Gå til innhold

Ble spurt om å være fadder, men jeg har ikke lyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror fikk ei lita jente i april, hun skal døpes i september. Jeg har fått melding av min bror der han spør om jeg vil være fadder for barnet. Helt ærlig så har jeg ikke lyst, jeg har to barn selv som er på VGS som snart er ute av redet. Jeg føler at ved å si ja påtar jeg meg et ansvar for å følge opp et nytt barn og det å måtte være tilstedeværende. Jeg har helt ærlig ikke noe som helst lyst til dette. Jeg er fornøyd med å være tante, men jeg tror egentlig ikke min bror forventer noe mer enn at jeg typ stiller opp til dåp og konfirmasjon og bursdager, noe jeg ville gjort uansett. Det er kanskje mest jeg selv som føler jeg påtar meg et ansvar.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er redd familien skal synes jeg er kjip om jeg sier nei. Men jeg har null lyst til å si ja. Forslag til hva jeg kan gjøre? Eller er jeg rett og slett bare nødt til å si ja?

Anonymkode: 7d923...374

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du ikke er kristen og derfor ikke kan ta ansvar for at hun vokser opp med kristen tro.

Anonymkode: 01ee3...978

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Si at du ikke er kristen og derfor ikke kan ta ansvar for at hun vokser opp med kristen tro.

Anonymkode: 01ee3...978

De er heller ikke kristne, dåp i vår familie er ikke grunnet i religion men tradisjon.

HI

Skrevet

Kanskje ta en prat med bror, og høre hva de forventer av deg i den forbindelse? Om det bare er å stille opp i dåp og bursdager som du kanskje venter, og ikke noe ekstra, så er det jo bare en ære og bli spurt 🙂

Anonymkode: 3faf0...425

Skrevet

Det er jo ikke noe særlig ansvar å være fadder vel? Et par hundrelapper ekstra i gave og deltakelse på store dager - noe du sikkert uansett ville gjort som tante?

Jeg ville tatt meg veldig nær av at min bror hadde sagt nei til å være fadder.. 

Anonymkode: 210a9...e9b

Skrevet

Ja jeg syns jo det er fint at jeg blir spurt, men jeg har ikke lyst. Ja jeg er og redd for at han skal ta seg nær av at jeg sier nei, men det er jo mitt valg til syvende og sist. Det er jo ikke gøy å si ja fordi man føler man må.

HI

Skrevet

Du fremstår jo bare som super-kjip!

Ansvaret til fadder er å følge opp barnet mtp kristen tro. Når ingen av dere er kristne, er det heller ingenting spesielt å følge opp utenom litt ekstra på merkedager som konfirmasjon og bryllup.

Anonymkode: 123fd...1d6

Skrevet

Jeg er fadder på tre av mine nieser. De kaller meg kun for tante og jeg er tante til hverdags. De får litt ekstra til de større dagene (10,13,15,18,20), samt dåp og konfirmasjon, men ikke til vanlig jul og bursdag. 

Merker ikke at jeg er fadder til vanlig. Er jaggu ikke sikker på om alle tre vet at jeg er fadder engang. For dem er jeg bare tante.

Anonymkode: 483fa...64f

Skrevet

Blir da vel ikke noe mer ansvar eller plikter uansett, når du likevel er tante til barnet. Så forstår ikke problemet, tror du legger for mye i det. Både min bror og søsteren til mannen er fadder til begge mine barn, har aldri forventet noe mer av dem pga det, fordi relasjonen er der fra før. Hadde blitt både paff og lei meg dersom de hadde sagt at «de ikke hadde lyst». 

Anonymkode: 4a0f0...f84

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min bror fikk ei lita jente i april, hun skal døpes i september. Jeg har fått melding av min bror der han spør om jeg vil være fadder for barnet. Helt ærlig så har jeg ikke lyst, jeg har to barn selv som er på VGS som snart er ute av redet. Jeg føler at ved å si ja påtar jeg meg et ansvar for å følge opp et nytt barn og det å måtte være tilstedeværende. Jeg har helt ærlig ikke noe som helst lyst til dette. Jeg er fornøyd med å være tante, men jeg tror egentlig ikke min bror forventer noe mer enn at jeg typ stiller opp til dåp og konfirmasjon og bursdager, noe jeg ville gjort uansett. Det er kanskje mest jeg selv som føler jeg påtar meg et ansvar.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er redd familien skal synes jeg er kjip om jeg sier nei. Men jeg har null lyst til å si ja. Forslag til hva jeg kan gjøre? Eller er jeg rett og slett bare nødt til å si ja?

Du kommer til å bli veldig mislikt for det. Kanskje hatet. Hvem sier nei til så nærme familien. Her i landsdelen, sier man ja. Stiller opp i kjerka og på bilder. Ingen som husker h em man er fadder for en gang. Her er det ingen som mener at man måååå følge opp barnet som sitt eget altså. 

Anonymkode: 19801...1ee

Skrevet

Du får ikke noe ansvar utover det du har som tante. Det er nesten uhørt å si nei, det er en vanvittig avvisning som vil oppfattes sårende uansett. Her kan jeg nesten helt sikkert si at følgene av å si nei blir verre enn følgene av å si ja, selv helt uten å kjenne dere, 

Anonymkode: f8253...70b

Skrevet

Du kan ikke være fadder hvis du ikke er medlem av Den Norske Kirke. Så du får evt melde deg ut.

Nei men å være fadder er ikke nødvendigvis noe ansvar, det er hva du gjør det til.  min beste venninne var fadder og hun har ikke fulgt opp noe spesielt og var heller ikke i konfirmasjonen. Det er nok mer fra broren din sin side for å vise at man setter pris på deg. Det blir mer styr å si nei enn ja. 

Anonymkode: f6871...f1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke mer «jobb» å være fadder, enn en tante da! Vise at du er der, gå i selskap osv 

Jeg er fadder på alle tantebarn og synes det var kjekt å bli spurt om det

Anonymkode: 82185...2c9

Skrevet

jeg skjønner ikke hva problemet er, det å være fadder er ikke sånn som man ser på tv

Skrevet

Jeg hadde syns du var superkjip og rar om du takket nei fordi det blir så pes. Fadder er pro forma og du trenger ikke gjøre en dritt n

Anonymkode: fe95c...ab7

Skrevet

Jeg har ikke et veldig nært forhold til min bror og heller ikke mine tantebarn. Jeg stiller selvsagt opp i bursdager, gir julegaver osv pluss at vi treffes jo på familiemiddager og tilstelninger. Men jeg merker at jeg har ikke tålmodighet med små barn lengre, jeg blir rett og slett sliten av å ha dem rundt. Jeg er ferdig med den tiden der, så jeg får litt angst av å ha det hengende over meg at jeg er gudforelder. Ja jeg er kjempeegoistisk, men jeg er ikke der at jeg føler jeg vil være den som følger opp og er super ekstatisk over å være fadder. Kanskje jeg er skikkelig kjip, men det er sånn jeg føler det.

Men jeg forstår jo at det ikke vil bli veldig godt mottatt å si nei, så jeg får si ja og heller bare fortsette som før med å stille opp på ting jeg ellers stiller opp på. Jeg får gå ut i fra at dette er en formalitet og ikke en forventning til at jeg skal gjøre mye ekstra enn å kjøpe litt dyrere gaver 🙈

HI

Skrevet

Her tenker jeg det er du som gjør en fjør til fem høns. Vi er fadder til to nevøer. De behandles ikke annerledes enn tante/onkelbarn som vi ikke er fadder til.

Ved å si nei lager du bare dårlig stemning. Dette er en anledning jeg tenker at du svelger kamelen og stiller opp. Rusket du steller i stand i familien vil overgå stresset ved å være fadder.

Anonymkode: 74f25...23a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her tenker jeg det er du som gjør en fjør til fem høns. Vi er fadder til to nevøer. De behandles ikke annerledes enn tante/onkelbarn som vi ikke er fadder til.

Ved å si nei lager du bare dårlig stemning. Dette er en anledning jeg tenker at du svelger kamelen og stiller opp. Rusket du steller i stand i familien vil overgå stresset ved å være fadder.

Anonymkode: 74f25...23a

Ja jeg innser det. Har allerede snakket med han og sagt at jeg veldig gjerne vil være fadder, han ble glad da :)

HI

Skrevet

Jeg er fadder for to barn, uten å være medlem av statskirken, selv. Jeg er verken døpt eller konfirmert, og har giftet meg med humanistisk vielse.  Men følte jeg ikke kunde si nei til å være fadder. Har valgt navnefest for egne barn, så jeg har sluppet å legge den byrden på andre. Full forståelse for vanskelig valg.

Anonymkode: fdc30...641

Skrevet

Det er jo null ekstra ansvar å være fadder (annet enn at du er forventet å delta i en evt konfirmasjon) og når du er tante i tillegg er det veldig rart om du sier nei

Anonymkode: 1cfa0...bc0

Skrevet

Jeg vet dette blir veldig satt på spissen, men om det hadde skjedd noe med broren din og kona, hva ville du gjort da? Uavhengig om du er fadder eller ikke? 

Vi sto plutselig I en slik situasjon. Vi, mannen min og jeg, er faddere for nevøen vår. For 5 år siden flyttet han inn hit. Vi hadde selvsagt tatt han inn uansett, det hadde ingenting med av Vi er faddere å gjøre! Men hva er det du ser for deg av oppgaver og plikter? Og om det værst tenkelige skulle skje, ville du tatt barnet til deg da? 

Forutenom oppmøte i dåp, konfirmasjon og bryllup er vel ikke fadder-rollen så veldig omfattende?

Anonymkode: 03ddd...b01

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 21.20):

Du kan ikke være fadder hvis du ikke er medlem av Den Norske Kirke. Så du får evt melde deg ut.

Nei men å være fadder er ikke nødvendigvis noe ansvar, det er hva du gjør det til.  min beste venninne var fadder og hun har ikke fulgt opp noe spesielt og var heller ikke i konfirmasjonen. Det er nok mer fra broren din sin side for å vise at man setter pris på deg. Det blir mer styr å si nei enn ja. 

Anonymkode: f6871...f1f

Jeg var fadder selvom jeg ikke var medlem..

Anonymkode: 19801...1ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 18.42):

Jeg er fadder på tre av mine nieser. De kaller meg kun for tante og jeg er tante til hverdags. De får litt ekstra til de større dagene (10,13,15,18,20), samt dåp og konfirmasjon, men ikke til vanlig jul og bursdag. 

Merker ikke at jeg er fadder til vanlig. Er jaggu ikke sikker på om alle tre vet at jeg er fadder engang. For dem er jeg bare tante.

Anonymkode: 483fa...64f

👆🏻 Det er lite ansvar utover å være tante. Tror jeg var voksen da jeg fant ut hvem som var mine. Ingen oppdrar i kristen tro i dag. Du møter til de store dagene, men det gjør du alt som tante? 

Anonymkode: 34256...e7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 23.11):

Jeg har ikke et veldig nært forhold til min bror og heller ikke mine tantebarn. Jeg stiller selvsagt opp i bursdager, gir julegaver osv pluss at vi treffes jo på familiemiddager og tilstelninger. Men jeg merker at jeg har ikke tålmodighet med små barn lengre, jeg blir rett og slett sliten av å ha dem rundt. Jeg er ferdig med den tiden der, så jeg får litt angst av å ha det hengende over meg at jeg er gudforelder. Ja jeg er kjempeegoistisk, men jeg er ikke der at jeg føler jeg vil være den som følger opp og er super ekstatisk over å være fadder. Kanskje jeg er skikkelig kjip, men det er sånn jeg føler det.

Men jeg forstår jo at det ikke vil bli veldig godt mottatt å si nei, så jeg får si ja og heller bare fortsette som før med å stille opp på ting jeg ellers stiller opp på. Jeg får gå ut i fra at dette er en formalitet og ikke en forventning til at jeg skal gjøre mye ekstra enn å kjøpe litt dyrere gaver 🙈

HI

Man kjøper da ikke dyrere gaver til tantebarn man er fadder til?

Jeg gjør ihvertfall ikke forskjell på mine tantebarn, og det er ingen tanter/onkler som har gjort forskjell på mine heller.

Anonymkode: 01387...7ad

Skrevet

Vær fadder. Punktum

Anonymkode: 72796...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...