Gå til innhold

Mann som aldri innrømmer feil

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kom gjerne med et forslag eller fem, jeg har en mann som er lik og det er virkelig utrolig hva han kan oppfatte som kritikk. I tillegg er det også ekstremt frustrerende at han aldri kan ta selvkritikk i en slik situasjon. Min ville også tatt det sengetøyet som lå fremst, jeg vet ikke om han ikke tenker over det, eller om han bare sybs det blir for mye administrasjon å fullføre tankerekken og ta et annet sette. Om vårt barn så hadde sagt at senga var for varm hadde han allerede der blitt irritert, oftest later han som om han ikke hører mens dampen står ut av øra. Det går ikke an å takle den situasjonen uten at noen forholder seg til at flanellsengetøy ikke var et godt valg. Det eneste som hadde fungert etter mannens ønsker her er at barnet ikke hadde gitt utrykk for at det var varmt og at alle hadde spilt med på at han «måtte» ta på flanell. Om han bare selv kunne sagt «ja her tenkte ikke Pappa seg helt om» og fikset det, men det er innrømmelse av feil.

Anonymkode: fd1b3...647

For det første snakke men han i stedet for å fortelle barnet at det er pappa som har gjort feil. Det er langt i fra konstruktiv kritikk. 

Til barnet kan man si «åja. Men da bare bytter vi til noe som er litt kjøligere. Det går helt fint»

Til mannen: ikke noe. Eller «neste gang anbefaler jeg bomull» og så le. Det er ikke alt man skal lage et stort nummer ut av. 

Anonymkode: d56e0...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

For det første snakke men han i stedet for å fortelle barnet at det er pappa som har gjort feil. Det er langt i fra konstruktiv kritikk. 

Til barnet kan man si «åja. Men da bare bytter vi til noe som er litt kjøligere. Det går helt fint»

Til mannen: ikke noe. Eller «neste gang anbefaler jeg bomull» og så le. Det er ikke alt man skal lage et stort nummer ut av. 

Nå er det kun små forskjeller i formuleringen din og HI sin. Hun har ikkje direkte uttalt at «pappa har gjort feil» og hun har også opplyst mannen om lageret med bommullssengetøy. Jeg som også lever med en mann som ikke tåler kritikk vet at min i alle fall hadde blitt enda sintere om jeg sa «neste gang anbefaler jeg bommull» og ledd (av han, for det er det han hadde opplevd at jeg gjorde).

Anonymkode: fd1b3...647

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Å le av noen som ikke tåler en uskyldig bemerkning en gang er nok veien å gå ja....

Anonymkode: 56c6f...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Som regel klarer jeg å le av det, men noen ganger blir det bare for dumt. 

Vi har, som resten av landet, hatt hetebølge her. Mannen skiftet på alle sengene i går og klarte å legge på flanell til ene barnet. I dag tidlig så sa barnet at dynen var så varm og jeg sa da at det nok ble ekstra varmt med flanell i over 20 grader. Forklaringen hans var da at det ikke var andre sengesett å bruke, derfor måtte han bruke det. Da jeg sa at det faktisk er et skap fullt av bomullsengetøy så sa han først nei, for så å trampe ut. 

Hvorfor kan noen bare ikke si at ja, huff, der gjorde jeg en feil. Haha, fort gjort. Neida, det blir sårede miner og barnslig trass om det påpekes den minste feil. 

Det er så utrolig usexy!

Noen som har det likt? Og hvordan takler dere eventuelt den sårede selvfølelsen til mannebarnet?

Anonymkode: 3de50...ed7

Jeg var og sammen med en som ikke tålte kritikk og aldri gjorde feil, beste jeg noen gang har gjort var å kaste dødvekta på dør.

Beste man kan gjøre er å forsøke å si fra på en ryddig måte så de ikke kan ta deg på det i hvert fall. Når ikke det hjelper og han blir sur, så still han til veggs og spør rett ut hvordan han mener at du tar feil når beviset (i dette tilfellet svette barn) er rett foran øynene på han og hvorfor han syns det er vanskelig å bruke en annen type sengetøy når du nå har forklart han hvor det er og han ser konsekvensen av å bruke feil. At dette ikke er ment som kritikk, men du ønsker ikke at barnet skal ha det ukomfortabelt og at du håper jo og tror han ønsker det samme. Kverulerer han da, så slenger du i han at greit, men du syns det er bekymringsverdig at det er viktigere for han å ha rett enn barnas velvære.

Ta han på sine egne kveruleringer og sleng dem tilbake i trynet på han. Det fins ikke noe værre enn et mannebarn som blir krenka når noen sier i mot han, de skulle alle fått en enveisbillett hjem til mamma for en ny runde oppdragelse.

Anonymkode: e454b...0b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke at pappa hadde gjort feil. Hvorfor dikter du opp ting som aldri har skjedd?

Jeg sa at dyna var varm fordi det var flanell på den. Barnet visste ikke hvem som hadde skiftet. 

Mannen følte at han måtte forsvare seg og kom med en tåpelig løgn. 

Men enda er det jeg som burde gjort noe annerledes. Jammen må jeg si at dere tiptoe rundt mennene deres hvis dere helt oppriktig mener at man aldri skal kommentere på noe hvis det ikke er ros og skryt. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Som regel klarer jeg å le av det, men noen ganger blir det bare for dumt. 

Vi har, som resten av landet, hatt hetebølge her. Mannen skiftet på alle sengene i går og klarte å legge på flanell til ene barnet. I dag tidlig så sa barnet at dynen var så varm og jeg sa da at det nok ble ekstra varmt med flanell i over 20 grader. Forklaringen hans var da at det ikke var andre sengesett å bruke, derfor måtte han bruke det. Da jeg sa at det faktisk er et skap fullt av bomullsengetøy så sa han først nei, for så å trampe ut. 

Hvorfor kan noen bare ikke si at ja, huff, der gjorde jeg en feil. Haha, fort gjort. Neida, det blir sårede miner og barnslig trass om det påpekes den minste feil. 

Det er så utrolig usexy!

Noen som har det likt? Og hvordan takler dere eventuelt den sårede selvfølelsen til mannebarnet?

Det er utrolig lite sexy å kritisere for så lite. Han skiftet på senger!! Mannen her gjør aldri det. 

Anonymkode: 72a32...2df

Skrevet

Jeg sitter her med hakeslipp og tror nesten ikke det jeg leser. Alle som forsvarer mannen til HI fordi de har en mann selv som er hakket mer udugelig og enten ikke vet hvor sengetøyet er eller hvordan det skiftes så da kan ikke HI påpeke at flanell er et dårlig valg i tropenatta til sin? Mannen din, HI, trenger å øve seg på at ikke alle beskjeder er kritikk og at dette er en mulighet til å lære og bli bedre. Å trampe ut og være snurt er sånt åtteåringer gjør og voksne menn som gjør sånt må fader meg ta seg sammen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er utrolig lite sexy å kritisere for så lite. Han skiftet på senger!! Mannen her gjør aldri det. 

Jeg har jo erfart at folk her inne lever i veldig merkelige forhold, og denne tråden bare bekrefter det. Et forhold der det er null rom for korrigeringer, der et «det er bedre om du…» eller «nå tar du feil, vi har sengetøy i bomull» skal utløse at den ene blir fornærma og sur må være uendelig slitsomme å være i. Jeg og mannen korrigerer da hverandre nærmest på daglig basis. Støtt og stadig påstår mannen min at vi ikke har f.eks ost, han har lett og lett i kjøleskapet uten å finne. Så går jeg til kjøleskapet og finner det med en gang. Eller da jeg skulle vaske verandaen og brukte altfor grov kost, og mannen min sa den ville skade treverket og ga meg en annen kost i stedet. Skulle jeg da liksom blir fornærma og sur fordi han liksom «kritiserte» meg?

Dere som mener det er his skyld at mannen ble sur her, er dere veldig unge? Jeg har jo hørt at den oppvoksende generasjonen ikke tåler å bli snakka til på en annen måte enn «åååååå du er så flink og snill, du gjør aldri noe galt». De tar nøytrale saksopplysninger (av typen «jo, vi har sengetøy i bomull, det ligger i klesskapet oppe» eller «sengetøy i flanell er for varmt om sommeren») som kritikk, og nødvendige korrigeringer, som «du kan da ikke vaske bilen med zalo», som fornedring, krenkelse og å bli fullstendig sabla ned.

For oss voksne som tåler å bli korrigert er dette både fascinerende og litt skremmende. Jeg hadde følt meg kvelt i et sånt forhold.

Anonymkode: 29ca4...ee6

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Selv om mannen din ikke skifter på senger, så kan vel andre i mer likestilte forhold forvente at mannen skjønner at flanell er for varmt om sommeren - og i det minste ikke bli blodfornætma når noen opplyser om det? Hadde det vært en kvinne her ikke som hadde uttrykt at hun ikke visste at flanell er for vinteren, så hadde hun fått høre hvor uendelig evneveik hun var. Har du kanskje litt lave forventninger til mannen din?

