Himmel og hav Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg er helt blåst for fantasi når det kommer til middagsmat om dagen. Jeg kan stå i matbutikken og ikke se en ting jeg tenker at egner seg til middag og jeg ender med å rotere de samme 10-15 rettene igjen og igjen. Jeg trenger forslag. Kan du gi meg to tre av dine middagsfavoritter til den tida vi er i nå?
Anonym bruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Jeg har fått litt dilla på ordentlig kjøttsuppe nå, faktisk. (Laget på kraft og med mest mulig rent kjøtt i, potet, kålrot, purre og gulrot.) Ellers er det veldig godt med f.eks. grillet fisk, grillet kål, grillet løk, kokte nypoteter og urtesmør/-rømme. Hjemmelaget potetsalat kan endres på ulike måter, og serveres med nesten hva som helst. Spekemat er jo klassikeren, men også veldig godt til grillmat. Veldig glad i å lage ulike salater som blir fullverdige måltider, med f.eks. raspede neper + stekte rødbeter, stekt sopp, +++ (og kjøtt eller fisk til, lage litt ulike typer dressing til). Ev. ha en lett grønnsakssuppe og godt brød til (gulrot og ingefærsuppe med kokos, eller suppe på fersk blomkål, brokkoli og grønne erter-suppe, eller bare en helt enkel potetsuppe med nypoteter, løk, hvitløk, smør, fløte.) På sommerene bruker jeg ofte å skli litt ut, bruker gjerne kombinasjoner som jeg ellers ikke bruker. Og nå og de neste månedene er jo helt fantastiske til å meske seg med masse ferske, norske grønnsaker i alle mulige farger! Anonymkode: efd4f...d6c
Himmel og hav Skrevet 2. august Forfatter #3 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har fått litt dilla på ordentlig kjøttsuppe nå, faktisk. (Laget på kraft og med mest mulig rent kjøtt i, potet, kålrot, purre og gulrot.) Ellers er det veldig godt med f.eks. grillet fisk, grillet kål, grillet løk, kokte nypoteter og urtesmør/-rømme. Hjemmelaget potetsalat kan endres på ulike måter, og serveres med nesten hva som helst. Spekemat er jo klassikeren, men også veldig godt til grillmat. Veldig glad i å lage ulike salater som blir fullverdige måltider, med f.eks. raspede neper + stekte rødbeter, stekt sopp, +++ (og kjøtt eller fisk til, lage litt ulike typer dressing til). Ev. ha en lett grønnsakssuppe og godt brød til (gulrot og ingefærsuppe med kokos, eller suppe på fersk blomkål, brokkoli og grønne erter-suppe, eller bare en helt enkel potetsuppe med nypoteter, løk, hvitløk, smør, fløte.) På sommerene bruker jeg ofte å skli litt ut, bruker gjerne kombinasjoner som jeg ellers ikke bruker. Og nå og de neste månedene er jo helt fantastiske til å meske seg med masse ferske, norske grønnsaker i alle mulige farger! Anonymkode: efd4f...d6c Takk! Gulrotsuppe er det flere år siden jeg har laget. Nå fikk jeg lyst på det!
Anonym bruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Himmel og hav skrev (5 minutter siden): Takk! Gulrotsuppe er det flere år siden jeg har laget. Nå fikk jeg lyst på det! Gulrotsuppe med appelsin er veldig godt, gjerne med noen poppede og saltede gresskarkjerner på toppen. Anonymkode: ff043...340
prekæs Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Reker er god middag. Blåskjell og pommes frites. Spekemat. Og makrell. I hvert fall mat jeg sjelden bruker, som smaker ekstra godt når jeg først har det.
Anonym bruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Vi har litt dilla på søtpotet om dagen, kutter i biter og har i langpannen sammen med løk i båter, sprayer over litt olivenolje og salt, har i ovnen en halvtimes tid og kan serveres med alle typer kjøtt. I dag hadde vi det til kyllingfilet, asparges som var frest litt i stekepannen med smør og fløtesaus med mye pepper. Anonymkode: 74873...94e
Anonym bruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Blomkålgrateng. Smørdampet nykål med spekeskinke. Stekt makrell med agurksalat. Anonymkode: c5754...d4d
Anonym bruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august I dag hadde vi bacon surret kyllingfileer fylt med grønn pesto og mozarello, salat og hvitløksbaguetter. I morgen skal vi ha stifado Anonymkode: a95cb...1ec
FruGa Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Biff stroganof😋 Laget også en god tikka masalasuppe her om dagen. Og en veldig god kjøttsaus til spagetti.
Elizabeth Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Himmel og hav skrev (2 timer siden): Jeg er helt blåst for fantasi når det kommer til middagsmat om dagen. Jeg kan stå i matbutikken og ikke se en ting jeg tenker at egner seg til middag og jeg ender med å rotere de samme 10-15 rettene igjen og igjen. Jeg trenger forslag. Kan du gi meg to tre av dine middagsfavoritter til den tida vi er i nå? Kanskje ikke så mye hjelp, men Mc Donalds pleier å fungere for meg. Handler inn det jeg behøver, så stikker jeg på Mc Donalds etterpå😄
Himmel og hav Skrevet 3. august Forfatter #11 Skrevet 3. august Elizabeth skrev (11 timer siden): Kanskje ikke så mye hjelp, men Mc Donalds pleier å fungere for meg. Handler inn det jeg behøver, så stikker jeg på Mc Donalds etterpå😄 Det er vel der jeg går på en tilsvarende smell med kinamat 😄
tante grusom master of law Skrevet 3. august #12 Skrevet 3. august Jeg har laget enchiladas endel i sommer, denne oppskriften er superbra! Jeg dropper anis, og lager ekstra tomatsaus, så det er nok til å ha en del både inni og masse oppå. Husk masse ost, både inni og oppå også! Det er et must å bruke lårfilet. https://detgladekjokken.no/oppskrift/enchiladas/
frk Nilsen Skrevet 3. august #13 Skrevet 3. august Lag pastasaus av ovnsbakte grønnsaker - jeg bruker paprika, løk, tomat (både cherry og vanlig) gulrot, hvitløk, urter og chili. Salt og olivenolje, varmluft 200c til grønnsakene er møre. Kjøres i blender eller stavmikser, kok opp sammen med creme fraiche eller fløte. Smak til. Bland i pasta etter eget ønske (jeg liker penne til denne) Kan godt ha i litt stekt kyllingfilet, oliven osv. Husk parmesan! Middagsrett som er god i varmen, thai biffsalat med glassnudler og peanøtter.
Anonym bruker Skrevet 3. august #14 Skrevet 3. august Salat med isbergsalat, søte små tomater i biter, agurk, purre og sardiner. Dressing av olje, hoisin, hvitløk, chili og eplesidereddik. Anonymkode: 2160f...4cf
Anonym bruker Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august Pesta med grønn eller rød pesto, valgfritt protein til (vi bruker kylling) Laks med mangosalat og ris Anonymkode: 15e63...9cb
Optatium Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august Dette er mine reddere når jeg er matlei: Sommerruller. Rispapir som fylles med mango, agurk, gulrot, koriander, kjøttdeig med teriyakisaus og glassnudler. Friskt og digg. Godt med peanøttsaus til om du liker det. Enkelt fiskesuppe. Purre og gulrot i en kjele, jevning, kraft, fløte, fisk eller fiskeboller. Serveres med godt brød. Kjøttdeig a la Midtøsten. Løk, hvitløk og kjøttdeig stekes. Krydres med spisskummen, koriander, paprika, kanel, chili, salt og pepper. Serveres med ris, agurksalat og en rømmeklatt.
Anonym bruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august Denne er blitt en storfavoritt hjemme hos oss. Samtlige elsker den! https://spar.no/oppskrifter/sticky-thai-kjottboller-med-eggnudler Anonymkode: 4d0a3...b2c
Anonym bruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august -I dag hadde vi pita med kylling( baker kyllingfilet i ovn, mye bedre enn å steke i panne) med avocado, salat, agurk, rødløk, mango og urtedressing( blander en boks rømme med fransk dressing krydder eller kutter opp de urtene jeg har). -Stekt ørret, agurksalat, poteter og gulrot. Enkelt men godt -Wok med cashew, rød paprika, wok saus, vårløk, svinekjøtt, eggnudler Anonymkode: 15de9...e9c
Anonym bruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august Denne skal jeg ha i morgen https://meny.no/oppskrifter/pasta/tyrkisk-pasta/ Noen oppskrifter som går vitalt er faktisk veldig gode. Denne har vi hatt flere ganger Anonymkode: 74873...94e
Anonym bruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august HelloFresh redder meg noe jeg er ufattelig lei av å lage mat. Anonymkode: 1016c...c52
Elizabeth Skrevet 3. august #21 Skrevet 3. august Himmel og hav skrev (9 timer siden): Det er vel der jeg går på en tilsvarende smell med kinamat 😄 Det funker også😊
Anonym bruker Skrevet 3. august #22 Skrevet 3. august Anonym bruker skrev (5 timer siden): HelloFresh redder meg noe jeg er ufattelig lei av å lage mat. Anonymkode: 1016c...c52 Jeg synes egentlig at HelloFresh-maten er ganske kjedelig, men jeg må innrømme at vi bruker det likevel en uke eller tre av og til. Ellers prøver vi å lage oss en ukemeny selv, handle inne til 3-4 middager og legge oppskriftene ved siden av, om det er mat vi trenger oppskrifter til da. "Husets matkasse" - rett og slett. Jeg føler også at jeg er lei av å lage mat, men egentlig lurer jeg på om jeg egentlig er lei av å finne på hva vi skal spise. Så det hjelper godt å ha bestemt menyen og gjerne handlet inn også på forhånd. Det gjør jo også at vi kan forberede noe kvelden før, om det så bare er å skrelle poteter og / eller grønnsaker. Kutte opp ting som kan kuttes opp på forhånd uten at det går utover kvaliteten, hjelper også godt. En av våre favoritter er å lage kylling-snitzel med kyllingbryst - delt i to eller tre på langs. Banke dem ganske flate, vende i mel, egg og panko og så steke dem og servere med poteter / ris / pitabrød / wraps, salat eller andre grønnsaker og med en eller annen majones-/rømmebasert dressing. Kyllingen blir mye mer saftig med panko enn uten. Sikkert fordi noe av den direkte varmen blir dempet av panko. Anonymkode: d7454...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå