Anonym bruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg hadde en tråd her tidligere, men finner den ikke igjen. Kort oppsummert: har en slektning der vi i familien er bekymret for alkoholinntaket. Denne personen er liten og veier knappe 50 kg. Vi møttes i går for å spise på en ny, finere restaurant. Da vi kom satt de i baren og hun hadde allerede drukket ett glass vin. Vi satte oss og bestilte mat og vinpakke (3 glass). Det var et lite opphold mellom hovedrett og dessert og da bestilte hun et ekstra glass for hun "kunne jo ikke sitte med tomt glass". Hun snakker om vin, drinker og slikt hele tiden. Da vi gikk fra restauranten ville hun gå et sted for å "ta et glass". Vi ble med. 3 glass vin er mer enn nok for både mannen og meg for vi drikker alkohol ganske sjelden, så vi drakk kaffe og vann, hun bestilte drink og slang nedpå to på den snaue timen vi satt der, og hun virket bare litt avslappet og ikke påvirket. Jeg hadde snøvlet og snublet om det hadde vært meg. Mannen nevnte det for henne i går at det var veldig til alkoholinntak på en vanlig fredag, og hun mente at dette var helt alminnelig og sånn alle drakk. Det er da ikke vanlig med 5 glass vin og 2 drinker på 3 timer? Vi ønsker å melde fra til fastlegen hennes så det kan tas litt tak i. Hvordan finner vi ut hvem det er? Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august Du kan ringe helsenorge og få vite hvem som er personens fastlege. https://www.parorendesenteret.no/parorende/er-du-bekymret-for-helsen-til-noen/ Anonymkode: b5c45...892
Anonym bruker Skrevet 2. august #3 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg hadde en tråd her tidligere, men finner den ikke igjen. Kort oppsummert: har en slektning der vi i familien er bekymret for alkoholinntaket. Denne personen er liten og veier knappe 50 kg. Vi møttes i går for å spise på en ny, finere restaurant. Da vi kom satt de i baren og hun hadde allerede drukket ett glass vin. Vi satte oss og bestilte mat og vinpakke (3 glass). Det var et lite opphold mellom hovedrett og dessert og da bestilte hun et ekstra glass for hun "kunne jo ikke sitte med tomt glass". Hun snakker om vin, drinker og slikt hele tiden. Da vi gikk fra restauranten ville hun gå et sted for å "ta et glass". Vi ble med. 3 glass vin er mer enn nok for både mannen og meg for vi drikker alkohol ganske sjelden, så vi drakk kaffe og vann, hun bestilte drink og slang nedpå to på den snaue timen vi satt der, og hun virket bare litt avslappet og ikke påvirket. Jeg hadde snøvlet og snublet om det hadde vært meg. Mannen nevnte det for henne i går at det var veldig til alkoholinntak på en vanlig fredag, og hun mente at dette var helt alminnelig og sånn alle drakk. Det er da ikke vanlig med 5 glass vin og 2 drinker på 3 timer? Vi ønsker å melde fra til fastlegen hennes så det kan tas litt tak i. Hvordan finner vi ut hvem det er? Anonymkode: 7387f...902 Aldri gå bak ryggen til en venn eller familie ved å ringe legen. Aldri! Uansett grunn eller motiv. Anonymkode: 67256...892
Anonym bruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du kan ringe helsenorge og få vite hvem som er personens fastlege. https://www.parorendesenteret.no/parorende/er-du-bekymret-for-helsen-til-noen/ Anonymkode: b5c45...892 Takk. Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Aldri gå bak ryggen til en venn eller familie ved å ringe legen. Aldri! Uansett grunn eller motiv. Anonymkode: 67256...892 Fordi? Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Det der inntaket gir ingen grunn til å melde til fastlegen altså. Nå må dere gi dere! Tull og tøys. Anonymkode: a2e94...3d8
Anonym bruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det der inntaket gir ingen grunn til å melde til fastlegen altså. Nå må dere gi dere! Tull og tøys. Anonymkode: a2e94...3d8 Dette handler selvfølgelig ikke om bare denne kvelden, men om en bekymring over tid. At hun stadig har et høyt inntak uten å virke påvirket, at hun aldri mer er den som kjører bil til eller fra noe, at hun er observert mens hun drikker vin i garderoben på et alkoholfritt arrangement, at hun ikke vil være med om det ikke skal drikkes alkohol, utsagn i fortrolighet om at hun ikke får sove om hun ikke har drukket en flaske vin og mye, mye annet. Dette er et menneske som har ansvar for barn annenhver uke. Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Enten tar du det opp med personen eller holder munn. Å diskutere her er lite matnyttig. Jeg klarer fint det inntaket du beskriver uten å bli synlig berusa. Jeg har alltid tålt mye alkohol. Nå drikker jeg sjelden men en festlig kveld med det inntaket kunne jeg gjort. Anonymkode: 0cf14...aa0
