Anonym bruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Jeg lever med en mann som er ganske ustabil hva gjelder jobb. Ett år tjener han 1,3 mill og er «gullet» på jobb, et annet helt uten jobb og null i inntekt. Motivasjon er enten helt på topp eller fraværende. Han har blitt utsatt for mye de fleste slipper, men er nok også litt til bry i en satt stab. Jeg henger med, men nå kjenner jeg det er ganske slitsomt. Vi har barn, hus og forpliktelser som ikke er like enkelt å snu om. Har nok tenkt i noen år at det her er muligens adhd. Vi har et barn med det, mye som stemmer. Men jeg vet ikke, kanskje jeg er rar og vanskelig. Allikevel , kan da ikke være normalt å bytte jobb, endre motivasjon og retning så ofte? Den ene dagen er det ditt og den andre dagen datt. Fullt fokus inn i det nye, det gamle er glemt. takk for at du tok deg tiden å lese, litt usikker på hvor jeg skulle med det her 😮💨 Anonymkode: 02531...801
Anonym bruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg lever med en mann som er ganske ustabil hva gjelder jobb. Ett år tjener han 1,3 mill og er «gullet» på jobb, et annet helt uten jobb og null i inntekt. Motivasjon er enten helt på topp eller fraværende. Han har blitt utsatt for mye de fleste slipper, men er nok også litt til bry i en satt stab. Jeg henger med, men nå kjenner jeg det er ganske slitsomt. Vi har barn, hus og forpliktelser som ikke er like enkelt å snu om. Har nok tenkt i noen år at det her er muligens adhd. Vi har et barn med det, mye som stemmer. Men jeg vet ikke, kanskje jeg er rar og vanskelig. Allikevel , kan da ikke være normalt å bytte jobb, endre motivasjon og retning så ofte? Den ene dagen er det ditt og den andre dagen datt. Fullt fokus inn i det nye, det gamle er glemt. takk for at du tok deg tiden å lese, litt usikker på hvor jeg skulle med det her 😮💨 Anonymkode: 02531...801 Er det helt ulike jobber da? Og hva er årsakene til at han har sagt opp? Anonymkode: a0853...b68
Anonym bruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august ADHD er arvelig, så barnet har det jo fra en av dere..... Anonymkode: 6bfc7...fb7
Anonym bruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Min bror er slik. Hopper fra en jobb til en annen. Blir det konflikter på jobb, er det alltid de andres feil. Anonymkode: 779a3...835
Anonym bruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): ADHD er arvelig, så barnet har det jo fra en av dere..... Anonymkode: 6bfc7...fb7 Alle har jo adhd om dagen. ADHD er blitt den nye normalen. Anonymkode: 39966...c02
Anonym bruker Skrevet 4. august #7 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle har jo adhd om dagen. ADHD er blitt den nye normalen. Anonymkode: 39966...c02 Det har kanskje blitt mer snakket om, forståelsen og hjelpen blir bedre, men økningen er ikke så vanvittig altså Det er riktignok en økning i antall jenter som får diagnosen, men det er fordi de er flinkere til å maskere, har andre symptomer og var underdiagnotisert fra før. Her ser du økningen hos gutter, klippet fra helenorge. Anonymkode: 6bfc7...fb7
Anonym bruker Skrevet 4. august #8 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er det helt ulike jobber da? Og hva er årsakene til at han har sagt opp? Anonymkode: a0853...b68 Samme bransje, den er ganske ustabil. Han er typen som går all inn hvis det f eks er brudd på overtidsbetaling, da blir en gjerne ikke så populær blant de i toppen. Lett å dra med, men andre har nok mer vett på å ta sine kamper med omhu, eller la andre også ta kampen. Kan fort gå fra å være beste ansatt til vi ser helst du finner noe annet. Kun en av de han har sagt opp selv. Anonymkode: 02531...801
Anonym bruker Skrevet 4. august #9 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det har kanskje blitt mer snakket om, forståelsen og hjelpen blir bedre, men økningen er ikke så vanvittig altså Det er riktignok en økning i antall jenter som får diagnosen, men det er fordi de er flinkere til å maskere, har andre symptomer og var underdiagnotisert fra før. Her ser du økningen hos gutter, klippet fra helenorge. Anonymkode: 6bfc7...fb7 Joda, det er dramatisk økning. I følge grafene dine, ta f.eks gutter 20-25 år, gikk det fra ca 0,75% i 2010 til ca 1,5% i 2022. Det er en dobling, 100% økning. Jeg vil si det er dramatisk. Anonymkode: 39966...c02
Anonym bruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (På 4.8.2025 den 8.50): Samme bransje, den er ganske ustabil. Han er typen som går all inn hvis det f eks er brudd på overtidsbetaling, da blir en gjerne ikke så populær blant de i toppen. Lett å dra med, men andre har nok mer vett på å ta sine kamper med omhu, eller la andre også ta kampen. Kan fort gå fra å være beste ansatt til vi ser helst du finner noe annet. Kun en av de han har sagt opp selv. Anonymkode: 02531...801 Skjønner. Da er jeg nok enig i at det kan tenkes at det er adhd. Jeg har til info selv hatt over 16 jobber, men har sagt opp alle jobbene selv av ulike årsaker (dårlig ledelse, organisatoriske problemer, jeg går lei og ønsker nye utfordringer osv), bortsett fra ett sted (konflikt og forlik). Har alltid hatt gode referanser. Anonymkode: a0853...b68
Anonym bruker Skrevet 5. august #11 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (På 4.8.2025 den 8.40): Bipolar? Anonymkode: 01c83...ebb Bioolar 2 er også et alternativ om han har depresjoner (noe det kan høres ut som) og varierende prestasjonsevne. Adhd og bipolar lidelse har mange likhetstrekk. Anonymkode: a0853...b68
Anonym bruker Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august De med adhd kan være litt rigide regelverksryttere. Ellers kan det tenkes at det ikke feiler ham noe, men at han jobber i feil bransje, og burde søke seg til en bransje eller jobb med litt mer ordna forhold. Anonymkode: a0853...b68
Anonym bruker Skrevet 5. august #13 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Skjønner. Da er jeg nok enig i at det kan tenkes at det er adhd. Jeg har til info selv hatt over 16 jobber, men har sagt opp alle jobbene selv av ulike årsaker (dårlig ledelse, organisatoriske problemer, jeg går lei og ønsker nye utfordringer osv), bortsett fra ett sted (konflikt og forlik). Har alltid hatt gode referanser. Anonymkode: a0853...b68 Har vært en del dårlig ledelse, miljøet er også hardt, typen er du ikke på topp så får du tilbud om sluttpakke og klar indikasjon på at du ikke er velkommen her mer. Da er det ikke så mye å gjøre egentlig. Han blir så utrolig stresset når det er uavklart hva som skjer videre. Da går det i ett, eneste fokus fra morgen til kveld. Føler hodet blir pepret før jobb, når jeg kommer hjem, skal det, skal jeg sånn. Slik har det vært i snart 20 år, med kun en lengre pause ett sted. Fra 60 timers arbeidsuke til ingenting, fra toppen av verden til å skrape opp selvfølelse fra gulvet. Siste nå gikk det kun 3 mnd fra kjempemotivert til i tvil til å knapt engasjere seg, ingenting galt med selve jobben eller noe som endret seg. Krever en del å skulle snu budsjetter, timeplaner, hverdagslogistikk. Nå er han hos psykolog, men psykologen bare letter på skuldrene og er litt sånn, jaja, da fant du ut at det ikke passet da. Rådet er å ta litt tid til å finne ut hva han vil. Det har han gjort før, det gikk ikke så bra. Uten mål eller retning spinner det helt varmt i topplokket der. Anonymkode: 02531...801
Anonym bruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (20 timer siden): Har vært en del dårlig ledelse, miljøet er også hardt, typen er du ikke på topp så får du tilbud om sluttpakke og klar indikasjon på at du ikke er velkommen her mer. Da er det ikke så mye å gjøre egentlig. Han blir så utrolig stresset når det er uavklart hva som skjer videre. Da går det i ett, eneste fokus fra morgen til kveld. Føler hodet blir pepret før jobb, når jeg kommer hjem, skal det, skal jeg sånn. Slik har det vært i snart 20 år, med kun en lengre pause ett sted. Fra 60 timers arbeidsuke til ingenting, fra toppen av verden til å skrape opp selvfølelse fra gulvet. Siste nå gikk det kun 3 mnd fra kjempemotivert til i tvil til å knapt engasjere seg, ingenting galt med selve jobben eller noe som endret seg. Krever en del å skulle snu budsjetter, timeplaner, hverdagslogistikk. Nå er han hos psykolog, men psykologen bare letter på skuldrene og er litt sånn, jaja, da fant du ut at det ikke passet da. Rådet er å ta litt tid til å finne ut hva han vil. Det har han gjort før, det gikk ikke så bra. Uten mål eller retning spinner det helt varmt i topplokket der. Anonymkode: 02531...801 Usikkerhet rundt videre jobb kan ifølge forskning skape psykiske plager selv hos dem som ikke har hatt det tidligere. Usikkerheten og konkurranseklimaet er kanskje det som har gjort at han gang på gang har presset seg så alt for hardt at han har gått på en smell. Du skriver at det ikke var noe galt med selve jobben eller noe som endret seg, men at bransjen er preget av dårlig ledelse og beinhardt arbeidsmiljø. Det kan tenkes at det forklarer mye, selv om han ikke har satt ord på det denne gangen. Anonymkode: a0853...b68
Anonym bruker Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Mulig han burde få bistand fra en karriereveileder til å finne en vei inn i en helt annen bransje. Anonymkode: a0853...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå