GĂ„ til innhold

Ganglag og sittestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer pÄ to ting som jeg hÄper dere kan svare meg pÄ. Dette er ting jeg for min egen del ikke har vÊrt (eller i liten grad) bevisst rundt, og delvis er noe som er vanskelig Ä fÄ observert sÄ mye fordi jeg ganske nylig ble gjort oppmerksom pÄ det. Jeg kan nevne at jeg er pÄ slutten av en autismeutredning og at alt tyder pÄ at jeg ender opp med diagnosen. 

1. Ganglag. Mamma har sagt at jeg gikk mye pÄ tÊrne mine som liten, altsÄ sÄpass at helsesÞster ga beskjed om at vi mÄtte Þve pÄ Ä gÄ vanlig. Jeg har noen fÄ ganger som ungdom og ung voksen fÄtt kommentarer pÄ at jeg gÄr litt rart i bakker fordi jeg da automatisk gikk pÄ tÄballene mine, men jobbet da mye med Ä endre dette. Siden har jeg ikke tenkt mer pÄ det, fÞr psykologen spesifikt spurte om jeg hadde eller hadde hatt tÄgange. Hjemme fortalte jeg mannen min at jeg hadde svart at det hadde jeg jo hatt, hvorpÄ han sa at det gjÞr jeg jo fortsatt. Inne. Jeg begynte Ä legge merke til det, og han har helt rett! Omtrent halvparten av tiden jeg gÄr rundt i huset, da altsÄ uten sko, gÄr jeg slik at jeg sette for-foten ned i gulvet. Noen ganger kun den, altsÄ hÊlen er ikke nedi i det hele tatt, men som oftest fÄr hÊlen en kort tur nedi den ogsÄ. I trapper, uavhengig av om jeg er inne eller ute, er det kun forfoten som berÞrer trinnene, hÊlen kun dersom jeg stopper pÄ et trinn og blir stÄende. SÄ nÄ lurer jeg rett og slett litt pÄ om dette virkelig er sÄ uvanlig? Hvordan gÄr dere hjemme?

2. Det andre er sittestilling. Akkurat dette har jeg forsÄvidt delvis registrert selv, altsÄ at jeg i stÞrre grad enn andre voksne liker Ä krÞlle meg sammen nÄr jeg sitter. Det er nesten fysisk umulig for meg Ä sitte rett opp og ned pÄ en stol, eller i en sofa el. Jeg kan sitte en stund (opp til 1-2 timer hvis jeg er opplagt) med bena i kors, eller bÞyd framover med albuer/underarmer pÄ bordet foran meg hvis det er et bord der, men til slutt forsvinner den ene foten opp under meg, jeg setter hÊlen pÄ stolkanten med kneet opp under haken, eventuelt setter meg med bena i kors, begge oppunder meg eller under haken. I besÞk, og spesielt i tilstelninger som bryllup, store dager ol., prÞver jeg i det lengste Ä sitte pent, men det gÄr aldri an en hel kveld. Ubehaget ved Ä sitte rett opp og ned er sÄ stort at jeg til slutt ikke klarer Ä konsentrere meg om samtaler og det faktisk begynner Ä rykke i beina mine til slutt, som om jeg ikke lenger har kontroll over dem. Jeg vet jo at mange (de fleste?) liker Ä krÞlle seg litt sammen hjemme i egen sofa, men er det virkelig veldig uvanlig Ä ikke klare Ä sitte vanlig over tid?

Anonymkode: e3791...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt lik! GÄr aldri ordentlig ned pÄ foten og jeg sitter akkurat slik du beskriver. Jeg klarer ikke Ä bli sittende normalt over tid. Jeg er veldig klar over at jeg har mange autistiske trekk og har vurdert utredning. Jeg har to dÞtre, den ene har hÞytfungerende autisme og har akkurat samme sittestillinger, sitter aldri normalt. Den andre jenta sitter helt normalt. 

Anonymkode: ea06d...73d

Skrevet

SÄ interessant! Jeg tror jeg har add, og sitter pÄ nÞyaktig samme mÄte som deg. Det er fysisk umulig for meg Ä sitte rett opp og ned. Er vi i selskap mÄ jeg ha foten pÄ stolen om det er en pinne under, evt pÄ stolpen under bordet om det er. Jeg gÄr ogsÄ bare pÄ forfoten i trapper, men med hÊl nÄr jeg gÄr vanlig. 

Anonymkode: 8aa37...c53

Skrevet

😄 Dette har jeg aldri tenkt pĂ„.
Jeg gÄr og lÞper pÄ tÄballene. Og jeg hater Ä sitte stille, og kan ikke sitte lenge uten Ä trekke bena inn eller opp, sitter helst med bena pÄ stolen, velger gjerne gulvet nÄr vi ser pÄ tv fordi der kan jeg krÞlle meg eller sitte pÄ knÊrne. Hvis jeg mÄ sitte pent, reiser jeg meg ofte. 

Jeg har ingen diagnoser, og fungerer veldig godt i hverdagen. Men har litt det man i gamledager kalte «maur i rompa»

Anonymkode: c5198...6aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

😄 Dette har jeg aldri tenkt pĂ„.
Jeg gÄr og lÞper pÄ tÄballene. Og jeg hater Ä sitte stille, og kan ikke sitte lenge uten Ä trekke bena inn eller opp, sitter helst med bena pÄ stolen, velger gjerne gulvet nÄr vi ser pÄ tv fordi der kan jeg krÞlle meg eller sitte pÄ knÊrne. Hvis jeg mÄ sitte pent, reiser jeg meg ofte. 

Jeg har ingen diagnoser, og fungerer veldig godt i hverdagen. Men har litt det man i gamledager kalte «maur i rompa»

Anonymkode: c5198...6aa

Ja, for all del, man mÄ ikke ha noen diagnose, men i fÞlge psykologen ser de en vesentlig mye hÞyere forekomst av slike ting ved autisme og andre nevroutviklingsforstyrrelser enn i resten av befolkningen, og spesielt tÄgange og autisme blir visst ofte linket sammen om det er framtredende etter 1-2-Ärsalder. 

HI

Anonymkode: e3791...12d

Skrevet

Datteren min med ADHD sitter alltid med fÞttene oppi stolen eller under seg pÄ en eller annen mÄte. Hun er 16 Är og jeg tror aldri hun har sittet ved middagsbordet uten Ä ha et ben under seg e.l.

Anonymkode: 466cf...c5a

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...