Anonym bruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august I min omgangskrets ville det vært helt vanlig inntak på en fredag kveld med restaurant og barbesøk. Mange vinpakker inneholder langt mer enn tre glass vin. Hvis du tenker hun har et problem, så forsøk å snakk med henne om det. Ikke gå bak ryggen hennes. Anonymkode: 6e886...927
Anonym bruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Fordi? Anonymkode: 7387f...902 Fordi at det er et stort svik. Prat med personen det gjelder. Anonymkode: 67256...892
Anonym bruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Enten tar du det opp med personen eller holder munn. Å diskutere her er lite matnyttig. Jeg klarer fint det inntaket du beskriver uten å bli synlig berusa. Jeg har alltid tålt mye alkohol. Nå drikker jeg sjelden men en festlig kveld med det inntaket kunne jeg gjort. Anonymkode: 0cf14...aa0 Folk har både ulik genetisk og opparbeidet toleransegrense for alkohol. Både jeg og mine voksne barn ser ut til å ha hatt en medfødt høy toleranse, men min datter drikker ikke lengre når hun fester fordi hun får fylleangst dagen etterpå av selv små mengder. I yngre dager kunne jeg også fint ha tålt det hun drakk, pluss å feste videre. Du kan virkelig ikke påstå at noen har et problematisk forhold til alkohol kun på bakgrunn av mengden her. Og å melde fra til fastlegen i dette tilfellet blir for dunt, det høres mest ut som trakassering grunnet konflikt eller fordommer. Anonymkode: f3440...3bb
Anonym bruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Fordi at det er et stort svik. Prat med personen det gjelder. Anonymkode: 67256...892 Jeg vil ikke kalle det et stort svik, men sånn i utgangspunktet er jeg enig i at det er mest fornuftig og riktigs å ta det opp med personen først. Hjelper ikke det og jeg fremdeles hadde vært bekymret ville jeg nok tatt det opp med andre instanser. Anonymkode: 5db7b...2d6
Anonym bruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Fordi? Anonymkode: 7387f...902 Fordi: 1. Man snakker først og fremst med, og ikke om, mennesker man er glad i og bryr seg om. Og sier fra om at dere vurderer å kontakte personens lege. Noe annet kan skape psykisk uhelse og tillitsproblemer i relasjoner. 2. Om dere tar feil (noe dere mest sannsynlig gjør) så kan dere ødelegge hennes gjensidige tillitsforhold til fastlegen og gjøre at fastlegen tolker symptomer hun evt får senere i lys av feilinfo dere har gitt Anonymkode: f3440...3bb
Anonym bruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august Du motsier deg selv, hadde du vært bekymret for at hun hadde et alkoholproblem hadde du ikke gått på restaurant og bestilt vinpakke. Det er som å ta med en narkoman til Brugata, by på litt heroin og så fnyse når vedkommende skaffer mer. Er man oppriktig bekymret for en person viser man omsorg og snakker med vedkommende. Man tar henne ikke med ut for å drikke, for så å kontakte fastlegen bak hennes rygg! Anonymkode: a5166...7bd
Anonym bruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Du motsier deg selv, hadde du vært bekymret for at hun hadde et alkoholproblem hadde du ikke gått på restaurant og bestilt vinpakke. Det er som å ta med en narkoman til Brugata, by på litt heroin og så fnyse når vedkommende skaffer mer. Er man oppriktig bekymret for en person viser man omsorg og snakker med vedkommende. Man tar henne ikke med ut for å drikke, for så å kontakte fastlegen bak hennes rygg! Anonymkode: a5166...7bd Det var ikke vi som inviterte. Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august Jeg trekker meg ut av tråden. Det er selvfølgelig mye mer som har gjort at mange i storfamilien er bekymret for vedkommende. Det er ved flere anledninger gjort forsøk på å snakke med vedkommende om alkoholbruk. At noen av dere har høy toleranse for alkohol er helt uvesentlig for denne tråden. Denne personen hadde det ikke før, men kan nå drikke seg til den promillekalkulatoren regner til 3 i promille uten å virke beruset. Vi er mer redd for at barna skal påvirkes av dette enn at hun skal få et brutt tillitsforhold til oss eller fastlegen. Takk for råd og innspill og takk for meg. Anonymkode: 7387f...902
