Gå til innhold

Hersketeknikk? Lever jeg med en som ikke er særlig god? Trenger hjelp til å forstå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kranglet med samboer og gikk i dag tilbake til samtalen vi hadde på en chat for å se hva som gikk galt.

Samboe sa han skulle ta med barna på tur denne helgen.

Jeg spurte i går:

Dere skulle dra i morgen?

Han svarer:

Det er vanskelig å dra i morgen. Minstemann sovner nok i bilen. Må dra sent i så fall, men da er det bedre å dra lørdag. På lørdag skal det regne, og da er det kjipt å være innendørs hele helgen. Det er også køer for å komme inn på en fornøyelsespark dersom vi skal innom der, så det dumt. I tillegg er kompisene mine bortreist ( de er aldri der). Men nå blir du vel sur?

Jeg svarer:

ja. Jeg synes alltid at du kommer med unnskyldninger og skulle du dra, rusher dere hjem så fort som mulig.

Hans svar:

Dette er urettferdig sagt. Fy faen, dette gidder jeg ikke. Du skal ha alt, ha og ha. Jeg prøver alt jeg kan for deg hele tiden. Alt du gjør er å få. Nå gir jeg faen. Jeg har gjort mye mer enn deg hele ferien og stått på hele tiden. Hvorfor skal jeg please deg. Du blir behandlet som en prinsesse. Nå gidder jeg ikke mer.

Sov som en gris. Rot som en gris når vi er borte.

Slik fortsatte det lenge og utover hele kvelden. 

Jeg svarte innimellom at det dreide seg om en skuffelse fordi det han gjør ikke samsvarer med det han sier han skal gjøre. 

Han viser da til en melding der jeg sier at jeg er for trøtt til sex, men at vi får ha det til gode til dagen etter ( noe jeg ikke orket fordi jeg tar legging). Han hadde rett i at jeg også ikke holdt ord den ene gangen, men litt usikker på om jeg syns noe så intimit og sårbart som sex er sammenlignbart. 

En av de siste meldingene jeg så før jeg la meg var hvor mye mer penger han bruker på familien enn meg. Det kom en brøkregning for å belyse at jeg ikke bidrar nok. Vi deler alle kostnader 50/50. Min årslønn utgjør ca 77% av hans. Altså tjener han 23% mer enn meg, noe vi ikke har regnet på tidligere. Den eneste posten vi ikke fordeler 50/50 er mat. Der gir jeg 4000. Forsikring, strøm, internett, renter, skatter og avgifter, barnehage, idrett. Alt annet betales likt.

Jeg reagerer på at alt dette skal tas opp når alt jeg gjorde var å være dønn ærlig og si at jeg syns han alltid kommer med unnskyldninger for å reise bort med barna. 

Anonymkode: 17d7d...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i all verden finner dere disse udugelige mennene? Han der høres ikke ut til å være mye å samle på. 

Anonymkode: 795d1...a94

Skrevet (endret)

Hva mener han med at han ikke gidder mer, og at du bare skal ha og ha og ha? At du blir behandlet som en prinsesse? Han har tydeligvis et annet syn på dette enn deg. Dere bør få hjelp via familiekontoret. Jeg vil tro at det er mye som ligger under her. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Enig med Sommerkroppen 2029. Dere har tydeligvis et gap i virkelighetsforståelsen. Dere bør prate igjennom hvordan dere har det i hverdagen. Dere kan få hjelp til å se om noe kan endres slik at dere kan få det bedre eller om dere rett og slett må kaste inn håndkle og fortsette hver for dere. Om han er så negativt til alt, så må det jo være tyngende å leve slik? En annen ting jeg synes er litt pussig er at alt er så skriftlig. Dere sender melding til hverandre for å avtale sex? 

Anonymkode: e9adb...610

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med Sommerkroppen 2029. Dere har tydeligvis et gap i virkelighetsforståelsen. Dere bør prate igjennom hvordan dere har det i hverdagen. Dere kan få hjelp til å se om noe kan endres slik at dere kan få det bedre eller om dere rett og slett må kaste inn håndkle og fortsette hver for dere. Om han er så negativt til alt, så må det jo være tyngende å leve slik? En annen ting jeg synes er litt pussig er at alt er så skriftlig. Dere sender melding til hverandre for å avtale sex? 