Skrevet

Jeg sa ikke at pappa hadde gjort feil. Hvorfor dikter du opp ting som aldri har skjedd?

nei, men han oppfattet det nok sånn

Jeg sa at dyna var varm fordi det var flanell på den. Barnet visste ikke hvem som hadde skiftet.

men han visste det

Mannen følte at han måtte forsvare seg og kom med en tåpelig løgn.

ja, det kan man jo forstå

Men enda er det jeg som burde gjort noe annerledes. Jammen må jeg si at dere tiptoe rundt mennene deres hvis dere helt oppriktig mener at man aldri skal kommentere på noe hvis det ikke er ros og skryt. 

de trenger ikke ros og skryt, men antar at du heller ikke ville oppfattet det som ålreit om situasjonen var motsatt. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

At han oppfatter en nøytral saksopplysning som kritikk vitner bare om at han er et veikt lite mannebarn som.

Skrevet
lilletrille 24 skrev (4 timer siden):

Han vet det men husker alderi hvor det er

Godt han husker hvor han bor i det minste da,

Anonymkode: 56c6f...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så nå skal jeg ta hensyn til hva han kan oppfatte av ting jeg ikke sier? Er du seriøs!

Skrevet

Når jeg leser gjennom kommentarene her blir jeg litt stuss. Er det virkelig sånn at alt man sier skal anses som kritikk? Jeg og mannen kan fint si fra til hverandre om ting uten at den andre blir grinete og går og gjemmer seg som en lite drittunge, det handler jo om å både hjelpe hverandre og å kunne snakke til hverandre uten at det blir konflikter. Det må da være rom for å kunne si noe så enkelt som at det dynetrekket der er for varmt, kan du skifte til det som ligger i det og det skapet. Om virkelig HI's mann tar seg NÆR av dette, da er han virkelig et bortskjemt og sutrete individ som ikke tåler enkle beskjeder. Jeg hadde aldri giddet å være med en sånn fyr hvor jeg måtte veie alt jeg sier i frykt for at han skal bli krenka. Skjønner godt at HI blir lei, hun signa opp for en mann ikke et ekstra barn...

Anonymkode: e454b...0b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så nå skal jeg ta hensyn til hva han kan oppfatte av ting jeg ikke sier? Er du seriøs!

Ei, for guds skyld! Ikke ta hensyn til andre. Spesielt ikke mannen din! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er iallfall utrolig lite sexy med menn som verken vet hvor sengetøyet er eller kan skifte på en seng… Om hi ikke kan si fra om slike ting, eller skal luske rundt og rette opp slikt for ikke å såre den stakkars mannen, så vet ikke jeg altså… DET hadde ikke jeg giddet altså.

Anonymkode: acd76...746

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 11.07):

Det var ikke hi som lagde krangelen, det var det lille mannebarnet hennes som fikk de sarte følelsene sine såret fordi det kom fram at han hadde tenkt med den søte lille rumpa si i stedet for hodet.

Å si «jo, vi har et helt skap fullt av bomullssengetøy» er ikke å skape en krangel, men du er uansett i tråden kun for å kverulere, så det tar du nok ikke til deg.

Han er ikke et mannebarn av den grunn. Det var kvinnebarnet i henne som startet krangelen. 

Utrolig mye mannehat her altså. Ser det hver dag. Helt utrolig. 

Anonymkode: c0bd8...a0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Enig!! 

Anonymkode: c0bd8...a0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2025 den 14.26):

Hva hadde du gjort da? Hvis barnet fortalte at dyna var så varm, og du visste hvorfor?

Og en voksen mann som ikke vet hvor nødvendigheter i huset er? Hva gjør han om et av barna har et uhell og han er alene med dem?

hi

Da er han nok ikke så hjelpeløs at han ikke klarer å ringe sin vakre kone å spørre hvor det ligger. Verre er det faktisk ikke. Er ikke vits å lage problem av noe som faktisk bare er en bagatell.

Anonymkode: 9ab7a...cc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Da er han nok ikke så hjelpeløs at han ikke klarer å ringe sin vakre kone å spørre hvor det ligger. Verre er det faktisk ikke. Er ikke vits å lage problem av noe som faktisk bare er en bagatell.

Anonymkode: 9ab7a...cc4

Han skal ringe konemor for å finne hverdagslige ting i sitt eget hus?

Jeg begynner å bli takknemlig for min egen mann, faktisk. At han blir barnslig og urimelig er faktisk å foretrekke over fullstendig hjelpesløs 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...