Anonym bruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg trekker meg ut av tråden. Det er selvfølgelig mye mer som har gjort at mange i storfamilien er bekymret for vedkommende. Det er ved flere anledninger gjort forsøk på å snakke med vedkommende om alkoholbruk. At noen av dere har høy toleranse for alkohol er helt uvesentlig for denne tråden. Denne personen hadde det ikke før, men kan nå drikke seg til den promillekalkulatoren regner til 3 i promille uten å virke beruset. Vi er mer redd for at barna skal påvirkes av dette enn at hun skal få et brutt tillitsforhold til oss eller fastlegen. Takk for råd og innspill og takk for meg. Anonymkode: 7387f...902 Jo mer motstand du får, jo verre blir historien. Anonymkode: defeb...b75
Anonym bruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg trekker meg ut av tråden. Det er selvfølgelig mye mer som har gjort at mange i storfamilien er bekymret for vedkommende. Det er ved flere anledninger gjort forsøk på å snakke med vedkommende om alkoholbruk. At noen av dere har høy toleranse for alkohol er helt uvesentlig for denne tråden. Denne personen hadde det ikke før, men kan nå drikke seg til den promillekalkulatoren regner til 3 i promille uten å virke beruset. Vi er mer redd for at barna skal påvirkes av dette enn at hun skal få et brutt tillitsforhold til oss eller fastlegen. Takk for råd og innspill og takk for meg. Anonymkode: 7387f...902 Ingenting i hovedinnlegget ditt tilsa at det burde gi så stor bekymring at man skal kontakte fastlegen. Da kan du ikke bli sur fordi folk svarer ut i fra det. Informasjon du kommer med etter hvert er jeg enig i at kan gi bekymring. Anonymkode: defeb...b75
prekæs Skrevet 2. august #19 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jo mer motstand du får, jo verre blir historien. Anonymkode: defeb...b75 Motstand? Det er jo ganske tydelig at problemet sees på som stort. Er det nær familie ville jeg definitivt brydd meg. Det kan jo være et av barna hennes… eller foreldre. Hun sier jo selv at opplevelsen er krevende. Noen ganger lurer jeg faktisk på om de som svarer her er såpass herdet av egne opplevelser, at de ikke ser hva som kan være et problematisk alkoholforbruk overhode.
Anonym bruker Skrevet 2. august #20 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det var ikke vi som inviterte. Anonymkode: 7387f...902 Det spiller da ingen rolle. Man drar ikke på middag der det serveres alkohol hvis man er alvorlig bekymret for en annens alkoholproblem. Skjønner du trekker deg fra tråden. Oppførselen din ovenfor en du «er alvorlig bekymret for» henger ikke på greip. Hvis du oppriktig tror vedkommende har et alvorlig problem bestiller man ikke vinpakke og reagerer på at alkoholikeren da får tenning og drikker mer. Du skriver du er så bekymret for barna men drikker med alkoholikeren. Men dette blir først et problem for deg da hun drikker mer enn tre glass???? Tenker du må ta tak i egne problemer for dette høres helt sinnsykt ut spør du meg! Anonymkode: a5166...7bd
Anonym bruker Skrevet 2. august #21 Skrevet 2. august prekæs skrev (8 minutter siden): Motstand? Det er jo ganske tydelig at problemet sees på som stort. Er det nær familie ville jeg definitivt brydd meg. Det kan jo være et av barna hennes… eller foreldre. Hun sier jo selv at opplevelsen er krevende. Noen ganger lurer jeg faktisk på om de som svarer her er såpass herdet av egne opplevelser, at de ikke ser hva som kan være et problematisk alkoholforbruk overhode. Jo mange av oss har personlig erfaring! Derfor vi reagerer på hi. Hun later som hun er bekymret men drikker med det hun påstår er en alkoholiker som hun er alvorlig bekymret for. Så bekymret at hun skal ringe fastlegen. Det er helt sinnsykt! Anonymkode: a5166...7bd
Anonym bruker Skrevet 2. august #22 Skrevet 2. august Du kan ikke bli snurt av at folk har meninger når du ber om meninger. Siden dere når alt kommer til alt ikke har særlig omsorg for henne eller frykter at hun vil miste tillit til dere, men er bekymret for barna, sier dere til henne at dere med fler over tid har lagt merke til hennes svært høye og unormale bruk av alkohol, og at dere bekymrer dere for omsorgsevnen og påvirkning på ungene. Si at hun faktisk beviselig må endre alkoholvaner, hvis ikke kobler dere på barnevernet. Anonymkode: aaadc...dd8
