Anonym bruker Skrevet 4. august #1 Skrevet 4. august Vi har delt foreldre ansvar og han har helgesamvær, med en gang jeg leser at begge må møte opp og samtykke for pass av barn under 18 år … tenker jeg faen og da🥲 jeg vet at han kommer til å gjøre et helvete for meg og ikke møte opp bare for å lage et helvete. Har så lyst og ta med 6 åringen til syden neste år og tenker og finne time til å bestille pass. Men vet allerede at barnefar kommer bare til å være gjøre seg vanskelig med vilje ved å ikke dukke opp..🙄. Hvordan kan jeg få det til? Anonymkode: 73117...116
Anonym bruker Skrevet 4. august #2 Skrevet 4. august Det tar litt ekstra tid, men ordner seg greit. Du søker om pass, får nekter, men da tar politiet grep. De kaller han inn og han må oppgi grunn for å nekte, skal mye til at han får medhold. Da må det være en reell fare for at du f.eks kan kidnappe barnet og rømme til utlandet. De aller fleste får pass uten den vrange fars medhold. Men start prosessen med en gang. Kan faktisk være litt godt å se han bli satt på plass av politiet for å være vanskelig. Anonymkode: c35e3...63f
Anonym bruker Skrevet 4. august #3 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (6 timer siden): Vi har delt foreldre ansvar og han har helgesamvær, med en gang jeg leser at begge må møte opp og samtykke for pass av barn under 18 år … tenker jeg faen og da🥲 jeg vet at han kommer til å gjøre et helvete for meg og ikke møte opp bare for å lage et helvete. Har så lyst og ta med 6 åringen til syden neste år og tenker og finne time til å bestille pass. Men vet allerede at barnefar kommer bare til å være gjøre seg vanskelig med vilje ved å ikke dukke opp..🙄. Hvordan kan jeg få det til? Anonymkode: 73117...116 For det første, må du jobbe for å ha hovedansvar - delt ansvar fungerer kun der foreldre er gode venner. Alle andre varianter med delt ansvar blir et helt..te i mange sammenheng. Snakker av erfaring - har en 16-åring, som det tok 1,5 å bestille nettbank, kort og vipps for, pga delt ansvar med en far 🙄 han gikk altså med kontanter fram til 16 år, verken politi, bank eller Skatteetaten kunne gjøre noe som helst Det er lettere med passet som andre sier, politiet ordner det. Du kan si til polititet at du har hovedansvar og far er samværsforelder, hvis han har ungen kun i helgene. Anonymkode: dfa64...037
Anonym bruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det tar litt ekstra tid, men ordner seg greit. Du søker om pass, får nekter, men da tar politiet grep. De kaller han inn og han må oppgi grunn for å nekte, skal mye til at han får medhold. Da må det være en reell fare for at du f.eks kan kidnappe barnet og rømme til utlandet. De aller fleste får pass uten den vrange fars medhold. Men start prosessen med en gang. Kan faktisk være litt godt å se han bli satt på plass av politiet for å være vanskelig. Anonymkode: c35e3...63f Dette. Bestill time med én gang. Send skriftlig beskjed til far om at han også må møte opp slik at han må svare deg skriftlig. Vær gjerne litt raus på å tilby å flytte timen til en annen dag/klokkeslett. Hvis han da svarer at han ikke kommer uansett, el., så har du skriftlig bevis på at han gjør seg vanskelig og kan vise dette til politiet der du bestiller pass, og så tar de kontakt med far. Hvis han nekter å samarbeide og ikke har noen god grunn, vil barnet ditt få pass likevel, men som 63f skriver, tar det litt ekstra tid, men ikke mer enn at du får passet i god tid før neste sommer om du starter prosessen nå. Anonymkode: 3e17c...cf0
Anonym bruker Skrevet 4. august #5 Skrevet 4. august https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/samtykke-for-pass-og-id-kort-til-barn-og-unge/ Dere trenger ikke møte opp samtidig lenger, men vet jo ikke om det løser problemet. Lykke til, håper det ordner seg. Anonymkode: c66f0...cbf
Anonym bruker Skrevet 5. august #6 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (På 4.8.2025 den 9.12): Dette. Bestill time med én gang. Send skriftlig beskjed til far om at han også må møte opp slik at han må svare deg skriftlig. Vær gjerne litt raus på å tilby å flytte timen til en annen dag/klokkeslett. Hvis han da svarer at han ikke kommer uansett, el., så har du skriftlig bevis på at han gjør seg vanskelig og kan vise dette til politiet der du bestiller pass, og så tar de kontakt med far. Hvis han nekter å samarbeide og ikke har noen god grunn, vil barnet ditt få pass likevel, men som 63f skriver, tar det litt ekstra tid, men ikke mer enn at du får passet i god tid før neste sommer om du starter prosessen nå. Anonymkode: 3e17c...cf0 Han kan ikke og time er bestilt til oktober 😆 Anonymkode: 73117...116
Anonym bruker Skrevet 5. august #7 Skrevet 5. august Sist jeg prøvde var der bare én mulighet, og det var at jeg kunne få pass dersom reisen var bestilt. Da kunne politiet utstede pass gyldig for kun den ene reisen. At jeg ville ha pass for å ta med barnet på tur iløpet av året holdt ikke Anonymkode: dd493...f58
Anonym bruker Skrevet 5. august #8 Skrevet 5. august Men hvor kan far samtykke? Står set går ann å samtykke i forhånd men fatter ikke hvor? Anonymkode: 73117...116
Anonym bruker Skrevet 5. august #9 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men hvor kan far samtykke? Står set går ann å samtykke i forhånd men fatter ikke hvor? Anonymkode: 73117...116 Hos passkontoret Anonymkode: dd493...f58
Anonym bruker Skrevet 5. august #10 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Men hvor kan far samtykke? Står set går ann å samtykke i forhånd men fatter ikke hvor? Anonymkode: 73117...116 Han må møte opp på politistasjonen og gjøre det der. Vise legitimasjon og skrive under på den maskinen der. Anonymkode: c35e3...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå