve at far holder seg til planlagt samvær, samt gi klar beskjed om at du ikke stiller opp i fars samværstid.

Anonymkode: 46533...bb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Du er klar over at selv uføre har ett voksen liv? At de ikke bare er mamma og har ingen andre planer når barna er hos den andre forelderen?

Det er faktisk slik at uføre kan både ha behov for å avtale venninnekvelder, helgeturer eller bare har behov for en kveld alene, og ingen eks har rett til å ødelegge disse planene med begrunnelse av at den uføre har mer tid. 

Hi du må sette ned foten og kreve at far holder seg til planlagt samvær, samt gi klar beskjed om at du ikke stiller opp i fars samværstid.

Men hvor mye «liv» kan man ha? Hvor mange venninnekvelder eller helgeturer? 
Selv har jeg tre barn mellom 9 og 14 år, hund, hest og 100% jobb. Selv jeg klarer å hente nevøen min i barnehagen hvis søsteren min spør. Og jeg drar på helgeturer og venninnekvelder. Jeg lager til og med sunn middag hver dag. 
Hvordan kan en ufør mamma med ett barn på deling med far ikke «ha tid til» å hente ungen et eller annet sted en og annen gang? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selv har jeg tre barn mellom 9 og 14 år, hund, hest og 100% jobb. Selv jeg klarer å hente nevøen min i barnehagen hvis søsteren min spør. Og jeg drar på helgeturer og venninnekvelder. Jeg lager til og med sunn middag hver dag. 
Hvordan kan en ufør mamma med ett barn på deling med far ikke «ha tid til» å hente ungen et eller annet sted en og annen gang? 

Det er stor forskjell mellom  en og annen gang, og det HI gir inntrykk av. Slik jeg forstår det hun skriver så kan hun aldri planlegge noe siden hun aldri vet om eksen kommer til å spørre henne om å ta barnet.

HI skriver heller ikke noe om hvorfor hun er uføre. Han hende det er gode grunner til at det ble med det ene barnet, og hun trenger den hvilen hun kan få når barnet er hos pappaen.

Anonymkode: 791dc...b80

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke å ha mye "liv" eller dra på haugevis av venninneturer eller andre ting, og selvfølgelig kan det skje at man av forskjellig grunner henter ungene eller bytter tid med den andre eller hva som helst.  Men om den ene forventer at den andre skal sitt klar og hente eller bytte ti enhver tid, så skjønner jeg godt at HI blir lei.  

Anonymkode: 91c39...f8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det handler jo ikke om at hi ikke har tid, men at han tar det for gitt at hun hopper når han sier hopp.

Anonymkode: 068a6...99f

Skrevet

Tja. Hadde det vært meg hadde jeg bare syntes det var koselig å få være mer med barnet. Har man andre planer går det selvsagt ikke, men all tid ellers… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du viser ingen forståelse av hi sin situasjon. Problemet her er at Hi ikke kan planlegge fordi hun aldri kan stole på at barnefar tar ansvar og har barnet når han skal ha samvær. Du bruker din nevø som ett eksempel, men jeg håper for din del at det ikke er slik at din søster legger mye over på deg, og forventer at du skal løpe av gårde og hente/passe din nevø 24/7. 

Jeg er alenemor, har stort hus og hage, har hund, hest og driver mitt eget selskap. Jeg også klarer å rekke over alt dette, dra på venninnekvelder, helgeturer mm, samt lage sunn middag hver dag samt å hjelpe min søster med hennes barn en gang i blant. Men det er ikke sammenlignbart med hvordan hi sin eks forventer at hi stiller opp uansett, jeg har en mulighet til å si nei og min søster finner da en annen løsning. For hi så bryr ikke barnefar seg om hi sier nei eller ikke, han bare driter i å følge opp samværsavtaler og lar alt ansvaret falle på hi hvis han velger å gjøre andre ting enn å gjennomføre samvær. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Hadde det vært meg hadde jeg bare syntes det var koselig å få være mer med barnet. Har man andre planer går det selvsagt ikke, men all tid ellers… 

For hi synes sikkert ikke at det er koselig å være med barnet sitt.....herlighet  så tåpelig skrevet

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

For hi synes sikkert ikke at det er koselig å være med barnet sitt.....herlighet  så tåpelig skrevet

Hun ga litt inntrykk av at det ble mas i hi.  Beklager, ikke meningen å tråkke folk på tærne her inne altså, men jeg ser ikke det store problemet. Det er jo bare å si nei hvis det ikke passer. 