Anonym bruker Skrevet 2. august #23 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg trekker meg ut av tråden. Det er selvfølgelig mye mer som har gjort at mange i storfamilien er bekymret for vedkommende. Det er ved flere anledninger gjort forsøk på å snakke med vedkommende om alkoholbruk. At noen av dere har høy toleranse for alkohol er helt uvesentlig for denne tråden. Denne personen hadde det ikke før, men kan nå drikke seg til den promillekalkulatoren regner til 3 i promille uten å virke beruset. Vi er mer redd for at barna skal påvirkes av dette enn at hun skal få et brutt tillitsforhold til oss eller fastlegen. Takk for råd og innspill og takk for meg. Anonymkode: 7387f...902 Jeg forstår du trekker deg ut av tråden, Hi, men jeg håper du leser likevel. Jeg husker din forrige tråd, der var det også flere som ønsket å bagatellisere det som er et alvorlig alkoholmisbruk. Mener jeg svarte i den tråden også, og det var ingen tvil i den tråden heller at hennes alkoholforbruk er svært bekymringsfullt og like helsefarlig. At hun har omsorg for barn alene annenhver uke, er også svært bekymringsfullt. Dere har forsøkt å snakke med henne flere ganger om hennes altfor høye alkoholforbruk, uten at hun viser noen selvinnsikt eller endring. Da er det (også iflg. linken du fikk tidligere i denne tråden av en annen) helt greit å kontakte hennes fastlege. Siden det her også er barn inne i bildet, så mener jeg at du/dere også samtidig bør kontakte barnevernet, for det at hun drikker så mye som hun gjør er også en omsorgssvikt av barna. Det er ikke mulig for barn å ikke merke at en aleneforelder stadig drikker så mye som hun gjør. Jeg tenker dere melder fra til hennes fastlege og til barnevernet av omsorg for hennen og hennes barn. Jeg er overbevist om at hun ikke ønsker å begå omsorgssvikt mot sine barn. Men realiteten er at det gjør hun så lenge hun drikker så mye i hverdagen som hun faktisk gjør. Om hun får hjelp nå, og hun er villig til å gjøre det hun trenger for å behandle årsakene bak sitt alvorlige rusmisbruk, så vil hun ikke miste ungene sine. Kanhende hun en periode må i avrusing/behandling, men det er mer kortvarig, tross alt. Fortsetter hun som nå vil hun på et senere tidspunkt kanskje miste omsorgen for sine barn, eller ungene vil ta avstand fra henne fordi de ikke lenger greier å forholde seg til omsorgssvikt og rusmisbruk som hun har hatt. Det beste for alle nå, både henne og hennes barn (og resten av familien), det er at hun får profesjonell hjelp, og at både helsevesenet og barnevernet kommer inn i bildet for å støtte henne og beskytte barna. Når dere har meldt fra bør dere som familie også ha et møte om hvordan dere skal forholde dere fremover. Kommunen deres har trolig et team for pårørende til rusmisbrukere, så anbefaler dere å snakke med dem også (eller du alene kan gjøre det). For skal hun greie å holde seg unna alkohol når hun er kommet i behandling, så betyr det også at hun ikke utsetter seg selv for, eller utsettes for, eksponering av alkohol - ikke før hun har kontroll og greier å være avholds. Det betyr også at dere som familie bør unngå alt av alkoholinntak ved høytider og familiesammenkomster, og også at dere tar avstand fra å bli med på slike middager som dere nå sist var ute på, eller ev. at dere alle avtaler at dere bestiller mat uten alkohol til, og avtaler dette med henne. Om hun så likevel bestiller alkohol bør dere være så tøffe at dere da heller bare betaler for måltidet og så bare går derfra, uten dramatikk, bare informerer om at dere ikke vil være med på at hun fortsetter å ruse seg. Det beste er selvfølgelig å lenge nok bare unngå slike sosiale situasjoner hvor hun kan bli fristet til å drikke. Det er tøft, men det er tøff kjærlighet. Hun bør også begynne i AA eller lignende, for hennes rusmisbruk er så alvorlig at hun vil trenge støtte mye lenger enn "bare" behandlingen hun først må gjennom. Jeg synes det er flott at du/dere bryr dere, at dere har forsøkt å snakke med henne, og at dere nå har innsett at dere må gå videre med dette, både for hennes del og for hennes barns del. ❤️ Anonymkode: 40204...76e
Anonym bruker Skrevet 2. august #24 Skrevet 2. august Du kommer hele tiden med nye ting HI så fort du blir motsagt, hvorfor det? Anonymkode: 4f704...4eb
Anonym bruker Skrevet 2. august #25 Skrevet 2. august Med mindre dere har observert at dette går utover barna på noe som helst vis så har dere ingenting å gjøre med hvor mye hun drikker. Dere har fått et oppheng i noe og spiller hverandre opp. Anonymkode: a131e...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå