Anonym bruker Skrevet 31. juli #26 Skrevet 31. juli Anonym bruker skrev (På 30.7.2025 den 16.55): Dette med at ingen kommenterer at noen er overvektige er noe jeg ofte hører fra tynne, men det stemmer ikke. Overvektige opplever å få kommentarer hele tiden, fra folk de kjenner (i form av "gode råd" eller "bekymring") og fra fremmede på gata. Barn får spesielt mange kommentarer fra andre barn, og fra voksne som snakker bak ryggen deres, men akkurat høyt nok til at de kan høre det. Anonymkode: d79aa...e89 Helt riktig. Det er også en kjempestor forskjell i det at fordommer, devaluering og forrakt for overvektige er systematisk. Jeg har vært begge deler og det påvirket meg mye mer å bare eksistere i samfunnet som tykk enn at folk sier at jeg er for tynn. Det jeg syns er spesielt er at tynne som prøver seg på at det liksom er greit å kommentere tynne men ikke tykke, oftest ser ut til å klandre overvektige for at det skjer. Anonymkode: a39a5...6eb
Anonym bruker Skrevet 1. august #27 Skrevet 1. august Anonym bruker skrev (På 29.7.2025 den 15.14): Fra å være veldig slank, så har jenta på 16 lagt mye på seg rundt mage, rumpe og lår denne våren/sommeren. Helt klart på grunn av mye godteri og lite bevegelse. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Oppfordre til å leve sunnere, uten å fokusere på vekt? Ikke si noe? Hun merker det jo selv, men selv om hun er misfornøyd med det så fortsetter hun med den usunne livsstilen. Det hun får av mat her hjemme styrer jeg jo, men ikke det hun kjøper med egne penger.. Føler at dette er et minefelt, og feil håndtering kan i verste fall skape et kroppsfokus som kan utvikle seg i feil retning… Anonymkode: aff87...bcc Lipødem?? Typiske plasser å legge på seg hvis en har det.Og kommer ved puberteten i ungdomsårene. Anonymkode: af414...159
Anonym bruker Skrevet 1. august #28 Skrevet 1. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Lipødem?? Typiske plasser å legge på seg hvis en har det.Og kommer ved puberteten i ungdomsårene. Anonymkode: af414...159 Nei, det er bare snakk om å ha lagt på seg sannsynligvis som følge av for mye godteri og for lite aktivitet. Det er ikke snakk om mye overvekt per i dag, men det kan bli et problem på sikt dersom hun fortsetter i samme bane som nå. Så jeg kunne veldig gjerne hjelpe å peile henne inn på riktig vei igjen, men er redd for å trå feil.. HI Anonymkode: aff87...bcc
Anonym bruker Skrevet 1. august #29 Skrevet 1. august Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er bare snakk om å ha lagt på seg sannsynligvis som følge av for mye godteri og for lite aktivitet. Det er ikke snakk om mye overvekt per i dag, men det kan bli et problem på sikt dersom hun fortsetter i samme bane som nå. Så jeg kunne veldig gjerne hjelpe å peile henne inn på riktig vei igjen, men er redd for å trå feil.. HI Anonymkode: aff87...bcc Har samme problem med tenåringsdatter, men kan ikke si noe. Bare tilby frukt og grønt samt å foreslå aktiviteter. Men hun må selv ta tak skal det bety noe. Anonymkode: 3b6d1...174
Anonym bruker Skrevet 1. august #30 Skrevet 1. august Anonym bruker skrev (15 timer siden): Men en med anoreksi ville blitt hjulpet, ellers hadde hen dødd. Og hen måtte ha spist for ikke å dø, på samme måte som en overvektig må innta færre kalorier for å gå ned i vekt. Og det påfører da ikke mer skam å si «nå spiser du for mye godteri, det er ikke bra for kroppen og helsa di» enn å si «du burde slutte å drikke/røyke/snuse» eller «du må virkelig spise mer, du begynner å bli veldig undervektig» Overvekt er jo blitt en hellig ku som man nærmest skal late som ikke eksisterer, samtidig som det er et enormt folkehelseproblem. Anonymkode: 02c5a...e80 Men hvem er det som later som overvekt ikke eksisterer? Overvektige får kommentarer på det hele tiden og aviser og ukeblader skriver stadig vekk om slankemetoder. Anoreksi og undervekt blir det skrevet om veldig sjeldent til sammenligning. Anonymkode: d79aa...e89
Anonym bruker Skrevet 1. august #31 Skrevet 1. august Anonym bruker skrev (12 timer siden): Anoreksi og undervekt blir det skrevet om veldig sjeldent til sammenligning. Anonymkode: d79aa...e89 Det har nok sammenheng med at det er vesentlig flere overvektige enn det er folk med anoreksi. Overvekt er et folkehelseproblem. Anonymkode: 02c5a...e80
Anonym bruker Skrevet 2. august #32 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (20 timer siden): Nei, det er bare snakk om å ha lagt på seg sannsynligvis som følge av for mye godteri og for lite aktivitet. Det er ikke snakk om mye overvekt per i dag, men det kan bli et problem på sikt dersom hun fortsetter i samme bane som nå. Så jeg kunne veldig gjerne hjelpe å peile henne inn på riktig vei igjen, men er redd for å trå feil.. HI Anonymkode: aff87...bcc Husker da jeg var i den alderen at jeg hadde et år «godtefri». Det fungerte på meg. Kanskje det går an å lage en mildere variant, at hvis hun bare spiser godteri/søtsaker/chips på lørdager (eller en annen valgt dag i uka) så skal hun få 1000/1500/2000kr på det og det tidspunktet? Og si at eneste grunnen er at man blir slapp og sliten av for mye sukker og at det ikke er bra for tennene. Eller at du sier at det hun klarer å spare av ukepenger fram til neste sommer skal du gi henne 20% av. Altså om hun sparer 10000 så får hun 2000 av deg. Da er det lite fristende å bruke penger. Da blir ikke fokuset på kropp, men helse/økonomi. Anonymkode: 87e52...9f3
Anonym bruker Skrevet 2. august #33 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det har nok sammenheng med at det er vesentlig flere overvektige enn det er folk med anoreksi. Overvekt er et folkehelseproblem. Anonymkode: 02c5a...e80 Du skrev at Overvekt er jo blitt en hellig ku som man nærmest skal late som ikke eksisterer, samtidig som det er et enormt folkehelseproblem. Jeg er ikke uenig i at det er et folkehelseproblem, men i at det ikke snakkes om. Det snakkes om hele tiden og overvektige får veldig mange kommentarer på det. Anonymkode: d79aa...e89
Anonym bruker Skrevet 2. august #34 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Du skrev at Overvekt er jo blitt en hellig ku som man nærmest skal late som ikke eksisterer, samtidig som det er et enormt folkehelseproblem. Jeg er ikke uenig i at det er et folkehelseproblem, men i at det ikke snakkes om. Det snakkes om hele tiden og overvektige får veldig mange kommentarer på det. Anonymkode: d79aa...e89 Ja overvekt på gruppenivå snakkes om, men man skal ikke snakke om overvekt hos den ENKELTE. Det er helt ok å si «nå er du for tynn», «du burde slutte å røyke/drikke» osv osv, men det er liksom helt krise om noen sier «nå har du lagt på deg en del, du burde kanskje ta tak for overvekt er veldig skadelig for deg». Anonymkode: 02c5a...e80
Anonym bruker Skrevet 2. august #35 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ja overvekt på gruppenivå snakkes om, men man skal ikke snakke om overvekt hos den ENKELTE. Det er helt ok å si «nå er du for tynn», «du burde slutte å røyke/drikke» osv osv, men det er liksom helt krise om noen sier «nå har du lagt på deg en del, du burde kanskje ta tak for overvekt er veldig skadelig for deg». Anonymkode: 02c5a...e80 Der har vi forskjellige erfaringer, jeg oppfatter denne typen kommentarer som svært vanlig. Litt personlig, men er du eller har du vært overvektig selv? Hvis ikke, kan det rett og slett være derfor du ikke har hørt dette. Jeg har aldri hørt noen gi eller få kommentarer om at noen er for tynne, men jeg tviler ikke på at det også skjer. Anonymkode: d79aa...e89
Anonym bruker Skrevet 3. august #36 Skrevet 3. august Egentlig det du foreslår selv. Fokus på helse, ikke vekt. Trening handler om å bruke kroppen slik at den tåler mer, du blir sterkere og du får mindre vondt. Mat handler om å fylle på næring, som påvirker hår, hud, negler, mage, energi, fokus, humør. Gode vaner og det å skille mellom fest og hverdag. Trener du i løpet av uka er det null stress å slenge på sofaen hele søndagen. Drikker du vann i ukedagene, så vil ikke det ene glasset med brus ødelegge tennene. Men kontinuerlig suping fra flaske ødelegger tenner. Tenåringsperioden er tøff, hormoner og søvn endres, hjernen er under ombygging. Maten i butikken kan være en utfordring fordi mye av den er laget for å utløse dopamin og gi deg et kick. De fleste som vokser opp i et normalt hjem vet jo hva som er sunt/usunt. Det er alle de kjemiske prosessene i hjernen som kan være vanskelig å både forstå og ha kontroll på. Spiser jeg fordi jeg ER sulten, eller fordi jeg søker en følelse? Jeg har vært både undervektig og overvektig, aldri greit å kommentere uansett. Men mindre man har en kognitiv svikt så vet man jo ståa selv. Kjenner jeg blir litt irritert på folk som faktisk tenker de bidrar med noe ved å kommentere det. Hva slags respons forventer de egentlig? Å puh, det var godt du sa, det har jeg selvfølgelig ikke sett når jeg står foran speilet selv 🤷🏼♀️ Anonymkode: 02bfa...050
Anonym bruker Skrevet 3. august #37 Skrevet 3. august Anonym bruker skrev (På 30.7.2025 den 0.06): Vi veileder barna våre på alle andre områder, om det gjelder alkohol, snus/røyk, underspising osv osv. Hvorfor er høyt inntak av godteri (som er gift for kroppen) med påfølgende overvekt liksom så innmari hellig? Alle vet at godteri er usunt og at med overvekt følger dårlig helse med risiko for diabetes, hjerte- og karsykdommer osv, men man oppfølger liksom ungdommen skam ved å ta det opp? Hvor sarte er egentlig disse ungdommene deres? Jo mer man går opp i vekt, jo vanskeligere blir det å holde normalvekt senere i livet. Dette burde hun helt fint tåle å høre. Anonymkode: 02c5a...e80 Klart det, for all del ikke forsøk å unngå å bidra til at ungdommen rammes av den mest dødelige psykiske sykdommen vi har i Norge. Såpass bør de tåle tross alt…. Anonymkode: 02bfa...050
Anonym bruker Skrevet 4. august #38 Skrevet 4. august Jeg har ikke lwst alle svarene, så kanskje jeg gjentar noe som allerede har blitt skrevet. Men om hun selv klager over vektoppgang, ville jeg vært ærlig med henne og sagt at det er pga de dårlige vaner hun har for tiden. Spiser man mye godteri og usunn mat, går man opp i vekt. Noen ganger er drt enkle ofte det beste. Anonymkode: 73eb3...109
Anonym bruker Skrevet 4. august #39 Skrevet 4. august Hvis hun sier hun er misfornøyd så er det jo en mulighet å si at hun beveger seg for lite. Kanskje tilby henne at dere begynner på helsestudio sammen? Svømmer eller andre aktiviteter hun liker. Man skal ikke ha berøringsangst heller, men helt klart et minefelt. Her i huset har vi ALDRI snakket om vekt på en negativ måte, eller brukt ordet slanking. Tror mine var nesten 12/13 før de oppfattet det ordet. Nå lærer de jo slikt fra some på barneskolen. Jeg har alltid hatt fokus på sunn mat til hverdags og kos etter vanlig mat. Ungene har vokst opp med fokus på å ta vare på kroppen, ikke pga vekt men fordi muskler og hjerne trenger riktige næringsstoffer. Jeg tror MANGE unge kvinner har en periode med vektoppgang i den perioden hun er nå da. Mine var også litt lubne en periode før de selv skjønte sammenheng mellom forbruk og inntak. Nytter ikke hvor mye vi prater, det må erfares. Jeg tror man gjør ungene en bjørnetjeneste ved å ikke våge si fra. Man skal selvsagt bygge de opp, men når de klager over mage og trange jeans så åpner det for en prat. Ja jenta mi, kroppen trenger bevegelse og man kan ikke spise snop hver dag. Hvis du vil ha hjelp så kan vi begynne å trene sammen? Anonymkode: 61d3f...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå