Anonym bruker Skrevet 5. august #76 Skrevet 5. august Østerdølen skrev (42 minutter siden): Saken er enkel. Hadde Israel fulgt de landeområdene som ble satt opp i 1948, hadde det ikke vært så mye uroligheter der nede. Det er hvordan Israel tar seg til rette, okkuperer landeområder og utsletter folk som sørger for at urolighetene fortsetter. Israel har og vil bære største ansvaret for krigen der nede. Det er tross alt Israel som har startet alle kriger der nede, utenom den som pågår nå. Det blir som å tenke at den norske motstandsmannen var den slemme under 2. verdenskrigen, for han skulle bare la seg okkupere og kastet ut av eget land. Faktisk feil. Israel hadde vært fornøyd og lykkelig om de fikk ha den biten av Israel som de fikk tildelt i 1948. De har ikke startet alle kriger, de har blitt angrepet fra alle kanter. 48 - de arabiske nabostatene I 67 startet Israel, ja, da de så det var en massiv oppbygging av militæret og ikke ville sitte å vente på å bli angrepet. 73 - Egypt og Syria 82 - Israel 06 - Hizbollah 08- t d.d, Hamas, støttet av Iran Anonymkode: 20a32...719
Anonym bruker Skrevet 5. august #77 Skrevet 5. august 4 hours ago, Østerdølen said: Så det er de allierte sin skyld at 6 millioner jøder ble drept? DEN var ny!🤣🤣🤣🤣 (Hersketeknikkene dine blir ikke noe bedre av at du bruker mange emojis) Ja indirekte så kan man si at at det var de allierte sin skyld, det var måten de ødela Tyskland på så gjorde at mennesker som Hitler og hans likesinnede kunne komme til makten Anonymkode: 89ce5...980
Anonym bruker Skrevet 5. august #78 Skrevet 5. august 3 hours ago, Østerdølen said: Ja, det er jeg enig i. Men nå har jo tydeligvis ikke Israel lært noe av 2. verdenskrig, og deres egen historie. Når de velger å utsette ett annet folk for det samme de selv har opplevd... Nei det gjør Israel ikke, eller har de startet med å forfølge og hente inn palestinere fra hele verden for å internere dem på Gaza? Anonymkode: 89ce5...980
Østerdølen Skrevet 5. august #79 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei det gjør Israel ikke, eller har de startet med å forfølge og hente inn palestinere fra hele verden for å internere dem på Gaza? Anonymkode: 89ce5...980 Nei, de som er der har allerede vært innestengt i landet, tvangsflyttet,sultet og slaktes ned i mange år. I følge kriteriene dine så skjedde ikke Holocaust fordi Hitler ikke fikk tak i alle jødene?
Anonym bruker Skrevet 5. august #80 Skrevet 5. august 4 minutes ago, Østerdølen said: Nei, de som er der har allerede vært innestengt i landet, tvangsflyttet,sultet og slaktes ned i mange år. I følge kriteriene dine så skjedde ikke Holocaust fordi Hitler ikke fikk tak i alle jødene? (Nå tror jeg du må pusse brillene dine, for du leser tydligvis ikke det som blir skrevet.) Kan du ikke for hva Holocaust var? legger med en link her så du kan lese litt om det: https://snl.no/Holocaust Siden Israel gikk til angrep på Hamas etter 7.10.23 så har de åpnet grensene for å slippe ut folk, nødhjelp blir sendt inn men det hjelper jo ikke når Hamas tar kontrollen over det så raskt som mulig Anonymkode: 89ce5...980
Anonym bruker Skrevet 5. august #81 Skrevet 5. august Just now, Anonym bruker said: (Nå tror jeg du må pusse brillene dine, for du leser tydligvis ikke det som blir skrevet.) Kan du ikke for hva Holocaust var? legger med en link her så du kan lese litt om det: https://snl.no/Holocaust Siden Israel gikk til angrep på Hamas etter 7.10.23 så har de åpnet grensene for å slippe ut folk, nødhjelp blir sendt inn men det hjelper jo ikke når Hamas tar kontrollen over det så raskt som mulig Anonymkode: 89ce5...980 *Kanskje du ikke Anonymkode: 89ce5...980
Østerdølen Skrevet 5. august #82 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (3 timer siden): *Kanskje du ikke Anonymkode: 89ce5...980 Jeg vet nøyaktig hva Holocaust var, men kan jo hende du hadde behov for å lese deg opp. Videre: påstanden din om at Israel har åpnet grensene er ren løgn, de har vært hermetisk stengte grenser slik at ingenting eller ingen kommer inn eller ut, nettopp for å sakte drepe menneskene i området. De har også nektet andre land å komme inn, hvorfor tror du de gjør det? Selvfølgelig fordi de VET at de driver folkemord og bryter lovene, noe de ikke vil ha dokumentert. Av samme grunn slipper ingen journalister inn, samtidig som de systematisk dreper de palestinske journalistene. Da er det mye lettere å lyve til verden, og slike som støtter Israel svelger løgnene, for da slipper de å forholde seg til hva som faktisk skjer. Og jeg gjentar: Når Sylvi "Pro Israel" Listhaug, sier at Israel har gått for langt, da har du virkelig gått for langt!
Anonym bruker Skrevet 5. august #83 Skrevet 5. august 50 minutes ago, Østerdølen said: Jeg vet nøyaktig hva Holocaust var, men kan jo hende du hadde behov for å lese deg opp. Videre: påstanden din om at Israel har åpnet grensene er ren løgn, de har vært hermetisk stengte grenser slik at ingenting eller ingen kommer inn eller ut, nettopp for å sakte drepe menneskene i området. De har også nektet andre land å komme inn, hvorfor tror du de gjør det? Selvfølgelig fordi de VET at de driver folkemord og bryter lovene, noe de ikke vil ha dokumentert. Av samme grunn slipper ingen journalister inn, samtidig som de systematisk dreper de palestinske journalistene. Da er det mye lettere å lyve til verden, og slike som støtter Israel svelger løgnene, for da slipper de å forholde seg til hva som faktisk skjer. Og jeg gjentar: Når Sylvi "Pro Israel" Listhaug, sier at Israel har gått for langt, da har du virkelig gått for langt! Grensene har ikke vært stengt konstant siden oktober 2023 så her er det jo du som lyver. Har heller ikke skrevet at det Israel gjør ikke er feil eller at jeg støtter Israel i hva de gjør (igjen leser du ting ingen har skrevet) Anonymkode: 89ce5...980
Østerdølen Skrevet 5. august #84 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Grensene har ikke vært stengt konstant siden oktober 2023 så her er det jo du som lyver. Har heller ikke skrevet at det Israel gjør ikke er feil eller at jeg støtter Israel i hva de gjør (igjen leser du ting ingen har skrevet) Anonymkode: 89ce5...980 Men hvor har jeg skrevet at du støtter Israel uansett? Du beskylder meg for lese noe som ikke (du) har skrevet, samtidig som du gjør det samme. Og JODA, Israel kontrollerer grensene og lar ingenting komme inn eller ut. At du ikke vil godta sannheten, er ikke min feil.
Anonym bruker Skrevet 5. august #85 Skrevet 5. august Og jeg gjentar: Når Sylvi "Pro Israel" Listhaug, sier at Israel har gått for langt, da har du virkelig gått for langt! Nå sa Listhaug en del mer en som så.... For meg er det ubegripelig at dere Palistina-aktivister ikke retter anstrengelsene mer mot det som foregår innad i Palestina, heller enn mot en ytre faktor som Israel. Er det tanken bak som teller, heller enn det faktiske resultatet? Muligheten for å pøse ut sitt hat mot Israel, er tross alt viktigere enn å se konstruktivt på hva som skal til for en diplomatisk løsning? Og nei, det å kreve at Israel bare trekker seg ut av Gaza er ikke et realistisk forslag. Hvis det er det Palestinske folkets ve og vel ligger deg så tungt på hjertet, hvorfor oppfører du (og dine likesinnede) deg da på en måte som bare sementerer konflikten ytterligere? Men kanskje er hatet mot Israel sterkere enn omtanken for Palestina? Hvis man virkelig ønsker det beste for Palestina, må man klare å se på denne konflikten også gjennom Israels briller. Hvorfor agerer Israel som de gjør. Hvordan tar denne konflikten seg ut fra Israels ståsted. Hva må på plass for at Israel skal trekke seg ut. Når du og dine Palestina-venner bare hamrer løs uten noen tanke på HVORFOR motparten gjør som den gjør, så forverrer og forlenger du/dere lidelsene for sivilbefolkningen i Gaza. Nøkkelen til en fredelig løsning er Hamas. Hamas har et ideologisk ønskeom å utslette staten Israel. Med det som utgangspunkt, hva tror du egentlig sjangsen er for en fredelig løsning før dette problemet er adressert? Anonymkode: 31807...c1c