Anonymkode: e9adb...610

Mye med dette er rart. Ja. Det er tyngende.  Takk for svar. Han kan ofte insistere på å feks. hente meg hvis jeg er ute en sjelden gang. Jeg sier jeg kan ta taxi eller buss. I neste krangel blir jeg kalt en prinsesse fordi han har hentet meg. Dette brukes som våpen. Han har ettertrykkelig sagt at han med glede betaler mer av alle kostnadene dersom det blir aktuelt at jeg feks. jobber redusert eller ønsker en annen jobb med lavere lønn. I krangelen får jeg høre hvor mye mer penger han bruker som svar på at jeg ee skuffet over at han alltid finner unnskyldninger for å være hjemme. Det var alt jeg sa som svar på « Nå er du vel misfornøyd». I går var han forferdelig å ha med å gjøre, nektet å handle, hjalp ikke til og skulle demonstrere. Satt som en tenåring ved middagsbordet. Alt på grunn av min ærlige bekreftelse på at jeg ble misfornøyd når han backer ut av planer rett før uten å i det hele tatt kommunisere at han trekker seg. 
Han bruker sex-kortet, mot meg ( sviktet). Han sier det ser ut som et grisehus etter meg. Han straffer meg ved å ikke snakke til meg, ikke handle nødvendige varer, ikke spise, ikke rydde. Han bruker penge-kortet. Han kaller meg en prinsesse og gir meg skyldfølelse for tjenester han har insistert på å gjøre. Han sier at jeg ikke bryr meg om barnas vel og ve fordi jeg ønsket en helg for meg selv. Han går så langt at han foran barna anklaget meg for å snakke nedlatende om svigerforeldrene mine fordi jeg sa han alltid rusher hjem derfra og lar været og kompiser være forbehold for å kunne reise dit. Jeg har aldri sagt noe stygt om de og tenker det er bra om han besøker de oftere, for min del, ja, men også for barna sin del og sin egen del.

Jeg mottok 20-40 meldinger som gikk på hvor dårlig jeg er å leve sammen med for å ta igjen for en bekreftelse på hans « nå ble du vel misfornøyd». 

Han har meldt seg helt ut av noe annet vi planlegger, så nå sitter jeg igjen med all koordinering og planlegging, også som straff for gårdagens kommentar.

At han ikke er happy med ting hjemme er godt mulig, men å dra opp alt dette i et langt angrep. Jeg begynner å bli lei av eksplosjonene. 

Skrevet

Men hvorfor skriver han meldinger, kan dere ikke snakke sammen?

Anonymkode: d12bf...896

Skrevet

Han der er ikke noe å samle på, du får det mye bedre alene. 

Anonymkode: 3ee2f...eb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har kranglet med samboer og gikk i dag tilbake til samtalen vi hadde på en chat for å se hva som gikk galt.

Samboe sa han skulle ta med barna på tur denne helgen.

Jeg spurte i går:

Dere skulle dra i morgen?

Han svarer:

Det er vanskelig å dra i morgen. Minstemann sovner nok i bilen. Må dra sent i så fall, men da er det bedre å dra lørdag. På lørdag skal det regne, og da er det kjipt å være innendørs hele helgen. Det er også køer for å komme inn på en fornøyelsespark dersom vi skal innom der, så det dumt. I tillegg er kompisene mine bortreist ( de er aldri der). Men nå blir du vel sur?

Jeg svarer:

ja. Jeg synes alltid at du kommer med unnskyldninger og skulle du dra, rusher dere hjem så fort som mulig.

Hans svar:

Dette er urettferdig sagt. Fy faen, dette gidder jeg ikke. Du skal ha alt, ha og ha. Jeg prøver alt jeg kan for deg hele tiden. Alt du gjør er å få. Nå gir jeg faen. Jeg har gjort mye mer enn deg hele ferien og stått på hele tiden. Hvorfor skal jeg please deg. Du blir behandlet som en prinsesse. Nå gidder jeg ikke mer.

Sov som en gris. Rot som en gris når vi er borte.

Slik fortsatte det lenge og utover hele kvelden. 

Jeg svarte innimellom at det dreide seg om en skuffelse fordi det han gjør ikke samsvarer med det han sier han skal gjøre. 

Han viser da til en melding der jeg sier at jeg er for trøtt til sex, men at vi får ha det til gode til dagen etter ( noe jeg ikke orket fordi jeg tar legging). Han hadde rett i at jeg også ikke holdt ord den ene gangen, men litt usikker på om jeg syns noe så intimit og sårbart som sex er sammenlignbart. 

En av de siste meldingene jeg så før jeg la meg var hvor mye mer penger han bruker på familien enn meg. Det kom en brøkregning for å belyse at jeg ikke bidrar nok. Vi deler alle kostnader 50/50. Min årslønn utgjør ca 77% av hans. Altså tjener han 23% mer enn meg, noe vi ikke har regnet på tidligere. Den eneste posten vi ikke fordeler 50/50 er mat. Der gir jeg 4000. Forsikring, strøm, internett, renter, skatter og avgifter, barnehage, idrett. Alt annet betales likt.

Jeg reagerer på at alt dette skal tas opp når alt jeg gjorde var å være dønn ærlig og si at jeg syns han alltid kommer med unnskyldninger for å reise bort med barna. 

Det høres ut som du trenger veiledning i livet ditt. Kanskje det er på tide at du går i deg selv. Her tar jeg partiet til mannen. Det virker som om de fleste kvinner her tror at det alltid er mannens feil. Men ikke her. Nei, Hi, her må du innse dine feil og mangler. 

Anonymkode: 8217b...26c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Han der er ikke noe å samle på, du får det mye bedre alene. 

Men det er hun? Alt er liksom mannens feil? Nei du... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er hun? Alt er liksom mannens feil? Nei du... 

Hva nøyaktig mener du hun gjør feil her?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mye med dette er rart. Ja. Det er tyngende.  Takk for svar. Han kan ofte insistere på å feks. hente meg hvis jeg er ute en sjelden gang. Jeg sier jeg kan ta taxi eller buss. I neste krangel blir jeg kalt en prinsesse fordi han har hentet meg. Dette brukes som våpen. Han har ettertrykkelig sagt at han med glede betaler mer av alle kostnadene dersom det blir aktuelt at jeg feks. jobber redusert eller ønsker en annen jobb med lavere lønn. I krangelen får jeg høre hvor mye mer penger han bruker som svar på at jeg ee skuffet over at han alltid finner unnskyldninger for å være hjemme. Det var alt jeg sa som svar på « Nå er du vel misfornøyd». I går var han forferdelig å ha med å gjøre, nektet å handle, hjalp ikke til og skulle demonstrere. Satt som en tenåring ved middagsbordet. Alt på grunn av min ærlige bekreftelse på at jeg ble misfornøyd når han backer ut av planer rett før uten å i det hele tatt kommunisere at han trekker seg. 
Han bruker sex-kortet, mot meg ( sviktet). Han sier det ser ut som et grisehus etter meg. Han straffer meg ved å ikke snakke til meg, ikke handle nødvendige varer, ikke spise, ikke rydde. Han bruker penge-kortet. Han kaller meg en prinsesse og gir meg skyldfølelse for tjenester han har insistert på å gjøre. Han sier at jeg ikke bryr meg om barnas vel og ve fordi jeg ønsket en helg for meg selv. Han går så langt at han foran barna anklaget meg for å snakke nedlatende om svigerforeldrene mine fordi jeg sa han alltid rusher hjem derfra og lar været og kompiser være forbehold for å kunne reise dit. Jeg har aldri sagt noe stygt om de og tenker det er bra om han besøker de oftere, for min del, ja, men også for barna sin del og sin egen del.

Jeg mottok 20-40 meldinger som gikk på hvor dårlig jeg er å leve sammen med for å ta igjen for en bekreftelse på hans « nå ble du vel misfornøyd». 

Han har meldt seg helt ut av noe annet vi planlegger, så nå sitter jeg igjen med all koordinering og planlegging, også som straff for gårdagens kommentar.

At han ikke er happy med ting hjemme er godt mulig, men å dra opp alt dette i et langt angrep. Jeg begynner å bli lei av eksplosjonene. 

Fortell meg hvorfor du er sammen med en mann som gjør sånt og peprer deg med meldinger om hvor fæl han synes du er? Er ikke dette den mannen som skal liksom skal elske deg høyest av alle og ville gode ting for deg?

Skrevet

Nå drar de allikevel i fullt raseri. Er kjempe lei meg over at de reiser slik og vil helst bare ha barna her. Fikk tatt farvel i ro og mak, men måtte ta met sammen for var på randen. Jeg fatter ikke hvordan dette kunne eskalere så til de grader. At han gjør meg, betaler mer og at jeg er en gigantisk byrde, det har han gjort klart og tydelig i krangler tidligere, men det er også et kort han bruker for å slippe å stå i egen svakhet. Han vet godt at jeg synes han skal være mer sosial og ta initiativ til å gi barna opplevelser selv om han helst bare vil være hjemme i komfortsonen. Jeg setter pris på mye ved han, og det har jeg sagt så mange ganger. Snakket med en terapeut om dette i dag, og fikk høre at dette er veldig tydelig manipulasjon fra hans side. Min far har påpekt det samme, men i en rekke andre settinger. Det kan dreie seg om maten vi spiser, hjemmet vi bor i, bilen vi kjører. Det meste er dominert av hans preferanser. Tar han ansvar, gir det han bestemmelsesrett. Han har mye tid og tat ansvar for det meste. Da bestemmer han. Når jeg ikke er fornøyd med noe, som bildene på en vegg, blir det er sant helvete. 

Himmel og hav skrev (2 minutter siden):

Fortell meg hvorfor du er sammen med en mann som gjør sånt og peprer deg med meldinger om hvor fæl han synes du er? Er ikke dette den mannen som skal liksom skal elske deg høyest av alle og ville gode ting for deg?

Fordi han ikke elsker meg. Det er greit det, men kan i det minste respektere meg. Han fikk til slutt snudd det til at han aldri på noe tidspunkt hadde trukket seg fra å dra, men kun forsøkt å innlede til en diskusjon om hvorvidt det var bedre å utsette turen der han la frem en rekke argumenter for å belyse at det var best å utsette, men at det er jeg som da ikke evner å lytte, men er forutinntatt og tolker det som at de ikke skal dra. Han ventet egentlig på mitt svar på om de burde utsette eller ikke, og blant argumentene var det blant annet argumenter om «syk hund til naboen en kompis» som gjorde at det kanskje ble dårlig timing. Det var mildt sagt ekstremt dårlige argumenter, og hva hadde dette med meg å gjøre. Slik jeg ser det, var det nok et forsøk på manipulasjon der fingeren rettes mot meg og mot alle andre enn innover. Han kunne sagt som sant er « jeg har ikke lyst. Jeg vil ikke, og jeg beklager at jeg ikke sa det før. Jeg må rett og slett bli hjemme»  

Skrevet (endret)

Herre min hatt, er det egentlig noen tvil her hva du bør gjøre? Dette er jo ikke en engangshendelse, denne mannen har jo behandlet deg dårlig over tid..var jeg deg ville jeg gått fra ham..bruk tid i helga på å finne ut av mulighetene du har økonomisk osv

Endret av mammatiloda
Vil være anonym
Skrevet

Lykke til hi! 

Anonymkode: 8da12...1fc

Skrevet

Enig om en over her. Bruk helga på å vurdere veien ut av det forholdet.  Veldig tydelig at dere er hverandres byrde. På tide med grep

Anonymkode: cf5f3...488

Skrevet

Herre min skaper. Han der må du bli kvitt. Du har ett liv, hi!

Anonymkode: 49c36...b74

Skrevet

Ring nærmeste Krisesenter i morgen!

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Du lever i et alvorlig psykisk voldelig forhold. 

Dette må du ut av så fort som mulig! For din egen del, men også for dine barns del, for de får med seg at far utøver denne psykiske volden mot deg, og det skader også barna!

Ring Krisesenteret i morgen, lørdag, da får du tid til å prate med dem uten at han og ungene er i nærheten. Og etterpå ringer du din far og sier til ham at han har hatt rett ang. din mann hele tiden, og at du nå trenger støtte for å komme deg ut av dette forholdet på en trygg måte.

Anonymkode: 14e0a...660

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...