Gå til innhold

Bare jeg som syns nrk kan være litt ensidig i sine reportasjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker primært på Israel/Gaza- konflikten der vi omtrent kun får vinklet historier fra palestinernes side, og hvor slemme og ondskapsfulle israelere er.

Tenker og på Russland/Ukraina tidligere der det har vært ganske ensidig vinklet pro Ukraina.

Og før dere klikker, jeg er rimelig nøytral jeg, men kjenner jeg gjerne skulle hørt litt mer om hva den jevne russer eller jøde måtte mene om disse konfliktene, og gjerne visst litt mer om de historiske bakteppene, noe nrk (og tv2) sine reportere sjelden dekker. 

Anonymkode: d7943...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tenker primært på Israel/Gaza- konflikten der vi omtrent kun får vinklet historier fra palestinernes side, og hvor slemme og ondskapsfulle israelere er.

Tenker og på Russland/Ukraina tidligere der det har vært ganske ensidig vinklet pro Ukraina.

Og før dere klikker, jeg er rimelig nøytral jeg, men kjenner jeg gjerne skulle hørt litt mer om hva den jevne russer eller jøde måtte mene om disse konfliktene, og gjerne visst litt mer om de historiske bakteppene, noe nrk (og tv2) sine reportere sjelden dekker. 

https://www.theguardian.com/world/2025/apr/25/we-have-lost-our-humanity-holocaust-survivors-call-for-end-to-war-in-gaza

https://www.dagsavisen.no/nyheter/israelere-og-palestinere-sammen-i-fredsmarsj/9804843

https://www.vg.no/nyheter/i/KMx6Ky/joeder-mot-israel-krigen-er-i-strid-med-gud

Anonymkode: 4a458...843

Skrevet

Det er ikke konflikter hvor man kan være nøytral. 

Anonymkode: d457a...c3b

Skrevet

NRK, Aftenposten og andre medier her i Norge var ikke nøytrale under andre verdenskrig heller.

Anonymkode: c334b...7af

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

NRK, Aftenposten og andre medier her i Norge var ikke nøytrale under andre verdenskrig heller.

Nei, for da var de styrt av nazister plassert der av Tyskland....

Skrevet
Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Nei, for da var de styrt av nazister plassert der av Tyskland....

Nemlig. De var ensidige og ønsket ikke nøytralitet av en grunn. Godt poeng!

Skrevet

Forsøk å forestille deg at Norge og hele familien din ble forsøkt utslettet av Danmarks regjering gjennom bombing og utsulting, etter at Danmark i flere år hadde presset dere til å måtte flykte lengre og lengre nord og isteden bosatt dansker i Kristiansand, Flekkefjord og Arendal. 

Det som foregår er massemord og overgrep, ikke en jevnbyrdig konflikt. 

Skrevet (endret)

Og hva slags sannhet mener du ikke kommer frem når det gjelder Ukraina eller Gaza,da? Utenom at Israel driver folkemord og Ukraina blir slaktet ned av Russland?

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Og hva slags sannhet mener du ikke kommer frem når det gjelder Ukraina eller Gaza,da? Utenom at Israel driver folkemord og Ukraina blir slaktet ned av Russland?

Det vet vi jo ikke. I og med at mediene er ensidige. Det er jo litt av poenget med ensidighet, at folket skal være uvitende. Som du selv understreket indirekte. Poenget var at folket skulle være uvitende, @Østerdølen.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Det vet vi jo ikke. I og med at mediene er ensidige. Det er jo litt av poenget med ensidighet, at folket skal være uvitende. Som du selv understreket indirekte. Poenget var at folket skulle være uvitende, @Østerdølen.

Nå er vi heldige og kan søke opp informasjon fra forskjellige kilder, så vi kan ikke sammenligne datidens presse med dagens medieinformasjon. 

Anonymkode: d457a...c3b

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Skulle gjerne vært mer fokus på korrupsjon og vanstyret i Ukraina. Og den nye loven som gjør korrupsjon mye enklere. 
Ukraina trenger en kraftig endring. Ikke gjennom russisk nedslakting altså, men Ukraina i seg selv er ikke et godt land. Selv om de nærmest blir fremstilt slik… 

Israel hadde gjort Hitler stolt 

Anonymkode: 09a81...c03

Skrevet

Her er ting som ikke kommer frem i norske media. Hamas sin talsperson som forteller at de omtrent er glad for det de gjorde 7. Oktober 23 fordi vestlige land nå ønsker å anerkjenne palestina som et eget land. Innforstått med at de trenger å holde på gislene så lenge som mulig for at Israel ikke skal slutte å angripe. 

https://www.memri.org/tv/ghazi-hamad-hamas-october-7-palestinian-state-weapons-israel

Anonymkode: 99b8c...e3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skulle gjerne vært mer fokus på korrupsjon og vanstyret i Ukraina. Og den nye loven som gjør korrupsjon mye enklere. 
Ukraina trenger en kraftig endring. Ikke gjennom russisk nedslakting altså, men Ukraina i seg selv er ikke et godt land. Selv om de nærmest blir fremstilt slik… 

Israel hadde gjort Hitler stolt 

Anonymkode: 09a81...c03

Men korrupsjon i Ukraina har ingenting med Russlands invasjon (selv om Russland bruker det som unnskyldning) å gjøre. Hvorfor innvanderes da ikke Belarus, for ikke å nevne Russland selv, der korrupsjon er en egen statsform. Ukraina er en suveren nasjon, som Russland velger å invadere. De truer jo også med å invadere Svalbard, skal de da finne på en unnskyldning til å gjøre det?

Ja, Israel er et eget kapitel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er ting som ikke kommer frem i norske media. Hamas sin talsperson som forteller at de omtrent er glad for det de gjorde 7. Oktober 23 fordi vestlige land nå ønsker å anerkjenne palestina som et eget land. Innforstått med at de trenger å holde på gislene så lenge som mulig for at Israel ikke skal slutte å angripe. 

https://www.memri.org/tv/ghazi-hamad-hamas-october-7-palestinian-state-weapons-israel

Det er nok ingen oppegående som mener at det som skjedde 7. oktober er ok. Men man må se bakgrunnen til det. Samtidig svarer ikke Israels oppførsel i etterkant til hva som skjedde under Hamas sitt angrep. Hvordan de sulter i hjel en hel befolkning, hvordan de dreper barn og mødre i matkøer, lar de leve i leirer for å sulte eller drepes. Alt dette opplevde jødene selv, og nå gjør de nøyaktig det samme mot palestinere. Det er utilgivelig og kan ikke unnskyldes, i hvertfall ikke fra ett folk som selv har blitt utsatt for det samme. 

Skrevet
Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Det er nok ingen oppegående som mener at det som skjedde 7. oktober er ok. 

Det er mange palestinere som synes angrepet 7 oktober var berettiget, og jublet over det som skjedde.

Anonymkode: 423c2...c54

Skrevet

Det er mange palestinere som synes angrepet 7 oktober var berettiget, og jublet over det som skjedde.

Javel. Hvor mange jøder heier ikke på total utslettelse av palestinerne?! Det er MANGE!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det her kunne NRK ha skrevet om Ukraina: Her er det snakk om korrupsjon opp mot det å kjøpe droner og militært utstyr som vi er med på å betale for. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/frolich-om-ukrainsk-korrupsjonsavsloring-egentlig-gode-nyheter/s/5-95-2549824

Ja, helt enig med artikkelen: Det er vanvittig at Russland, som selv er gjennomsyret av korrupsjon i alle ledd, beskylder Ukraina for å være det og bruker det som en unnskyldning for invasjon. 

Skrevet
Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Javel. Hvor mange jøder heier ikke på total utslettelse av palestinerne?! Det er MANGE!

Det var ikke det jeg kommenterte på.

Skrevet

Det var ikke det jeg kommenterte på.

Men det var det jeg svarte på. Det finnes ekstreme på begge sider, ikke kun palestinere, selv om du forsøker å vinkle det slik. 

Skrevet
Østerdølen skrev (45 minutter siden):

Men det var det jeg svarte på. Det finnes ekstreme på begge sider, ikke kun palestinere, selv om du forsøker å vinkle det slik. 

Je3g forsøkte ikke å vinkle det til det nei. Jeg svarte på din påstand, ingenting annet.

Skrevet

Je3g forsøkte ikke å vinkle det til det nei. Jeg svarte på din påstand, ingenting annet.

Og jeg svarte på ditt...

Skrevet

Hvis israelske myndigheter hadde holdt seg til det Israel som de fikk i 1948, midt i et palestinsk område, så kunne dette fungert. Det er Israel som er hovedskyldig i at det alltid har vært og er større og mindre grad av uro i området. 

Eksemplet tidligere i tråden, er beskrivende og godt - hva hvis danske myndigheter plutselig annekterer Agderfylkene og tvinger innbyggerne i  Agder til å evakuere og rømme til Rogaland, Telemark, Buskerud og Vestfold for å overleve. Slik har palestinerne blitt fordrevet fra områder utenfor Israel av 1948.  Problemet er "bare" at palestinerne har egentlig ikke noe sted å evakuere og rømme til. 

Nei, Hamas' handlinger er ikke greie, men likevel til en viss grad forståelige. Likevel, det er Israel som er hovedaggressor i konflikten. Og merk: staten Israel, ikke den allmenne jøde bosatt i Israel. 

Anonymkode: 0d73c...582

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Si det til de over 20000 myrdede barna og 1000 drepte babyene du. 

Det er dessuten ikke rart om Palestinere er sinte og desperate etter alle overgrep de har blitt utsatt for. Israel har drevet palestinerne inn i armene på Hamas. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du er nøytral i Palestina/Israel-konflikten er du rimelig hjerteløs. Ettertiden kommer til å dømme oss (det internasjonale samfunnet) hardt for vår manglende inngrep i Israels folkemord på palestinerne.

Så nei, jeg føler ikke at det er ensidig.

Anonymkode: 81cb7...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...