Anonym bruker Skrevet 5. august #86 Skrevet 5. august 1 hour ago, Østerdølen said: Men hvor har jeg skrevet at du støtter Israel uansett? Du beskylder meg for lese noe som ikke (du) har skrevet, samtidig som du gjør det samme. Og JODA, Israel kontrollerer grensene og lar ingenting komme inn eller ut. At du ikke vil godta sannheten, er ikke min feil. "Da er det mye lettere å lyve til verden, og slike som støtter Israel svelger løgnene, for da slipper de å forholde seg til hva som faktisk skjer. Og jeg gjentar: Når Sylvi "Pro Israel" Listhaug, sier at Israel har gått for langt, da har du virkelig gått for langt!" Israel har ikke stengt grensene konstant siden oktober 2023 Anonymkode: 89ce5...980
Østerdølen Skrevet 5. august #87 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (6 minutter siden): "Da er det mye lettere å lyve til verden, og slike som støtter Israel svelger løgnene, for da slipper de å forholde seg til hva som faktisk skjer. Og jeg gjentar: Når Sylvi "Pro Israel" Listhaug, sier at Israel har gått for langt, da har du virkelig gått for langt!" Israel har ikke stengt grensene konstant siden oktober 2023 Anonymkode: 89ce5...980 Ja,hvor nevner jeg deg?Slutt å lyve!
Anonym bruker Skrevet 6. august #88 Skrevet 6. august Hmmm... Jeg syntes disse bildene var spesielle ja. Fat og annet holdes opp på en måte som gjør at hvis noen slipper noe i ett eneste av de så mister den som holder det det. Folk ser ut som de er lei seg uten å felle en eneste tåre. Her holder en person opp en V også. Fra: https://www.vg.no/nyheter/i/5E5nPm/nyhetsbyraaet-afp-slaar-alarm-frykter-at-journalister-i-gaza-doer-av-sult Aha! Der kom det frem ja, "Denne Gaza-fotografen iscenesetter Hamas-propaganda". Bildene som er iscenesatt i denne artikkelen er de samme som VG har benyttet seg av over. https://www.bild.de/politik/ausland-und-internationales/gestellte-gaza-bilder-dieser-fotograf-inszeniert-hamas-propaganda-689069205bfd36554e9e6806 Anonymkode: c334b...7af
Anonym bruker Skrevet 6. august #89 Skrevet 6. august Her er forresten litt israelsk propaganda, israelske løgner som enkelte her liker å kalle det. Bilde av en meningsmåling som spør: "Hva bør regjeringen gjøre nå?" Resultatene som vises er: 62% – En omfattende avtale for å returnere alle gislene og avslutte krigen. 4% – En delvis avtale for å løslate noen av gislene. 28% – Okkupasjon av hele Gaza. 6% – Vet ikke. Anonymkode: c334b...7af
Anonym bruker Skrevet 6. august #90 Skrevet 6. august For å komme tilbake til tema. I en meningsmåling i dag viser det seg at Ap går kraftig tilbake, og Frp går kraftig frem, men i Nrk ser man ingenting om den saken. Tv2 har vinklet den med at Høyre sliter 🤪 Anonymkode: 99b8c...e3e
Anonym bruker Skrevet 6. august #91 Skrevet 6. august Anonym bruker skrev (På 3.8.2025 den 16.25): Tenker primært på Israel/Gaza- konflikten der vi omtrent kun får vinklet historier fra palestinernes side, og hvor slemme og ondskapsfulle israelere er. Tenker og på Russland/Ukraina tidligere der det har vært ganske ensidig vinklet pro Ukraina. Og før dere klikker, jeg er rimelig nøytral jeg, men kjenner jeg gjerne skulle hørt litt mer om hva den jevne russer eller jøde måtte mene om disse konfliktene, og gjerne visst litt mer om de historiske bakteppene, noe nrk (og tv2) sine reportere sjelden dekker. Anonymkode: d7943...05d Journalister er veldig langt unna å være nøytrale maskiner. Journalister i Nrk er stort sett idealistiske og fanatiske i sin overbevisning, aldri nøytrale, selv om noen kanskje forsøker å være det. Holdningene og meningene skinner tydelig gjennom. Du sitter alltid igjen med et inntrykk av hvem du skal "holde med" i en konflikt. Tenk bare på dekningen av alt Trump foretar seg. Presidenten framstilles som utelukkende frekk, bøllete og dum. Det er i tråd med hva Nrk ønsker å formidle. Hvor nøytral og realistisk er slik nyhetsformidling? Kanskje kan vi en dag få et upolitisk AI-filter på Nrk, hvor en AI-modell kan sensurere og nøytralisere Nrk's nyhetsformidling. Det hadde vært noe å bruke AI til, framfor som i dag, hvor AI brukes av journalistene for å korrigere dårlig rettskriving, noe de faktisk burde kunne klare på egen hånd etter endt utdannelse. Anonymkode: 01d78...38e
Lus Skrevet 7. august #92 Skrevet 7. august Hvilken side vi støtter i denne konflikten, har ikke bare med hvem som har de høyeste tapstallene å gjøre. Når vi tar parti, er det utifra en moralsk ryggmargsrefleks, mer basert på følelsen av rett og galt, enn tall og statistikk.Vi har ulik moralsk intuisjon, og dette henger nøye sammen med våre politiske holdninger. Palestinaaktivistene, gjerne plassert godt ute på den politiske venstresiden, har ikke høyere moral enn høyresiden/de mer konservative av oss, men den er forankret i færre av de moralske grunnpinnsippene. Derfor betyr også disse prinsippene mer for den gruppen. Mennesker oppleve intuitivt ting som rett eller galt, bra eller dårlig. Så vil man i etterkant forøke å forklare hvorfor det er slik. Altså et forsøk på å rasjonalisere den umiddelbare inklinasjonen, som forteller om noe er slik eller sånn. Når vi gjør oss opp en mening om konflikten, så vil Palestinaaktivistene/venstresiden vektlegge færre av de moralske grunnprinnsippene enn de mer konservative. Dermed får også de relativt få prinsippene mer tyngde. For venstresiden/Palestinaaktivistene, er de moralske grunnprinsippene omsorg og likhet aller viktigst, og gjerne nokså enerådende. Dette er ikke uviktige prinsipper for konservative, men ikke de eneste grunnprinsippene som betyr noe. De resterende , proposjonalitet, lojalitet overfor egen gruppe, respekt for lover og regler, tradisjoner og det som ansees som "hellig" innenfor den enkelte kulturen, vekter tyngre hos konservative, og gir derfor en mer sammensatt moralsk plattform. Det er altså flere faktorer som slår inn, når den moralske refleksen utløses. Så hvis man opplever Palistinaaktivistene som temmelig ensporede, så stemmer jo det i noe grad utifra erkjennelsen om at omsorg og likhet, er ganske enerådende moralske prinsipper for den gruppen. Og på samme måte vil den gruppen kanskje oppleve oss konservative som uten moral, rett og slett fordi vi har et mer sammensatt moralsk fargekart, der også andre moralske grunnprinsipper tillegges vekt. Jeg tror at Palestina hadde vært tjent med om deres støttespillere fokuserte mer på realistiske løsninger, enn på moralsk indignasjon.
Anonym bruker Skrevet 7. august #94 Skrevet 7. august https://louisekahn.com/wp-content/uploads/2025/08/Meninger_-Hva-vi-ikke-spor-om-nar-vi-snakker-om-Israel.pdf les! Anonymkode: 20a32...719
Lus Skrevet 7. august #95 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (8 minutter siden): https://louisekahn.com/wp-content/uploads/2025/08/Meninger_-Hva-vi-ikke-spor-om-nar-vi-snakker-om-Israel.pdf les! Anonymkode: 20a32...719 En sentralt poeng. Uten at Israel har sikkerhet for sin eksistens, så er en diplomatisk løsning utenfor rekkevidde. Men for Palestina-aktivistene, så ser det ut for at hatet mot Israel er sterkere en omsorgen for Palestina. Ønsker de en fredelig løsning for det Palestinske folket, så må de heller rette innsatsen mot Hamas. Det er rett og slett en gåte, hvorfor Palestina-aktivistene skriker slagord mot den Israelske ambasaden, heller enn å rette sinnet mot terrororganisasjonen i egne rekker. Ser de virkelig ikke hvor nøkkelen til en diplomatisk løsning ligger?
