Gå til innhold

Manglende selvinnsikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som ikke helt har selvinnsikt. Egentlig har hun nok med seg selv og etter at hun ble skilt har det vært vanskelig for henne å være mamma. Hun kan ikke ha ansvar for barna alene over tid for hun tar valg som ikke er bra for dem og klarer ikke å følge dem opp. Far, hjelpeinstanser, øvrige familie osv. er involvert så barna er godt ivaretatt.

Problemet er at hun ikke forstår sin egen tilkortkommenhet. Hun ønsker barna mer og tror at det er alle andre som saboterer for henne og ikke vil henne vel. Hun ønsker at vi som er venner og bekjente skal gå i krigen for henne og hjelpe henne med å ta over omsorgen. Vi kan jo ikke det da vi mener at det opplegget som er nå er riktig. Folk som sier i mot henne kutter hun ut. Vi ønsker jo ikke at hun skal stå alene tilbake og det hadde vært fint for hennes helse om hun kunne akseptert situasjonen i stedet for å kjempe for å få den annerledes. Vi andre vet jo at hun aldri kommer til å nå frem fordi det ikke ville vært forsvarlig. 

Foreløpig støtter vi henne på at det er vanskelig å se barna mindre enn hun ønsker, men ikke på å kjempe for å få dem mer. Er det noen andre som har venner eller familie som også mangler selvinnsikt og som er noen tips til hvordan håndtere det slik at de kan få det bedre med seg selv?

Anonymkode: e8e52...44b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at slike ting ikke endrer seg i det hele tatt.

Det er en koblingsfeil om man kam si det sånn, og det kan man ikke bare koble om.

Har en pappa som er sånn. Han er 72 år gammel og er fremdeles sånn, er det noe som er feil er det noen andre sin feil.

Husker da han og mamma ble skilt. Hun ville gå i terapi, men han mente at det fikk hun gjøre alene om hun hadde problemer, for han hadde det bra han 🙈

Anonymkode: 7a53f...1b6

Skrevet

Hos meg er det anderledes, jeg ser min begrensning. Mens alle rundt sier jeg bare må stå i det. Det er forferdelig tungt

Anonymkode: e818b...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...