Skrevet

Hi, informer din eks om at heretter vil du at all kommunikasjon om barnet skal gjøres skriftlig, via sms eller mail!
Det kommer han selvfølgelig til å forsøke å ikke gjøre, derfor må du også sørge for å ta skjermdump av samtalelogg når han ringer deg, og så ha en bok eller journal som du skriver ned ALLE samtaler om barnet og samvær. Skriv ned avtaler som er gjort, alle gangene han bryter/endrer avtaler, alle ganger han avbryter samvær osv. osv. Noter ned alt, dato, klokkeslett, innhold i samtalen. Hvis han i tillegg er typen som bruker sitt barn som mellomperson eller som sendebud til deg, så noterer du også dato, klokkeslett og hva barnet formidler fra far, eller om barnet selv forteller ting som handler om samvær/ikke samvær med far som kan være relevant.

Du kan sikkert greie her og nå å notere ned mye av det som har vært siste ukene/månedene, så noter ned det også!

Og når det har gått noen måneder slik, hvor han stadig har mindre samvær, bryter avtaler osv., så går du til Nav og krever bidrag etter reelt samvær (ikke det retten har satt, da det ikke stemmer!). Bestill samtidig ny time på familievernkontoret, vis til alle brudd på avtalen om samvær og ta opp hvordan dette går utover barnet, at dette gjør at barnets liv blir uforutsigbart og ustabilt. Og krev så å begrense samværet igjen for barnets beste - og forhold deg så til det han siste x antall måneder har hatt av reelt samvær, bruk dette som argument for faktisk samvær far er villig til å ha, og vis også til at det som har vært siste x antall måneder (som du da kan bevise) også var hyppigheten av samvær før han gikk til retten for å få mer samvær, men at far ikke følger opp dette i praksis.

For å unngå mest mulig unødvendig frustrasjoner ville jeg ha lagt opp livet mitt neste halvår - år som om jeg var helt alene med barnet. Ville snakket med venninner og forklart dem situasjonen, og så bedt om forståelse for at du virkelig trenger å gjøre ting sammen med dem, men at du rett og slett ikke kan planlegge noe i lang tid før, at du rett og slett må være tilgjengelig, og høre om dere innimellom heller kan gjøre ting mer på sparket når du vet barnet er hos far. Skjer det noe mer spesielt, så alliere deg med familie eller en venninne eller en av barnets venners foreldre, om de da kan ha barnet om far på kort varsel skulle droppe samvær akkurat den dagen/kvelden. 

Har du kjæreste selv, så ville jeg informert denne om tålmodighet, fordi nå fremover så må du prioritere på denne måten slik at du kan sikre barnets beste i en situasjon hvor far ikke gjør det, men også vise til hvordan du jobber med saken, både med å ta det til fvk igjen og ved å etterhvert søke bidrag gjennom Nav etter faktisk og reelt, dokumenterbart samvær. 

(Din uførhet har ikke noe med saken å gjøre - annet enn i fars hode. Han bruker dette for å fraskrive seg eget ansvar, og han gjør det for å kontrollere deg. Saken om samvær handler om barnets beste og lite annet. Far handler ikke ut fra barnets beste, kun sitt eget beste, og det er uholdbart fra en forelder!)

Anonymkode: ddf9a...0b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Selv om man er uføre så betyr det ikke at man har masse tid. Det spør hva man er uføre for, og man kan ha mye avtaler med helsevesenet osv pga dette. Og man har ikke ferie og slik bare for at man er uføre🙄 jeg er 100% uføre pga ME og jeg kan ikke fly ut og ha det gøy med venner osv hele tiden. Jeg må spare på energi og planlegge. Og formen min kan variere fra time til time og det er veldig slitsomt å leve slikt. Hvis hu har faste dager der var et skal være hos far, så bruker jo ho de dagene til å prøve å lade batteriet opp igjen. Men hvis hun hele tiden må være ekstra vakt pga faren driter i sin egen plikt så vil jo hi ikke få den roen hun burde ha. Og da hadde det vært bedre for hi å hatt uforutsigbare dager der ho kan styre og kontrollere hverdagene helt selv. Og man blir jo bare mer sliten, oppgitt og forbanna når den andre personen krever men ikke tar ansvaret som følge med, så jeg forstår deg veldig godt hi!

Anonymkode: f3f8f...7a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.8.2025 den 22.52):

Som teksten sier.

Jeg skjønner at det er uforutsigbart og irriterende at han tar det for gitt at du stiller uansett. Nå skriver du jo ingenting om fordeling, hvor mye samvær far har og hvor ofte dette skjer.  Jeg ville:

1. sørge for gode og forutsigbare avtaler om samvær

2. dokumentere alle brudd 

3. si «nei» når du faktisk er opptatt/borte

4. sørge for at du er barnets trygghet og faste havn. At barnet alltid føler seg velkommen hos deg 

Anonymkode: 4b36d...48a

Skrevet

Vil bare fortelle en liten ting.

Venninnen til datteren min mistet mobilen sin, og fikk låne sin mors gamle mens hun ventet på ny. Problemet oppsto fordi mor hadde glemt å slette sine ting på den, så datteren fant alle sms'ene mellom mor og far.

Hun gikk rett i kjelleren, for diskusjonene mellom foreldrene handlet mye om brudd på samvær. Mor som fortalte far at hun måtte ha en pause, ikke orket ha datteren hele tiden, far som ville bytte, ha henne mindre enn planlagt osv.

Datteren følte ingen ville ha henne....

Så pass på hva som kommer barna for øre, dette kan være veldig vondt for dem. De føler ikke dere sloss om å ha de mest mulig, men om å ha de minst mulig.

Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke problemet. Vil du si litt mer hvorfor du er ufør, hi? Dette er jo barnet ditt det er snakk om. Det høres sikkert hjerterått ut, men hva er det som er så galt med deg at du ikke makter å hente barnet ditt spontant? Jeg forstår at det ikke er din tur osv, men er du lam eller ikke tåler sollys eller? Hva er det? Unnskyld hvis jeg sårer deg, men noen ganger må man bare høre det. Jeg mener det ikke vondt. ♥️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner fremdeles ikke problemet. Vil du si litt mer hvorfor du er ufør, hi? Dette er jo barnet ditt det er snakk om. Det høres sikkert hjerterått ut, men hva er det som er så galt med deg at du ikke makter å hente barnet ditt spontant? Jeg forstår at det ikke er din tur osv, men er du lam eller ikke tåler sollys eller? Hva er det? Unnskyld hvis jeg sårer deg, men noen ganger må man bare høre det. Jeg mener det ikke vondt. ♥️

Hi trenger ikke brette ut detaljer om hvorfor hun er uføretrygdet. Selv ikke om du ikke forstår.

Og for alt vi vet kan du faktisk være hennes eks, eller andre kan kjenne henne igjen om hun legger ut detaljer, og det vil ikke være bra for hennes barn.

"Dette er jo barnet ditt det er snakk om." Hvorfor er du mer opptatt av finne feil ved mor enn ved å finne feil ved den faren som gjør sitt barns liv så ustabilt, far som viser barnet at han ikke er til å stole på, at far heller velger alt annet fremfor barnet. 

Hva mener du om en far som oppfører seg slik?

Hele svaret ditt lyser av en form for nedlatenhet, selv om du avslutter med å si at du ikke mener vondt og slenger på et hjerte.

Har du noen gang vært syk, som i virkelig syk? Så syk at du ikke har sjanse å jobbe, og slik er det for deg hver dag, år etter år? De som har det slik må planlegge aktivitet, og de må planlegge hvile. I tillegg må de helst være så mye fysisk aktiv/trene for å ikke bli verre, for kanskje bli bedre. Og den treningen eller fysiske aktiviteten som for dem kan være trening kan for deg virke som ingenting - og likevel kan det for mange være nok til at de må planlegge hva de gjør før og etter, kanskje i flere dager. Jeg tror Hi fint hadde greid å ha eget barn hele tiden, for da kunne hun ha planlagt sitt liv rundt det. Men når far krever samvær, men ikke følger opp dette, bare avbryter samvær brått, ikke tar sitt ansvar, så er det en langt større belastning for Hi, både fysisk og uforutsigbarheten blir et stress som gjerne forverrer sykdom, enten den er fysisk eller psykisk. 

Du ignorerer at denne faren tok Hi til retten for å kreve mer samvær - mens han, etter å ha fått det, faktisk velger å drite fullstendig i det, velger å heller feste og dra på kjærestetur til utlandet når det er hans samvær. Og, han spør ikke Hi om å bytte samvær, han planlegger ingenting - han bare kaster barnet på Hi når han selv ikke gidder å ta sitt ansvar for eget barn når han har samvær som han gikk til retten for å få. Når far holder på slik må man dessverre anta at han ikke bare er en elendig og ansvarsløs far, men at han også er en mann som bruker sitt barn som et våpen mot Hi, fordi han vet at han gjør det slik at Hi aldri kan planlegge eget liv, at HI alltid må være beredt på å droppe egne nødvendige planer. Dermed må vi dessverre anta at denne eksen til HI er en mann som manipulerer og kontrollerer henne fremdeles, selv om de ikke lenger er sammen - og han bruker kynisk nok eget barn som et våpen mot Hi. 

I tillegg er det jo det økonomiske i dette også. Far krever i retten mer samvær og får det. Det betyr at far også slipper å betale like mye bidrag som han gjorde før. Men han er jo åpenbart ikke egentlig interessert i å ha dette samværet, all den tid han selv ikke planlegger sitt liv ut fra det samværet han ba retten om å gi ham. Han vil heller jobbe overtid, han vil heller feste, han vil heller dra på kjærestetur. Han betaler mindre bidrag, men har ikke barnet så mye som han iflg. samværsavtale sier - ergo skal han betale mer i bidrag igjen, fordi han ikke har barnet sitt så mye som han gikk til retten for å få ha. Manipulerende og kontrollerende menn med narsissistiske tendenser og verre gjør ofte slikt. Merk at Hi ikke har nevnt det økonomiske i sitt innlegg - men faktum er likevel at far likevel betaler mindre for sitt barn enn hva loven tilsier at han skal.

Alt DETTE burde vært fokuset ditt. Ikke forsøke å legge skyld på HI, som faktisk tar ansvar for barnet. At hun blir frustrer og sint pga. en slik slask og unnasluntrende far, det er helt normalt, og det har ikke noe med det å gjøre at hun er uføretrygdet eller årsaken til det. 

Anonymkode: ddf9a...0b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.8.2025 den 12.19):

Man er ufør av en grunn, så i tillegg til de andre grunnene, som at det må kunne gå an å forvente at en voksen mann holder seg til avtaler, så kan det være at hi trenger tid alene for å ta vare lå helsen sin. 

Men jeg tror absolutt på at du ikke skjønner dette, det er verre for enkelte. 

Anonymkode: 48435...d0b

Skrevet

Jeg er i full jobb. Men har også helseplager og er sykmeldt til tider. Mannen jobber borte 4 dager i uka, da er jeg alene med barna. Jeg har aldri fri. 24/7 - 365 dager i året. Vi er 2 voksne 3 dager i uka, og kan gjøre ting da, men vil jo da være samlet som familie. 
Nå er barna 18 og 20 og jeg har hatt tid med de hele oppveksten. 
At folk krangler om hvem som skal orke å hente i barnehage er helt motbydelig. 
Stakkars barn 

Anonymkode: 3b30f...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...