Anonym bruker Skrevet 7. august #96 Skrevet 7. august I England skal det i helgen være en støtte demonstratsjon for Palestine Action, som ble stemplet som en terrororganisasjon. Palestine Action har selv uttalt at de skal knuse politiet.....men skriver noen i Norge om dette? Nope. Anonymkode: 99b8c...e3e
Anonym bruker Skrevet 7. august #97 Skrevet 7. august Ingenting noen noen gang har gjort mot Israel forsvarer eller rettferdiggjør dette folkemordet de gjennomfører. Israel og jøder generelt vil slite med ettermælet av det som skjer nå på samme måte som tyskerne gjorde i åresvis etter 2. verdenskrig. For den yngre garde vil dette overdøve Holocaust. Anonymkode: d457a...c3b
Anonym bruker Skrevet 7. august #98 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ingenting noen noen gang har gjort mot Israel forsvarer eller rettferdiggjør dette folkemordet de gjennomfører. Israel og jøder generelt vil slite med ettermælet av det som skjer nå på samme måte som tyskerne gjorde i åresvis etter 2. verdenskrig. For den yngre garde vil dette overdøve Holocaust. Anonymkode: d457a...c3b Dummeste jeg har hørt. Snart får alle øyneneopp for sannheten tenker jeg, når Israel IKKE blir dømt for folkemord og alle dere som skriker det ukritisk må SKAMME DERE! Anonymkode: 20a32...719
Anonym bruker Skrevet 7. august #99 Skrevet 7. august Jeg spør igjen, dere Palestina-aktivister her inne. Hvorfor slipper ikke Hamas gislene? Anonymkode: d7943...05d
Lus Skrevet 7. august #100 Skrevet 7. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Ingenting noen noen gang har gjort mot Israel forsvarer eller rettferdiggjør dette folkemordet de gjennomfører. Israel og jøder generelt vil slite med ettermælet av det som skjer nå på samme måte som tyskerne gjorde i åresvis etter 2. verdenskrig. For den yngre garde vil dette overdøve Holocaust. Anonymkode: d457a...c3b Det kommer an på øyet som ser. Det finnes mange som mener at hensikten ikke helliger middelet i dette tilfellet. At responsen fra Israel ikke er proposjonal. Og mange som synes det motsatte. Hva den enkelte av oss mener om det som skjer, handler om vår moralske intuisjon. Ikke om tall og nummer. Og når det gjelder vår moralske intuisjon, så kan altså ikke du bestemme for andre hva slags intuitiv forståelse de har for hva som er rett eller galt. Det er gjort de samme funnene i Norge, som ellers i verden. Når vi skal bedømme om en handling er bra eller dårlig, akseptabel eller ikke, så scorer vi ikke likt på de ubevisste, moralske inklinasjonene, som danner grunnlaget for det ståstedet vi lander på. For venstresiden handler moral nesten utelukkende om hvor omsorgsfull en handling er, og i hvor stor grad den fremmer likhet. For høyresiden er ikke dette uten betydning, men er ikke de eneste moralske prinsippene som tillegges vekt. Loialitet ovenfor egen gruppe, repekt (for myndigheter, tradisjoner mv), og proposjonalitet, er moralske intuisjoner som betyr mer for de til høyre i det politiskelandskapet. Høyresidens moralske plattform, er altså langt mer mangefasettert og sammensatt enn venstresidens. Vi er altså utstyrt med et sett moralske intuisjoner alle sammen, og vi opplever derfor ganske automatisk ting som rett eller galt. Et forsøk på å forklare HVORFOR vi oppfatter noe slik eller sånn, kommer i etterkant. Når du skriver at ingenting kan forsvare Israels fremferd, så stemmer det med andre ord ikke. Vårt politisk ståsted i Israel/Palestina-konflikten, baserer seg i overveiende grad på moralske grunnprinsipper, og hvordan vi ganske ubevisst tillegger dem vekt. Men hvis vi nå tar et steg tilbake, og legger de moralske anfektelsene litt på hylla. Hva skal til for at de skal få det bedre i Palestina tenker du? Det må være en viss realisme i forslagene. Med andre ord vil forslag som å relokalisere Israel til en annen planet, eller at Israel "bare må trekke seg ut ", ikke havne i den kategorien. Hvis du ønsker en bedre situasjon for Palestina, bør du kanskje fokusere litt mer på hva som skal til for å lande dèt, og bruke litt mindre tid på din indignasjon overfor Israel. Det kjennes sikkert godt ut å kunne øse frustrasjon over motparten, men det spørs om det hjelper noen i Gaza. Så hva tenker DU, er en REALISTISK vei mot en bedre fremtid for Palestina?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå